Gå til innhold

Apple blokkerer Opera Mini


Anbefalte innlegg

Operasjefen sa, for å "oppklarere misforståelser":

- in fact some Opera engineers had started developing an iPhone version, but the company didn’t pursue it because Apple doesn’t allow products on the iPhone that compete with its own software — in this case, the Safari browser.

 

Sjefsutvikleren, ville ikke engang kommentere det Operasjefen tidligere sa ( http://bits.blogs.nytimes.com/2008/10/27/o...ywhere/?apage=2 ), nemlig:

Mr. von Tetzchner said that Opera’s engineers have developed a version of Opera Mini that can run on an Apple iPhone, but Apple won’t let the company release it because it competes with Apple’s own Safari browser

 

Istedet sa han hvordan ståa virkelig var:

Det har vært aktivitet for å jobbe teknisk sett med å undersøke mulighetene for å få noe Opera Mini-lignende på iPhone

 

 

Vi har en sleivete bløffmaker av en Operasjef som slenger ut påstander i hytt og pine for å få oppmerksomhet. Så må han moderere seg litt nærmere sannheten når bløffen skaper furore på nettet. Og så har vi en sjefsutvikler som sier det som det er. Sannheten er at de eneste de har gjort er å "undersøke mulighetene". De har med andre ord ikke gjort noenting annet enn å snuse litt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vi har en sleivete bløffmaker av en Operasjef som slenger ut påstander i hytt og pine for å få oppmerksomhet. Så må han moderere seg litt nærmere sannheten når bløffen skaper furore på nettet. Og så har vi en sjefsutvikler som sier det som det er. Sannheten er at de eneste de har gjort er å "undersøke mulighetene". De har med andre ord ikke gjort noenting annet enn å snuse litt.

 

Ja, for han hadde nevnt det i en bisetning i et større intervju hvis han ønsket kjempemasse oppmerksomhet om nøyaktig Opera Mini og AppSTore. Og hva vet du om hvilken informasjon han har fått fra andre som jobber hos Opera? Kanskje han var feilinformert, det er jo ikke umulig det, før du trekker slike bastante slutninger.

Lenke til kommentar
Ja, for han hadde nevnt det i en bisetning i et større intervju hvis han ønsket kjempemasse oppmerksomhet om nøyaktig Opera Mini og AppSTore.

Med det budskapet: om det så var en bisetning nevnt i forbifarten - spiller ingen rolle når man snakker med en journalist. Operabossen er ikke så dum at han ikke skjønner det. En bombe er en bombe uansett hvordan den blir sluppet.

Lenke til kommentar
Mr. von Tetzchner said that Opera’s engineers have developed a version of Opera Mini that can run on an Apple iPhone, but Apple won’t let the company release it because it competes with Apple’s own Safari browser

Du er jo lite løgnaktig da. Dette var en parafrasering av journalisten.

 

Vi har en sleivete bløffmaker av en Operasjef som slenger ut påstander i hytt og pine for å få oppmerksomhet.

Nei, nå er du som vanlig løgnaktig. Opera-sjefen ble stilt et direkte spørsmål, som han svarte på, hvorpå journalisten parafraserte i selve artikkelen.

 

Så må han moderere seg litt nærmere sannheten når bløffen skaper furore på nettet.

Nei, løgneren. Det NYT-bloggen følger opp med er det Opera-sjefen faktisk sa. Det som står i første artikkel er parafrasering.

 

Sannheten er at de eneste de har gjort er å "undersøke mulighetene"

De har "jobbet teknisk sett", og "undersøkt mulighetene". Altså bekrefter det at de har en versjon som kan kjøre på iPhone ("jobbe teknisk sett"), men da de "undersøkte mulighetene" (sjekket Apples vilkår) fant de ut at prosjektet ikke ville

 

Med det budskapet: om det så var en bisetning nevnt i forbifarten - spiller ingen rolle når man snakker med en journalist. Operabossen er ikke så dum at han ikke skjønner det. En bombe er en bombe uansett hvordan den blir sluppet.

