Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Litt ironisk at min Kingston (Intel) X25-E 32GB som var erstatning for en defekt OCZ Vertex 120GB nå ser ut til å ha tatt kvelden fullstendig, typisk min uflaks :whistle:

 

Men nå kan jeg smøre meg med litt tålmodighet og rive til meg en av de kommende Intel SSD enhetene som erstatning! :!:

Hvorvidt det blir nok en SLC-utgave, eller om jeg går for en større MLC vet jeg ikke, kommer litt an på ytelse på de nye SSD enhetene til Intel og hvilken prising de vil få. Skal kanskje anskaffe meg en Lenovo ThinkPad T400s som bare har 1.8" drev og her i Norge kom det aldri noen X25-E 1.8" så vidt jeg vet, så kommer det ingen i den nye runden heller må det nesten bli en MLC utgave denne gangen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RamGuy : Jeg har både E og M hos meg. Råder deg sterkt til å gå for M versonen. Eneste grunn til å velge E er om du virkelig trenger den extra skriveytelsen som SLC gir deg.

 

Jeg er veldig fornøyd med min M :)

Klart at man ønsker seg alltid noe større og raskere, men sånn er vi entusiaster ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ny oversikt over ledere i SSD-markedet fra storagesearch, jeg tenkte jeg skulle gjøre litt mer ut av dette nå enn den vanlige linken jeg har pleid tidligere. Jeg anbefaler alle å lese hele artikkelen, for det står en del jeg ikke tar med, men jeg poster det mest interresante her, og bruker spoiler tags for å redusere plassen inlegget tar.

Top 10 SSD OEMs

 

Editor:- July 7, 2009 - StorageSearch.com today published the 9th quarterly edition of the Top 10 SSD OEMs - based on search volume in Q 2009.

 

Who are the top 10 most important SSD manufacturers - the companies which you absolutely have to look at if you've got got any new projects involving SSDs? With over 155 oems now in the SSD market - this article with its commentary and analysis is a must read. ...read the article

Her er noen korte utdrag fra artikkelen:

"Today (July 2009) there are over 155 active SSD oems - including those who design SSD controller chips. That's 2x as many as 12 months ago)"

 

Storagesearch editor om SSD-aspektet ved siden: "One simple way to think about it is this. It's the world's biggest focus group of people with a strong interest in SSDs - typically 200,000 to 300,000 unique SSD readers in each past quarter. What they think and do changes the industry."

 

Og så sammendrag av top10 listen:

 

1. Fusion-IO, PCIe SSDs, samme rank som første kvartal. Nyheter: ioXtreme annonsert i Juni og samarbeid med HP om 1M IOPS i èn produksjonsserver. EDITOR: "Fusion-io's search volume was more than 2x as high as the #3 ranked company in this list indicating overwhelmingly high reader affinity for learning more about this company." (Jeg har heiet på fusion-IO i snart 2 år nå)

 

2. SandForce, flash SSD Controllers, debuterte på 2. plass på top10 lista (som dere sikkert husker jeg nevnte i April om deres nye kontroller). EDITOR: SandForce's search volume was 72% higher than the #3 ranked company in this list indicating high reader interest in what the company has to say about SSDs.

First appearance in these top 10 tables.

 

Its 2.5" SSD reference design kit is the fastest 2.5" SATA flash SSD on the market - with 250MB/s symmetric R/W throughput and 30,000 R/W IOPS.

 

This is the 1st time that the top 10 SSD list has included a company whose primary business is designing SSD controllers.

 

SandForce's search volume was 72% higher than the #3 ranked company in this list indicating high reader interest in what the company has to say about SSDs.

 

StorageSearch.com attributes this to 2 main factors.

 

1 - Users are getting much more interested in educating themselves about what happens inside flash SSDs - to understand what factors affect performance and reliability - and in the hope of avoiding choosing the wrong suppliers.

 

2 - Thousands of designers in hundreds of companies worldwide are now investigating the option of designing their own SSDs as the technological barriers to doing this have crumbled way. (This is confirmed by pageviews for SSD SOCs and reader emails.) It means that if big computer oems are successful in the SSD market many will turn their attention to designing future SSDs in-house rather than buying commercial off the shelf products.

 

 

3. Samsung, Notebook SSDs, ned 1 plass

Down 1 place since the last quarter.

