Gå til innhold

Apple blokkerer Opera Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Morsomt lite PR-stunt av Opera, og veldig effektivt for å sverte konkurrenten Apple, som kniver med Opera i det generelle nettlesermarkedet. Hele saken er basert på én løsrevet setning fra von Tetzchner, og bærer mest av alt preg av spekulasjoner.

Denne ene setningen var kanskje det eneste interessante mannen sa i det relativt lange intervjuet, siden amobil ikke gidder referere resten av det han sa, som kunne angått flertallet av leserne her...eller skrev ikke digi.no noe om det på tirsdag?

 

En ekte journalist ville forresten kunne tatt en telefon Opera (de holder fortsatt til i Oslo, og har telefonnr 24 16 40 00) og fått litt mer utfyllende opplysninger enn det de amobil kopierte fra digi.

Kan det f.eks tenkes å være relevant at Opera mini er basert på Java ME, og at Apple kanskje har sine grunner for at de ikke ønsker Java-rammeverket inn på iPhone i sin nåværende form? Hvordan kan Opera som en antatt seriøs utvikler unngå å sette seg inn i hvilke vilkår som gjelder for utvikling og distribusjon _før_ man investerer tid og penger i utvikling? Har Opera egentlig gjort noe annet enn å installere en tilgjengelig Darwin-versjon av Java ME på iPhone, og fått Opera mini til å kjøre med små modifikasjoner? Kunne Opera heller lagd en "Opera iPhone" basert på WebKit og andre eksisterende iPhone APIer, eller kunne de implementert en native utgave av Opera Mobile, i stedet for å basere seg på Java-rammeverket som de vet at Apple ikke ønsker på iPhone? Er det hele et stunt der man visste resultatet før man satte i gang en "utviklingsprosess" som kanskje ikke tok mer enn en dag eller to?

Det er mange spørsmål en oppegående journalist kunne stilt, og som jeg lurer på...men jeg vet det er for mye å forvente her...

 

Sånn, nå får de av dere som fortsatt ønsker å være nyttige idioter for von Tetzchner fortsette med sytingen om ting dere ikke har peiling på.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Morsomt lite PR-stunt av Opera, og veldig effektivt for å sverte konkurrenten Apple, som kniver med Opera i det generelle nettlesermarkedet. Hele saken er basert på én løsrevet setning fra von Tetzchner, og bærer mest av alt preg av spekulasjoner.

Denne ene setningen var kanskje det eneste interessante mannen sa i det relativt lange intervjuet, siden amobil ikke gidder referere resten av det han sa, som kunne angått flertallet av leserne her...eller skrev ikke digi.no noe om det på tirsdag?

Hvis resten av intervjuet ikke er interessant: hvorfor skrive om det da? Forstår godt at amobil fokuserer på det interessante jeg - det ville jeg også ha gjort! Men siden jeg ikke var til stede under intervjuet har jeg egentlig svært liten peil på hva det gikk i...

 

At både Opera og Apple lager nettlesere er vi forøvrig enige i. Men at Apple av den grunn skal få lov til å blokkere ute den andre parten forstår jeg ikke. Samtidig ser jeg heller ikke hva Opera har å tjene på å "mobbe" Safari! Hvis Opera ønsker seg større markedsandel, er neppe de tyve-tredve Safari-brukerne den rette målgrupen å henvende seg til...

En ekte journalist ville forresten kunne tatt en telefon Opera (de holder fortsatt til i Oslo, og har telefonnr 24 16 40 00) og fått litt mer utfyllende opplysninger enn det de amobil kopierte fra digi.

Kan det f.eks tenkes å være relevant at Opera mini er basert på Java ME, og at Apple kanskje har sine grunner for at de ikke ønsker Java-rammeverket inn på iPhone i sin nåværende form? Hvordan kan Opera som en antatt seriøs utvikler unngå å sette seg inn i hvilke vilkår som gjelder for utvikling og distribusjon _før_ man investerer tid og penger i utvikling? Har Opera egentlig gjort noe annet enn å installere en tilgjengelig Darwin-versjon av Java ME på iPhone, og fått Opera mini til å kjøre med små modifikasjoner? Kunne Opera heller lagd en "Opera iPhone" basert på WebKit og andre eksisterende iPhone APIer, eller kunne de implementert en native utgave av Opera Mobile, i stedet for å basere seg på Java-rammeverket som de vet at Apple ikke ønsker på iPhone? Er det hele et stunt der man visste resultatet før man satte i gang en "utviklingsprosess" som kanskje ikke tok mer enn en dag eller to?

