Gå til innhold

Er dere glad i 17mai?


Anbefalte innlegg

Skrevet
Vokteren skrev (11 minutter siden):

Et «bedre land» er i dine øyne med andre ord et land med flere ulykker pga rusproblematikk og uoppmerksomhet i trafikken.
Et land hvor man kan ta flere egne idiotiske valg uten tanke på konsekvenser og kostnader for 3.person.

Takke meg til Norge som fortsatt har en kompetansebasert tilnærming til å forebygge…….
 

Snakker meg om å skru på opplegget her.

Litt av en fantasi du har.

Hva vet du om mine holdninger her.

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Vokteren skrev (5 minutter siden):

Hvem stiller diagnosen ? Et kompetent helsevesen eller en misbruker som har mistet sin kritiske sans ?

Diagnosen?

Må du gå til legen, for å  drikke brennevin, eller?

  • Liker 1
Skrevet
10 minutes ago, Karltorbj said:

Snakker meg om å skru på opplegget her.

Litt av en fantasi du har.

Hva vet du om mine holdninger her.

 

Har sett denne brukeren komme med slikt før, ganske absurd måte å diskutere.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet
Karltorbj skrev (18 minutter siden):

Jeg har ikke problemer med det, jeg brukte det som eksempel, på det jeg mener er et problem i det norske lovverket og ellers også.

Jeg er enig i deg i mye det vet du tror jeg, cannabis burde vært legalisert og regulert, men den eneste man skader med cannabis bruk er en selv, de er å ta fra meg en frihet jeg som et fritt menneske bør kunne få lov til å unne meg uten at moralister skal komme og si hva jeg kan eller ikke gjøre.

I en bil er ting veldig annerledes, nå har man ett ansvar for andre sitt liv også, ikke bare sitt eget, man er ikke alene i trafikken og man kan ikke oppføre seg sånn uten store konsekvenser for en selv, frihet under ansvar, og skal man være toskete i en bil så tar man det på rallycross banen, ikke på veien, vi har den friheten.

  • Liker 2
Skrevet
skaftetryne32 skrev (3 minutter siden):

Jeg er enig i deg i mye det vet du tror jeg, cannabis burde vært legalisert og regulert, men den eneste man skader med cannabis bruk er en selv, de er å ta fra meg en frihet jeg som et fritt menneske bør kunne få lov til å unne meg uten at moralister skal komme og si hva jeg kan eller ikke gjøre.

I en bil er ting veldig annerledes, nå har man ett ansvar for andre sitt liv også, ikke bare sitt eget, man er ikke alene i trafikken og man kan ikke oppføre seg sånn uten store konsekvenser for en selv, frihet under ansvar, og skal man være toskete i en bil så tar man det på rallycross banen, ikke på veien, vi har den friheten.

Helt enig med deg også i det meste,, tror vi må bli enige om at vi er uenige i størrelsen på bøtene, en reaksjon må det jo bli, ellers hadde det blitt Texas tilstander.

Skrevet (endret)
6 minutes ago, Karltorbj said:

tror vi må bli enige om at vi er uenige i størrelsen på bøtene, en reaksjon må det jo bli, ellers hadde det blitt Texas tilstander.

Du klarer ikke svare på hva du mener er en passende bot for å ikke være oppmerksom i trafikken. Du reagerer på at det er altfor dyrt, så det har helt klart den preventive effekten som er tiltenkt. Spesielt siden du går så langt som å si at du ikke vil feire 17 mai på grunn av det. 

Hvis boten for å scrolle på telefonen i 110 km/t blir så triviell som du tydeligvis ønsker at den skal være så er det ikke lenger avskrekkende. 

Hvilke andre land mener du har det bedre enn oss på det punktet? Og hvordan er statistikken for ulykker pga mobilbruk bak rattet i disse landene? Jeg spør igjen siden du opplever dette som frihetsberøvende. 

