Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Rørt lenge rund i HK men finner ingem måte å forandre til AHCI i Bios.

 

Prøvde en SSD Bench med score på 267. ser ut som Nvidia sata controler som styrer disken. får heller ikke kontakt med Intel SSD Toolbox, kun en error melding.

Noen som har forslag til hva jeg kan gjøre ?

HK Saus P5N32-E SLI

 

Hadde ikke tenkt å kjøpe ny inmat i datan før til høsten men jeg får vel begynne å lese meg opp på HK og prosessorer igjen :(

 

Mvh

Stig

Lenke til kommentar

Vil min Intel X25-M 80 GB (G2) yte mye dårligere hvis jeg kjøper meg et AM3 hovedkort? Stemmer det at AMD ikke støtter TRIM?

 

Jeg har lyst til å oppgradere CPU, RAM og hovedkort, men jeg er litt usikker på om jeg heller bør vente. Jeg tenkte å velge AM3 (med AMD Phenom II X4 965) fordi jeg har skjønt at dette er litt mer fremtidsrettet enn LGA1156 (med i5 750) fordi de nye AM3 hovedkortene vil støtte de nye prosessorene med 6 kjerner som kommer etter hvert, men så lurte jeg på om det vil være bedre å velge LGA1156 hvis SSD'en min vil yte bedre med det. Det som jeg syns er litt dumt da er hvis i5 ikke gir meg så mange oppgraderingsmuligheter i fremtiden. :(

Lenke til kommentar

AMDs sørbroer yter dårligere en Intels, men du vil fortsatt få god ytelse med en SSD. AMD støtter TRIM, og NCQ, men det er stress å sette opp RAID, og skaleringen er dårligere enn på intel. Skal du ha singel SSD vil du nok ikke merke noen betydelig forskjell i praksis, men det kan være målbart med stoppeklokke om du har rask CPU og gjør ting som avhenger av latency og ekstremt høy IOPS (som faktisk benytter 10.000+ IOPS i mer enn 1 sekund).

AM3 med SB850 og P2 x4 965 vil være et greit valg IMO. Avhengig av skjermkort og resten av riggen kan det ha en del for seg å ha Noctua eller tilsvarende CPU vifte da den kan bli den høyeste støykilden.

Lenke til kommentar

Til de av dere som eventuelt måtte lure på AHCI og drivere i Win7:

 

Jeg mente selv at jeg hadde aktivert AHCI i BIOS før installasjon av SSD. Var egentlig helt sikker på dette. Helt til jeg sjekkket i oppsettet i Win7 og deretter i BIOS, tror du jammen ikke at IDE fremdeles hang igjen!! Ved aktivering i BIOS og boot til Win7 ble det selvfølgelig stopp. Jeg ble litt bekymret men tok et raskt søk i forumet og fant en tråd spesifikt om aktivering av AHCI i etterkant av Win7 installasjonen (i tillegg til flere tips i denne tråden).

 

Det viste seg at for meg med ASUS P5W DHdeluxe med ICH7R var det nok å aktivere den ekstra diskkontrolleren JMicron som gir to ekstra uttak hvorav en er ekstern. Ved aktivering i BIOS av denne kontrolleren og oppsatt til å kjøre AHCI-modus på denne var nok til at Win7 installerte korrekt driver. Ved neste oppstart prøvde jeg å sette ICH7R til AHCI-modus for Inteldisken og da funket alt!

 

Viser til mitt eget innlegg angående aktivering av AHCI i BIOS etter installasjon av OS

Lenke til kommentar

Hm, ser dere har skrevet noe om AHCI-aktivering i denne tråden, men sliter fortsatt litt pga Dell-maskin og SCSI-oppsett. Mulighet for å redirecte noen hjelpsomme folk til tråden: https://www.diskusjon.no/?showtopic=1213121 ?

 

Vil det være maskiner og type oppsett hvor det IKKE er fysisk mulig å bruke en SSD-disk overhodet? Forskjellige PCer og kort vil nødvendigvis føre til at oppsettet kan være lett eller vanskelig, men burde være mulig å få installert en SSD i hvilken som helst maskin?

Lenke til kommentar

Kaka24: Hvilket hovedkort (SATA-kontroller) har du fra før? Vi må vite det for å finne ut om SSDen din vil gå kjappere eller tregere med f.eks SB850.

 

GullLars: Takk for et nyttig svar!

 

Simen1: Jeg har et Asus P5W DH Deluxe med ICH7R. Trykk her for å se noen tester jeg kjørte for en stund siden.

 

Men mener du at jeg vil merke forskjell mellom et AM3 og et LGA1156 hovedkort? Så vidt jeg skjønte GullLars så vil jeg ikke merke noe i praksis, men jeg vil se en forskjell hvis jeg kjører benchmarks.

