Gå til innhold

Apple blokkerer Opera Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I november 2006 kom den i windows update. Samtidig med det store hoppet.

12. februar 2008 ble den påkrevd. Derfor den lille humpen.

 

Jeg koste meg med å lage et regneark og grafer i OO Calc:

 

post-3851-1226955809_thumb.png

 

Det er mye interessant å lese ut i fra dette. :)

En ting er i hvert fall sikkert: Åpen kildekode vokser kraftig.

Lenke til kommentar

får meg til å mistenke at dem fleste som bruker IE bruker den i arbeidstiden eller andre steder hvor en ikke har mulighet til å bruke alternativer...

 

og jeg må si jeg har en smule hat/kjærlighet til dem grafene der, fordi jeg aldri helt har klart å forstå åssen i pokker dem skal leses.

 

ta den biten med chrome for eksempel. vil den tilsi at den begynte på 50% og har ligget der stabil siden?

Lenke til kommentar

Aha, da trengs det en oppklaring. :)

 

Alle stolpene i stolpediagrammet har ikke 0 som base. De er stablet oppå hverandre i høyden. Kun den nederste stolpen har altså 0 som base. Stolpen ovenfor starter der den forrige slutter.

 

Dersom man ser at et felt blir smalere mot høyre (IE5) så minker markedsandelen med årene. Dersom et felt blir bredere mot høyre (Firefox) så øker markedsandelen med årene.

 

Grunnen til at jeg satt det opp på den måten er for å lettere kunne se hvilke programmer som tar markedsandeler fra hvem. Avstanden mellom stolpene (horisontalt) er satt til null og den tynne sorte rammen rundt hver stolpe er fjernet for å gjøre diagrammet mer ryddig.

Lenke til kommentar

så en kan si du har tatt en drøss med pai-diagrammer, rullet dem ut og stablet dem på rekke...

 

i så fall mistenker jeg at problemet mitt er at jeg ikke kan se dem faktiske prosentene for hver stolpe. men må heller prøve å regne det ut fra størrelsen på stolpen vs prosentene oppgitt på siden.

 

smak og behag vil jeg tro...

Lenke til kommentar
I november 2006 kom den i windows update. Samtidig med det store hoppet.

12. februar 2008 ble den påkrevd. Derfor den lille humpen.

 

Jeg koste meg med å lage et regneark og grafer i OO Calc:

 

post-3851-1226955809_thumb.png

 

Det er mye interessant å lese ut i fra dette. :)

En ting er i hvert fall sikkert: Åpen kildekode vokser kraftig.

Joda, du kan lese en tendens over hvilken nettleser brukerne av ett nettsted for spesielt interesserte foretrekker, ut av dette. Men ikke så mye mer...du får ikke representative tall for markedsandeler, som forteller hvor mye de ulike nettleserne brukes av folk flest ute i den store verden...

 

"W3Schools is a website for people with an interest for web technologies. These people are more interested in using alternative browsers than the average user. The average user tends to use Internet Explorer, since it comes preinstalled with Windows. Most do not seek out other browsers.

 

These facts indicate that the browser figures above are not 100% realistic. Other web sites have statistics showing that Internet Explorer is used by at least 80% of the users.

 

Anyway, our data, collected from W3Schools' log-files, over a five year period, clearly shows the long and medium-term trends."

 

Du har rett i at åpen kildekode vokser kraftig....men langt fra _så_ kraftig som statistikken din viser ;)

Lenke til kommentar
Du har rett i at åpen kildekode vokser kraftig....men langt fra _så_ kraftig som statistikken din viser ;)

Har du noe dokumentasjon for den påstanden?

 

Statistikken er riktignok en stikkprøve i det store internett-havet men jeg tror det viser trendene tydelig selv om man ikke kan stole helt på de absolutte tallene. Jeg mener å ha sett lignende tall for andre nettsteder før så helt på jordet er det neppe.

The statistics above are extracted from W3Schools' log-files, but we are also monitoring other sources around the Internet to assure the quality of these figures
Lenke til kommentar

W3Schools.com er desverre ikke representativt for den type nettsider en gjennomsnittlige nettbruker besøker. Statestikken til Simen1 er svært gyldig innen for den lille gruppen mennesker som er interessert i html/css etc, men jeg ville ikke sett meg blind på de tallene.

 

Bare for å illustrere: Markedsandelen blir jo svært annerledes hvis man titter på besøkstallene til http://search.live.com/

Lenke til kommentar

Som er fullstendig ubrukelig og ikke representativ. Det er forresten morsomt at du velger statistikk som ikke viser at IE fortsatt har 80-90% av markedet... Siden folk flest bruker IE må jo den være "kulest" :lol:

 

Men, "vi andre" er vel først og fremst de 44 % som bruker Firefox, ikke de par prosentene som bruker Opera.

Opera har langt mer enn 2,2%. Opera er jo større enn Firefox i land som f.eks. Russland og Ukraina.

 

Men du innrømmet jo at du velger nettleser etter hva som er "kult" eller om du kan lese kildekoden (uten å skjønne noe som helst uansett). Det er merkelig, men deg om det. Vi andre velger etter andre kriterier, og godt er det.

 

Bare så synd at den "nye" nettleseren som erstattet Opera allerede er gammel og utdatert.

MicroB som sitter i nå, er faktisk Firefox 3.0

Bare så synd at den fortsatt er ekstremt utdatert som mobil nettleser. Scrolling/zooming er gammeldags og tungvindt f.eks. Den er dessuten ekstremt treg og lite brukervennlig.

