Gå til innhold

Apple blokkerer Opera Mini


Anbefalte innlegg

@Newton

 

Du mener det vil være greit om Microsoft i neste versjon av Windows Mobile legger inn hindringer for å bruke andre nettlesere enn deres Pocket Internet Explorer?

 

(Ikke det at jeg tror du ville kjøpt en WM-telefon uansett, men sånn generelt.)

 

Eventuelt kunne jo Microsoft tillate tredjepartsutviklere å lage e-postklienter for WM (eller andre OS) som kan fungere mot hotmail uten at man behøver å betale for pop-støtte først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Eventuelt kunne jo Microsoft tillate tredjepartsutviklere å lage e-postklienter for WM (eller andre OS) som kan fungere mot hotmail uten at man behøver å betale for pop-støtte først?

 

Har ikke dette med Hotmail sin mangel på støtte for pop/imap å gjøre (uten å betale for det), og ikke Windows Mobile i det hele tatt? Jeg vet at Microsoft står bak begge deler, men jeg skjønner likevel ikke poenget ditt i en diskusjon rundt mobile operativsystemer.

Lenke til kommentar

Nå er bløffen til von Tetzchner avslørt, gjennom at Operas sjefsutvikler har klargjort mer om hva Opera har gjort og ikke gjort mht. iPhone. De har ikke gjort særlig mye, ser det ut til. Opera Software har ikke en ferdig utviklet versjon av Opera mini for iPhone.

 

Pussig nok så har digi.no i motsetning til amobil.no oppegående journalister som faktisk har gjort noe av den jobben som jeg etterlyste i mitt første innlegg i tråden her. Kanskje amobil får kopiert dette til mandag: http://www.digi.no/php/art.php?id=792442

 

Operas sjefutvikler Christen Krogh bekrefter ikke von Tetzchners framstilling i det hele tatt, og vil ikke en gang kommentere det von Tetzchner har sagt - selvsagt for å slippe å motsi sjefen direkte. Men Krogh sier dette om hva de _faktisk_ har gjort i forhold til iPhone: "Det har vært aktivitet for å jobbe teknisk sett med å undersøke mulighetene for å få noe Opera Mini-lignende på iPhone".

That's it. Forundersøkelser eller mulighetsstudier. Altså er det ikke laget noen Opera mini for iPhone, siden det heldigvis er noen i Opera som faktisk setter seg inn i premissene før de legger ressurser i et slikt prosjekt.

 

Krogh sier til slutt: "Vi tror Apple ville tjent på å være litt åpnere". Mulig han har rett, selv om han kun kjenner den ene siden av saken. Men nå er det slik at iPhone har blitt mer og mer åpen i de ca 16 månedene mobilplattformen har vært på markedet. Apples strategi er ikke hugget i stein, og jeg tror vi også vil få se mer åpenhet etter hvert som iPhone-plattformen modnes.

 

Anbefaler alle å lese artikkelen i digi.no, da den gir en langt mer utfyllende og balansert framstilling, og gir svar på noen av spørsmålene som amobil ikke maktet å stille.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
@Newton

 

Du mener det vil være greit om Microsoft i neste versjon av Windows Mobile legger inn hindringer for å bruke andre nettlesere enn deres Pocket Internet Explorer?

 

(Ikke det at jeg tror du ville kjøpt en WM-telefon uansett, men sånn generelt.)

I prinsippet greit for meg, isolert sett, siden Windows Mobile er langt unna å ha et tilnærmet markedsmonopol tilsvarende Windows for PC. Men det hadde vært greiere om det var en annen aktør enn Microsoft som gjorde noe slikt, siden MS tross alt har tilnærmet monopol i marked som er nært beslektet og dermed lettere kan mistenkes for en strategi som omfatter lock-in og misbruk av markedsmakt i en større sammenheng.

Vi som ikke er 100% Microsoft-slaver er jo ellers ikke ukjent med at Microsoft faktisk legger mengder av hindringer i veien for å bruke andre OS, eller applikasjoner som konkurrerer direkte med deres eget Office (proprietære format), Windows Media rammeverk (proprietære format og DRM), mailservere (bl.a proprietære protokoller), osv, osv.

