Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Frank_Jarle: Tomshardware har testet ytelse på integrert kontroller vs diverse "ekte kontrollerkort". Konklusjonen er kort sagt at man som stadardbruker holder seg til integrert; Du skal opp på et høyere antall disker før du trenger bekymre deg om ytelsen til den integrerte kontrolleren kontra et kontrollerkort(dvs 4 disker eller flere). Årsaken finner du i først og fremst i "latency" hos kontrollerkort. Les litt mer tidligere i tråden :)

Lenke til kommentar

Frank_Jarle: Tomshardware har testet ytelse på integrert kontroller vs diverse "ekte kontrollerkort". Konklusjonen er kort sagt at man som stadardbruker holder seg til integrert; Du skal opp på et høyere antall disker før du trenger bekymre deg om ytelsen til den integrerte kontrolleren kontra et kontrollerkort(dvs 4 disker eller flere). Årsaken finner du i først og fremst i "latency" hos kontrollerkort. Les litt mer tidligere i tråden :)

 

 

Takker takker :-)

Det eneste som bekymrer meg litt er ytelsen fra X48 chipsettet (ICH9R) som da er en SATAII 3/Gbit vs et kurrant kort som supporterer 6Gbit, nå er ikke jeg en super bruker delux. Det andre jeg tenker litt på er dette med TRIM funksjonalitet, dette er vel fremdeles ikke støttet hvis jeg kjører raid-0 rett på hovedkortet?

 

Frank

Lenke til kommentar

Broren min har kjøpt seg en Intel X25-M 160GB G2 til sin Asus bærbare med plass til 2 2,5" HDDer. Maskinen finner SSDen i BIOS, og i Windows 7 når han bruker sin HDD OS-disk. Men når han skal installere Win7 fra bunn av, så finner ikke Win7 SSDen...? Noen som aner hva som skjer?

Lenke til kommentar

Off. Hadde samme problemet når jeg stappet en Intel X25-V i min Dell Inspiron Mini. Vet ikke hvor mange timer jeg brukte på dette problmet, men det var ikke få. Startet en tråd på support sia til Dell. Tror jeg var oppe i 10 sider uten å finne svar. Ringte support et par ganger uten å få hjelp. Jeg endte opp med å selge SSDen. Dette trenger strengt tatt ikke bety at den ikke støttes på Asus, men det er ingen garanti at SSD virker på alle laptoper. Tror det er smartere å sjekke ut et forum som er for Asus laptoper for det kan være ørten faktorer som spiller inn. Eks. bios, drivere osv.

Lenke til kommentar

 

Takker takker :-)

Det eneste som bekymrer meg litt er ytelsen fra X48 chipsettet (ICH9R) som da er en SATAII 3/Gbit vs et kurrant kort som supporterer 6Gbit, nå er ikke jeg en super bruker delux. Det andre jeg tenker litt på er dette med TRIM funksjonalitet, dette er vel fremdeles ikke støttet hvis jeg kjører raid-0 rett på hovedkortet?

 

Frank

 

Om du ikke skal kjøre mer enn 2 SSD i raid 0 så kan jeg ikke skjønne at du skal klare å maxe ut ICH9R. Selv om det nå er MB som støtter 6Gbit så er det ikke noe du trenger tenke no på da dagens SSD ikke maxer ut SataII likevel. For best mulig ytelse/pris ville jeg valgt å kjøre 2 x SSD i raid 0. Om du mener ytelsen blir for lav av dette valget så begyner vi å snakke dedikert kontrollerkort og da får penga bein å gå på :yes:

 

Men til syvende og sist er det jo du som best vet dine krav og hvilken bruk du har, og ICH10R yter jo mer enn 9.

 

Glemte en ting, de nye 6gbit SSDene er jo bakoverkompatibel med SATAII 3GB så det er ikke no problem.

Endret av mrs.robinson
Lenke til kommentar

@Ratleto: Det første som slo meg er BIOS innstillinger på maskinen, hva er disse satt til? Det andre, du sier ikke noe om modellen det er snakk om her.

 

Kom til å tenke på en ting og det er om det kan være noe med IDE/ACHI modus i BIOS, er det mulig å sette BIOSen i IDE-modus, se om Win7 klarer å finne disken under installasjonen, hvis den gjør det så er det bare å installere i IDE-modus. For så å sette Win7 i ACHI-modus etter installasjon, se denne guiden.