Det er mange spørsmål en oppegående journalist kunne stilt, og som jeg lurer på...men jeg vet det er for mye å forvente her...

 

Sånn, nå får de av dere som fortsatt ønsker å være nyttige idioter for von Tetzchner fortsette med sytingen om ting dere ikke har peiling på.

Skulle likt å se en Opera-versjon basert på WebKit du. Det hadde virkelig overrasket meg iallefall!

 

Men en Opera Mobile-versjon som fungerte på iPhone hadde vært kjekt - da kunne en virkelig begnyt å true telefonens Safari-versjon! Opera Mini og Safari arbeider i to ulike segmenter imo, og jeg tviler på at Apple ville tapt så mange penger på å slippe til konkurrerende applikasjoner.

 

At mange brukere har lyst til å bytte ut Safari med en annen nettleser bør Apple forstå og godta. Safari er nemlig langt fra noen perfekt nettleser, og det kunne vært gøy og sett hvor stor prosentandel som sitter med Mac som ikke har installert andre nettlesere!

Lenke til kommentar
Hvis resten av intervjuet ikke er interessant: hvorfor skrive om det da? Forstår godt at amobil fokuserer på det interessante jeg - det ville jeg også ha gjort! Men siden jeg ikke var til stede under intervjuet har jeg egentlig svært liten peil på hva det gikk i...

Vel, _jeg_ synes at resten av intervjuet (en lengre artikkel på ca 1100 ord) i New York Times var langt mer interessant enn den ene setningen på 36 ord som amobil valgte å spekulere omkring. At Apple ikke ønsker å tilby Java ME eller applikasjoner som er basert på det på iPhone er nemlig veldig gammelt nytt. Men amobil synes tydeligvis at iPhone er langt viktigere enn hva Opera ønsker å tilby flertallet av verdens mobilbrukere, så da så...

 

Skulle likt å se en Opera-versjon basert på WebKit du. Det hadde virkelig overrasket meg iallefall!

Tja, Nokia, Google og flere andre enn Apple har jo klart å lage gode nettlesere basert på WebKit, så det burde vel Opera også kunne få til. Den WebKit-baserte nettleseren i Android har også mulighet for transcoding via proxy for å få ned datamengden, noe ala Opera mini, så why not?

 

Men en Opera Mobile-versjon som fungerte på iPhone hadde vært kjekt - da kunne en virkelig begnyt å true telefonens Safari-versjon! Opera Mini og Safari arbeider i to ulike segmenter imo, og jeg tviler på at Apple ville tapt så mange penger på å slippe til konkurrerende applikasjoner.

Det er ikke nødvendigvis tap av penger det handler om, det kan like gjerne dreie seg om Java ME og at Apple av ulike grunner har behov for streng kontroll med subsystem/rammeverk/APIer i iPhone enn så lenge. Apple har kanskje viktigere ting å fokusere på når det gjelder iPhone-utvikling for øyeblikket, enn å ta ansvaret og følgene av et Java ME rammeverk som kan forårsake mye rart.

 

At mange brukere har lyst til å bytte ut Safari med en annen nettleser bør Apple forstå og godta. Safari er nemlig langt fra noen perfekt nettleser, og det kunne vært gøy og sett hvor stor prosentandel som sitter med Mac som ikke har installert andre nettlesere!

Vel, Safari på datamaskiner brukes vel ca 10 ganger mer enn Opera. Av de Macbrukerne som ønsker å bytte ut Safari med noe annet så er Firefox preferansen til de fleste. Selv har jeg 4 ulike nettlesere installert på min Mac, men bruker Safari ca 99% av tiden, da den er enkel, rask, stabil og standardtro - rett og slett det beste alternativet for min bruk. ;)

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Det er ikke nødvendigvis tap av penger det handler om, det kan like gjerne dreie seg om Java ME og at Apple av ulike grunner har behov for å kontrollere subsystem/rammeverk/APIer i iPhone enn så lenge. Apple har kanskje viktigere ting å fokusere når det gjelder iPhone-utvikling for øyeblikket, enn å ta ansvaret og følgene av et Java ME rammeverk som kan forårsake mye rart.