Men nå er du jo usedvanlig løgnaktig, fordi jeg allerede har vist deg en oppfølging fra journalisten der han selv sier at han spurte direkte, og at det han skrev i den opprinnelige artikkelen ikke var en direkte avskrift av det Opera-sjefen faktisk sa:

 

"He replied that in fact some Opera engineers had started developing an iPhone version, but the company didn’t pursue it because Apple doesn’t allow products on the iPhone that compete with its own software"

Lenke til kommentar
"He replied that in fact some Opera engineers had started developing an iPhone version, but the company didn’t pursue it because Apple doesn’t allow products on the iPhone that compete with its own software"
De har "jobbet teknisk sett", og "undersøkt mulighetene". Altså bekrefter det at de har en versjon som kan kjøre på iPhone ("jobbe teknisk sett")...

Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med programutvikling i stor skala, men det å starteutviklingen er gjerne ganske langt fra det å ha det en kan kalle «kjørende versjon». Greit å ikke tolke sitatene feil selv når en skal begynne å peke en anklagende finger på andre?

 

Hvor ferdig versjon Opera hadde til iPhone kan ingen vite utifra det som er sagt. At de har undersøkt de tekniske mulighetene (og kanskje begynt programmeringen), og slått det fra seg når de fant ut de ikke ville få gitt ut programmet er i alle fall det som kan fastslåes. Jeg tror i alle fall ikke at Operas sjefer ville tillat firmaets programmerere å bruke mye tid på å programmere noe før de visste om de ville ha lov til å gi ut programvaren til kundene (utrolig knotete setning).

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke hvor mye erfaring du har med programutvikling i stor skala, men det å starteutviklingen er gjerne ganske langt fra det å ha det en kan kalle «kjørende versjon».

Tydeligvis kom de så langt at de hadde en kjørende versjon. De hadde tross alt en Opera Mini-klient skrevet i C/C++ allerede.

 

Hvor ferdig versjon Opera hadde til iPhone kan ingen vite utifra det som er sagt.

Vi vet at de hadde noe som kjørte på iPhone. Ingenting som er sagt motsier dette.

 

Jeg tror i alle fall ikke at Operas sjefer ville tillat firmaets programmerere å bruke mye tid på å programmere noe før de visste om de ville ha lov til å gi ut programvaren til kundene (utrolig knotete setning).

Nå går du ut ifra at det tar voldsomt mye tid å overføre Opera Mini i C/C++ til iPhone. I og med at Opera spesialiserer seg nettopp på portering av nettlesere til nye platformer så burde de jo ha en del ekspertise på området som gjør at de ikke bruker like lang tid som du kanskje forventer av de fleste andre. Dessuten er Opera Mini bare en bitteliten tynn klient, og ikke mange linjene kode sammenlignet med vanlige nettlesere. Platformintegrasjon er kanskje alt de måtte gjøre, og de har allerede en Mac OS X-versjon. Siden iPhones OS er basert på Mac OS X så skulle det ikke forundre meg om de kunne gjenbruke mye allerede eksisterende kode.

 

Poenget her er at det er uærlig og løgnaktig å påstå at Opera-sjefen er en løgner når ingenting er sagt om at det IKKE var noe som kunne kjøre på iPhone. Tvert imot.

 

Dessuten er det uærlig å mene at dette skal ha vært et PR-triks, når Opera-sjefen faktisk svarte på et direkte spørsmål. At noen påstår noe slikt viser jo bare hvor desperate de er etter å rakke ned på Opera og dikte opp løgner om dem.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

@Pricks

 

Tror det kan tilskrives misfortåelser og språkforvirring fra en viss debattants side. NYT-artiklene var tross alt på utenlandsk.

 

Digi-arikkelen det stadig refereres til var derimot på norsk. Om man ser bort intervjuobjektets stillingstittel, "Chief Development Officer" som enkelte her inne stadig og uriktig hevder kan oversettes til "sjefsutvikler".

Lenke til kommentar

Newton:

Du kommer med sterke meninger uten at jeg kan se at du svarer på kommentarer og argumenter du får direkte tilbake til deg. Som nøytral part (har ingen sterke meninger om dette) ville det vært flott om du kunne kommentert det Brynjar (post 58) og Pricks (post 67) skriver som svar til dine innlegg.

