Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

MTBF på en Intel X25-M er såpass høy at en riktig konfigurert server (Server OS med div. logging, archiving osv) ikke skal være noe problem. I tillegg har man kontrolleren til Intel som håndterer dette meget godt.

 

Hadde det her vært snakk om ymse dårlige produkter kunne jeg til nøds vært enig.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med servere og SSD er rett og slett at det er såpass tidlig i prosessen at det ikke finnes gode erfaringsdata.

Når server produsentene føler at de kan levere et produkt som de kan selge og brukeren kan stole på, så gjør de det.

Selger de det for tidlig blir det mye support og dårlig reklame.

 

Som sagt selger Dell servere med SSD men det blir nok ikke satt fokus på før det har "kontroll".

 

Det er mange ting som skjer nå, ny SAS 6Gbit, SATA 6Gbit, kanskje lagringsenheter som går rett på PCIe og alle disse taler i retning av SSD uansett.

 

Det er en del elementære ting som lager krøll per i dag som f.eks det at SSD ikke leveres med ekte SAS interface og det gjør det værre å bare putte dem inn i den eksisterende server generasjonen.

( noe JKJK har erfart ;-) )

Lenke til kommentar

x25-E skal leve i minst 2-3 år med 100% skrivelast. Uansett hvor mye du voldtar den vil den ikke dø av det.

Vet for høy sustained skrive-last og bruk av hele kapasiteten kan du få et fall i ytelse til det punktet den klarer å holde sustained for den lasten, men det vil fortsatt overgå et mindre SAS RAID lett. Høy leselast bryr SSD seg ikke om i det hele tatt og koser seg.

Jeg regner med at du ikke kommer til å ha serveren gående med over 50% sustained write last i perioder på flere timer av gangen, så du vil nok ikke merke stort fra det mulige (midlertidige) ytelsestapet uansett.

Lenke til kommentar

NYHET: Nytt SSD-snadder fra Platinum (de har tidligere lansert HDD-flash og flash-RAM hybrider).

The Platinum M-Cell SSD won a best of show award at Interop Tokyo 2009.

 

Leveraging the proven performance of the earlier generation (3.5") Platinum HDD, the new Platinum M-Cell SSD is a 2.5" SATA compatible flash SSD with 1GB internal RAM cache and capacity options of:- 32GB to 64GB (SLC) and 128GB, 256GB and 512GB (MLC).

 

Sustained R/W speeds are 250MB/s. Random R/W speeds are 90MB/s and 100MB/s respectively. Transaction performance is upto 40,000 random IOPS.

Due to the huge cache - endurance is significantly improved compared to earlier generations of flash SSDs due to write attenuation. (Opposite of write amplification). Shipments start in June 2009.

Dette ser lovende ut, men den har nokk en heftig pris. Får bare håpe det blir laget forbrukerprodukter med liknende spesifikasjoner på MLC.

Mer info.

Etter tegninger har den integrert UPS for å hindre tap av info i RAM.

Lenke til kommentar

Theo: vet. Med den tidligere brukermassen hadde jeg vært mer skeptisk. Nå er det ikke all verdens avanserte applikasjoner som skal kjøre da, så det hadde nok gått bra likevell.

 

Men det ser ut til at SSDprosjektet blir skrinlagt... såfremt jeg får retur på dem. Hadde jo vært gøy med 3stk X-25E i 8-core arbeidsstasjonen min å da ... :). Men tviler på at høvdingen godtar den gitt.

Lenke til kommentar
Batteri er oppskrytt ;)

 

Har kjørt med kontrollere uten batteri i 2 år. 0 stress :)

 

Men jeg har jo ikkje ultrasensitive ting på raid heller da. Skulle gjerne ha visst om hvor ofte batteri faktisk hjelper noen. Tror det er særdeles skjeldent. 1 av 10 millioner ganger kanskje ?

Hvis du har jevn skrivebelastning så vil vel batteri hjelpe hver gang serveren mister strøm og noen ganger også ved vanlig nedkjøring av maskinen. Om kontrolleren er satt i batterimodus uten å ha batteri kan ting gå veldig galt. Om du kjører kontrolleren uten batteri vil du som regel få vesentlig dårligere skriveytelse med mindre du kan overstyre kontrolleren til å tro at den har batteri. Selv har jeg sett at kontrolleren har gitt melding om at batteriet reddet RAID ved standard reboot... Klart hadde jeg ikke hatt batteri så ville cachen vært tom i dette tilfelle siden det var uaktuelt å kjøre i write back modus uten batteri for oss.

 

Når det gjelder cache internt på SSD så styres vel denne av OS. dvs den jobber ikke som write through, men OS merker seg at dataene ikke ligger trykt enda. Det er vel her journaling kommer inn i bildet. Ved enkelte kritiske tidspunkt må imidlertid OS garantere seg at data ligger trygt lagret så den påtvinger en flushing av cache. Når dette gjøres ofte, hvilket er veldig sannsynlig på en server, så bli cache internt på SSD lite brukt til skriving og alle de smarte triksene som Intel har stappa inn i kontrolleren får veldig lite spillerom siden det er nesten tomt i cache til enhver tid og dermed ingen operasjoner å stable om i tid og rom, hvilket i praksis er hva kontrolleren gjør. Utnytter temporal og spatial locality som en sier på PE språket.

 

Derfor er det ikke usannsynlig at en moderne SSD kan knele under server load selv om den har 3-4k 4kB rnd W IOPS ved syntetiske tester som aldri gjør cache flush fordi de driter i om dataene blir skrevet i tilfelle en feilsituasjon oppstår.

 

Dette er imidlertid spekulasjon. Skulle gjerne sett noen reelle tester. f.eks en database som skriver og som ikke er blodtrimmet for ytelse ved å strippe vekk data consistency ved feilsituasjoner.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar
Ny SSD review fra TechReport.