 

Det er da ikke sikkert at Opera Mini-versjonen laget for iPhone er basert på java i det hele tatt, men kodet med de forutsetninger som Apple har i sin SDK.

 

Jeg velger å tro Apple ikke vil slippe til Opera Mini på samme grunnlag som de ikke ville slippe til Podcaster.

Lenke til kommentar

Kan heller ikke tenke meg at Opera Mini for iPhone er basert på Java. Opera har garantert portet den til Obj-C, og Opera fikk garantert avslag fordi Apple ikke tillater utviklere å slippe programvare til telefonen som etterligner innebygde funksjoner i den grad det kan være forvirrende for brukerne (de 50 % dummeste, tenker jeg). Det er uansett en kjent sak at årsaken til at Apple ikke vil ha etterligninger av innebygde funksjoner skyldes desginfilosofi og ikke monopolisme o.l. Hadde Apple vært så monopolhungrige som enkelte vil ha det til hadde man sett samme strategi i OSX og det gjør man ikke. Det eneste Apple har å tjene på å nekte den typen programvare er å opprettholde en helhetlig brukeropplevelse på telefonen, hvor dumt det enn høres ut ...

 

Tror også det er en del Opera-ansatte som eier en iPhone, og Opera Software kan fint omgå App Store og installere Opera Mini på de ansattes iPhones, så det er vel en ekstra bonus.

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at Opera gadd å prøve en gang.

Alle vet jo hvordan Apple er, her skal vi ikke lage gode produkt eller gjøre kundene fornøyd. De vet jo alt folk kjøper produktet uansett.

 

Håpløst hele Apple!

De visste vel utfallet og gjorde det vel for å vise andre hva skjer. Tviler på at det var verdens største jobb å porte det over til Iphone så de mister vel ikke så veldig mye i kroner og øre.

Lenke til kommentar

Apple er selvfølgelig ikke interesert i å gi tilgang på programvare til Iphone som kan minske den kontrollen de har til a "sperre" tilgang til annen programvare og musikk en den de selv tilbyr.

 

Hvorfor, fordi dette er en vikitig inntekts kilde for Apple og de foretrekker selvfølgelig at alle brukerne må kjøpe disse gjenom Apples kanaler.

 

Videre så oppnår de også en viss grad av ekstra kundeloyalitet med å "lede" sine nåvaerende brukere inn i et gitt bruksmønster som de alene tilbyr.

 

Ytterligere har Apple også en tendens til å benytte et "oss mot dem" perspektiv i tillegg til å ha ispedt en bit av "vekkelses predikant" demagogi og indoktrinerings teknikker i måten de formidler sitt "budskap" på.

 

Når brukerene så skal bytte til ny telefon , blir det da ikke kun et spørsmål om fysisk hardware men om å kunne fortsette med samme bruker snitt, "ideologi" og vaner som de har blirt "opplaert" til.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar
Tja, Nokia, Google og flere andre enn Apple har jo klart å lage gode nettlesere basert på WebKit, så det burde vel Opera også kunne få til.
Og hvilke fordeler skulle Opera med WebKit ha i forhold til Presto?

 

Jeg tror dette handler med om å holde brukerne på Safari enn å "beholde et helhetsinntrykk". Hvis man prøver Opera på mobilen og liker det, er jo muligheten til stede for at man faktisk prøver Opera på laptopen - og man kan jo faktisk like det der også. Når det kommer til Opera Mini mener jeg derimot at den ikke konkurrerer direkte med Safari, men heller at operatørene ikke ønsker noe som på kort sikt kan senke nettverkstrafikken.

Lenke til kommentar
Når det kommer til Opera Mini mener jeg derimot at den ikke konkurrerer direkte med Safari, men heller at operatørene ikke ønsker noe som på kort sikt kan senke nettverkstrafikken.

Nå har vel Apple gjort et stort poeng av Safaris hastighet, så de vel neppe ha et alternativ som er 2-3 ganger raskere. Det er jo ille nok å bli pisset på av Androids browser som bruker Apples eget Webkit.

Lenke til kommentar

Nok ei kjempegod grunn til å boikotte apple sier nå jeg ;) At folk ikke ser fordelen med å kunne redusere prisen på nedlastinga til 1\10 og gjøre nettsurfing langt raskere er utenfor min fatteevne. Og at apple er så komplette idioter at de ikke tilbyr å inngå en avtale med opera siden opera har funnet en genial måte å gjøre nettsurfing på langt billigere på, sier egentlig alt om apple som firma.