Endret av Newton
Lenke til kommentar

Hadde det ikke vært for kunkurransen innen mobile nettlesere, hadde utviklingen ikke kommet så langt som den er i dag. Konkurranse er sunt og kommer forbrukerne til gode. En konkurranse man etter hvert ser på de aller fleste plattformer. iPhone er unntatt og det virker å stoppe utviklingen av iPhones Safari. Safari blir vel grust av Androids browser til tross for at begge bruker Webkit som kontrolleres av Apple.

 

Etter å ha lest enn del artikler og blogger rundt denne saken denne uken, er jeg ikke i tvil om at det finnes veldig mange iPhone-eiere som etterlyser konkurranse. Ved lansering av iPhone hevdet Jobs at man nå for første gang kunne browse vanlige nettsider på en mobil (von Tetzchner som bløffer og driver med PR-stunt, er det ikke?). Virkeligheten har vist seg å være en ganske annen. Siden iPhone ble tilgjengelig har det dukket opp hundrevis av iPhone-optimaliserte nettsider pga browserens begrensinger. Noe som segregerer internett og etter min mening er svært uheldig.

 

At Apple frykter konkurransen og dermed lukker dørene er bare trist. Selvsagt har de inntekter fra nettleseren, men alt tyder på at flertallet av brukerne ville brukt Safari uansett. Personlig tror jeg økt konkurranse bare ville medført en bedre Safari-browser, flere telefoner solgt, økt bruk av mobilt internett og derav økte inntekter for Apple.

 

Gode argumenter for hvorfor de stenger konkurranse ute, har jeg til gode å se.

Lenke til kommentar
Gode argumenter for hvorfor de stenger konkurranse ute, har jeg til gode å se.

 

Slipp til andre browsere +++ og iløpet av kort tid så vil det sansynligvis vaere så mye enklere å finne løsninger for f.eks å instalere nye programer, laste in musikk, kanskje tilogmed en file delings løsning osv. gjennom disse .. og alt dette utenfor Apple's fulle kontrol.

 

 

Apple driver business og ikke veldedighet. De tjere veldig gott på både Iphone App Store og Itunes og vill selvfølgelig unngå så mye konkuranse som mulig som kan true dette intektsgrunnlaget på noen måter.

Endret av mobilehappy
Lenke til kommentar
Morsomt lite PR-stunt av Opera

Er du overstadig beruset eller?

 

Hvordan er en liten bisetning i et stort intervju et "PR-stunt"?

 

Nå er bløffen til von Tetzchner avslørt, gjennom at Operas sjefsutvikler har klargjort mer om hva Opera har gjort og ikke gjort mht. iPhone.

Du har fortsatt ikke svart på det faktum at dette var noe JvT nevnte i forbifarta. Du er jo direkte uærlig og har tydeligvis en agenda når du blåser opp dette så voldsomt.

 

Anbefaler alle å lese artikkelen i digi.no, da den gir en langt mer utfyllende og balansert framstilling, og gir svar på noen av spørsmålene som amobil ikke maktet å stille.

Det skal komme fra selveste tabloid-sjefen. Han som fremstiller ting på en totalt forkvaklet måte fordi han er på et korstog mot Opera på grunn av en enkel setning i et langt intervju eller noe slikt.

 

Latterlig.

Lenke til kommentar
Tenkte å skrive et langt innlegg, men nøyer meg med å konstatere at Apple suger, og Opera er noen bløffmakere. Det er vel en riktig oppsummering av denne saken, og Apple ig Opera generellt.

Det er intet i denne saken som tilsier at Opera bløffer. De har allerede en C/C++-versjon av Opera Mini, og de har definitivt evnen til å portere nettlesere bedre enn andre.

 

Hva mener du Opera bløffer om?

Lenke til kommentar

Jeg tror det er ganske mange flere enn Opera som har en eller flere C++ versjoner av nettleserne sine liggende "klare" :) . Derfra og til å ha en versjon som bruker Apple sin SDK for iPhone-grensesnitt er litt mer enn en kvelds jobbing for å si det sånn.

