Gå til innhold

Apple blokkerer Opera Mini


Anbefalte innlegg

Morsomt at du stadig viser til statistikk som er direkte ubrukelig. Opera hadde jo en gang i tiden 5-6% i følge Net Applications, men så gikk de inn og redigerte det manuelt, som de har gjort så mange ganger. Man er rimelig lite oppdatert hvis man viser til W3Schools, Net Applications og lignende tullestatistikker.

 

Men nå prøver du desperat å endre tema fordi du nok en gang er tatt i uærlig juksemakeri :lol:

Har du noen kilde på dette?

Ja, med screenshots og alt

Hva skal nå dette vise? At datene helt på enden glattes ut ettersom nye data kommer inn? Du ser at de tidligere datene er helt uendret?

 

Uansett så svarer det ikke på at du hevder Opera har hatt 5-6 % markedsandel.

 

Du vet forresten at Opera bruker hitslink på sidene sine?

 

IE går tilbake, Firefox går frem og Opera rundt 1%

Som altså må være totalt feil. Opera har mer enn doblet brukermassen på et par år. Dessuten baserer du deg på statistikk som ikke er holdbar.

Dette er markedsandel, ikke antall brukere. Om antall internettbrukere dobles, vil markedsandelen til Opera holde seg stabilt selv om de dobler antall brukere.

 

Hvis du fortsatt hevder at Opera har hatt 5-6 % markedsandel på generell basis, så får du finne en undersøkelse som viser det, ellers får du slutte å komme med ubegrunnede påstander. Sgiga linket til Wikipedia hvor det var en stor oversikt over slike undersøkelser, og Opera hadde ikke i nærheten av 5 % i noen av dem. Greit nok at en undersøkelse nødvendigvis ikke er 100 % representativ, men jeg vil påstå det er en viss trend her.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg sier ikke at jeg er uenig med deg, men hva gjør hans statistikk ubrukelig? Annet enn at den viser noe du ikke vil.

At det ikke er et representativt utvalg, og fordi det ikke finnes noen metodikk for å samle inn statistikk over global nettleserbruk.

 

 

 

Hva skal nå dette vise? At datene helt på enden glattes ut ettersom nye data kommer inn? Du ser at de tidligere datene er helt uendret?

Nei, det viser at dataene faktisk er ENDRET.

 

Uansett så svarer det ikke på at du hevder Opera har hatt 5-6 % markedsandel.

Jo, se på diskusjonen under. Net Applications viste tidligere Opera med langt høyere andel enn i dag men de gikk tilbake og redigerte tallene.

 

Du vet forresten at Opera bruker hitslink på sidene sine?

Hva så? De samler vel statistikk for eget nettsted som alle andre. Men å gå derfra og til å påstå at man har representativ nettleserstatistikk basert på et ikke-representativt utvalg er en lang vei.

 

Greit nok at en undersøkelse nødvendigvis ikke er 100 % representativ, men jeg vil påstå det er en viss trend her.

Du kan påstå hva som helst. Statistikken er ikke representativ. Og dessuten ekstremt USA-fokusert for det meste.

Lenke til kommentar
Uansett så svarer det ikke på at du hevder Opera har hatt 5-6 % markedsandel.

Jo, se på diskusjonen under. Net Applications viste tidligere Opera med langt høyere andel enn i dag men de gikk tilbake og redigerte tallene.

Det hadde vært fint om du ikke postet sprøyt her inne, så det går an å ha ordentlige diskusjoner.

 

Du har ikke funnet noen kilder som tilsier at Opera har hatt 5-6 % markedsandel på verdensmarkedet, mens det er haugevis av kilder som sier de har rundt 1 %. Det er heller ingenting nevnt om det i kommentarene.

 

Når selv W3C Schools, hvor publikummet er folk som utvikler websider, hadde Opera på kun 2-3 % (hvis jeg husker riktig), så kan ikke jeg bare ta det på ditt ord at Opera har hatt 5-6 % totalt. Dette er folk som vet at IE er helt elendig, og dermed velger egne browsere.

 

Edit:

For å komme tilbake til den opprinnelige diskusjonen, så mener jeg fortsatt Apple tar feil når de ikke tillater andre nettlesere.

 

Får bare inderlig håpe at Safari er mer stabil på den nye 2.2 oppgraderingen, før det har den vært sørgerlig dårlig.