 

Det virker som om de har gode argumenter det kan være interessant å se bli besvart fra "Apple-leiren" :)

Lenke til kommentar
Vi vet at de hadde noe som kjørte på iPhone. Ingenting som er sagt motsier dette.

LOL. Du er nå morsom :thumbup:

Fantastisk argumentasjon som vanlig. Du beviser stadig det jeg har sagt om deg hele tiden.

 

Men, moralen i sagaen må jo bli at Opera må holde seg til det de kan, nemlig å lage middelmådige browsere til PC :p

Det er fint det, bare fortsett med trollingen du. Når du holder på slik viser du bare at du har tapt diskusjonen, og du innser det tydeligvis selv.

Lenke til kommentar
Fantastisk argumentasjon som vanlig. Du beviser stadig det jeg har sagt om deg hele tiden.

Det var ikke noe argument, det var en observasjon.

 

Det er fint det, bare fortsett med trollingen du. Når du holder på slik viser du bare at du har tapt diskusjonen, og du innser det tydeligvis selv.

LOL - igjen :!: Uansett hva jeg måtte finne på å si etter det som har kommet fram av fakta, så kan jeg ikke "tape" denne diskusjonen. At du vrir og vrenger helt hemningsløst på enkle entydige setninger skrevet av toppene i Opera gjør ingenting fra eller til. Du "vinner" ikke diskusjoner på det viset. Dessuten er dette et diskusjonsforum, det handler ikke om å "vinne", men å diskutere. Så, for ikke å trette ut alle andre her, så kan vi enes om at vi ikke blir enige. greit? :)

Lenke til kommentar
Uansett hva jeg måtte finne på å si etter det som har kommet fram av fakta, så kan jeg ikke "tape" denne diskusjonen.

Du har allerede tapt, lille venn.

 

At du vrir og vrenger helt hemningsløst på enkle entydige setninger skrevet av toppene i Opera gjør ingenting fra eller til.

Her er det faktisk du som vrir og vrenger hemningsløst. Som vanlig er du tatt i løgn.

 

Dessuten er dette et diskusjonsforum, det handler ikke om å "vinne", men å diskutere.

Og likevel presterer du å tape :lol:

Lenke til kommentar
Uansett hva jeg måtte finne på å si etter det som har kommet fram av fakta, så kan jeg ikke "tape" denne diskusjonen.

Du har allerede tapt, lille venn.

 

At du vrir og vrenger helt hemningsløst på enkle entydige setninger skrevet av toppene i Opera gjør ingenting fra eller til.

Her er det faktisk du som vrir og vrenger hemningsløst. Som vanlig er du tatt i løgn.

 

Dessuten er dette et diskusjonsforum, det handler ikke om å "vinne", men å diskutere.

Åh, herrejemini!

Hva er egentlig vitsen å være med i en diskusjonstråd der noen opererer med et motiv for å vinne, istedenfor å få belyst sin mening/standpunkt? Kanskje det er litt vel optimistisk å tro at en skal unngå slike debattanter på diskusjon.no, men fra en med over 10 000 innlegg burde det vel være håp?

 

Hvor har det noen sinne blitt bekreftet at Opera hadde en ferdig nettleser til iPhone? Du går hele tiden ut i fra at det er gjort i en håndvenning å overføre Opera fra C/C++ til iPhone. Jeg har ikke kompetanse til å bedømme hvor enkelt det er, men jeg antar heller ingenting, jeg bare konstaterer at vi ikke har noe info som sier at de hadde en ferdig versjon (eller for den saks skyld noe som kjørte i det hele tatt). En kan jo spekulere i hvor mye fritid Opera-programererne har, og om de liker å dille med slikt etter arbeidstid. Det i alle fall jeg antar er at Opera sin jurist-avdeling fikk i oppgave å sjekke ut dette før utviklerne fikk noe som helst av sin dyrebare tid avsett til å lage en versjon til iPhone.

 

Uansett er det en ganske unyttig diskusjon, all den tid disse «reglene» fra Apple har vært klar på dette tema fra starten av. Eneste Opera-sjefen gjør med denne «bi-setningen» er å forsøke å gi et stikk i siden til en konkurrent.

Lenke til kommentar
Hvor har det noen sinne blitt bekreftet at Opera hadde en ferdig nettleser til iPhone?