Lenke til kommentar

Du har ganske gode tall fra før. Om du går til AM3 så er SB850 noe bedre enn de eldre 7xx og 6xx. Du vil kunne merke forskjell i noen tilfeller, men det vil hovedsaklig være multitasking av ting som er veldig sensitivt for accesstime og IOPS. Forskjellen bør ikke være mer enn 30% målt med stoppeklokke i de mest ekstreme tilfellene. Typisk i normal bruk vil forskjellen være neglisjerbar og bli gjort opp for av en 3,4-4Ghz quad vs gammel <3Ghz dualcore, og DDR3 vs gammel DDR2. Du vil få merkbart overall ytelsesøkning, men kan i spesialtilfeller som er kun disk-bound få noe redusert ytelse som nevnt over.

Lenke til kommentar

Har tenkt å skaffe meg en SSD på min stasjonære pc og men har noen spørsmål.

Hovedkortet er Asus P5K-E/WIFI. Støtter AHCI og RAID.

Hadde først tenkt å kjøpe en Intel X25 80 GB, men så leser jeg at man burde kjøre 2x i raid0.

Det blir uaktuelt for meg å kjøpe to 80 GB versjoner..

 

Så jeg tenkte hva gir best ytelse?

Kjøpe en Intel X25 80 GB og bruke AHCI, eller kjøpe to Intel X25 40 GB og kjøre raid0?

40 GB versjonen har lavere ytelse enn 80 GB versjonen ser jeg.

Men hvis jeg har forstått det riktig så dobles ytelsen ved raid0?

Hva blir mest lønnsomt ytelsesmessig?

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg har installert en Intel X25 160GB i min Laptop.

Disken er oppgradert til nyeste firmware.

Driverne som brukes er Intel Matrix Storage Manager 8.​9.​0.​1023.

Er dette et fornuftig valg av driver?

 

Det jeg lurer på er hvordan TRIM funskjonen kjøres. Er dette noe som jeg ikke trenger å tenke på da, da det kjører automatisk, eller må jeg kjøre noe software for dette?

 

Jeg så bla. at jeg kunne sette opp en "TRIM jobb" i Intel Toolbox, og ble derfor usikker på hvordan dette fungerer.

Lenke til kommentar

Har nå avinstallert Intel Matrix driveren.

 

Disk kontrolleren endret "navn" etter avinstallasjon av driver og heter nå "Standard ACHI 1.0 Serial ATA-kontroller"

og den bruker følgende drivere:

atapi.sys

ataport.sys

msahci.sys

pciidex.sys

 

Alle driverne er versjon 6.1.7600.16385

 

Betyr dette at jeg nå kjører med riktige drivere?

Lenke til kommentar

Har fått Restart-Time.vbs ned til 60 sekunder, hvordan klarer dere oppstart på under 10 sekunder?!

Og hvilket prog for å finne oppstartstid?

 

Har prøvd det meste av tweaks: Disable prefetch, superprefetch, pagefile, alt i SSD Tweaker (OCZ), 4 cores + max memory i msconfig boot, ingen programmer som starter, noguiboot, tatt bort 5-10 services osv osv.

Oppsett:

6GB DDR3 RAM

P45 ICH10R

Q8200@3,3GHz

X25-M G2 80GB

Win7 X64

 

Har btw rundt 13-16 sek oppstartstid, talte for hånd.

Endret av Todda7
Lenke til kommentar

Har nå avinstallert Intel Matrix driveren.

 

Disk kontrolleren endret "navn" etter avinstallasjon av driver og heter nå "Standard ACHI 1.0 Serial ATA-kontroller"

og den bruker følgende drivere:

atapi.sys

ataport.sys

msahci.sys

pciidex.sys

 

Alle driverne er versjon 6.1.7600.16385

 

Betyr dette at jeg nå kjører med riktige drivere?

 

 

Yes.

Lenke til kommentar

Så siden jeg nå har riktige drivere, så trenger jeg ikke å bruke funksjonen for TRIM i Intel Toolbox, eller bør man kjøre den en gan i blandt for sikkerhetsskyld?

 

Er det noen mulighet for å se om TRIM fungerer som den skal, eller er dette noen man kun merker på diskens skrive hastighet?

Lenke til kommentar

Er det noen mulighet for å se om TRIM fungerer som den skal, eller er dette noen man kun merker på diskens skrive hastighet?

Hadde samme spørsmål 3. februar, se her...

 

Og jeg er fremdeles ikke imponert av TRIM funksjonen når det gjelder skrivehastigheten. Har kjørt noen tester innimellom, og ser at skrivehastigheten har en reduksjon på 30-50 % av rapportert hastighet fra test da disken var ny. Lesehastigheten holder seg bra.

TRIM via Intels Toolkit forbedrer IKKE resultatene i særlig grad ...

 

Som du kan se her, så er det andre som lurer på det samme ... (google, så finner du flere ...)

 

EDIT: Kom forresten over en interessant artikkel (fra februar 2009) om problematikken:

Long-term performance analysis of Intel Mainstream SSDs

(riktignok ikke testet på Win 7, og heller ikke med Intel's siste oppdateringer)

Endret av helsten2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...