Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hvilken SSD er standard i Aspire One 110l, og hvilken har du bestilt?

Jeg håper seriøst du ikke bestilte den Supertalent som var i testen du har linket til...

post-163450-1270723165,177_thumb.png

7 random write IOPS vil få systemet ditt til å fryse hver gang det skjer random writes, dette er like elendig som OCZ Core var.

Men alikevell, sammenlignet med den orginale SSDen er det en betydelig forbedring av ytelse.

 

Original i AAO er en av to:

Samsung OEM P-SSD1800

eller

Intel Z-P230

 

Den jeg tenkte å bestille var Super Talent FEM16GF13M 16GB ZIF SSD ja. Jeg er klar over at random write er forferdelig ift en bra SSD. Men det er allikevel ingen andre gode alternativer som jeg har funnet for AAO og SSD. HDD er ikke noe alternativ.

 

Legger merke til følgende punkter i artikkelen:

-"The Intel drive is significantly slower. It also blocks the operating system from any further operation while it extracts the archive and makes it completely unresponsive. In a way the extraction process also blocks itself, which makes it stall frequently. This is not the case with the FEM16GF13M which makes the system a bit less responsive, but does not completely block it. A major usability improvement which is not reflected in raw numbers. This SSD upgrade effectively removes a bottleneck from the system, or more precisely: the bottleneck shifts towards the Intel Atom processor."

 

- Fra David: "I actually used this to replace my SSD a long time ago and will say it feels twenty times better."

 

Jeg har konfigurert Firefox og andre program til å IKKE bruke SWAP-disk, installert ekstra RAM til 1.5GB og skal gjøre noen flere tweaks for å hindre bruk av skriveoperasjoner til SSD.

 

Som jeg skriver i posten: "I wonder if you can push the speed even more by aligning the SSD (see http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?48309-Partition-alignment-importance-under-Windows-XP-(32-bit-and-64-bit)..why-it-helps-with-stuttering-and-increases-drive-working-life. for details)

 

Read is now approx 65MB and write is 20 MB, however the specs say max 80 and 40 so it might be possible to double the write-speed by aligning the SSD-properly. Will look into this when I get the new SSD and install it myself."

 

Tror du jeg er inne på noe her eller ikke?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil nokk få bedre ytelse ja. Om du gjør masse tweaks fra OCZ forum (jeg har linket en del av de i bunn av førsteposten i denne tråden) kan du hindre mye random write.

Skal du ha XP på den du ha 1024KB partisjon allignment og 4KB cluster.

 

Kjør en test med CrystalDiskMark 3.0 før og etter du bytter. 100MB lengde bør være greit for en netbook.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
BTW, her er en interresant artikkel fra i høst som jeg ikke har postet

http://www.storagesearch.com/5year-2009.html

Det er en antagelse av hvordan lagrings-markedet vil utvikle seg de neste 5 årene (2010-2015).

Interessant analyse på flere måter. Blant annet virker det som Stotagesearch ser seg litt for blind på SSD.

 

50% of the hard disk market will no longer exist in 5 years, and none of it will exist in 10 years (except in museums).

Dette tror jeg er å ta litt hardt i. Transistorer kan ikke fortsette å krympes i samme logaritmiske skala som før. Den fantastiske logaritmiske økningen i antall GB/krone vil ta slutt og flate ut sannsynligvis innen 10 år. Det kan gjøre at HDD beholder et marked der GB/krone betyr veldig mye. Harddisker vil også slutte sin eksponensielle vekst, men foreløbig er det usikkert hvordan harddisker vil ende opp i forhold til SSD om 5-10 år. Å slå fast at harddisker kun hører hjemme på museum om 10 år mener jeg er for bombastisk.

 

But in a 5 year timescale optical drives will cease to be offered as standard peripherals on PCs and will decline in relevance in consumer markets too.

Her tror jeg Stotagesearch undervurderer makten til Blu-ray-mafiaen. PR, motarbeidelse av bedre teknologier og atter PR vil kunne holde optisk lagring kunstig i live trolig over 10 år fremover. Se bare på CD vs mp3. Det er som å lese spådommer fra 2000 om at CDen hører hjemme på museum i 2005. Men vi vet jo at CDen fortsatt er i live og selges i mengder både i butikker og på nettet til tross for at bedre teknologier har vært vidt tilgjengelige i 10 år.

