Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Er fullstendig grønn på SSD, men synes det er på tide å gjøre noe med det!

 

Jeg har en aldrende maskin med eVGA n680i hovedkort (QX6700/8GB/GTX8800). Har to OS-partisjoner (XP32 og Vista64), og tenkte å piffe opp pcen med 2x64GB i RAID0. Tanken var å bruke SuperTalent UltraDrive LE.

 

Alt så veldig lovende ut inntil jeg så testen Ourasi viser til. Som OCZ, takler diskene dårlig å bli fragmentert, og TRIM støttes ikke 100% ved RAID. Slik sett ser det ut som Intel ligger i førersetet akkurat nå, selv med lavere lese/skrive hastighet. Det ligger vel an til noen rimeligere/raskere disker fra Intel om ikke alt for lenge?

 

Er det greit å kjøre SSD i RAID fra et gammelt hovedkort, eller bør/må man over på en dedikert kontroller? Forslag til kontroller?

 

Onboard kontroller på Intel ICH9/10R og SB750 ser veldig greit ut (ICH9R må oppdateres ved nonmember raid eller raid med flere SSD, ved bruk av enkelte merker SSD), men kan ikke si jeg har hørt så mye pent om NV680 kontrolleren, ikke noe spesifikt dog.. Les på diverse forum om den duger, eller om noen har 1. hånds info her ville vært det beste.

Når det gjelder fragmentering, så er vel TRIM knappe måneden unna, så selv om wiper utility ikke funker på raid, så vil du neppe plages av dette etter TRIM er implementert, enten det er Intel eller Indilinx SSD du ender opp med.... I løpet av få uker vil nok svarene være klare, og da kan man ta standpunkt på handel. Vil man ikke vente, så er jeg enig i at Intel fremstår som tryggest og ikke bare kjappeste.. Velger man 1 SSD i singel oppsett, så er det litt enklere, da Intel M/E funker topp, og Indilinx har wiper til hjelp..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Slik sett ser det ut som Intel ligger i førersetet akkurat nå, selv med lavere lese/skrive hastighet. Det ligger vel an til noen rimeligere/raskere disker fra Intel om ikke alt for lenge?

 

På les i litt mer anminnelige OS oppgaver samt tunge oppgaver både på sekvensiell og random, spesiellt random les/skriv, er X25-M helt i en egen klasse. Til 33.44,- pr. GB og totalt 2675,- på NetShop, er Intels X25-M et anbefalt valg de fleste her inne står god for.... Så Løp å kjøp :thumbup:

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=127971

 

Edit: Intels nye modeller er det ingen som kan gi noen klare svar på, men at Intel satser stort på de nye modellene er det liten tvil om. Men tipper de skiller mellom SLC og MLC på samme måte som nå, med kunstig lav capping på MLC på sekvensiell skriv. Skal man alltid vente på nyeste modell, får man aldri handlet, og X25-M gir deg den ultimate OS disken pr. nå. Selv om det kommer raskere modell senere, vil X25-M gi allt du trenger og vel så det, og den har snart TRIM også..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

News:

NextIO Unveils PCIe flash SSD

 

Editor:- June 17, 2009 - NextIO today announced it will demonstrate a 12 slot PCIe flash SSD system, designed in collaboration with Marvell later this month.

 

Each slot will be capable of over 200,000 IOPs and offer 400GB capacity.

 

Editor's comments:- there are nearly as many companies making PCIe SSDs today - as there are making 2.5" SSDs. And it wouldn't surprise me to see the PCIe SSD oem count to become the larger of the two.

Pressemelding fra NextIO
NextIO collaborates with Marvell to demonstrate storage solution at SIFMA 2009 Conference; Solution enables up to 4 terabytes of SSD storage and over one Million IOPs in a 3U, 500 watts form factor

<...>

At SIFMA 2009, NextIO and Marvell will demonstrate a storage solution that can achieve over 200,000 IOPs and 400GB per PCIe slot. With a total of 12 PCIe slots, the solution delivers well over one million IOPs and 4 terabytes of SSD storage in 3U, using less than 500 watts of active power.

 

NextIO solutions provide intelligent I/O virtualization that enables the pooling and sharing of server resources, a mixture of high-performance SSDs, as well as other standard PCIe-based I/O such as GPUs. The PCIe-based flash storage system from NextIO currently runs on standard Windows® and Linux operating systems, as well as any application.

Jeg tenkte jeg skulle poste denne her for å vise at det er markedspress i "enterprise" mot PCIe SSD, og jeg håper dette også påvirker high-end segmentet vi hittil kjenner til OCZ Z-drive, Supertalent RaidDrive (GS), Photofast G-Monster-PROMISE, FusionIO ioXtreme, og Micron (ennå ikke navngitt. Vi husker han sleske fyren fra videoen).

Lenke til kommentar

Skal oppgradere en Dell Latitude D620 i helga/rett over helga.

 

Husker ikke hva som måtte gjøres på partisjonering/formateringssiden for å optimalisere for xp. Kan noen poste en rask oppdatering for hvordan man partisjonerer og formaterer ssd'en for best ytelse i XP?