 

Og hvis de har en C/C++ versjon liggende klar, hvorfor i allverden ikke kompilere den for WM istedet for det mølet de leverer nå 8.65 og (java-mini som er direkte kjip på WM)? Er klar over at 9.5 beta er i farta (og har gjort det i flere år hvis vi tar med 9.0 som bare forsvant), men C/C++ versjoner av mini "ligger jo klar" :whistle:

Endret av sgiga
Lenke til kommentar
Jeg tror det er ganske mange flere enn Opera som har en eller flere C++ versjoner av nettleserne sine liggende "klare" :) . Derfra og til å ha en versjon som bruker Apple sin SDK for iPhone-grensesnitt er litt mer enn en kvelds jobbing for å si det sånn.

I og med at du har utvist en enorm kunnskapsløshet om slike emner før, så tror jeg ikke man skal feste for stor lit til dine "analyser". Hvordan i all verden vet du hva som må til for å få Opera Mini til å kjøre på iPhone?

 

Og hvis de har en C/C++ versjon liggende klar, hvorfor i allverden ikke kompilere den for WM istedet for det mølet de leverer nå 8.65 og (java-mini som er direkte kjip på WM)?

Fordi, som du påpeker, Opera Mini allerede er tilgjengelig for WM.

 

Er klar over at 9.5 beta er i farta (og har gjort det i flere år hvis vi tar med 9.0 som bare forsvant), men C/C++ versjoner av mini "ligger jo klar" :whistle:

Eh, hvis du ikke har fått det med deg så er Opera Mini og Opera Mobile to helt forskjellige nettlesere.

 

Men dette viser vel bare igjen hvor informert du er :D

 

Forøvrig har det blitt bekreftet at Opera hadde en versjon for iPhone. Ikke at fakta betyr noe for slike som deg :lol:

Lenke til kommentar
Nok ei kjempegod grunn til å boikotte apple sier nå jeg

Ja, la oss være "prinsippfaste" og "boikotte" alt som vi likevel ikke bruker og som ikke får noen direkte følger for oss selv. Om man virkelig leter etter ting man ikke liker, vikarierende motiver og konspirasjonsteorier for alt mulig, så er jeg sikker på at man kan finne "gode" grunner til å boikotte Apple, Microsoft, Google, Ubuntu, Fedora, Opera, Firefox, Intel, AMD og hele røkla. Gå tilbake til penn og papir, kanskje? Uff, nei, det er jo mange gode grunner til å boikotte papirindustrien også...dessuten så bør vi slå av lyset og datamaskinene og boikotte den fryktelige kraftindustrien... :cry:

Det varierer jo på hvor alvorlig det er i de forsjellige selskapene og for mange gjør det direkte følger også. F eks hadde jeg foretrukket å ha Opera Mini på en Iphone. Har selv en nyere S60 mobil med en god nettleser, men bruker Opera Mini for det, siden det er så billig :) .

Endret av KnewtFan
Lenke til kommentar

Newton: idiotargumentasjon! Det er svært få firma jeg boikotter, men apple er et av dem pga en gjennomført konkurransefiendtlig policy i en rekke sammenhenger, såklart finnes det andre firma som også er ganske lik apple, men jeg synes de står som en versting ift itunes, operatørbinding på iphone, ekstrem overprising på ekstautstyr, oppgraderinger osv. Summen av dette gjør at jeg pr idag ikke vil kjøpe deres produkter. At du tydeligvis elsker apple samme f... Hva de gjør får bli din sak.

Lenke til kommentar
Newton: idiotargumentasjon! Det er svært få firma jeg boikotter, men apple er et av dem pga en gjennomført konkurransefiendtlig policy i en rekke sammenhenger, såklart finnes det andre firma som også er ganske lik apple, men jeg synes de står som en versting ift itunes, operatørbinding på iphone, ekstrem overprising på ekstautstyr, oppgraderinger osv. Summen av dette gjør at jeg pr idag ikke vil kjøpe deres produkter. At du tydeligvis elsker apple samme f... Hva de gjør får bli din sak.

