Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Heheh Dabear; Jeg kjøper software som er verd å kjøpe ;)

 

Jeg er ikke redd for å bruke penger på ting som gir meg noe tilbake (selv om det kan bli skivebom). Intel G1 har gitt meg mye, og vil fortsette å gjøre det lenge. G2 vil sansyneligvis gjøre det også. Derfor annser jeg W7 + SSD som et godt "pakkekjøp" :)

 

Utviklingen på SSD vil foregå såpass kjapt at man må bare hive seg på når man føler man har råd til å ta sjangsen. Og sansyneligheten for å å lykkes er stor. Slik ser jeg det.

Lenke til kommentar

Agrop: Tar jeg ikke helt feil så har X25-M og X25-E samme kontroller. Forskjellen ligger i firmware, og SLC vs MLC. Jeg tror Intel har kunnet ta ut mer av X25-M om dem hadde hatt lyst, men for å skape et skille mellom M-serien og den mye dyrere E-serien så har dem begrenset skrivehastigheten på M-serien.

 

Det er unaturlig å tro at Intel sin M-serie disk er så mye svakere på skriv enn mange av de andre diskene fra andre produsenter som har "dårligere" kontrollere. Dette er selvfølgelig ikke noe jeg vet, men noe jeg tror.

 

Videre så tror jeg ikke Intel har noe spesielt mer å gi på ren ytelse med denne 2. gen disken, bortsett fra at dem kanskje har "åpnet" for litt høyere skrivehastighet på M-serien. For å konkurrere mot de andre diskene (selv om i mine øyne X25-M allerede ligger på topp, hvis vi ser bort fra rene enterprise produkter da).

 

Det mest naturlige er nok en ren krymping, og dertil reduksjon i prisene, som i seg selv gir den et stort fortrinn mot konkurrentene. Det eneste problemet med X25-M har jo vært at den var relativt dyr sammenlignet med andre disker, men nå har Intel fjernet den svakheten.

Lenke til kommentar

Da gleder jeg meg til gamle X25-M80 skal synke i pris så jeg får kjøpt en til og sette i Raid0.

 

Siden det er lite endringer i den nye utgaven annet enn krymping, vil det fungere like godt å sette den i Raid0 med den gamle? Eller vil det være noen momenter i det nye produktet som vil skille seg fra det gamle.

 

Jeg har forøvrig en gammel SAS/SATA 8P raid kontroller som jeg vurderer å bruke. Siden de dere foreslår kun har 256MB cache oo den jeg har har 128MB cache(lite, har mer i en eldre PATA) men ellers er en greitytende kontroller så vurderer jeg nesten å bruke den til SSD og slikt og heller kjøpe en ny kontroller til filserveren.

 

EDIT:

Dette er kontrolleren jeg vurderer å bruke til SSD i PCen istedet for Filserveren som skal oppgraderes nå.

MegaRAID SAS 8308ELP

 

Hva mener dere? Bruke denne til SSD ol. og heller kjøpe en ny kontroller til filserveren?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Er det noe jeg har gått glipp av?

Hvor står det at det er minimale endringer på den nye serien.

 

Theo,

 

LSI'en kan helt sikkert være bra, det spørs bare om den er SSD vennlig. (tenker da på latency)

Det er en x4 kontroller så du kan regne med ~600-700MB/s.

Perc 6/i vil nok yte en god del mere men det finner du ut av ;-)

 

Jeg kommer til å blande G1 og G2 fra Intel og kan ikke tenke meg til at det blir noe problem. Dog vil det sikkert være optimalt med 2 like. (eller mer)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Ok, så da kan det heller lønne seg for meg å bruke LSIen til SATA disker i filserveren med tanke på at jeg aldri vil nærme meg den slags overføringshastigheter i Raid5, og heller se på andre alternativer til SSD mm.

 

Når det gjelder den nye intelen så sier folket her at det stort sett er krymping, noen som har bedre info som jeg helt sikkert har gått glipp av (sommer og lite fokus på datating).

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg synes du burde prøve LSI'en på SSD, det kan jo hende den funker godt. Det spørs jo bare hva du er ute etter, den holder lenge til 2 SSD'er, ved 3 vil du nok makse den ut i raid-0 mens til raid-5 burde det holde greit.

