Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OCZ har nå lansert både Vertex 2 og Agility 2.

Det virker som Agility 2 benytter SF kontrolleren men den er strupet ned på iops.

Det blir spennende å se hvor de legger disse prismessig.

 

SuperTalent lanserer Value SSD'er helt ned i 8GB størrelse, prisene på 8-16GB burde bli ekstremt lave og vil kunne brukes i f.eks netbooks.

 

Link til DailyTech

Lenke til kommentar

Jeg tviler på 10' iops :) men hvis prisen er bra og den teknisk sett ligger på nivå med Gen2 SSD'er (dvs en kurant kontroller) vil disse små SSD'ene være helt greie til normalt bruk. For de som bruker XP eller Linux er 8GB en kurant størrelse for helt enkelt bruk.

 

16GB vil også kunne være greit nok som et leketøy for de som klokker og som trenger en billig men kjapp boot disk.

ST rører her i et størrelsesområde som alle andre har oversett og de kan nok lykkes til en viss grad.

 

Kommer prisene ned i 2-300 kr tror jeg nok det kan være en del som kjøper bare for å prøve hva SSD er for noe.

(i så tilfelle vil det være synd om ytelsen er under par men man får som kjent det man betaler for)

Lenke til kommentar

Greit nok med en 8GB, men det blir vel ikke stort mer enn en boot disk for OSet, ser for meg et annet bruksområde også og det er faktisk htpc i stua, her i hjemmet så skal all media ligge å en ekstern mediaserver med hele DVD samling og musikken på.

 

En liten digresjon:

Noen som har peiling på hvilket OS som utnytter en SSD best, både med tanke på ytelse og TRIM, ser for meg enten Win7 med xbmc eller ubuntu med XBMC.

 

Frank

Lenke til kommentar
Greit nok med en 8GB, men det blir vel ikke stort mer enn en boot disk for OSet,

Det holder greit for meg:

 

Partisjon 1: Win XP + OpenOffice + FastStone + Firefox + Foxit Reader + Opera + Chrome + VLC Media Player + Avast + Google Earth + PDF Creator + PeaZip + BlazedTV + Pidgin + Skype. Ingen hibernate eller swap. Totalt: 4,2 GB

 

Partisjon 2: Ubuntu 10.04 + FastStone via Wine = 2,4 GB

 

Noen som har peiling på hvilket OS som utnytter en SSD best, både med tanke på ytelse og TRIM, ser for meg enten Win7 med xbmc eller ubuntu med XBMC.Frank
Win7 mtp ytelse foreløpig, den har TRIM. Linux mtp kapasitet.

TRIM er forberedt i Linux kjerne 2.6.28, men blir ble ikke implementert fullt ut før 2.6.31 2.6.33 så vidt jeg vet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg vet. Jeg snakket om status quo, ikke fremtidsutsikter :)

 

Linux skal også være "4K aware", og jeg tror partisjoner også skal være allignet som standard, så der kan linux ha en fordel over XP. Linux er et mye mer strømlinjeformet og slankt OS enn noen windows versjon, og koden arbeides på kontinuerlig. Hadde det ikke vært for at jeg gamer en del ville jeg nokk kjørt linux ekslusivt selv.

 

 

Når det gjelder OCZ Agility 2 er jeg skuffet. SF-1200 med bare 10K IOPS (om det faktisk stemmer og gjelder les) er jo bak mål. SF-1200 100GB har vært benchet til ca 35K les, 30K+ skriv IOPS (4K alligned).

 

Jeg hadde et håp om at OCZ ville presse ned prisene på SF-1200 50 og 100GB til 20kr/GB (eller under) så den kunne konkurrere med Intel og andre "value" SSDer på pris såvell som ytelse.

Med full ytelse kan SF-1200 kanskje rettferdiggjøre opp til 10-15% høyere pris pr GB (brukbar kapasitet) enn Intel, over det blir det uinterresant.

Lenke til kommentar

Desperate times osv...

 

Jeg har et trim-spørsmål.

 

Er det NTFS.sys som sender ut trim kommando til ssd? Har ntfs.sys noe med trim å gjøre i det heletatt?