 

In April 2009 - Samsung announced it will pay Spansion $70 million as part of a flash memory patent settlement. The companies have also exchanged rights in their patent portfolios in the form of licenses and covenants subject to a confidential settlement agreement.

 

Also in April 2009 - Samsung claimed to be the 1st company to offer SSDs with hardware-based encryption in a misleading press release. The claim was later modified. (denne nyheten kopierte hardware.no, og vi var noen få som kritiserte kraftig, men de gjorde ikke noe med det.

 

In June 2009 - Samsung announced it is sampling a SATA mini-card SSD for use in the expanding netbook marketplace.

 

 

4. Texas Memory Systems, Rackmount SSDs

PCIe SSDs, opp 4 plasser.

 

In this quarter Texas Memory Systems started shipments of its 1st PCIe SSD card - the RamSan-20. It's aimed at the enterprise acceleration market with 450GB of RAID protected SLC flash. Sustained IOPS are:- 120,000 random read, and 50,000 random write.

 

In April 2009 - Texas Memory Systems announced the RamSan-620 - a 2U rackmount SLC Flash SSD with 2TB ($88,000 list price) to 5TB capacity and 2 to 8 FC or InfiniBand ports. Throughput is 3GB/s. R/W latency is 250µS and 80µS respectively. Transactional performance is 250,000 random IOPS. Power consumption is 325W. Multiple RamSan-620s can scale to higher capacities. Upto 100TB can fit in a single 40U rack.

 

 

5. RunCore, Flash SSDs, samme plass.

 

In May 2009 - RunCore's Pro IV 2.5" MLC SSDs was reviewed in an article in TweakTown.com - which concluded...

 

"All things considered, the RunCore Pro IV is a hell of a drive that is able to cross over into several market segments; consumer, prosumer and enterprise. The Pro IV is fast, one of the fastest on the market, but that speed comes at a cost and that is really where our only issue sits."

 

 

6. SanDisk, MLC Flash SSD, opp 3 plasser.

 

Nevertheless this was still some way below the company's star rank (#1) which it achieved in Q3 2007.

 

In May 2009 - SanDisk started shipping its 2nd generation of miniature PATA compatible SSD modules for the netbook market. Performance is 9,000 vRPM and capacities range from 8 to 64GB. SanDisk says it has improved the non volatile cache to prevent "stalling" or "shuddering" which was a problem in 1st generation netbook SSDs.

 

 

7. Mtron, Flash SSD, ned 3 plasser.

 

Although Mtron was quiet on the news front in this quarter it has a lot of partners. And you may be surprised by how many manufacturers oem Mtron's SSDs. An article published in April 2009 - 3 Easy Ways to Enter the SSD Market <-(link) - includes that info.

 

 

8. STEC, Flash SSD, ned 1 plass.

In recent quarter STEC has been drip feeding reporters a stream of confirmations about design wins - which most of us already knew about anyway.

 

In June 2009 - an article in The Register noted that STEC's Market capitalization had hit $1 billion.

 

Also in June 2009 - an article in EnterpriseStorageForum.com posed the question - Can SSD Maker STEC Be Stopped?

 

It was a good question and deserved a better analysis. So StorageSearch.com followed that up with its own SWOT analysis - which can be seen in the company's profile page<-(link).

 

 

9. pureSilicon , Flash SSD, opp 1 plass.

pureSilicon didn't make any major product announcements in Q209.

 

The company's main claim to fame is it sampled a fast terabyte 2.5" SSD back in January 2009.

 

 

10. WD Solid State Storage (formerly SiliconSystems), SLC Flash SSDs, tilbake på top10 etter tid vekk. Høyest ranket #7 i Q2 2007.

 

Well - just to explain - I regard this as a "reappearance" because - although it's the 1st time for WD SSS - SiliconSystems has been in this top 10 list before. Its highest previous rank was #7 in Q2 2007. But there are 3x as many SSD oems in the market today compared to back then.

 

In June 2009 - Western Digital Solid State Storage (the new name for SiliconSystems) announced that it has begun shipping its new SiliconDrive III SSD product family which includes 2.5" SATA and PATA and 1.8" Micro SATA products with target read speeds up to 100MB/s and write speeds to 80MB/s in capacities up to 120 GB.