Endret av Wheeljack
  • Liker 5
Skrevet
Wheeljack skrev (3 minutter siden):

Du klarer ikke svare på hva du mener er en passende bot for å ikke være oppmerksom i trafikken. Du reagerer på at det er altfor dyrt, så det har helt klart den preventive effekten som er tiltenkt. Spesielt siden du går så langt som å si at du ikke vil feire 17 mai på grunn av det. 

Hvis boten for å scrolle på telefonen i 110 km/t blir så triviell som du tydeligvis ønsker at den skal være så er det ikke lenger avskrekkende. 

Hvilke andre land mener du har det bedre enn oss på det punktet? Og hvordan er statistikken for ulykker pga mobilbruk bak rattet i disse landene? Jeg spør igjen siden du opplever dette som frihetsberøvende. 

Hvor gammel er du?

Har du lyst til å gnåle videre om dette her, så får åpne en ny tråd.

 

Skrevet (endret)
5 minutes ago, Karltorbj said:

Hvor gammel er du?

Har du lyst til å gnåle videre om dette her, så får åpne en ny tråd.

Det var du som nevnte spesifikt som et eget punkt at en av grunnene til at det ikke er noe poeng å feire Norge er at det er for dyrt å tukle med telefonen mens man kjører bil. 

Jeg mener det er høyst relevant i en tråd om 17 mai og feiringen av landet at noen mener at bøtene for å ikke være oppmerksom i trafikken er for høye til at dagen kan feires. Da vil jeg vite hva du mener er bedre? 

Endret av Wheeljack
  • Liker 2
Skrevet
Karltorbj skrev (3 timer siden):

Scotland. Hadde det ikke vært for hetebølgene, lenger sør, så hadde jeg hatt mange flere alternativer.

Det handler vel om livsstil, det er noe majoriteten her, ikke forstår.

Kompetanseløst? Hysteriet her i Norge, ser jo på cannabis som sterk narkotika.

Skottland?!? Hørt om "Glasgow kiss"?!?

Du klager på fyll og vold i Norge, men skal flytte til et land hvor det å nikke ned et annet menneske er oppkalt etter en by i dette landet?

Og Cannabis skal selvfølgelig ikke legaliseres, akkurat som alkohol heller ikke hadde blitt legalisert hvis det ble introdusert i dag! Det er bare marginale småpartier som har dette på agendaen sin (Rødt og MDG) Selv om Rødt nå vel er Norges 4. største parti (helt sykt!) Narkotikapolitikken er også den eneste grunnen til at jeg ikke stemmer Venstre! (Som er et ENDA mer marginalt parti enn noen andre partier) Jeg teller da ikke med de som sorterer under "Andre".

  • Liker 3
Skrevet
Karltorbj skrev (1 time siden):

Diagnosen?

Må du gå til legen, for å  drikke brennevin, eller?

Nå var det du som tok inn psykiatri-diagnosen schizofreni i denne tråden.
En alvorlig diagnose som kun skal stilles av kompetent fagpersonell.

Skrevet
Uderzo skrev (På 11.5.2025 den 20.22):

@obygda 17. mai: En dag for å feire friheten, med plikt, stress og grillmage :lol:

Er ikke selv noe spesielt fan av festlighetene, jeg pleier som regel å være hos søster og spise grillmat, uten dress, det gidder jeg ikke å styre med. Jeg har en ganske chill nær familie, så de er ikke så høytidelige.
Jeg har ikke egne barn så jeg slipper alt det styret som det medfører 😅
I år kommer jeg til å tilbringe 17. mai i senga da jeg har cellegiftbehandling noen dager i forveien som slår meg ut i 7-10 dager.

Ble friskmeldt i fjor, skal på kontroll denne uken men antar at jeg fremdeles er frisk 😅
Ironisk nok så gjorde jeg like lite i år som i fjor selv om jeg er frisk, ble ikke noe grillings så 17.mai tilbrakte jeg i stille og ro i heimen :D 

  • Hjerte 3
Skrevet
Karltorbj skrev (5 timer siden):

Helt enig med deg også i det meste,, tror vi må bli enige om at vi er uenige i størrelsen på bøtene, en reaksjon må det jo bli, ellers hadde det blitt Texas tilstander.