Lenke til kommentar

Skal du ha XP på den du ha 1024KB partisjon allignment og 4KB cluster.

 

Kjør en test med CrystalDiskMark 3.0 før og etter du bytter. 100MB lengde bør være greit for en netbook.

 

Kjører Linux (nærmere bestemt Jolicloud - www.jolicloud.com) fordi jeg vet at Win XP er "umulig" å kjøre med. Dessuten brukes den kun til e-post og "surfemaskin" og remote desktop til andre maskiner.

 

CrystalDiskMark 3.0 er vel kun for Windows, kan prøve å kjøre den i linux via Wine, men hadde kanskje vært best med en "native linux" benchmark-app, utvalget her er vel lite?

Lenke til kommentar

Simen, det er en lite smule OT for denne tråden, men ;)

CD til musikk hører da vell egentlig hjemme på museum? Det er bare at mye av markedet ikke har forstått dette eller klarer å forholde seg til det, og plate-kartellet fortsetter å pushe snurrende plater som de har gjort i snart et århundre.

Å laste ned MP3 eller FLAC og lagre på HDD (pc og HTPC), flash (bærbar underholdning) eller brenne på DVD (i en overgangsfase for bil og stereo...) er MYE bedre mtp utvalg, tilgjengelighet, òg er MYE grønnere alternativer.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i at CD hører teknologisk sett hjemme på museum. Poenget mitt er at overlegen teknologi ikke er alt som påvirker markedet og det er markedet Storagesearch omtaler, ikke overlegenheten til SSD-teknologien. Hans uttalelser om HDD og CD høres ut som en idealistisk forestilling om en veldig sunn og god konkurranse i lagringsmarkedet, noe nevnte mafiaer/karteller motarbeider med stor makt.

Lenke til kommentar

Joda, du har helt rett i at markedet er langt fra ideelt i mange segmenter.

På den andre siden, om man følger en del trender er det lite rom i "enterprise" for underlegen teknologi, spesielt i disse tider med dårlig økonomi og stor fokus på "grønn" teknologi. Man ser alså mer på realkostnad og hva man trenger enn å se seg blind på fancy presentasjoner og tradisjoner. Et veldig viktig poeng storagesearch har understreket en stund om pålitelighet. Her er et sitat fra en sidenotis til artikkelen:

Also in 2005 - in an article called 7 Years of storagesearch.com - looking back / looking ahead - I predicted that storage reliability would become a major factor in the market by 2012. We've already seen in 2009 confidence eroding in the reputation of some manufacturers due their track records of shipping flaky SSDs.

WD og seagate har satset veldig hardt her, og SandForce satser også hardt på pålitelighet i sin SF-1500 serie. Stec og TMS (Texas Memory Systems) har også vært nazi på SSD-pålitelighet i flere år.

 

Årlig feilprosent av harddisker er en betydelig kostnad for datasentre, både i den effektive prisøkningen dette medfører, det ekstra arbeidet det skaper, og kravet til økt redundans.

 

 

Når det gjelder CD henger disse fortsatt igjen pga plate-kartellene som pusher de, men det siste tiåret har det vært massive krefter som har motarbeidet kartellenes fysiske plate-virksomhet og som utvilsomt vil vinne på sikt. Dette startet med piratene som delte musikk over nettet allerede før årtusenskiftet, og har økt siden. Itunes, og senere Spotify, Last.fm, ol. tjenester markerer det som vil bli fremtidig distribusjon for volumet av musikk. Salg av fysisk medie for musikk vil bli for samlere, slik vinyl er i dag.

 

Video vil følge etter, og piratene har også ledet an den teknologiske revolusjonen der også, og dette har blitt mer og mer klart siden ca 2003-2005 når raskt bredbånd ble mer allment utbredt, og har fått en kraftig boost etter fiber ble mer vanlig. Youtube og andre video on demand sider har begynt å svare med lovlige midler, og Itunes har begynt å selge TV-serier. Når fiber blir allment tilgjengelig vil markedet for streaming av full-HD bli mye mer attraktivt, og om tilbudet blir godt nokk, vil alle med HTPC eller en konsoll som støtter streaming tilbudet ha et realistisk alternativ til å leie/kjøpe BD plater.

