Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

bygde ny pc for en uke siden, med Windows 7 Home Premium OEM lisens. Hadde ikke råd til SSD disk da,men så fikk jeg plutselig penger, og har bestilt meg en Intel X-25 gen 2 fra Dustinhome.no.

 

Problem:

Bør jeg clone HDD over til SSD? Og hvordan gjør jeg det? Min HDD er på 1TB.

eller er freshinstall best?

Jeg har OEM Windows 7 på DVD rom. Vil det bli noe problemer hvis jeg gjør en fresh install av Windows 7 på SSD disken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

litt ot dette, men:

 

Windows Home Server kjører full backup av c: hver eneste dag(...)

 

Full backup hver dag? Hvor lang retention er det på de backupene da? Om de bevares i evigheten må det begynne å ta litt plass etter hvert :p

 

Tar ikke vare på lenger bak enn 7 dager. Men, det tas vare på en backup fra hver uke, de siste fire ukene, og en månedsbackup de siste 3 måneder eller noe slik.

 

Så jeg kan gå tilbake 1-7 dager (hver dag) eller 4 uker (ukentlig) eller 3 måneder (månedlig). Det holder for mitt bruk i alle fall. Raidet mitt er på 320GB totalt, og det er vel rundt 100GB som er brukt. Har 4500GB plass på serveren per nu, men kan oppgradere til nærmere 20TB totalt alt etter behov.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Jeg sliter litt med ytelsen på min Corsair SMFSSD-128GBG2D.

Kjører kontrolleren i AHCI mode med W7 sine drivere, men har veldig dårlig skrive ytelse.

Legger med en benchmark dump, og trenger noen tips på hvordan jeg kan få fikset dette.'

post-212319-1269713478,7013_thumb.png

Lenke til kommentar

Problem:

Bør jeg clone HDD over til SSD? Og hvordan gjør jeg det? Min HDD er på 1TB.

eller er freshinstall best?

Jeg har OEM Windows 7 på DVD rom. Vil det bli noe problemer hvis jeg gjør en fresh install av Windows 7 på SSD disken?

 

Om du greier å flytte nok data over på en annen disk, så er ikke klone problemet noe å bry seg om. Om du tar reinstallering på SSD'en, så vil det ta tid å få ting tilbake slik du vil ha det. Begge alternativene vil ta litt tid, så spørs hva du velger.

Lenke til kommentar

Jeg sliter litt med ytelsen på min Corsair SMFSSD-128GBG2D.

 

Du har trolig kommet så langt ned at det eneste som vil hjelpe er en HDDerase.

(det tømmer SSD'en så enten må du reinstallere eller lage deg en image)

 

Jeg har ikke hørt om noe annet som virker på Samsung kontrollere.

Lenke til kommentar

OCZ satser mere på SSD ser det ut så :p

 

OCZ Raises $15.45 Million to Advance SSD Business, Shuts Down All Non-Core Operations

“We are focusing on our key product categories. We have ceased sales and marketing of the Hypersonic brand […]. We have transitioned away from the coolers, systems and peripherals and allowing us to focus and direct resources to our core solutions which are SSDs, power supplies and memory,” said Alex Mei, executive vice president and chief marketing officer at OCZ Technology.

 

http://www.xbitlabs.com/news/storage/display/20100325224254_OCZ_Transitions_Away_from_Coolers_Peripherals_Focuses_on_Core_Businesses.html

Lenke til kommentar

bygde ny pc for en uke siden, med Windows 7 Home Premium OEM lisens. Hadde ikke råd til SSD disk da,men så fikk jeg plutselig penger, og har bestilt meg en Intel X-25 gen 2 fra Dustinhome.no.

 

Problem:

Bør jeg clone HDD over til SSD? Og hvordan gjør jeg det? Min HDD er på 1TB.

eller er freshinstall best?

Jeg har OEM Windows 7 på DVD rom. Vil det bli noe problemer hvis jeg gjør en fresh install av Windows 7 på SSD disken?