 

Morsomt at du stadig viser til statistikk som er direkte ubrukelig. Opera hadde jo en gang i tiden 5-6% i følge Net Applications, men så gikk de inn og redigerte det manuelt, som de har gjort så mange ganger. Man er rimelig lite oppdatert hvis man viser til W3Schools, Net Applications og lignende tullestatistikker.

 

Men nå prøver du desperat å endre tema fordi du nok en gang er tatt i uærlig juksemakeri :lol:

Lenke til kommentar
Morsomt at du stadig viser til statistikk som er direkte ubrukelig. Opera hadde jo en gang i tiden 5-6% i følge Net Applications, men så gikk de inn og redigerte det manuelt, som de har gjort så mange ganger. Man er rimelig lite oppdatert hvis man viser til W3Schools, Net Applications og lignende tullestatistikker.

 

Men nå prøver du desperat å endre tema fordi du nok en gang er tatt i uærlig juksemakeri :lol:

Har du noen kilde på dette?

Lenke til kommentar
snip...

Bare for å gjøre det klart med en gang, jeg har brukt Opera som min primære nettleser i windows i omlag 6-7 år, så jeg er definitivt ikke noe Operamotstander eller «fanboi» av en annen nettleser.

 

Jeg vil si at i inleggene i denne tråden fremstår som en innbitt Operaforkjemper som ikke er interressert i andres meninger. I tillegg kommer du ofte med argumenter mot fremviste fakta/påstander som aldri blir understøttet med kilder. Når du i tillegg ikke går av veien for å kverrulere på ord eller dårlige formulerte setninger av dine meningsmotstandere, så greier jeg rett å slett ikke å ta inleggene dine seriøst.

 

For å gå inn på noen av punktene dine:

Stqatestikken som er lagt frem kan gjerne være lite representativ, men har du noen bedre kilder å legge frem? Å bare slenge ut at den er dårlig, og feil uten å underbygge påstanden blir tåpelig.

 

At Opera er større en Firefox i Russland og Ukraina er vel lite relevant når de på verdensbasis likevel har en bevist mye mindre brukergruppe enn Firefox? Her har du vel ikke kommet med noen bevis på denne påstanden heller, men kan gjerne være riktig.

Lenke til kommentar

Det finnes flere statistikker. De viser variasjoner i prosentene, men trendene er de samme. IE går tilbake, Firefox går frem og Opera rundt 1% (Den W3 saken var jo snill med Opera, så jeg skjønner ikke hva du klager på der)

 

Her er et knippe (det er bare å velge og vrake Pricks):

http://en.wikipedia.org/wiki/Usage_share_of_web_browsers

 

Ellers er Russland litt anderledes. Opera har fått bedre fotfeste der og har lenge ligget likt med Firefox. Men når Firefox 3 kom, så gikk Firefox forbi Opera. Firefox ligger på ca 20% (FF 2 og 3) mens Opera ligger på ca 16%.

http://www.liveinternet.ru/stat/ru/browser...th;relgraph=yes

 

Det er også morsomt å legge merke til at Opera Mini har ca 4,4 % markedsandel, noe som tyder på at det er nokså mange personer uten tilgang til PC med nett. Opera Mini ligger jo kun med 0,05 % på verdensbasis.

 

Fant den definitve linken som viser at åpen kildekode er framtiden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Webapps.svg

Endret av sgiga
Lenke til kommentar
Morsomt at du stadig viser til statistikk som er direkte ubrukelig. Opera hadde jo en gang i tiden 5-6% i følge Net Applications, men så gikk de inn og redigerte det manuelt, som de har gjort så mange ganger. Man er rimelig lite oppdatert hvis man viser til W3Schools, Net Applications og lignende tullestatistikker.

 

Men nå prøver du desperat å endre tema fordi du nok en gang er tatt i uærlig juksemakeri :lol:

Har du noen kilde på dette?

Ja, med screenshots og alt

 

 

Jeg vil si at i inleggene i denne tråden fremstår som en innbitt Operaforkjemper som ikke er interressert i andres meninger.

Og det sier han som ignorerer det jeg faktisk skriver, og velger å fyre løs med latterlige personangrep...

 

For å gå inn på noen av punktene dine:

Stqatestikken som er lagt frem kan gjerne være lite representativ, men har du noen bedre kilder å legge frem?

Se over. Og det er velkent at nettleserstatistikk er ekstremt upålitelig. Det er ikke gyldig, statistisk sett, fordi ingen har metodikk eller et utvalg som gir et riktig bilde av ting.

 

At Opera er større en Firefox i Russland og Ukraina er vel lite relevant når de på verdensbasis likevel har en bevist mye mindre brukergruppe enn Firefox?

Men ikke så mye mindre som enkelte her vil ha det til.

Lenke til kommentar
Det finnes flere statistikker.

Felles for dem alle er at de ikke er brukbar statistikk. Ikke et representativt utvalg, og metodene de bruker er i beste fall ekstremt upålitelige.

 

IE går tilbake, Firefox går frem og Opera rundt 1%

Som altså må være totalt feil. Opera har mer enn doblet brukermassen på et par år. Dessuten baserer du deg på statistikk som ikke er holdbar.

 

Opera Mini ligger jo kun med 0,05 % på verdensbasis.

Nei, det gjør den ikke. Igjen baserer du deg på ubrukelig og manipulert statistikk.

 

Fant den definitve linken som viser at åpen kildekode er framtiden:

http://en.wikipedia.org/wiki/Image:Webapps.svg

Jeg vet ikke hva denne grafen er ment å vise, men opensource-junkies har det med å glemme f.eks. Windows og Mac.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...