 

Edit: Mulig du kan laste ned sata/raid boot driverne for laptopen og kjøre disse inn under installasjonen av win7. Nå har jeg bare kjørt gjennom den èn gang uten noe problemer på min desktopmaskin og jeg mener det har kommet inn en F6-lignende knapp som gjør at du kan laste inn sata/raid drivere og det er vel dette som skal til i dette tilfellet. Så gå til produkthjemmesiden og se om du finner en driver for win7, muligens den vil være markert med F6 sata/raid driver og at den er for win7....

 

Frank

Endret av frank_jarle
Lenke til kommentar

 

Takker takker :-)

Det eneste som bekymrer meg litt er ytelsen fra X48 chipsettet (ICH9R) som da er en SATAII 3/Gbit vs et kurrant kort som supporterer 6Gbit, nå er ikke jeg en super bruker delux. Det andre jeg tenker litt på er dette med TRIM funksjonalitet, dette er vel fremdeles ikke støttet hvis jeg kjører raid-0 rett på hovedkortet?

 

Frank

 

Om du ikke skal kjøre mer enn 2 SSD i raid 0 så kan jeg ikke skjønne at du skal klare å maxe ut ICH9R. Selv om det nå er MB som støtter 6Gbit så er det ikke noe du trenger tenke no på da dagens SSD ikke maxer ut SataII likevel. For best mulig ytelse/pris ville jeg valgt å kjøre 2 x SSD i raid 0. Om du mener ytelsen blir for lav av dette valget så begyner vi å snakke dedikert kontrollerkort og da får penga bein å gå på :yes:

 

Men til syvende og sist er det jo du som best vet dine krav og hvilken bruk du har, og ICH10R yter jo mer enn 9.

 

Glemte en ting, de nye 6gbit SSDene er jo bakoverkompatibel med SATAII 3GB så det er ikke no problem.

 

Som sagt, jeg er ikke en super bruker delux. Men, jeg liker å ha en viss ytelse jo kjappere jo bedre er ikke langt unna mitt motto ;-) Men det jeg ser for meg er nok RAID 0 og 2 disker, men om TRIM ikke støttes på RAID-0 så er det jo litt kjipt syntes jeg. Altså minn lommebok kan strekke seg til rundt 1500kr for et kort, men om jeg må legge på flere tusen kroner for å få et kort som er avansert nok til å støtte TRIM så er det ikke interessant for meg.

 

Driver generelt med spilling, enkel foto/video redigering, men ikke så avansert nok til at jeg vil svi av flere tusen kroner (10k).

 

Frank

Lenke til kommentar

@Ratleto: Det første som slo meg er BIOS innstillinger på maskinen, hva er disse satt til? Det andre, du sier ikke noe om modellen det er snakk om her.

 

Kom til å tenke på en ting og det er om det kan være noe med IDE/ACHI modus i BIOS, er det mulig å sette BIOSen i IDE-modus, se om Win7 klarer å finne disken under installasjonen, hvis den gjør det så er det bare å installere i IDE-modus. For så å sette Win7 i ACHI-modus etter installasjon, se denne guiden.

 

Frank

 

Takker for svar, men det er også prøvd det du beskriver frank_jarle.

 

Han har prøvd, etter det jeg vet, følgende:

-Bare SSD i maskinen

-SSD i primær og HDD i sekundær port

-HDD i primær, SSD i sekunder, SSD dukker da fint opp i Win7-versjonen som er på HDDen

-Installere med AHCI aktivert

-Installere med IDE aktivert

 

Win7 som er installert finner altså SSDen. Det er når han skal ha fersk installasjon av Win7 at OSet ikke finner SSDen, selv om den altså dukker opp i BIOSen.

 

Det føste han prøvde, var å kjøre recovery med Asus sin programvare, med recovery-DVDer som han laget like etter at han fikk PCen. Det som skjedde da, var at den bærbare ikke fant

boot-sektoren på SSDen, og ba om å sette i en disk som kunne bootes.

 

Kan ikke se for meg at det hjelper å kjøre Win7-DVDen i recovery/repair-mode heller, når installasjon-DVDen ikke finner SSDen i det hele tatt.

 

Han har ikke prøvd å oppdatere BIOS, men har dette så mye for seg når BIOS allrede finner SSDen?

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

For til og med 3 SSDer er intels sørbroer fullstendig tilstrekkelig for RAID-0. Sjekk SSD benche tråden så kan du se harde tall som støtter opp om dette.

 

Jeg var av oppfattning at Vertex LE var dyrere, og hadde ikke sjekket, uansett er prisen for alle disse over 30kr/GB, mens x25-V (900-950kr) og x25-M (80GB 1600kr) ligger rundt 20kr/GB og leverer ytelse i samme klasse. Dette er det jeg mener med for høy pris i forhold til ytelse. Du vil ikke merke noen (betydelig) forskjell på x25-M 80GB og SF-1200/1500 100GB til bruk som systemdisk (OS og programmer), og prisforskjellen er 1600kr vs 3200kr.