 

Link

 

Har ikke lest den enda, kanskje den er som tidligere tester?

 

Jau, den er nok dessverre minst like ille. Nå som de tester på P45+C2D6700 har de nok enda færre unnskyldninger å komme med, spesiellt på IOmeter.. De klarer altså å få minst 18x dårligere resultat på "Workstation" testen enn PC Perspective for å nevne noe LINK, og loader et map i COD4 på ~40 sekunder der treigeste hos meg er på 3.5 sekunder...

 

De påstår altså at de kjører AHCI, men allt tyder på at de tester IDE, så her har de nok jobbet ekstra for å dekke sin egen rygg mtp den forrige testen de fikk så heftig kritikk for. Hadde det ikke vært så forbaska varmt, hadde jeg nok orket å avkle dem fullstendig i kommentar tråden... Vi prater litt om denne testen på XS, og de får ikke mange tilhengere der heller: http://www.xtremesystems.org/forums/showth...5285&page=3

 

Og som vanlig poster happy HDD eiere i comment, og tror SSD er bare noe drit, og komplett "Waste of money".. Makan til BS....

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Mot alle anbefalinger kjøpte jeg for moro skyld en OCZ-value 30Gb og satt i den bærbare på jobben. Prisen var så lav at jeg ikke hadde noe problem med å få lov til å ta dette på IT-budsjettet ;)

 

Litt oppstartsproblemer grunnet gammel BIOS og ikke minst en "HDD translation mode" innstilling som måtte endres.

 

Installasjonen av XP gikk ganske tregt, men når alt var på plass så drar det seg til. Denne billige skiten uten cahce og med elendig skrivehastighet på småfiler parkerer allikevel den gamle snurredisken. Jeg opplever riktignok enkelte heng (det er vel I/O-opphoping som er omtalt tidligere i denne tråden), men totalt sett er systemet usedvanlig responsivt. Oppstarten er en ny verden og det samme gjelder åpning av applikasjoner og dokumenter. Ikke minst merker man hvor mye bråk en snurredisk egentlig lager, nå må jeg se på lampa om det skjer noe.

 

Denne tråden er jo veldig fokusert på maksimal ytelse, mer eller mindre uten hensyn til pris. Den billigste disken jeg fant gir allikevel en godt merkbar forbedring av systemet på en vanlig laptop (riktignok to år gammel nx6325). Jeg har ikke gjort noe annet enn å plugge den i og installere XP + skru av pagefile siden jeg har 2,5GB ram. Nå er jeg ikke like bekymret for prisnivået for min nye stasjonære som skal kjøpes til høsten, det er tydeligvis fullgode alternativer for oss vanlige folk uten å gå for 'top of the line' Intel-disker (uten at jeg anbefaler innkjøp av de billigste som den jeg har testet). Eneste irritasjonsmomentet er at det er for få med PATA-grensesnitt, skulle hatt en SSD i stuelaptopen hjemme..

 

SSD er go'saker, derom hersker det ingen tvil! :)

Lenke til kommentar
Ny SSD review fra TechReport.

 

Link

 

Har ikke lest den enda, kanskje den er som tidligere tester?

 

Hmm.. står der at ingen SSD'er enda støtter TRIM under Win7RC. Er det riktig, evt. noen som vet om X25E støtter det?

 

TRIM er ikke støttet på X25-E enda, eller noen annen SSD, men Intel ba alle X25 eiere å kikke etter oppdatering på slippdagen av deres nye disker om knapt en uke. Så det lønner seg å følge med i disse dager... :thumbup:

Lenke til kommentar
Ny SSD review fra TechReport.

 

Link

 

Har ikke lest den enda, kanskje den er som tidligere tester?

 

Angående denne testen, så skjekket jeg litt nøyere om hva som kan være årsaken til de pissdårlige resultatene, og fant i allefall en av årsakene i teksten i reviewen:

 

"Because the block-rewrite penalty can severely impact SSD performance, we've elected to test the drives in a simulated used state, with all their flash pages occupied. We don't believe that testing SSDs in a factory-fresh state accurately represents their long-term performance, and we're far more interested in seeing how drives handle a more typical scenario than chasing higher benchmark scores with SSDs that have been manually freshened with secure-erase tools that clear the contents of all flash pages."

 

De har altså med vilje testet SSD diskene i en tillstand absolutt alle gjør hva som helst for å unngå, og kommer med noe piss om at dette liksom er relevant fordi det beskriver deres langsiktige ytelse og er en typisk tillstand, jeg bare ler. Som om ikke dette var nok, har jeg regnet meg frem til at Intel M disken, som den minste i testen, faktisk er rundt 90-95% full med "valid" data i tillegg....

Noen normal state finnes altså ikke for Techreport, enten smekk full (ingen celler ledig uten rewrite/defrag) eller factory fresh, og disse stillte seg uforstående til all kritikken, pfft...

 

Deres respons på kritikken fra omtrent alle med fingre til å skrive med, untatt noen snøblinde HDD fanatikere, grenser til fjollete. Disse karene eier plenty av aksjer i et HDD "Only" selskap eller noe i denne duren, og har null relevans for de aller fleste.... Jeg håper ingen poster linker til reviews fra denne siden mer, med mindre det er til skrekk og advarsel.. :cry:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Flashback - A Story of Flash Memory

 

 

likte denne :)

Den var meget interessant! Det som fikk meg til å spisse ørene spesielt var at om 5 års tid er vi på vei vekk fra flash og over til en ny type nvram som skal være like kosteffektiv :)

Det betyr at Nand basert SSD kan få "kort" levetid. Men i løpet av 5 år vil også Nand basert SSD utvikling ha gått en lang vei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...