Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

ATTO gir merkelige resultater til tider.

 

Testen din tyder på at du har kjørt med uvanlige instillinger som f.eks liten testfil.

 

C300 er en god SSD så du kan være fornøyd med kjøpet, det kommer firmware oppdateringer som retter noen bugs etterhvert men alt i alt fungerer den meget bra.

 

For å få normale resultater kan du teste den med AS SSD eller CrystalDiskMark 3.0

 

Vedr Windows installasjonen kan du sikkert kontakte MS for å få en ny nøkkel.

 

Tusen takk for hjelpen :)

Kan du gi en link til siden som utgir oppdateringer til SSD'en?

 

ps: Får jeg dårligere lese/skrive hastigheter hvis jeg deler disken opp i flere partisjoner? har en på 50gb og en på 200 atm.

Endret av MrZapatillo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

har det noen merkbar ytelsesfordel å kjøre Raid0 på boot/system SSD fremfor single SSD? Skal nå i påsken reinstallere "Windows 7 Pro 64-bit" fordi jeg bla. har fått tull med at "genuine advantage" plutselig påstod at jeg ikke hadde en lovlig lisens samt at en del filer ble korrupt på c:\ i samme prosessen. Genuin ga seg etter en slmgr -rearm men korrupte systemkataloger på C: lar seg ikke fikse selv med chkdsk og dukker opp ved hver boot.

 

Det høres ut som flere har opplevd noe lignende og man kan lure på hva dette er :hmm:

 

Men for meg gir det en fin mulighet til å reinstallere OS mot SSD fra HDD. Hadde tenkt på image men det tør jeg ikke nå med dette i bakhånd.

 

Men vurderer om jeg enten skal kjøre OSet på 2x160G2@R0 eller 1x80G1. Blir det førstnevnte lager jeg uansett en partisjon på maks 80GB for enklere OS image tenker jeg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kjøpte en Crucial RealSSD C300 2,5" 256GB SSD til Min laptop, med opp til 355MB/215MB sec lese/skrive hastighet. Testet den i ATTO Benchmark og fikk dette resultatet:

SSD.bmp

Er det noe feil med Testen eller? :p synes det står nesten 400MB/s skirve og 2150mb/s lese :O

 

Også; Jeg måtte jo installere windows på nytt da jeg fikk SSD'en, nå sier windows at min cd-key ikke er gyldig for rene innstalasjoner og jeg får ikke aktivert :( (ikke oem disc, men update 1000kr)

 

ps: digger ssd! oppstartsprogrammene mine starter så fort at jeg får feilmelding fordi di ikke har internett tilgang, fordi windows ikke har rukket å koble til enda :p

 

Det er sikkert en bug en eller annen plass, du kan laste ned AS SSD Benchmark og teste med det programmet i stedenfor. Syntes 2000MB/Sec er litt i høyeste laget selv for en så rå disk som du har ;-)

 

Når det gjelder Windows installasjonen så stemmer det nok at du ikke kan kjøre en "clean" installasjon uten videre. Har en kollega på jobben som har gått igjennom akkurat det samme som det du har, måten han gjorde det på var å bruke en ekstern HD-casing (tror den brukte USB), la inn den gamle laptopen HDen i denne), koblet denne til laptopen via USB, restartet så maskinen og når Windows 7 installasjonen "ser" at du har en tidligere Windows installasjon så skal dette være nok og du kan kjøre installasjon på den nye disken som om det var en "clean" setup.

 

Eventuelt så kan du se litt i denne guiden om dette er noe for deg: http://www.winsupersite.com/win7/clean_install_upgrade_media.asp

 

Tilbake til hovedemne her, jeg ville ha forsøkt AS SSD Benchmark

 

Frank

Lenke til kommentar

Kan du gi en link til siden som utgir oppdateringer til SSD'en?

ps: Får jeg dårligere lese/skrive hastigheter hvis jeg deler disken opp i flere partisjoner? har en på 50gb og en på 200 atm.

 

Det er ikke kommet noen ny oppdatering enda men det er en under utvikling som burde komme i løpet av april/mai.

 

Det har ingen hensikt å partisjonere SSD'en men om du gjør det har det ingen innvirkning på hastigheten.

En SSD har samme "hastighet" over hele fjøla og kan ikke sammenlignes med HDD hvor dette var et godt poeng.

 

...

 

Det blir en avveining mellom TRIM med lavt vedlikehold og jevnere ytelse vs RAID med noe vedlikehold.

Personlig er jeg tilhenger av TRIM for OS men det fungerer svært godt i raid også uten TRIM.

 

I store trekk er det ikke så voldsomt mye å hente på å raide OS når utgangspunktet er så godt som det er på en G2 160GB.

Du vil få 2x sekvensiell ytelse og noe på random også men som sagt G2 er så bra at du neppe vil hoppe i taket av forskjellen.

