Gå til innhold

Apple blokkerer Opera Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veldig ofte vil en programmere moduler av et program, og jeg regner med i en størrelsesorden som en nettleser er, vil dette også være måten en gjør det på her.

Du glemmer det faktum at Opera Mini er på rundt 100-150K. Selve browser-motoren (den største delen) ligger på en server.

 

At Opera er eksperter på programmering for iPhone er vel en ganske drøy antagelse

For det første påpekte jeg at de er eksperter på å portere Opera til nye platformer, og for det andre har de allerede Mac OS X-folk, og iPhone er basert på det. Således har de sannsynligvis Mac OS X-eksperter.

 

Det «å jobbe» med en sak, trenger ikke bety programmere

Siden det ble lagt et skille mellom å jobbe på den og det å undersøke om Apple ville tillate det, så betyr det nok det jo.

 

Jeg visste ikke han ble spurt om dette direkte. At han likevel sier at de hadde startet, men ikke fikk lov (slik jeg forstod sitatet) er uansett mye mindre diplomatisk enn feks «Apple sin SDK tillater ikke direkte konkurrenter per i dag», som ville vært den korrekte måten da Apple har vært klart på dette området siden dag 1.

Det var jo det han sa: "the company didn’t pursue it because Apple doesn’t allow products on the iPhone that compete with its own software"

 

Der står det ikke "Apple rejected" (Opera spesifikt), men derimot "Apple doesn't allow" (slike programmer generelt).

Lenke til kommentar
Det «å jobbe» med en sak, trenger ikke bety programmere

Siden det ble lagt et skille mellom å jobbe på den og det å undersøke om Apple ville tillate det, så betyr det nok det jo.

 

Det ble ikke lagt noe skille. Det var du som laget det skille. Det som ble sagt var:

Det har vært aktivitet for å jobbe teknisk sett med å undersøke mulighetene for å få noe Opera Mini-lignende på iPhone

Dette betyr at de har undersøkt (i et eller annet omfang) de tekniske problemene/mulighetene med å enten portere eller lage noe basert på Opera Mini til iPhone grensesnitt. Alt de trenger for dette er dokumentasjonen for iPhone OS SDK.

 

 

En annen ting er at saken slik den ble framsatt først, stiller Opera i et veldig dårlig lys. De ble framstilt som en gjeng amatører som ikke hadde fått med seg at iPhone er et lukket system der de ikke ønsker konkurranse, og at de ikke hadde kommunisert med Apple underveis i utviklingen.

Lenke til kommentar
med andre ord, opera, som en del andre firma, venter på at apple klargjør i mer detalj hvilke former for programmer de vil tillate eller ikke på iphone.

Mange utviklere har med rette klaget på en usikkerhet rundt hva som er lov og ikke lov å lage til iPhone/iPod Touch. Akkuratt på området der det gjelder programmer som er direkte konkurrenter med Apples egne programmer som leveres på telefonen har det dog vært liten tvil utifra det jeg har forstått.

Lenke til kommentar
Dette betyr at de har undersøkt (i et eller annet omfang) de tekniske problemene/mulighetene med å enten portere eller lage noe basert på Opera Mini til iPhone grensesnitt.

Nei, det står ingenting om "problemene" der. Det står at de jobbet teknisk med det.

 

En annen ting er at saken slik den ble framsatt først, stiller Opera i et veldig dårlig lys.

Da får du heller skylde på NYT-journalisten som ikke gjenga hva JvT faktisk sa med en gang.

Lenke til kommentar
Dette betyr at de har undersøkt (i et eller annet omfang) de tekniske problemene/mulighetene med å enten portere eller lage noe basert på Opera Mini til iPhone grensesnitt.

Nei, det står ingenting om "problemene" der. Det står at de jobbet teknisk med det.

 

En annen ting er at saken slik den ble framsatt først, stiller Opera i et veldig dårlig lys.

Da får du heller skylde på NYT-journalisten som ikke gjenga hva JvT faktisk sa med en gang.