Endret av eisa01
Lenke til kommentar
Du har ikke funnet noen kilder som tilsier at

Opera har hatt 5-6 % markedsandel på verdensmarkedet

Nå må du følge med, lille venn. Jeg har lagt ut en kilde som viser at Opera i følge Net Applications hadde 5-6% markedsandel.

 

Her er det jeg skriver igjen, for de med dårlig hukommelse:

 

"Opera hadde jo en gang i tiden 5-6% i følge Net Applications, men så gikk de inn og redigerte det manuelt, som de har gjort så mange ganger."

 

 

Hvis enkelte vil tro på eventyr istedet for realiteter, så gjerne for meg.

Ja, du har de som tror på fantastiske eventyr som "global nettleserstatistikk" som gang på gang er påvist å være feil :lol:

Lenke til kommentar

Jeg har hørt deg nevne denne konspirasjonen mot Opera før. Kunne det være så enkelt at det var noen data som ikke hadde kommet inn som gjorde at det måtte korrigeres i ettertid? Hvordan kan du forklare at Opera (som andre har nevnt) fortsetter med å bruke Net Applications når de er en den av «ondskapens akse»?

 

Hvorfor viser ingen annen statestikk noe å nærhenten av denne prosentandelen da? Konspirerer de alle mot Opera?

Lenke til kommentar

problemet med mye av statestikken er nok at ulike nettlesere gjerne gjør et par request ekstra for å bli telt dobbelt opp. Eller; feilen ligger kanskje hos Opera: De cacher "alt for mye", og blir dermed ikke telt med like ofte som andre. Nå varierer det jo svært hvordan man beregner statestikken, og det er kanskje ikke noen store mørketall hos alle, men enkelte av statestikkene har svakheter iallefall.

 

En annen ting er jo hvikle sider man beregner ut ifra. Hva er et godt utvalg av nettsier å hente statestikk fra, f.eks.? En global undersøkelse sier jo ingenting om tingenes tilstand oppe i lille Norge. Og skal man velge å hente statestikk fra rike land eller fattige land? Kanksje utdanningsnivå og IT-kjennskaper også kunne vært interresant?

 

I dag finnes det ikke noe som helst form for enighet om hvordan man skal måle X og Y opp mot hverandre, og dermed kan man i beste fall kalle statestikken veiledene. At andre igjen velger å kalle statestikken for søppel har jeg full forståelse for. Men personlig så tar jeg jo hintet: Opera (på desktop-maskiner) har mye lavere markedsandel enn f.eks. IE og Firefox. Opera på mobil har dermimot mye større markedsandel enn de andre. Men det er det vel ikke så mange som bryr seg om - til tross for at Internett på mobilen ser bare ut til å øke for hver dag...

Lenke til kommentar
Jeg har hørt deg nevne denne konspirasjonen mot Opera før. Kunne det være så enkelt at det var noen data som ikke hadde kommet inn som gjorde at det måtte korrigeres i ettertid?

Nettopp! Det trenger ikke være en konspirasjon i det hele tatt. Det viser bare hvor ekstremt upålitelig slik statistikk er. At de i tilleg redigerer tallene sine i all hemmelighet gjør det selvsagt enda verre.

 

Hvordan kan du forklare at Opera (som andre har nevnt) fortsetter med å bruke Net Applications når de er en den av «ondskapens akse»?

Hvordan skal jeg kunne vite det? Kanskje Net Applications suger på browserstatistikk, men er de beste å bruke på egne nettsteder? Ikke vet jeg.

 

Men det at Opera bruker Net Applications selv gjør jo bare saken verre for Net Applications. Opera.com har jo mange besøkende, men dette reflekteres jo ikke i statistikken. Så tydeligvis har Net Applications gått inn og redigert manuelt igjen. Hvilket betyr at den statistikken de presenterer ikke engang er en korrekt statistikk over deres egne kunder! Dersom de brukte alle kundenes statistikk uten å redigere noe så kunne de i det minste påstått at de representerte kundene sine. Det gjør de ikke, siden de tydeligvis manuelt plukker ut Opera!

 

Hvorfor viser ingen annen statestikk noe å nærhenten av denne prosentandelen da?

Hvilken prosentandel? I følge XiTi Monitor har visst Opera 3-4% i dag. Men igjen, slike tall er egentlig ubrukelige.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...