Gratulerer! Du står dermed som et ypperlig eksempel på akkurat det jeg nevnte, folk som har total mangel på prinsippfasthet og konsekvens i sine "boikotter". Du "glemmer" eller "overser" glatt at Microsoft, som du er kunde av, er DØMT for konkurransefiendtlig virksomhet av domstoler over hele verden. Ingen andre kan tillate seg slik overprising og grov fortjeneste som Microsoft, og ingen andre har lykkes så godt med å påtvinge så mange kunder så mye proprietære løsninger og lock-in gjennom så mange år. Men det er klart, det ville krevd mer ryggrad enn det en amøbe har å boikotte et firma som du av forskjellige grunner har gjort deg ganske så avhengig av...

Lenke til kommentar

Feil igjen ;) hva vet du om hvilke andre produkter jeg har/bruker? Jeg har et eneste ms-produkt og det er windows siden det fulgte med pcen samt at noen programmer jeg bruker på jobben ikke finnes for linux osv. Ellers velger jeg bort windows mobile til fordel for symbian, bruker openoffice istedet for office osv. Jeg synes ikke microsoft er noe bedre enn apple, men i alle sammenhenger jeg kan unngår jeg begge firma. Er du like konsekvent?

Lenke til kommentar
Forøvrig har det blitt bekreftet at Opera hadde en versjon for iPhone. Ikke at fakta betyr noe for slike som deg :lol:

Jassågitt. Ikke i følge sjefsutvikler Christen Krogh:

- Det har vært aktivitet for å jobbe teknisk sett med å undersøke mulighetene for å få noe Opera Mini-lignende på iPhone, sier Krogh.

 

Dette sa han i sitt interview til digi.no nettopp i forbindelse med denne saken. Linken finnes lengre opp på siden, og har også blitt diskutert tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Feil igjen ;) hva vet du om hvilke andre produkter jeg har/bruker? Jeg har et eneste ms-produkt og det er windows siden det fulgte med pcen samt at noen programmer jeg bruker på jobben ikke finnes for linux osv. Ellers velger jeg bort windows mobile til fordel for symbian, bruker openoffice istedet for office osv. Jeg synes ikke microsoft er noe bedre enn apple, men i alle sammenhenger jeg kan unngår jeg begge firma. Er du like konsekvent?

Det står i profilen din at du bruker Windows XP Pro, du skriver selv at du bruker Windows - og du _er_ du kunde av Microsoft, selv om det du betalte for Windows-lisensen din var kamuflert som en del av PC-kjøpet. Så det er ikke jeg som ter feil her...

 

Ellers har jeg aldri bedt noen, hverken i forumet her eller andre steder, om å boikotte Microsoft eller andre produsenter som jeg ikke synes er verdt å bruke penger på eller har liten sans for. Jeg bruker da også Microsoft-produkt jobbmessig innimellom, selv om jeg aldri har brukt en krone på Microsoft-produkt privat. Mine handlinger er dermed mer konsekvent i forhold til det jeg sier, enn det dobbeltmoralske "boikott"-våset du presterer.

Lenke til kommentar

Jeg sier du tar feil fordi du antar ting som ikke stemmer, jeg skyr MS som pesten der det er mulig. Apple tilbyr ingenting jeg har bruk for, bare alternativer til ting jeg kan få bedre andre steder etter min mening (selv om enkelte funksjoner på f.eks iphone frister). Windows må jeg ha pga flere jobbprogrammer, hadde ikke lisensen fulgt med pc måtte jeg uansett kjøpt det for å kunne gjøre jobben. På alle områder jeg kan velger jeg bort produkter, og apple er heldigvis lette å velge bort ;) Fint for deg at du liker apple, jeg for min del har ingen selskaper jeg favoriserer over alt annet. Tror ikke vi kommer til å bli enige uansett så kanskje vi skal være enige om at vi er uenige? ;)

Endret av Delavar
Lenke til kommentar
Forøvrig har det blitt bekreftet at Opera hadde en versjon for iPhone. Ikke at fakta betyr noe for slike som deg :lol:

Jassågitt. Ikke i følge sjefsutvikler Christen Krogh:

- Det har vært aktivitet for å jobbe teknisk sett med å undersøke mulighetene for å få noe Opera Mini-lignende på iPhone, sier Krogh.

Opera-sjefen selv sa:

 

"He replied that in fact some Opera engineers had started developing an iPhone version"

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...