(Intel IOP333 prosessorn er rimelig bra, minnet var kanksje litt tregt 333MHz)

 

vedr Intel Postville så har jeg ikke sett noe som helst info bortsett fra at den krympes, det er ikke sagt noe om prosessor eller cache som jeg har sett.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Akkurat som jeg tenkte. Det kan da faktisk se ut som disken ikke er oppgradert i hele tatt, ut over krymping, som fører til et saftig priskutt.

 

Jeg håper selvfølgelig at testen tar feil, men som jeg har sagt hele tiden, dette var forventet. Ingen grunn til å forbedre en vinner allerede. Intel ligger foran de andre på alt bortsett fra pris. Nå har dem tatt teten der også.

 

Bedre ytelse kommer snart nok allikevel folkens, nå får vi bare kose oss med "billig" Intel SSDer :)

Lenke til kommentar

Ser ut som det kom seg litt etter noen runder for japsen (se helt nederst under kommentarer):

 

Sequential Read: 244.823 MB / s

Sequential Write : 71.874 MB/s Sequential Write: 71.874 MB / s

Random Read 512KB : 165.969 MB/s Random Read 512KB: 165.969 MB / s

Random Write 512KB : 57.033 MB/s Random Write 512KB: 57.033 MB / s

Random Read 4KB : 14.887 MB/s Random Read 4KB: 14.887 MB / s

Random Write 4KB : 44.758 MB/s Random Write 4KB: 44.758 MB / s

 

Test Size : 1000 MB Test Size: 1000 MB

Date : 2009/07/19 13:18:10 Date: 2009/07/19 13:18:10

 

 

 

http://translate.google.com/translate?prev...history_state0=

Lenke til kommentar
Første benchmark for Intel X-25M G2 er ikke veldig overbevisende. La oss håpe at dette var en protype og at firmware er oppdatert når disse endelig slippes på markedet.

 

http://translate.google.com/translate?prev...history_state0=

 

 

Ser ut som det kom seg litt etter noen runder for japsen (se helt nederst under kommentarer):

 

Sequential Read: 244.823 MB / s

Sequential Write : 71.874 MB/s Sequential Write: 71.874 MB / s

Random Read 512KB : 165.969 MB/s Random Read 512KB: 165.969 MB / s

Random Write 512KB : 57.033 MB/s Random Write 512KB: 57.033 MB / s

Random Read 4KB : 14.887 MB/s Random Read 4KB: 14.887 MB / s

Random Write 4KB : 44.758 MB/s Random Write 4KB: 44.758 MB / s

 

Test Size : 1000 MB Test Size: 1000 MB

Date : 2009/07/19 13:18:10 Date: 2009/07/19 13:18:10

 

 

 

http://translate.google.com/translate?prev...history_state0=

 

Det er nok en god idé å vente på tester av folk som setter den opp riktig og tester den på ICHxR, og ikke minst tester med noe annet enn en bench som bruker QD#1 (som ikke eksisterer på OS nivå) og er helt irrelevant. Men, det er mye mulig at den er ~ like rask som den gamle, og derfor kun har lavere pris og TRIM firmware (noe som gis til gamle også ifølge uoffisielle kilder fra Intel, og skulle bare mangle også)..

Så lenge ytelsen på G1 og G2 er den samme, så er verdien på G1 nå omtrent den samme som G2, og det gjør jo ingenting, spesiellt når X25-M er mange ganger raskere enn nærmeste konkurrent allerede...

Det nevnes vel også at det er enkelte ytelses problemer med det chipsettet/driverne som er brukt her, mao: dette forteller null og niks...

 

En stor fordel om G1 og G2 er like ytelsesmessig og får samme firmware, er at mange med G1 X25-M kan kjøpe en ny G2 vesentlig billigere enn G1, og sette dem opp i Raid0, noe mange her inne sikkert hadde satt pris på...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det var litt varierende tall ja.

Har vanskelig for å tro at ytelsen går ned når det tvert i mot er indikert at ytelsen skal gå opp 10-15% pga overgangen til 34nm.

 

Vi får vente og se om det kommer flere tester og fortrinnsvis på et Intel chipset. (andre chipset har jo slitt litt med disk ytelsen til tider)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...