 

Slik streaming av HD video on demand vil sette økte krav på datasenter, og egne SSD-array eller ASAP (Auto-tuning SSD Accelerated Pools of storage) for populære filmer og serier vil bli aktuelt.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Det er flere ting i den artikkelen som lukter litt vel mye entusiasme men vi får se hva tiden bringer.

Det er vanskelig å spå hva som skjer, det hele kommer bunner i am utviklingen ikke møter på hindringer.

 

CD og avarter (SACD etc), og ikke minst LP vil leve lenge innen musikkbransjen.

Det er ikke bare utelukkende snakk om hva som er teknisk bra i denne sammenhengen men også hva som låter best.

 

For de langt fleste er selvsagt nedlastbar musikk greit nok men ikke for de som har det jeg kaller et stereoanlegg.

 

HDD tror jeg vil holde lengre enn de estimerer, hvis ikke må det skje dramatiske endringer i utviklingstempo og pris.

Lenke til kommentar

Jeg er også enig i at han tar litt hardt i, men jeg synes det er interresant lesestoff, og om du sjekker den gule ruta på høyre sida og sjekker artikler tilbake 10-12 år så har han hatt mye riktig i sine tidligere "informerte gjettninger".

 

Når det gjelder musikk og hvordan den låter, så er det en grunn til at jeg nevnte både MP3 og FLAC, og nevnte muligheten å brenne ut selv til DVD i en overgangsfase mens "stereoanlegg" har kun optisk medie input. Nyere versjoner av high-end sterio-anlegg bør kunne støtte UPnP over nettverk (ethernett, trådløst, eller begge), USB, og eventuelt minnekort, gjerne også med innebygd HDD eller litt flash for lagring av MP3/FLAC (eller et annet lossless format) og støtte for alle normale lydformat.

 

Dette ble en liten smule OT, men det er relevant rundt temaet lagring og teoretiske utsikter for SSD/flash markedet.

 

 

Jeg fant også en sak jeg hadde oversett:

MILPITAS, Calif., January 26, 2010: LSI and Seagate Collaborate to Enter PCI Express-Based Enterprise Solid-State Storage Market Segment

Dette er sansynligvis LSI 92xx + 4-8x Seagate SAS2 SSDer.

 

 

Jeg fant også denne saken på siden om LSI på storagesearch som jeg hadde oversett:

In December 2009 - LSI announced it is sampling the LSISAS2208 dual-core 6Gb/s SAS RAID-on-Chip IC to OEM customers. It's intended to support the forthcoming PCIe 3.0 specification, currently under development and provide performance levels that meet the needs of next-generation server platforms based on flash SSD storage. The new LSI SAS ROC will deliver performance levels of up to 600,000 IOPS.

 

 

EDIT: Simen1, jeg er delvis uenig. Med netbooks som kommer uten optisk stasjon og gjør det bra, og den urealistiske høye prisen for BD i forhold til DVD, både ROM/brenner og platene, tror jeg mange vil gå for det økonomiske valget og enten ha DVD-rom for bakover-kompabilitet (spesielt for programmer og spill de har på CD/DVD) eller droppe optiske rom totalt og laste ned programmer og media fra nett (lovlig eller pirat).

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Skal du ha XP på den du ha 1024KB partisjon allignment og 4KB cluster.

 

Skal prøve på det, selv om tekstforfatteren av macles.blogspot.com ikke tror det vil ha mye å si pga begrensning på hastighet på kontrolleren. Ser denne nettsiden beskriver prosessen med å aligne SSD vha Linux (om enn noe tungvindt....) - http://thunk.org/tytso/blog/2009/02/20/aligning-filesystems-to-an-ssds-erase-block-size/

Lenke til kommentar

BTW, her er en interresant artikkel fra i høst som jeg ikke har postet

http://www.storagesearch.com/5year-2009.html

Det er en antagelse av hvordan lagrings-markedet vil utvikle seg de neste 5 årene (2010-2015).