 

Reliability has always been a key theme for the SiliconDrive product line. Talking to me about the new opportunities opened up since SiliconSystems was acquired in March 2009 - Gary Drossel, VP of Product Planning, emphasized how big is the investment made for long term testing. He joked that the large number of their SSDs now undergoing long term tests in WD's labs would have almost made the Test Labs one of SiliconSystems' top 10 customers not so long before.

 

 

EDIT: Waiting in the wings - just below the top 10 in this period were:- Intel (11), OCZ (12) and Memoright (13).

 

 

Håper dere tar dere andre spesielt interreserte tar dere tiden til å kikke på dette, og gjerne ha noen sider diskusjon om hva dere mener om disse SSD-leverandørene, deres produkter, og strategier. Eventuelt også hva slags produkt dere ønsker dere. Jeg legger meg nå (skal opp 5 :S) og er tilbake ca 16-17 i morgen tenker jeg ;)

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Viser mitt raidsett etter 3 installasjoner av W7 og etter FW flashing

 

Raidsettet består av 2 x 60 GB Vertex

 

etter 3 w7 installeringer og lite bruk

post-77989-1247179919_thumb.png

 

etter nyflashet FW og 1 gang W7

post-77989-1247179934_thumb.png

 

Dette viser vel igjen at det lønner seg å flashe eller rense disken før bruk.

Lenke til kommentar

Jeg har nå kjørt både Intel X25-E og alle mine OCZ Vertex disker i AHCI modus?

Uten noen synlige problemer? Trodde at RAID-mode var anbefale med Vertex diskene, selv om du kjører bare en enkelt disk?

 

Og jeg trodde at RAID-mode, hvert fall på Intel brikkesett automatisk satt enkelt disker som ikke er i noe RAID-oppsett til AHCI?

Lenke til kommentar
Ingen som var interresert i en diskusjon om hvordan SSD-markedet er delt inn og dets utsikter, eller idèer om feil og forbedringer som burde adresseres?

Vel vi må ha mindre blokkstørrelser og SAS interface for større systemer samt noe mer integrert for scratch disk/software styrt cache.

 

For laptop og mindre enheter så må vi få DRAM integrert på CPU slik at minnebussen kan frigjøres til NVRAM.

 

Enkelt hva? :)

Lenke til kommentar
Synd at man må drive med IDE mode på Vertex SSD'ene, tenker ikke på ditt tilfelle spesifikt men på f.eks firmware oppgradering og wiper.
Må man ikke det på Intel diskene også? Jeg fikk beskjed om å gjøre det, her.

 

Man må ikke bruke IDE mode på Intel ved FW oppgradering men det fungerer det også.

Tatt fra readme fila.

"BIOS STORAGE CONFIGURATION

This tool will only function correctly with the BIOS SATA ports

configured to "Legacy" / "Compatibility" mode, or "AHCI" mode.

Some BIOS configurations support SATA port modes such as "IRRT",

"RAID", and "Native + IDE" mode, which are not supported by this

utility."

Lenke til kommentar
Ingen som var interresert i en diskusjon om hvordan SSD-markedet er delt inn og dets utsikter, eller idèer om feil og forbedringer som burde adresseres?

 

Nei.

 

Vi vil kun vite hvordan ssd fungerer på LSI sas kontroller :yes:

 

Hvilken LSI SAS kontroller? ;-)

 

@GullLars

Jo, men de fleste er vel litt i feriemodus?

Har lest litt om WD's serie men det finnes for lite info om dem enda.

(100/80 MB/s, virker som de har lang levetid er det jeg har fått med meg)

Skal se om jeg får lest litt i helga.

Lenke til kommentar

Ser nå at Kingston aldri kom med noen Intel X18-M modell, ergo er det ingen av leverandørene våre på jobben som klarer å oppdrive noen 1.8" Intel SSD da Intel sine egne enheter har vært utilgjengelig hos oss i evigheter :(

 

Noen ETA på når den nye serien vil være tilgjengelig? Regner med en ny 1.8" enhet også?

Lenke til kommentar
At de lanseres om ca 1 uke betyr ikke at de finnes i butikkene.

Vi vil i allefall få en pekepinn på ytelse og kanskje pris.

Jeg tror nok også at vi må smøre oss med tålmodighet før vi får se de første i salg.

 

Forøvrig tror jeg ikke ytelsen vil være så veldig mye høyrer enn dagens X25, prismessig vil vi heller ikke se noe fall før mot slutten av året, flashminne har steget i pris den siste tiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...