Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Jeg var også i tvil på dette, men antok at det var en mulighet for gen2.

De har nemlig også en prikk lik vare samme pris også som har;
Leser i 100MB/s
Skriver i 70MB/s

vs (linket)

Leser i opp til 200MB/s
Skriver i opp til 160MB/s


Går man på Kingston linken ser man:

-Supports TRIM — ensures maximum performance on compatible Operating Systems
-Sequential Speed — 128 GB – up to 200MB/sec. read; 160MB/sec. write



denne testen (og linken der til test av gen1) viser hvilke Part Number gen2 skal ha, og også at gen1 ikke hadde TRIM støtte.

Problemet er bare at Netonnet er elendige til å legge ut faktisk specc på produktet. Jeg vil tro at de også har slurvet såpass at de har lagt ut en Gen2. til omtrent 300kr billigere enn noen andre.

Dersom jeg hadde sett meg ut Kingston disken ville jeg spurt om part nummeret før bestilling.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du synes en disk som yter litt bedre og koster nesten dobbelt så mye er bedre, så må du gjerne bruke angrefristen. Jeg er ikke imponert. Hva ITavisen skriver er for meg revnende likegyldig. Men her kan vel sikkert Anvil, Ourasi og/eller Gulllars gi et bedre svar da jeg ikke har satt meg så veldig godt inn i SF-1200 kontrolleren per dags dato.

 

Personlig ville jeg valgt Intel (jeg har valgt Intel, har 3 disker selv fra før). Og med mindre noe spesielt skjer vil jeg nok vente til Intel kommer med noe nytt igjen før jeg vurderer andre merker, men det er meg :)

Lenke til kommentar

Oi, dobbel post gitt... :D

 

Til alle som har eller har tenkt å kjøpe Crucial C300. Ta en titt her. Anand Tech har funnet en feil ved diskene som Crucial har bekreftet. Fiks vil komme men det sies ingenting om når.

 

Feilen gjelder Trim på disken.

 

 

 

 

For seint :p Jeg har allerede en :D

 

 

 

 

 

Bra det er påskeferie i morra, så slipper jeg å tenke på dette iallefall  :thumbup:

 

 

Lenke til kommentar

Hvis jeg sjekker hvilken info det står på offset på min x-25 så får jeg dette:

DISKPART> list partition

 

Partition ### Type Size Offset

------------- ---------------- ------- -------

Partition 1 Primary 100 MB 1024 KB

Partition 2 Primary 74 GB 101 MB

 

Hvorfor står offset til 101MB og har det noen betydning, står akkurat likt på min vertex disk.

Lenke til kommentar

Hvis jeg sjekker hvilken info det står på offset på min x-25 så får jeg dette:

DISKPART> list partition

 

Partition ### Type Size Offset

------------- ---------------- ------- -------

Partition 1 Primary 100 MB 1024 KB

Partition 2 Primary 74 GB 101 MB

 

Hvorfor står offset til 101MB og har det noen betydning, står akkurat likt på min vertex disk.

 

Det har med Windows 7 å gjøre.

Lenke til kommentar

Da gikk raidet mitt ned i fyr og flammer. En Intel X25-M 160GB G2 er død og siden jeg kjørte R0 er det derfor game over :p

 

Tar hver natt kl 01:00 full backup av hele systempartisjonen, så vil være opp igjen der jeg slapp så snart jeg får sendt inn den ødelagte SSD'en. Tenkte bare jeg skulle nevne det :)

Lenke til kommentar

Det er vell SSD # 12 eller 13 jeg har hørt om som har dødd siden høsten 2007 når jeg begynte å sette meg inn i SSD. Jeg vet det har vært mange fler på verdensbasis, men det store flertallet av disse har vært i sammenheng med FW oppdatering og bugg i FW i sammenheng med sleep/hibernate osv.

Av de 12-13 SSDene jeg har sett folk har rapportert døde har ca 2/3 vært i sammenheng med FW bugg, mens resten har bare dødd stille og rolig.

 

Jeg vil benytte anledningen her til å stresse et punkt: Ta backup.

Har man en SSD koster det veldig lite å ta et image av hele skiten, selv RAID av flere SSDer blir ikke store image, og om man har det som systempartisjon er det kjempekjekt å bare kunne sette tilbake et image. Jeg har gjort dette selv noen ganger (ikke pga. feil med SSD, men systemkrasj ved driverfeil, refresh av OS, osv).

I den sammenheng vil jeg også whine litt over MS' "restoration tool". Det tar et halvt år å loade fra boot og inn i restore tool, selv når den ligger på en minnepenn, og å søke etter OS og søke etter Image tar også sinnsykt lang tid (mange minutter til sammen). Selve re-image går fort. Det samme gjelder forsåvidt også installasjon av W7, det tar et halvt år å laste inn og komme til der man velger hvor man vil installere, og så går resten på 5 min.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Windows Home Server kjører full backup av c: hver eneste dag. Så tapet sånn sett blir ganske minimalt. Noen skarve e-post som jeg har mottatt mellom 01:00 og fram til da raidet ble ødelagt litt ut på dagen. Og det er vel stort sett det.

 

Så er jo ikke noe stort problem at det skjer. Selv om jeg selvfølgelig håper at det ikke gjør det :) Ødelagt PC = man kan ikke bruke den før ting er i orden igjen. Og det er stress uansett hvor enkelt det er ;) Er uansett ikke redd eller bekymret for å bruke R0, eller for å kjøpe Intel SSD på et senere tidspunkt. Shit happens, enkelt å greit. Det kan skje med alle, og uansett hvilke disker eller oppsett man har.

Lenke til kommentar

Om man er bekymret for nedetid er det kjekt å sette av en partisjon på en HDD (første partisjon) som er like stor som SSD RAIDet. Da kan man kjøre image på den, om man ikke allerede har et backup-os installert der, og slippe betydelig nedetid.

Jeg gjorde dette på den stasjonære min en stund, men fant ut at det var unødvendig for mine bruksområder da jeg har en laptop jeg kan bruke om noe skulle haste. Jeg har også SATA->USB dongle så jeg kan hente ut ting fra den stasjonære om det skulle haste :)

 

EDIT: Mail blir vell lagret på servere, så du mister vell ikke mailene dine selv om systemet krasjer? Kjører du din egen mail server hjemme?

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...