Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

xvis : Du kan ikke ta image av tre OS og legge dem på samme disk...

Det neste overskriver det forrige. Dessuten hva skal du med alle de tre? Du trenger kun Win7. Kanskje XP hvis du sliter med sære gamle spill og programmer.

 

OK, da lar vi ssd kjøre W7. Satser på å fase ut XP med mindre jeg oppdager noen grunner til å beholde den. Antar at jeg vil ha tilgang til de andre os-variantene. Det vil kanskje bli bokstav-krøll på systemet med 3 os installert, men det får gå seg til.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

HÅPER det....

Må uansett få byttet/levert tilbake x-18m'en.

... btw. Er det noe forskjell på x18 og x25 bortsett fra fysisk størrelse?

 

PB dot 3g er faktisk urovekkende kjapp med W7. Orginalkonfig er en thosiba 160GB og 1GB ram. Bare jeg får en intel i å funke i denne samt litt ekstra ram så har jeg den ultimate minipc for min del :)

Lenke til kommentar

LOL.

Da er jo x-18m'en fortsatt aktuell i stasjonærpcn hvis jeg ikke får levert den tilbake (bestilt via bedrift).

 

Har flashet biosen på dot'en nå, men ser ikke noe som kan så mye som ligne på fix for noe slikt i release notes iaf. Tror ikke jeg gidder å teste med en gang... må lese litt først. Er litt stress å skru opp en minipc (må ha et par pils innabors før man begynner).

Lenke til kommentar

Ingen som har noen meninger om G.Skill Falcon?

 

To gode reviews her:

- http://www.guru3d.com/article/gskill-falco...8gb-ssd-review/

- http://www.hardwarecanucks.com/forum/hardw...ssd-review.html

 

og atpåtil en fin pris: 3k!

- http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10572008;c:101123

 

Denne er jo makans OCZ Vertex, men TRIM klar og litt bedre ytelse.

 

For en kar som meg, hvor 80% av PC bruken går til surfe internett, og 10% går med på å spille div spill.. vil en slik holde for meg da? Jeg tenker kontra en SSD fra Intel.

Lenke til kommentar
Har flashet biosen på dot'en nå, men ser ikke noe som kan så mye som ligne på fix for noe slikt i release notes iaf. Tror ikke jeg gidder å teste med en gang... må lese litt først. Er litt stress å skru opp en minipc (må ha et par pils innabors før man begynner).
Det stod heller ingenting om at biosen skulle fikse noe slikt i mitt tilfelle, men det virket.

 

Zelkin:

Det har vært mange meninger om G.Skill Falcon de siste sidene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Har i grunn særs lite greie på SSD, men eg føler no det er tida for å kjøpe ein eller fleire SSD-ar då eg planlegg å oppgradere PC-en. Har om lag 2500 - 3000 kroner å bruke på SSD. Har sett litt på 2 evt 3 vertex, eller bør eg gå for Intel sin X-25?

 

Har lite greie på raid, så veit ikkje kor aktuelt dette blir. Link til diskusjon om kva hardware som skal kjøpast.

Lenke til kommentar

128GB Supertalent Ultradrive ME er også et godt alternativ, men ingen har den på lager ennå. Samme med G.Skill Falcon 128GB som Multicom ikke har fått inn å lager ennå.

 

Det blir muligens to slike på meg etterhvert. Heller nå mest mot Supertalent siden de i siste omtaler bruker bedre komponenter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/reviews/gigabi...dth,2321-2.html

 

Artikkel på tomshardware som avslører hdd som det svakeste ledd i et gigabit(125 MB) nettverk.

Ram til ram klarte 111 av 125 MB. HDD til HDD klarte bare 43 av 125 MB

 

Hvor lang tid ville det da ha tatt fem brukere å overføre 100 MB fra server til arbeidsstasjon samtidig??

 

Viser ikke dette at HDD`er i servere er talentløst??

Endret av eksponensiell_vekst
Lenke til kommentar

Dagens lagringsmediumer burde vært byttet ut for lengst. Jeg mener at fra når man trykker på powerknappen på PC'n og til OS'et er klart burde være som å skru på en lampe i stua. Det å åpne hvilket som helst program eller spill burde også skje på 1 sec. Klart at det er mange andre faktorer som spiller inn her. Men jeg tror nok teknologien finnes.