Den var interessant og jeg må si jeg var enig i stort sett alt, men det manglet en vesentlig vinkling. Nemlig hvilken retning SSD vil utvikle seg. Jeg har fortsatt litt troen på at de på lang sikt blir dummere med hensyn på optimalisering heller enn smartere, men at de kanskje blir litt smartere ved at de blir objekt orientert. COW baserte filsystemer passer jo som hånd i hanske for flash. Nesten ingen random write, mye random read, også får en bedre databeskyttlese enn med RAID. Forutsetter imidlertid at OS skjelden/aldri henger seg. Det blir en utfordring.

Lenke til kommentar

Om du synes den var interresant så har jeg en annen for deg også:

http://www.storagesearch.com/ssd-petabyte.html (ha i bakhodet at dette er hypotetisk og håpefullt)

 

Og jeg tror også du vil like denne:

http://www.storagesearch.com/chartingtheriseofssds.html

 

Storagesearch har fulgt SSD-markedet siden før det var et annerkjent marked, og de har hatt over 100 SSD artikler lenge. Det kommer stadig nyheter på http://storagesearch.com/ssd.html (et av bokmerkene mine jeg har sjekket noen ganger i uka siden høsten 2007) og er mange fine linker derfra også. Om du finner ut du har litt tid til overs nå og da finner du masse interresant ved å rote rundt i artiklene der. Det er også den siden jeg har lest mest materiale om SSDer fra, og jeg har lært mye der. Og som ikke alle artiklene de har skulle være nokk, så har de også egne segmenter med "bookmarks" fra diverse selskaper rundt SSD og SSD teknologi der de lister både egne white-papers og linker til sine favoritter skrevet av andre.

 

Cred where cred is deserved, storagesearch er dog mer rettet mot utviklere, ledelse i selskaper som har lagringsprodukter, systemarkitekter, osv. Anand er nok mer relevant for folk flest, men har ikke på langt nær så god dekkning.

Lenke til kommentar

Her er første industri standard benchmark som benytter SSD. 125 stykk SAS SSD fra HP.

http://www.tpc.org/tpcc/results/tpcc_result_detail.asp?id=110040801

 

Resultatet er rimelig OK. Hadde nok sett noe bedre ut med Westmere eller Nehalem EX CPU. :)

 

Jeg skulle gjerne lest mer om lagring GullLars, men jobben krever sitt. Må fokusere på konvergert nettverk nå.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Legg merke til at de bla bruker

 

1 Smart P410i Controller Smart P411 Controller

1 LSI 9200_8E HBA

2 LSI 9200_16E HBA

1 FC1242 Dual Channel 4Gb PCI-e HBA

 

Jeg er ikke sikker på hva P410i egentlig er men det ligner på en LSI.

 

Link til PDF

Det er nok LSI brikker i alle HP SmartArray kontrollere. P410 og P411 er vel 6gpbs SAS med hhv intern og ekstern kabling. D2700 og MSA 70 er "dumme" diskhyller med SAS switch. Disse kobles til RAID kontrollerne. Egentlig en ganske usannsynlig løsning da ingen ville gått for et så kraftig lagringssystem basert på vanlige RAID kontrollere med mindre en var likegyldig til nedetid. Det er imidlertid vanlig å poste benchmarks med disse da de er billige og har bedre responstid enn de fleste lagringskontrollere for SAN, som vil være mer typisk å bruke om en trenger så mye ytelse. Poenget er vel å vise hva serveren er god for. Lagring kan en få i den ytelsen (throughput, ikke delay) en måtte ønske, kun penger som setter taket.

Lenke til kommentar

Desperate times osv...

 

Jeg har et trim-spørsmål.

 

Er det NTFS.sys som sender ut trim kommando til ssd? Har ntfs.sys noe med trim å gjøre i det heletatt?

 

Jeg spør grunnet DENNEtråden (les gjerne hele hvis dere gidder). Samt at jeg kom over denne forumposten (søk etter ntfs.sys).

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...