 

Jeg spør grunnet  DENNEtråden (les gjerne hele hvis dere gidder). Samt at jeg kom over denne forumposten (søk etter ntfs.sys). 

!ping

 

 

 

Lenke til kommentar

Jeg vil bytte ut harddisken (som har krasjet) på en macMINI som er noen år gammel til en SSD disk. Maskinen har standard parallell ATA (IDE/133), men jeg er ikke i stand til å finne SSD over 64GB med PATA eller IDE grensesnitt. Jeg kunne tenkt meg en SSD i 120-160GB området, men finner ingen.

 

Noen tips?

Lenke til kommentar

Jeg vil bytte ut harddisken (som har krasjet) på en macMINI som er noen år gammel til en SSD disk. Maskinen har standard parallell ATA (IDE/133), men jeg er ikke i stand til å finne SSD over 64GB med PATA eller IDE grensesnitt. Jeg kunne tenkt meg en SSD i 120-160GB området, men finner ingen.

 

Noen tips?

 

Tja hva du skal med så stor disk skjønner jeg ikke. Du har vel en filserver eller et nas stående slik at du kan lagre filer der? Personlig ville jeg bare gått for en Pata disk stor nok for OS og den programvaren du bruker så lagrer du det du trenger enten via nettverk eller via ekstern disk feks via USB.

Neostore har godt utvalg av blant annet Mtron disker og vet i allefall at Pro serien har vært veldig bra. Er vel Mtron Pro GullLars kjører.

Ellers så har vi jo prisguiden.

 

Når det gjelder ytelser på Pata er jeg helt blank og tror ikke jeg har lest en eneste test av Pata SSD. Du får evt lete opp noen tester for å finne ut hvilke disker som yter best innenfor de begresningene Pata legger.

Lenke til kommentar

PATA/IDE er begrenset til 133MB/s max. Det er heller ikke støtte for NCQ eller TRIM.

Mtron er god kvalitet, Mobi eller pro er likegyldig, velg det som er billigst.

 

Random write er i samme område som de nyeste Velociraptor, random read er veldig god ved lav QD, siden de benytter SLC flash. Ytelsen ligger rundt 10.000 IOPS for les. Sekvensiell ytelse er ca 110MB/s les, 90MB/s skriv. I praktisk bruk er en Mtron Mobi en del raskere enn en velociraptor, så det vil gi nytt liv til maskinen. Siden det er SLC trenger man heller ikke være bekymret for skrivesykler og at den skal bli slitt ut.

 

Du får fint plass til W7 og full programpakke på 32GB.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hvor lang tid skal trim-greiene til Intel egentlig ta?

 

Jeg kjørte det på min 80GB gen2 i går, og det tok ganske nøyaktig tre hundredeler.

 

Høres det riktig ut?

 

Med Intel SSD Toolbox, mener du? Forskjellig fra gang til gang; Noen ganger så kjapt som du sier, andre ganger et par-tre sekunder, for min del. Er vel avhengig av hvor mye trim'en skal trimme, for å si det sånn.

Lenke til kommentar

Når du kjører TRIM fra toolbox mener jeg på den bare forteller kontrolleren hvilke LBA som er gyldige og hvilke som ikke er det. Det er praktisk talt som å overføre en tekstfil eller lite regneark. Kontrolleren setter så status på alle blokker som er ugyldige at de skal "til rensing", og så tar Garbage Collection seg av det senere.

 

Dere som har mer innsikt i intels toolbox enn meg, rett meg hvis jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Garbage collection er noe som skjer INTERNT i SSDen, det gjelder for alle SSDer som bruker GC.

GC er bare hvordan kontrolleren kvitter seg med ugyldig data. TRIM forteller SSDen at data er ugyldig. GC trenger ikke nødvendigvis å gjøre noe med denne informasjonen med en gang. Etter hva jeg har sett arbeider intels GC når det skrives til SSDen, dette er for å minimere write amplification. Aktiv GC kan være mer effektiv på å holde SSDen ryddig til en hver tid, men vil føre til mer skriving totalt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...