Lenke til kommentar
Nok ei kjempegod grunn til å boikotte apple sier nå jeg

Ja, la oss være "prinsippfaste" og "boikotte" alt som vi likevel ikke bruker og som ikke får noen direkte følger for oss selv. Om man virkelig leter etter ting man ikke liker, vikarierende motiver og konspirasjonsteorier for alt mulig, så er jeg sikker på at man kan finne "gode" grunner til å boikotte Apple, Microsoft, Google, Ubuntu, Fedora, Opera, Firefox, Intel, AMD og hele røkla. Gå tilbake til penn og papir, kanskje? Uff, nei, det er jo mange gode grunner til å boikotte papirindustrien også...dessuten så bør vi slå av lyset og datamaskinene og boikotte den fryktelige kraftindustrien... :cry:

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Morsomt lite PR-stunt av Opera

<klipp>

Hele saken er basert på én løsrevet setning fra von Tetzchner, og bærer mest av alt preg av spekulasjoner.

Fin selvmotsigelse der. Først påstår du at det er et PR-stunt, og så innrømmer du at det kun er snakk om noe Opera-sjefen nevnte nærmest i forbifarten.

 

veldig effektivt for å sverte konkurrenten Apple, som kniver med Opera i det generelle nettlesermarkedet.

Det eneste som er effektivt her er måten du søker å fjerne fokus på Apples oppførsel ved å rakke ned på Opera fordi de kommer med en interessant faktaopplysning.

 

Kan det f.eks tenkes å være relevant at Opera mini er basert på Java ME, og at Apple kanskje har sine grunner for at de ikke ønsker Java-rammeverket inn på iPhone i sin nåværende form?

Opera Mini skrevet i C(++?) har vært tilgjengelig lenge.

 

Hvordan kan Opera som en antatt seriøs utvikler unngå å sette seg inn i hvilke vilkår som gjelder for utvikling og distribusjon _før_ man investerer tid og penger i utvikling?

Nå har det seg slik at Apples vilkår er ekstremt vage, og Apple ser ut til å benytte seg av dem eller ikke basert på hva de selv føler for. F.eks. tillot de Google Earth, selv om det allerede var en tilsvarende applikasjon på iPhone.

 

Kunne Opera heller lagd en "Opera iPhone" basert på WebKit

Hvis den bruker WebKit er det jo ikke Opera.

 

Er det hele et stunt der man visste resultatet før man satte i gang en "utviklingsprosess" som kanskje ikke tok mer enn en dag eller to?

Hvis det var et stunt, hvorfor slår ikke Opera mer på stortrommen om dette? Opera-sjefen nevnte dette nærmest i en bisetning. Det er journalister og blogger som har gjort en stor sak ut av dette.

 

Sånn, nå får de av dere som fortsatt ønsker å være nyttige idioter for von Tetzchner fortsette med sytingen om ting dere ikke har peiling på.

Hva med de som er nyttige idioter for Apple? Hva mener du med "syting"? Er det automatis "syting" å kritisere noen? Eller er det bare "syting" dersom noen sier noe negativt om Apple?

 

Hadde Apple vært så monopolhungrige som enkelte vil ha det til hadde man sett samme strategi i OSX og det gjør man ikke.

Det er fordi de ikke har muligheten til det. Det er et helt annet marked. Hadde de hatt muligheten til det, hadde de nok gjort det.

 

Det eneste Apple har å tjene på å nekte den typen programvare er å opprettholde en helhetlig brukeropplevelse på telefonen, hvor dumt det enn høres ut ...

Det forklarer ikke hvorfor de tillater noen form for tredjeparts programvare i det hele tatt.

 

Tja, Nokia, Google og flere andre enn Apple har jo klart å lage gode nettlesere basert på WebKit, så det burde vel Opera også kunne få til.

Jeg ser ikke helt poenget her, i og med at det er selve motoren som gjør Opera unik.

 

Den WebKit-baserte nettleseren i Android har også mulighet for transcoding via proxy for å få ned datamengden, noe ala Opera mini, så why not?

Har du en kilde på dette?

 

Vel, Safari på datamaskiner brukes vel ca 10 ganger mer enn Opera.

Det stemmer slett ikke. Kanskje er det slik i USA, men i Europa og Asia har Opera langt flere brukere enn Safari.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...