Ingen har sagt at de hadde en ferdig nettleser (klar til lansering), men alt som er sagt hittil viser at de jobbet med en versjon, noe som betyr at de må ha noe som kan kjøre, om enn bare en pre-alpha.

 

Du går hele tiden ut i fra at det er gjort i en håndvenning å overføre Opera fra C/C++ til iPhone.

For det første er Opera eksperter på slikt. For det andre er Opera Mini ekstremt liten, så det må være ekstremt enkelt å gjøre i forhold til den vanlige kodebasen.

 

Det i alle fall jeg antar er at Opera sin jurist-avdeling fikk i oppgave å sjekke ut dette før utviklerne fikk noe som helst av sin dyrebare tid avsett til å lage en versjon til iPhone.

De sa at de startet å jobbe på det.

 

Eneste Opera-sjefen gjør med denne «bi-setningen» er å forsøke å gi et stikk i siden til en konkurrent.

Si meg, lyver du med vilje? Han kom ikke med en bi-setning. Han ble stilt et direkte spørsmål om Opera for iPhone. Derfor nevnte han den. Som journalisten forklarte i en oppfølgingsartikkel.

Lenke til kommentar
Hvor har det noen sinne blitt bekreftet at Opera hadde en ferdig nettleser til iPhone?

Ingen har sagt at de hadde en ferdig nettleser (klar til lansering), men alt som er sagt hittil viser at de jobbet med en versjon, noe som betyr at de må ha noe som kan kjøre, om enn bare en pre-alpha.

Jeg har da drevet med noe utvikling/programmering, og vet at noe som kan kalles pre-alpha el. ofte ikke vil klassifiseres som «noe som kan kjøre». Veldig ofte vil en programmere moduler av et program, og jeg regner med i en størrelsesorden som en nettleser er, vil dette også være måten en gjør det på her. Da er gjerne det som er ferdig ikke akkuratt noe som vil minne om en kjørende nettleser.

 

Du går hele tiden ut i fra at det er gjort i en håndvenning å overføre Opera fra C/C++ til iPhone.

For det første er Opera eksperter på slikt. For det andre er Opera Mini ekstremt liten, så det må være ekstremt enkelt å gjøre i forhold til den vanlige kodebasen.

At mindre programmer er lettere å overføre til ett nytt OS enn store er nok rett, men at det alltid er lett å overføre programmer (uansett størrelse) fra et OS til et annet er vel ikke helt rett. At Opera er eksperter på programmering for iPhone er vel en ganske drøy antagelse, men at de er flinke til å programmere for mange OS er helt riktig. Uansett er det feil å gi Opera noe ekspertstempel her. Selv om de er eksperter på andre OS, vil det alltid være en prosess der en gjør seg kjent med muligheter og begrensninger i et OS.

 

Det i alle fall jeg antar er at Opera sin jurist-avdeling fikk i oppgave å sjekke ut dette før utviklerne fikk noe som helst av sin dyrebare tid avsett til å lage en versjon til iPhone.

De sa at de startet å jobbe på det.

Det «å jobbe» med en sak, trenger ikke bety programmere (beklager om jeg tar feil her ved at de har bekreftet direkte at de faktisk hadde begynnt å lage programmet). «Å jobbe» med noe kan rett å slett være at de startet prosessen, som etter all sannsynlighet (og fornuft) begynner i jurist-avdelingen, og gjerne stoppet her (om de gjorde jobben sin).

 

Eneste Opera-sjefen gjør med denne «bi-setningen» er å forsøke å gi et stikk i siden til en konkurrent.

Si meg, lyver du med vilje? Han kom ikke med en bi-setning. Han ble stilt et direkte spørsmål om Opera for iPhone. Derfor nevnte han den. Som journalisten forklarte i en oppfølgingsartikkel.

Beklager, jeg lyver ikke med vilje. Jeg visste ikke han ble spurt om dette direkte. At han likevel sier at de hadde startet, men ikke fikk lov (slik jeg forstod sitatet) er uansett mye mindre diplomatisk enn feks «Apple sin SDK tillater ikke direkte konkurrenter per i dag», som ville vært den korrekte måten da Apple har vært klart på dette området siden dag 1.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...