 

Jeg kjører nå X25-V som boot "disk" og må si at jeg merker lite til den forholdsvis lave sekvensielle skriveytelsen, maskinen(e) er så kjappe at det er mikroskopiske potensialer i å raide dem til mitt bruk.

Mitt bruksmønster er dog forskjellig fra de fleste i og med at jeg bare booter på OS disken, resten er i VM og de er selvsagt raidet på en eller annen måte.

 

Jeg tror ikke du vil angre uansett hva du velger å gjøre men det er ikke noe fasitsvar på denne problemstillingen.

Hvis du trenger plassen på C partisjonen er raid veien å gå ellers er TRIM godt å ha dersom du skriver mye til "disken".

 

Har du tid prøver du begge deler :)

(det tar max 10-15 minutter å installere W7 fra en minnepenn)

 

Jeg tenkte å kjøre en test med 2x X25-V eller 2x X25-M (eller hva det nå enn blir) og lage en ny video med oppstart av 50 apps for å sammenligne med den jeg laget tidligere i år. (ligger på youtube)

Hvis du venter på det kan du jo se om det blir noen radikale forskjeller. (jeg tviler på det :))

 

edit:

Jeg skal samtidig benytte muligheten til å teste IRST 9.6 for å få et endelig svar på om TRIM virker i raid eller ikke, alt tyder på at det ikke gjør det. (vi får se hva jeg finner ut i løpet av kvelden)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

@Anvil: TRIM er og blir vel fremtiden for SSD, så dette vil vel kommer på RAID-siden etter hvert også tipper jeg, eller hva?

 

En ting jeg grubler litt over er hva ville vært bedre som OS disk (la oss si at 3500kr er det dyreste jeg kan gå opp til).

 

en OCZ Vertex LE 100GB til ca 3200kr

en Corsair Force 100GB til xxxxkr

en Intel X25-M 80GB til ca 1650kr

to Intel X25-M 80GB i raid via hovedkortet (IHC9)

to Intel X25-V 40GB i raid via hovedkortet

 

På OS disken, så vil alle programmer og spill ligge inkludert OSet selv.

 

I gamle dager så var liksom trikset å legge pagefilen på en annen disk enn det selve OSet ligger på, jeg funderer litt på om man fremdeles kan benytte seg av dette trikset men da med to SSDer en for OSet og eventuelt en annen SSD for det man ellers måtte lagre + pagefile, noen formeninger her?

 

Frank

Lenke til kommentar

Har du 3500,- til rådighet hadde ikke jeg nølt med å kjøpe en Crucial RealSSD C300 2,5" 128GB.

Dette er ekstrem ytelse. Det som er viktig er å finne ut hva man skal bruke SSDen til. Viktig å ikke henge seg opp i tall. Det er ikke vits i 500mb/s på les/skriv til vanlig bruk. Det er heller når man skal kjøre ørten VMer samtidig at man trenger det. I tillegg slipper en bekymre seg for raid, trim osv.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

TRIM vil komme til raid også men det tar mer tid enn forventet.

I prinsippet burde det være kurant å løse dette for raid-0 og raid-1 mens paritetsraid er betydelig mer komplisert.

 

Som OS disk er fremdeles Intel X25-M G2 160GB det beste valget etter min mening, ikke bare pga ytelse men også pga hva man får for pengene. (160GB vs 100-128GB for de andre leverandørene)

Da snakker jeg om hvis man øsker å ha en single disk.

 

Skal man ha raid-0 er 2-3 X25-V et glimrende valg, den eneste nedsiden er at man ikke får TRIM per i dag og at det tar endel porter på hovedkortet.

Behovet for rensing er imidlertid ikke større enn at det er snakk om 1-2 ganger i året.

 

Behovet for pagefile er egentilig mest et spørsmål om man har applikasjoner som *må* ha det eller ikke, de aller fleste kan trygt slå av pagefile. (forutsatt at man har tilstrekkelig minne, grensen er normalt sett 3-4GB)

Hvis man *må* bruke pagefile vil det være minimalt å hente på legge den til en annen SSD.

Uansett kan og bør man sette pagefile til en lav verdi, eks. 1024MB eller der i strøket. (hvilket er ubetydelig)

Lenke til kommentar

Årsaken til at jeg har tenkt litt ekstra på dette er at 80G1 disken jo ikke vil ha TRIM uansett. Min OS disk vil kun kjøre OS samt standard progroammer mens spill og større programmer vil kjøre fra andre disker.

 

Alternativet er å selge 80G1 disken til noen som kjører dem i Raid og kjøpe en tredje 160G2 el.

 

Men jeg tror jeg heller mot å kjøre 80G1 som OS disk med HDDerase 1-2 ganger i året fordi jeg ønsker på ha plassen og ytelsen ellers fra 2x160G2@Raid0.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Intel har postet ny versjon av Intel SSD Toolbox (1.3) (som nevnt tidligere i tråden).

