Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Installerer du win7 skal den ordne med bootmanager selv. Om du i ettertid redigerer boot.ini vil du vel få 2 bootscreens. Som jeg selv gjorde (edit boot.ini av gammel vane). Måtte da velge OS to ganger, siden jeg fikk en ny boot.ini på den gamle disken og win7s bootmanager var på den nye.

Lenke til kommentar

AHHHRHRRRHG.

 

Nå viste det seg at backplanet på Poweredge 2950 ikke støttet 2,5"sata fysisk (kontaktforskjeller på drivebays osv).

 

Etter om og men fikk jeg tak i enterprise support som først ble sur for å måtte svare noen som bare hadde goldsupport. Fikk etter hvert lagt fram utfordringen min, og spurte om det fantes et annet backplane, i nød fra et annet system som støttet 2,5"sata, men det gjorde det selvfølgelig ikke (det var i alle fall det han sa).

 

Når jeg så spurte om det evt. gikk an å modifisere drivebayen til en 3,5" inline satadisk ble han nesten litt irritert og sa at siden SSD'ene ikke var kjøpt hos dell, var ikke dette noe de støttet.

 

Så lurte jeg på om jeg kunne få kjøpe SSD'er tilpasset poweredge 2950 fra dell, da de på goldsupport hadde sagt at de førte dette; nektet han på at det eksisterte (godt mulig at goldsupport har tatt feil).

 

Han var også veldig frampå med å fortelle meg at det var riv ruskende å montere ssd'er i en server, da io-trafikken fra en server ville knele en ssd på null komma nix. Jeg poengterte at det var en Intel X-25E og regnet med at intel kaaanskje hadde tatt dette med i beregningen, men nei. SSD på server var heeelt fjern før om kansje 2-3 år.

 

Jeg som hadde gledet meg sånn til å teste SSD på terminalserver :(

 

Fant forøvrig noe interessant:

 

Microsoft Exchange server jetstress tool x86

 

Microsoft Exchange server jetstress tool x64

 

 

Ingen som har en X-25E som tar sjangsen på å kjøre dette noen døgn? :) Hadde vært gøy å ta rotta på han på enterprisesupport.

 

http://download.intel.com/design/flash/nan..._Comparison.pdf

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Han har nok rett i at det ikke finnes backplane tilpasset SSD, det var ikke tilgjengelig til HP G5 heller så Dell er ikke alene om det.

(husk at disse backplanene er SAS orientert og SSD var ikke noe alternativ da disse modellene ble satt i produksjon)

 

Jeg får en ny kontroller til min PE2900 som jeg skal prøve på men da må jeg nok holde SSD'ene unna backplane.

(har egne kabler beregnet for SATA disker)

 

Dell leverer servere med SSD men det er nok kun i siste generasjon.

(har tilbud på 1 med SSD, ikke godt å si hvilket merke, kanskje Samsung)

 

edit:

SATA kabler til PERC 6 Link

Endret av Anvil
Lenke til kommentar
Microsoft Exchange server jetstress tool x86

 

Microsoft Exchange server jetstress tool x64

 

 

Ingen som har en X-25E som tar sjangsen på å kjøre dette noen døgn? :) Hadde vært gøy å ta rotta på han på enterprisesupport.

 

http://download.intel.com/design/flash/nan..._Comparison.pdf

Er det mulig å kjøre den fra W7 RC?

Jeg har en kamerat med 2x x25-E i RAID-0 fra Asus M4A79 og Phenom x4 940BE. Om den ikke trenger en tom disk uten OS, og kan klare seg på ~10GB ledig plass kan det hende jeg kan få overtalt han til å ta en 24t test ;)

Lenke til kommentar
Anvil:

Min egentlige plan var jo å kjøre ssdene utenom backplane på dl380G3, men der hadde jeg ikke noe plass å hente strøm fra, og jeg tror det er samme problem med poweredge 2950.

 

Neste server skal kjøpes MED ssd ....

Det er veldig få SSD produkter som er fullt tilpasset og klar for servere enda, men om du kjører selvbygg med Supermicro så kan du få til det meste.

 

Har noen analysert hva som skjer hvis en gjør cache flushing ofte mot en x25-e? Kan jo tenkes at server workload ikke er så vennlig mot cache uten batteri...

Lenke til kommentar

Batteri er oppskrytt ;)

 

Har kjørt med kontrollere uten batteri i 2 år. 0 stress :)

 

Men jeg har jo ikkje ultrasensitive ting på raid heller da. Skulle gjerne ha visst om hvor ofte batteri faktisk hjelper noen. Tror det er særdeles skjeldent. 1 av 10 millioner ganger kanskje ?

Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert på sånt, men hvis jeg skal gjette villt vil jeg tippe at batteri kan være en fordel på databaseraid og andre applikasjoner som er spesielt vare mot datakorrupsjon?

 

Jeg tipper at f.eks. en filserver har større feiltoleranse for slikt?

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Batteri betyr ingenting dersom man ikke har skrivecache. Jo større skrivecache man har jo mer batteri bør man ha for at SSDen (eller HDDen) og kontrolleren skal få tid til å lagre alt fra skrivecachen til lagringsmediet i tilfelle strømmen forsvinner. (UPSen(e) eller PSUen(e) stryker med etc.)

Lenke til kommentar
Batteri betyr ingenting dersom man ikke har skrivecache. Jo større skrivecache man har jo mer batteri bør man ha for at SSDen (eller HDDen) og kontrolleren skal få tid til å lagre alt fra skrivecachen til lagringsmediet i tilfelle strømmen forsvinner. (UPSen(e) eller PSUen(e) stryker med etc.)

Stemmer det, alle kontrollere meg bekjent støtter "Write Trough", da lar den deg ikke bruke cachen like effektivt, men eliminerer risken for datatap ved f.eks. strømbrudd.. Baksiden er selvfølgelig ytelsestapet man får :(

Lenke til kommentar
Han var også veldig frampå med å fortelle meg at det var riv ruskende å montere ssd'er i en server, da io-trafikken fra en server ville knele en ssd på null komma nix. Jeg poengterte at det var en Intel X-25E og regnet med at intel kaaanskje hadde tatt dette med i beregningen, men nei. SSD på server var heeelt fjern før om kansje 2-3 år.

 

Jeg som hadde gledet meg sånn til å teste SSD på terminalserver :(

 

Fant forøvrig noe interessant:

 

Microsoft Exchange server jetstress tool x86

 

Microsoft Exchange server jetstress tool x64

 

 

Ingen som har en X-25E som tar sjangsen på å kjøre dette noen døgn? :) Hadde vært gøy å ta rotta på han på enterprisesupport.

 

http://download.intel.com/design/flash/nan..._Comparison.pdf

 

Jeg tror du ærlig talt har truffet på en grinete tekniker på en dårlig dag som ble ennå mer grinete når du spør om ting de ikke supporterer direkte men som selvfølgelig lar seg gjøre.

 

Å si at en Intel X25-M vil knele av IO trafikken på en server er helt tullete og så langt utpå jordet du kommer. At en på enterprise support våger å si noe slik han ikke har dekning for er mildt sagt skremmende. Men kunnskapsløse uttalelser fra rene supporttjenester forekommer jo stadig.

 

En Intel X25-M overgår alt du kommer over av SAS disker på IO. Riv ut backplanet om det ikke passer og om kontrolleren ikke er SATA kompatibel og kjør akkurat hva du vil med egen modifikasjon. Deretter setter du i en egen kontroller som støtter SATA fult ut og kobler vanlige SATA Kabler inn i drivebaysene. Litt harry, men vil fungere.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...