 

Tenker gjøre det i Win7 via en 2,5"sata -> USB docking.

Lenke til kommentar
Skal oppgradere en Dell Latitude D620 i helga/rett over helga.

 

Husker ikke hva som måtte gjøres på partisjonering/formateringssiden for å optimalisere for xp. Kan noen poste en rask oppdatering for hvordan man partisjonerer og formaterer ssd'en for best ytelse i XP?

 

Tenker gjøre det i Win7 via en 2,5"sata -> USB docking.

 

CMD: diskpart, list disk, select disk x (x er SSD disken), list partition, create partition primary align=1024

Lenke til kommentar
Er dette ST's svar på OCZ Agility?

 

Link

 

Både ytelse og pris skal være bra.

 

Dette er vel samme som i hw.no artikkelen, nyeste samsung kontroller med 128mb cache. Legger seg sikkert rund de andre samsung klonene av samme slaget mtp pris, selv om ST kanskje gjør litt mer ut av det enn de andre, til en litt billigere penge, som med Indilinx diskene.. Den er vel mer rundt Vertex i ytelse +/-....

Lenke til kommentar

Begynner å bli viktig å kjøre store testruns med 128MB cache. Får ikke mye reelt ut av å teste cache gjennom hele benchmarken. Kan også repetere at hviletid mellom forskjellige tester er helt nødvendig i et system med cache. Ellers vil resultatene bli helt random med alt for lave verdier pga full cache og alt for høye verdier når wokload passer nesten helt inn i cache. F.eks ved en test med 4 små deltester kan en risikere at de to første fyller cache mens de to siste stanger i en full cache og kanskje noen flush kommandoer.. hvis de to første operasjonene var write og de to siste var read så er sannsynligheten stor for at write resultatene blir bedre enn read resultatene, noe som strengt tatt ville vært merkelig. :)

Lenke til kommentar

Huff, jeg får lyst på en X25-M80 til, men det er altfor råflott synes jeg da disse diskene er best til OS eller andre funksjoner med høy IO. Å bruke dem som rene program/spill disker på en desktop føles litt som sløsing.

 

Jeg kan kun koble til 2 stk. på SAS kontrolleren, så derfor står valget mellom å la 1stk X25-M80 stå som OS/Prog disk og evt. kjøpe en 256GB versjon av et eller annet slag som spill/andreprog disk. Jeg har allerede spill for 120GB og det hovedsaklig pga. steam, ea-store og impuls/stardock online løsninger.

 

Derimot må jo 2xX25-M80 være en drøm til å kjøre Desktop OS(host) og VM(guests) servere på eks? Hmm ikke enkelt å bestemme seg.

 

EDIT:

For morro skyld testet jeg hvor lang tid det tok å winrar arkivere 3.35GB farcry2 katalog fra og til samme X-25M80 og det tok 1min og 40sek med 53% compression ratio. Amazing synes jeg i grunn.

 

Tester en 6.5GB F03 katalog også etter å ha flyttet alt av temp til X-25M80.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
På les i litt mer anminnelige OS oppgaver samt tunge oppgaver både på sekvensiell og random, spesiellt random les/skriv, er X25-M helt i en egen klasse. Til 33.44,- pr. GB og totalt 2675,- på NetShop, er Intels X25-M et anbefalt valg de fleste her inne står god for.... Så Løp å kjøp :thumbup:

Feriepengene kom farlig beleilig idag :cool: Så nå er 1 stk X25M på vei til gamle-pcen. Får heller ta problemene (om de dukker opp) som det kommer. Har prøvd finne ut om det er noen issues ang n680i og ssd, men har ikke funnet noe spesielt sålangt.

 

Tenker å speile en eksisterende XP32 og Vista64-partisjon inn på ssd'en og så kjøre på med W7 om det er plass igjen. Antar at det går å kjøre alle tre os'ene på samme disk!?

 

Hvilket verktøy er egnet til å speile os-partisjoner? Regner med at rekkefølgen jeg gjør ting har noe å si for suksessen!

Lenke til kommentar

Jeg er litt irritert her jeg sitter akurat nå.

 

For det første... amentio bekreftet på mail til meg at Packard bell dot 3g har 1,8" disk. Vell... den har 2.5. Nå hadde jeg den luksusen av at jeg også hadde bestilt en kingstonrebrandet X-25M, så vi prøvde med denne.

 

Etter 4 timer med skruing av packard bell dot mini 3G fant vi ut at den ikke takler intel x-25m. Den slår seg rett og slett beint av under første del av installasjonsprosessen. Win7 installeres fra usbstick: "Setup is loading files" --> logo/statusbaren går knapt 1 runde og pc'n dauer. Prøvde å boote fra orginaldisken via usb-docking, men det gikk heller ikke. Samme fenomen så lenge SSD'en sto i!

 

Dette må da være seriøst sært!? Håper på at det er en biosfeil eller noe sånt. Har ikke sjekket etter ny bios enda (driver å installerer win7 på orginaldisken).

 

Noen som har vært borti noe lignende?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...