 

Kan du legg ut bilde av diskbehandling ?

 

Det burde la seg gjøre å klone fra HDD til SSD.

Lenke til kommentar

litt ot dette, men:

 

Windows Home Server kjører full backup av c: hver eneste dag(...)

 

Full backup hver dag? Hvor lang retention er det på de backupene da? Om de bevares i evigheten må det begynne å ta litt plass etter hvert :p

 

Tar ikke vare på lenger bak enn 7 dager. Men, det tas vare på en backup fra hver uke, de siste fire ukene, og en månedsbackup de siste 3 måneder eller noe slik.

 

Så jeg kan gå tilbake 1-7 dager (hver dag) eller 4 uker (ukentlig) eller 3 måneder (månedlig). Det holder for mitt bruk i alle fall. Raidet mitt er på 320GB totalt, og det er vel rundt 100GB som er brukt. Har 4500GB plass på serveren per nu, men kan oppgradere til nærmere 20TB totalt alt etter behov.

Kjør ZFS med dedupe på en server til backup og du kan i praksis sette uendelig retention tid. :)

Lenke til kommentar

Hm.

 

Interessant.

 

Jeg testet 1.2 på 2stk identiske HP Probook 5310M. Den eneste forskjellen var at den ene var installert fra scratch, og den andre hadde et image av den første.

 

 

 

 

Den som hadde image kjørte TRIM rimelig kjapt. Men den som hadde orginal installasjon brukte EVIGHETER (over 24 timer) på samme operasjon. Det endte med at jeg skrudde av intel's trim og satser på at windows 7 innebygde trimfuksjon tar seg av biffen.

 

Lurer på om dette faktisk er en toolbox bug, og at den er fikset nå? Det må jeg teste etter påske.

"Improved optimizer" ... er dette bare en måte å si at "we screwed up" på, eller tilfører det nye funksjoner? TRIM bør jo være TRIM... (jeg regner med dette er en standard).

 

 

 

Lenke til kommentar

Kanskje det er en optimalisering av hvordan Toolbox programmet identifiserer hvilke LBAs den skal sende TRIM kommandoen for?

 

Forresten er det greit å poste en link her også i tillegg til benche-tråden:

Anand test av x25-V RAID-0

Jeg har mistanke om at det er fordi jeg har mast om det i hver eneste SSD artikkel de har postet i år.

Min kritikk av testen: En god test, han surrer fortsatt med QD 3 på 4KB random read, og har nå klart å skjønne at "det er en bottleneck her", no shit sherlock, det er instillingene dine... Ellers er eneste jeg har å påpeke at stripe size ikke er oppgitt, og PCmark Vantage skalerte dårligere enn forventet og sett i benche-tråden.

 

Denne er verdt tiden den tar å lese.

Lenke til kommentar

Prøver meg her med et spørsmål. Flytt gjerne om det skulle være feilplassert.

 

Vi ønsker å oppgradere en PC vi har med en SSD Disk, hvilken SSD er best sån allround, ganske kjapp i oppstart og kjapp respons i programmer som måtte befinne seg i Adobe CS4 (står jo at det ikke går og installere på flashbaserte medier, men dette gjelder vel ikke SSD?) - Den skal erstatte den gjeldene som står i PCn idag. HP EliteBook 8530w med Win7 x64.

 

 

Kapasitet/Prisklasse: 64-128gb Ikke over 3500kr. Skal vere singeldisk, ikke muligheit for raid.

Lenke til kommentar

Som Dabear sier. Om du tar deg tid til å skumme førsteposten vil du se i oversikten at det er et punkt som heter "anbefalte SSDer" og der er x25-M 80GB Gen2 anbefalingen på generelt grunnlag. Dette gjelder også i ditt tilfelle. Om du ønsker litt mer plass er x25-M 160GB Gen2 en ypperlig valg i laptoppen din, og det vil gå akkurat innenfor budsjettet du har oppgitt. Ytelsen er i praksis den samme, med litt høyere skriveytelse for 160GB versjonen, men det er ikke viktig.