 

Med versjon 1.2 fikk jeg ikke kjørt Intel SSD Optimizer pga "shadow volume", men dette ser ut til å være fikset i v 1.3 da jeg nå får kjørt Intel SSD Optimizer.

 

Spec: Intel SSD 40 GB - SSDSA2M040G2GC på Win XP 32-bit

Endret av SigTill
Lenke til kommentar

Heisann, folkens! Jeg har i ca 6 mnd hatt en Intel X-25m 80GB G2 som OS-drive, (med Win 7 64-bit). Dette har fungert raskt og stabilt, og alle mine forventninger er innfridd. Jeg har ikke tidligere opplevd noen problemer med SSD'en. Så, i går, finner jeg PC'en min med svart skjerm. Det viser seg raskt at den ikke kan boote fra SSD'en. BIOS finner SSD'en, og når jeg booter til XP fra HD, kan jeg aksessere SSD'en. Det virker ikke som om noe er galt med den -jeg kan både skrive til og kopiere fra den.

 

Mitt spørsmål er hva kan her være galt?

 

Har tatt backup av hele SSD'en med Norton Ghost 15, men problemet er at det ser ut som at den usynlige "Reservert av systemet"-partisjonen (100 MB) ikke er med i backupen...

 

Vil for alt i verden unngå en reinstallasjon. Noen som har hatt lignende erfaringer?

Lenke til kommentar

Vil for alt i verden unngå en reinstallasjon. Noen som har hatt lignende erfaringer?

 

Nei, jeg har ikke hatt slike problemer som jeg kan huske i allefall.

Sannsynligvis er det noe som har skjedd i forbindelse med en oppdatering av et eller annet som forhindrer oppstart.

 

Har du prøvd å reparere installasjonen med W7 plata?

 

Bra du har fått ut en kopi, har du sjekket at kopien er i orden?, det bør du gjøre før du går videre.

Lenke til kommentar

Er det noen som har peiling på hvordan cachinga til uTorrent fungerer?

 

Første satte jeg det opp til å laste ned direkte til filserveren (uTorrent installert på denne PC-en her, med kun en SSD). Men, etter at jeg oppdaget at uTorrent cacher ting, og ikke lar meg se hvor dette ligger, så har jeg brukt WEB-UI, og latt uTorrent kjøre på filserveren.

 

Det hadde vært greit å kunne unngå det, og bruke uTorrent lokalt.

 

Det samme lurer jeg egentlig på da det gjelder ren FTP eller HTTP-nedlasting. Går ting direkte til harddisken i filserveren, eller er det på et vis innom SSD-en?

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Om du ikke har tatt deg tid til å skumme de siste 3-4 sidene eller skummlese førsteposten i tråden, så er svaret: AHCI.

For å utnytte SSDen ordentlig må du sette SATA modus til AHCI i BIOS.

Om du har installert windows med SATA modus som IDE må du gjøre en forandring i registeret først. Jeg mener på det er instruksjoner for å bytte etter windows er intsallert i post #2 i SSD benchmark tråden.

Lenke til kommentar

Er det noen som har peiling på hvordan cachinga til uTorrent fungerer?

 

Første satte jeg det opp til å laste ned direkte til filserveren (uTorrent installert på denne PC-en her, med kun en SSD). Men, etter at jeg oppdaget at uTorrent cacher ting, og ikke lar meg se hvor dette ligger, så har jeg brukt WEB-UI, og latt uTorrent kjøre på filserveren.

 

Det hadde vært greit å kunne unngå det, og bruke uTorrent lokalt.

 

 

Hvis jeg ikke husker feil cacher uTorrent i ram.

Lenke til kommentar

En review av skifte fra original SSD til kjappere SSD på en Acer Aspire One 110l finnes her:

http://macles.blogspot.com/2010/04/review-fem16gf13m-ssd-acer-aspire-one.html

 

Bestilte nettopp en SSD for å skifte ut min egen.

 

I tillegg nevnes denne nettbutikken:

http://www.memoryc.com/storage/solidstatedisk.html

 

Ser ut som de har en god del SSD-disker spesialtilpasset diverse bærbare pcer/netbooks så kan være ett godt sted å lete for "sære" SSDer som passer til f.eks. Acer Aspire One, Dell Mini 9, Dell Vostro A90 etc.

Lenke til kommentar

Hvilken SSD er standard i Aspire One 110l, og hvilken har du bestilt?

Jeg håper seriøst du ikke bestilte den Supertalent som var i testen du har linket til...

post-163450-1270723165,177_thumb.png

7 random write IOPS vil få systemet ditt til å fryse hver gang det skjer random writes, dette er like elendig som OCZ Core var.

Men alikevell, sammenlignet med den orginale SSDen er det en betydelig forbedring av ytelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...