Der du vil merke forskjell er om du skal putte single SSD i en workstation og bruke som scratch-disk for video redigering og andre ting som krever høy sekvensiell skriv. Dette er ikke normal bruk blandt forbrukere.

 

Med mindre du skal gjøre ting som krever at du flytter titals GB ut og inn på SSDen flere ganger daglig er x25-V/M eller RAID av x25-V/M det som gir mest for pengene av alle mulige oppsett pr dags dato. Skal du ha høy sekvensiell ytelse er det interresant å ta en titt på Kingston V+ G2 (JMF618), 64GB versjonen koster ca 1100kr og yter 200/110 MB/s, og har akseptabelt med IOPS til scratch-disk (4000-5000 les, 1500-3000 skriv). RAID av 3 slike gir deg overlegen sekvensiell ytelse (600/330) til samme pris som èn SF-1200/1500 100GB, og du får nesten dobbelt så høy kapasitet.

Lenke til kommentar

@Ratleto: Det første som slo meg er BIOS innstillinger på maskinen, hva er disse satt til? Det andre, du sier ikke noe om modellen det er snakk om her.

 

Kom til å tenke på en ting og det er om det kan være noe med IDE/ACHI modus i BIOS, er det mulig å sette BIOSen i IDE-modus, se om Win7 klarer å finne disken under installasjonen, hvis den gjør det så er det bare å installere i IDE-modus. For så å sette Win7 i ACHI-modus etter installasjon, se denne guiden.

 

Frank

 

Takker for svar, men det er også prøvd det du beskriver frank_jarle.

 

Han har prøvd, etter det jeg vet, følgende:

-Bare SSD i maskinen

-SSD i primær og HDD i sekundær port

-HDD i primær, SSD i sekunder, SSD dukker da fint opp i Win7-versjonen som er på HDDen

-Installere med AHCI aktivert

-Installere med IDE aktivert

 

Win7 som er installert finner altså SSDen. Det er når han skal ha fersk installasjon av Win7 at OSet ikke finner SSDen, selv om den altså dukker opp i BIOSen.

 

Det føste han prøvde, var å kjøre recovery med Asus sin programvare, med recovery-DVDer som han laget like etter at han fikk PCen. Det som skjedde da, var at den bærbare ikke fant

boot-sektoren på SSDen, og ba om å sette i en disk som kunne bootes.

 

Kan ikke se for meg at det hjelper å kjøre Win7-DVDen i recovery/repair-mode heller, når installasjon-DVDen ikke finner SSDen i det hele tatt.

 

Han har ikke prøvd å oppdatere BIOS, men har dette så mye for seg når BIOS allrede finner SSDen?

 

 

Du har sannsynligvis lest opprinnelig melding, les mitt innlegg på nytt. Jeg har lagt inn en "Edit" note. Hvis SSD kommer fram i BIOS men ikke i Win7 under en ny-installasjon i disk-listen. Så kan du forsøke følgende.

 

- Kjør BIOS i ACHI modus

- Ha Sata/raid driverne for laptopen til win7 på en thumbdrive eller diskett (lastet ned fra asus)

- Under installasjon av win7 så har du mulighet til å laste inn drivere (på samme måte som F6-funksjonen i tidligere windows-versjoner).

 

 

Forhåpentligvis så skal Win7 klare å se disken etter at du har lasta inn driveren og du kan velge den fra listen....Forhåpentligvis sier jeg, for dette er noe jeg ikke har prøvd selv.

 

En annen løsning er å søke opp i forum på Asus for å se om det er noen der med erfaringer rundt dette :)

 

Frank

Lenke til kommentar

Frank_Jarle: Tomshardware har testet ytelse på integrert kontroller vs diverse "ekte kontrollerkort". Konklusjonen er kort sagt at man som stadardbruker holder seg til integrert; Du skal opp på et høyere antall disker før du trenger bekymre deg om ytelsen til den integrerte kontrolleren kontra et kontrollerkort(dvs 4 disker eller flere). Årsaken finner du i først og fremst i "latency" hos kontrollerkort. Les litt mer tidligere i tråden :)

 

 

Takker takker :-)

Det eneste som bekymrer meg litt er ytelsen fra X48 chipsettet (ICH9R) som da er en SATAII 3/Gbit vs et kurrant kort som supporterer 6Gbit, nå er ikke jeg en super bruker delux. Det andre jeg tenker litt på er dette med TRIM funksjonalitet, dette er vel fremdeles ikke støttet hvis jeg kjører raid-0 rett på hovedkortet?