 

Før du installerer Windows 7 på den er det lurt å sette SATA modus til AHCI i BIOS om det er mulig.

Lenke til kommentar

Som Dabear sier. Om du tar deg tid til å skumme førsteposten vil du se i oversikten at det er et punkt som heter "anbefalte SSDer" og der er x25-M 80GB Gen2 anbefalingen på generelt grunnlag. Dette gjelder også i ditt tilfelle. Om du ønsker litt mer plass er x25-M 160GB Gen2 en ypperlig valg i laptoppen din, og det vil gå akkurat innenfor budsjettet du har oppgitt. Ytelsen er i praksis den samme, med litt høyere skriveytelse for 160GB versjonen, men det er ikke viktig.

 

Før du installerer Windows 7 på den er det lurt å sette SATA modus til AHCI i BIOS om det er mulig.

 

Hvis jeg kunne ha ha valget mellom en X25-M 160GB og en OCZ’s Vertex Limited Edition på 100GB, så hadde jeg heller havnet på en OCZ. Ok, vet at OCZ har hatt noen problemer med SandForce-SF1500 om jeg ikke husker feil. Er om trent samme pris på disse to diskene her i Norge.

 

ref: http://anandtech.com/show/2944

 

Frank

Lenke til kommentar

Jeg ville heller vurdert en Corsair Force 100GB eller 100GB A-Data S599 (SF-1200) over OCZ's Vertex LE (som er grovt overpriset). Link til review fra tweaktown i post #7154.

 

Ellers ville jeg også heller valgt 3 x25-V RAID-0 (=120GB) over Vertex LE.

 

Om du har gode grunner eller spesifike bruksområder du mener Vertex LE gjør seg verdt prisen i så er jeg åpen for argumenter, men jeg er av meningen at den generelt koster for mye i forhold til hva man får.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jeg ville heller vurdert en Corsair Force 100GB eller 100GB A-Data S599 (SF-1200) over OCZ's Vertex LE (som er grovt overpriset). Link til review fra tweaktown i post #7154.

 

Ellers ville jeg også heller valgt 3 x25-V RAID-0 (=120GB) over Vertex LE.

 

Om du har gode grunner eller spesifike bruksområder du mener Vertex LE gjør seg verdt prisen i så er jeg åpen for argumenter, men jeg er av meningen at den generelt koster for mye i forhold til hva man får.

 

Generelt sett så er det vel ingenting som slår et RAID-oppsett, det har jo nesten vist gang på gang at det er det som gjelder, jeg skal være enig i at 3x25-V er et bra oppsett, men da bær man vel kjøre dette på en egen RAID kontroller og ikke gjennom hovedkortet, eller er raid på hovedkortene nå til dags så pass gode at de følger med.

 

Stusset litt over ditt utsagn "generelt koster for mye i forhold til hva man får", et oppslag på prisguiden viser at Corsair Force 100 koster 3141kr på Amentio (nest billigst) og OCZ Vertex LE koster 3214kr på Amentio (billigst). Etter det jeg har husker å ha sett på tester av OCZ-Vertex LE så ligger den omtrent i samme sjikt som OCZ’s Vertex 2 Pro og ut fra tester på tweaktown så bytter OCZ’s Vertex 2 Pro og Corsair Force hvem som ligger i teten. Det er mulig du ser noe mellom linjene som jeg ikke ser så setter pris på om du kan mate meg med en te-skje, fint å få det oppklart. :-)

 

Syntes ikke en drøy hundrings i forskjell var noe å syntes at det "dyrt" ;-)

 

Et side spørsmål: Har pr dags dato et Gigabyte X48-DQ6 hovedkort, bør jeg kjøre 2 eller 3 X25-V i raid direkte på hovedkortet eller bør jeg gå for en grei raidkontroller, har du anbefaling og link?

 

Frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...