Jeg tror ikke man risikerer 11k i bot for å sjekke klokka på mobilen. Har du noen eksempler på dette?

Uderzo skrev (8 minutter siden):

Ble friskmeldt i fjor, skal på kontroll denne uken men antar at jeg fremdeles er frisk 😅

Grattis, og lykke til!

Skrevet

17.mai var morsomt frem til jeg fylte 15-16 år. Så begynner å nærme seg 20 år siden den dagen var noe spesielt for meg. Kanskje det endrer seg om jeg en dag er så heldig å få stiftet familie? Hvem vet. 

  • Liker 1
Skrevet (endret)
frohmage skrev (14 minutter siden):

Jeg tror ikke man risikerer 11k i bot for å sjekke klokka på mobilen. Har du noen eksempler på dette?

Grattis, og lykke til!

Kanskje jeg har tatt for hardt i, når det gjelder, bare å røre den også var boten 10750 kr da.

De har i hvert fall fokusert mye på i det siste, at når man kjører bil, skal man ikke holde på med noe annet, ikke røre tlf engang, men de har vel ikke lovfestet det enda kanskje.

Bøtesatser | Politiet.tips

Endret av Karltorbj
Skrevet
Karltorbj skrev (2 minutter siden):

Kanskje jeg har tatt for hardt i, når det gjelder, bare å røre den også var boten 10750 kr da.

De har i hvert fall fokusert mye på i det siste, at når man kjører bil, skal man ikke holde på med noe annet, ikke røre tlf engang, men de har vel ikke lovfestet det enda.

Bøtesatser | Politiet.tips

Kilden din sier ikke noe om å sjekke klokka iallefall. Jeg tror politiet utviser litt skjønn før de deler ut så høye bøter. 

Sitat

Snakke i håndholdt mobiltelefon, taste og surfe under kjøring: 10 750 kr + 3 prikker

 

  • Liker 2
Skrevet

Drømmelandet skottland: 19,1 overdosedødsfall pr 100 000 innbyggere. 21 alkoholrelaterte dødsfall pr 100.000 innbyggere

ca 14 anmeldte voldshendelser pr 1000 innbyggere. Ca 30 dødsfall i trafikken pr million innbyggere

Forventet levealder for menn: 77 år

 

Møkkalandet Norge: 7,1 overdosedødsfall pr 100.000 innbyggere. 7,5 alkoholrelaterte dødsfall pr 100.000 innbyggere

8 anmeldte voldshendelser pr 1000 innbyggere. Ca 16 dødsfall i trafikken pr million innbyggere

Forventet levealder for menn: 81,6 år

 

Men hvem bryr seg om slikt når man kan kjenne på den ekte friheten av å røyke cannabis og se på mobilen mens man kjører. Det er jo de virkelige viktige tingene i livet. 

  • Liker 6
  • Hjerte 1
Skrevet
Reg2000 skrev (2 timer siden):

Drømmelandet skottland: 19,1 overdosedødsfall pr 100 000 innbyggere. 21 alkoholrelaterte dødsfall pr 100.000 innbyggere

ca 14 anmeldte voldshendelser pr 1000 innbyggere. Ca 30 dødsfall i trafikken pr million innbyggere

Forventet levealder for menn: 77 år

 

Møkkalandet Norge: 7,1 overdosedødsfall pr 100.000 innbyggere. 7,5 alkoholrelaterte dødsfall pr 100.000 innbyggere

8 anmeldte voldshendelser pr 1000 innbyggere. Ca 16 dødsfall i trafikken pr million innbyggere

Forventet levealder for menn: 81,6 år

 

Men hvem bryr seg om slikt når man kan kjenne på den ekte friheten av å røyke cannabis og se på mobilen mens man kjører. Det er jo de virkelige viktige tingene i livet. 

Godt med fakta når enkelte formørker livet sitt pga kompetansemangel, misforståelser, feil og synsing….

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...