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Da skal P600 kontrolleren etter sigende være i mine hender i morgen, så hvis alt går som planlagt blir det å prøve 3stk Intel X-25E i raid5 i morgen på HP Proliant DL380 G3.

 

Det blir en liten utfordring ang. fysisk installasjon av selve diskene, da vi må få lurt saskablene fram i diskslotene på serveren (da den orginalt har scsi). Men den som intet våger, intet vinner! :)

 

Håper jeg får tid til å teste noe før jeg må kjøre selve installasjonen, men har det riiiimelig hektisk om dagene da jeg har 5 servere jeg skal omdisponere og reinstallere innen knapt 2 uker, og jeg har ikke satt opp noen av systemene før, så jeg må lære samtidig som jeg har det travelt.

Lenke til kommentar
Dagens lagringsmediumer burde vært byttet ut for lengst. Jeg mener at fra når man trykker på powerknappen på PC'n og til OS'et er klart burde være som å skru på en lampe i stua. Det å åpne hvilket som helst program eller spill burde også skje på 1 sec. Klart at det er mange andre faktorer som spiller inn her. Men jeg tror nok teknologien finnes.

Det får du til med ioXtreme ;)

Ellers kunne det vært fint med et alternativ i windows der du dumper (aktiv) RAM til disk når du avslutter, og så leser tilbake til RAM med en gang maskinen slås på.

Lenke til kommentar

Lesefeil på den nye disken?

Etter å ha installert XP prof på den nye SSD'en i går fortalte Ourasi meg at den fyst må bli "alligned". Sletta installasjonen og formaterte disken med Gparted Live CD. So fulgte eg smørbrødlista her og installerte XP på den nye alligned disken.

 

Ved fyste restart fekk eg melding "Verifying DMI Pool Data, lesefeil på disken, ctrl+alt+del for å starte på nytt". Gjorde fleire forsøk via partisjonering, alligne (via Vista-cd'en) og installasjon (via to ulike XP-cd'er). Alltid den samme feilmeldinga om lesefeil ved 1. oppstart.

 

Var det ein feil å slette den nyleg installerte versjonen - som kunne startast opp. Jfr info'en her kunne visstnok den fyste installasjonen ha blitt alligna i ettertid. Midt nede på sida står det; .."Remember do NOT delete the partition if you do you will need to go thru the diskpar setup again to re align the drive." Nokon som har forslag til framgangsmåte for eit nytt forsøk på å få installert XP prof på den nye Supertalent FTM64GX25H? Eller må eg sjekke om det er ein fysisk feil på disken? Event. verktøy for å få det gjort - utan operativsystem? (Den er heilt ny).

Endret av Dabola
Lenke til kommentar

read error? Er ikke det bare et varsel på manglende operativsystem?

1: opprett en alligned partisjon

2: formater den partisjonen du opprettet under xp-installasjonen.

Husket du å sette partisjonen som active? (uhm.. ved nermere ettertanke skal du ikke trenge det når du formaterer og installerer etterpå).

Hvor vanskelig kan det bli? Vil forøvrig også anbefale win7, da slipper du å tenke på det der. Samt at det allerede er et meget godt OS og mye mer ssdfriendly enn XP.

 

Jeg ville i det minste PRØVD DET hvis jeg var deg! ;)

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Krysser fingrane for at du har rett - og det kun er manglande operativsystem.

Som tidlegare nevnt har eg prøvd win7 via Virtualbox. Ein av grunnane til at eg vil beholde XP er at eg veit om musikkprogram mhp overtone-graf, note-redigering, mm. som enno ikkje er tilpassse win7. Tilsv. med nokre 3-4 år gamle statistikk-program eg vil ha opp og gå.

Er det ikkje akkurat desse punkta du beskriver som eg har gjort, JKJK? Sletta den sist mislukka partisjonen med GParted Live, oppretta ein ny alligned p. med Vista-cd'n, køyrer active-kommandoen, bruker ulike cd'er med XP og velger både hurtig og grundig formatering under installasjonen av Xp, Ser at filer blir kopiert over til disken...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...