 

Frank

 

Sånn i utgangspunktet så vil du med Intel hovedkort (ICHxR) og SSD med støtte for TRIM, kunne få dette. Intel har kommet med versjon 9.6 av sin RST (rapid storage technology). Denne støtter TRIM, selv om du kjører raid. Personlig har jeg prøvd dette, men opplevde også en del problemer. Har derfor gått tilbake til en eldre versjon igjen. Føler ikke at jeg _må ha_ TRIM på mitt raid, men kommer til å aktivere det når det kommer drivere som fungerer hos meg.

 

Den integrerte kontrolleren yter egentlig veldig bra, i alle fall sammenlignet med mye annet. Skal du ha 4 eller flere enheter i R0 så vil du nå et tak når det gjelder ytelse (R0 med 3 enheter når vel nesten det samme taket hvis jeg ikke husker feil), men du vil fortsatt få den økte plassen som 4 enheter følger med seg. Det spørs egentlig veldig hva du faktisk trenger/har lyst på. Nå skal ICH10R ha bedre ytelse enn ICH9R, men jeg tror nok du blir godt fornøyd :) Hvis ikke så er det jo bare å kjøpe seg en egen kontroller eller et nytt hovedkort i ettertid.

Lenke til kommentar

Da gikk raidet mitt ned i fyr og flammer. En Intel X25-M 160GB G2 er død og siden jeg kjørte R0 er det derfor game over :p

 

Tar hver natt kl 01:00 full backup av hele systempartisjonen, så vil være opp igjen der jeg slapp så snart jeg får sendt inn den ødelagte SSD'en. Tenkte bare jeg skulle nevne det :)

Jeg liker ikke at disse diskene ser ut til å dø forholdsvis lett. Jeg mistet data fra en slik disk fordi jeg ikke hadde fått oppdatert backup på en ukes tid. Men man forventer ikke at splitter nye SSD enheter med høy kvalitet skal ta kverken så fort. Da hadde jeg aldri kjøpt den.

 

Jeg har hatt tonnevis av HDDer siste 10 år og har kun hatt feil på et 3-4 av dem.

 

Jeg har også HDD i Raid0 på maskinen hvor Intel SSDen døde, og HDD raidet er i skjønneste orden og har vært det i over et år.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

For til og med 3 SSDer er intels sørbroer fullstendig tilstrekkelig for RAID-0. Sjekk SSD benche tråden så kan du se harde tall som støtter opp om dette.

Ikke bare håndterer Intels sørbroer båndbredden bra men den er vel også raskere generelt på flere områder. Egne kontrollere tilfører andre tregheter ift. SSD, var det ikke slik da? (Husker ikke detaljene nå).
Lenke til kommentar

Stemmer det Theo,

 

Opp til 3-4 SSD'er er ICH/PCH det beste valget.

(det finnes selvsagt unntak fra regelen men da snakker vi om kostbare kontrollere med cache)

 

Latency er killeren for mange kontrollere og her er onboard løsningen meget bra.

Om man merker det i praksis kommer an på hvordan man "jobber".

Lenke til kommentar

Kjøpte en Crucial RealSSD C300 2,5" 256GB SSD til Min laptop, med opp til 355MB/215MB sec lese/skrive hastighet. Testet den i ATTO Benchmark og fikk dette resultatet:

SSD.bmp

Er det noe feil med Testen eller? :p synes det står nesten 400MB/s skirve og 2150mb/s lese :O

 

Også; Jeg måtte jo installere windows på nytt da jeg fikk SSD'en, nå sier windows at min cd-key ikke er gyldig for rene innstalasjoner og jeg får ikke aktivert :( (ikke oem disc, men update 1000kr)

 

ps: digger ssd! oppstartsprogrammene mine starter så fort at jeg får feilmelding fordi di ikke har internett tilgang, fordi windows ikke har rukket å koble til enda :p

Endret av MrZapatillo
Lenke til kommentar

ATTO gir merkelige resultater til tider.

 

Testen din tyder på at du har kjørt med uvanlige instillinger som f.eks liten testfil.

 

C300 er en god SSD så du kan være fornøyd med kjøpet, det kommer firmware oppdateringer som retter noen bugs etterhvert men alt i alt fungerer den meget bra.

 

For å få normale resultater kan du teste den med AS SSD eller CrystalDiskMark 3.0

 

Vedr Windows installasjonen kan du sikkert kontakte MS for å få en ny nøkkel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...