Jeg kan ikke tenke meg at en portering fra et OS til et annet skulle være helt problemfritt. Såklart dukker det opp noe som krever omkoding el. Om ikke kunne vel alle lagt inn Opera Mini i dagens utgave på en jailbreaket iPhone allerede? En kan vel være politisk korrekt å kalle det utfordringer istedenfor problemer, men dette blir ordkløveri Pricks.

 

Kritikk til NYT er jeg enig i, storm i vannglass pga av dårlig journalistikk.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tenke meg at en portering fra et OS til et annet skulle være helt problemfritt.

1. Opera er skrevet for å være enkel å flytte over til noe annet.

 

2. Opera har allerede Mac-folk/eksperter.

 

Om ikke kunne vel alle lagt inn Opera Mini i dagens utgave på en jailbreaket iPhone allerede?

Bare Java-versjonen er tilgjengelig for nedlasting.

 

Kritikk til NYT er jeg enig i, storm i vannglass pga av dårlig journalistikk.

Det var ikke NYT som laget stormen.

Lenke til kommentar

Prics: har du erfaring innen programmering? Det er ikke gjort på en time å porte noe over til en helt annen plattform. At de allerede har utviklet opera for mac (desktop-versjon) hjelper nok en del, men allikevel fremstiller du porterings-jobben som alt for lett.

 

Selv er jeg ivrig Opera-tilhenger, men jeg ser meg ikke blind på uttalelser fra selskapet for det. De skal ha sagt at de "arbeider med" en løsning for å få Opera Mini på iPhone. Det har jeg ingen problemer med å tro på. Derimot forstår jeg ikke hvordan du klarer å tolke sitatet til at de allerede har en working alpha av Opera Mini til telefonen. For det kan jeg aldri tenkte meg at de har fått til så kjapt!

 

Journalisten som presterte å fokusere så mye på én liten setning skal ha ære for å klare å lage en så stor sak ut av ingenting. Særdeles imponerende. Også artig å se hvor mange som lar seg rive med, og engasjerer seg 110% i enten Opera eller Apple.. Folk tenker virkelig sort-hvitt må jeg påstå - selv har jeg gått over til gråtoner :p

 

Håper at diskusjonen videre kan ta en annen retning. At noen kan bidra med mer konstruktive meninger enn hva som har komt til nå. Det var kjekt å lese fanboys argumentasjoner de første 2-3 sidene. Men nå trenger iallefall ikke jeg flere poster om hvor dumme Apple eller Opera er.

Lenke til kommentar
Jeg kan ikke tenke meg at en portering fra et OS til et annet skulle være helt problemfritt.

1. Opera er skrevet for å være enkel å flytte over til noe annet.

 

2. Opera har allerede Mac-folk/eksperter.

Selv om Opera har kommet til flere OS så betyr det ikke at det er gjort i en håndvenning å lage det til enda et nytt OS.

 

Programmering består for det meste av problemløsnig. Å si at programmering/portering er uten problem pga erfaring med et lignende OS, kan tyde på lite erfaring med programmering fra den som kommer med påstanden. Din erfaring med dette har du ikke avklart, og en bør ikke komme med bastante meninger basert på antagelser uten at en kan komme med erfaringen en baserer antagelsene på.

 

 

Kritikk til NYT er jeg enig i, storm i vannglass pga av dårlig journalistikk.

Det var ikke NYT som laget stormen.

Nei, sier jeg det? Jeg sier det ble mye storm i et vannglass pga av dårlig journalistikk. Hadde journalisten gjort jobben sin, så hadde det ikke vært noe igjen for andre å lage storm av.

 

 

Åh, herrejemini!

Hva er egentlig vitsen å være med i en diskusjonstråd der noen opererer med et motiv for å vinne, istedenfor å få belyst sin mening/standpunkt? Kanskje det er litt vel optimistisk å tro at en skal unngå slike debattanter på diskusjon.no, men fra en med over 10 000 innlegg burde det vel være håp?

Jeg var tidligere oppgitt over at en forumbruker med så mange innlegg kunne være så fiksert på å vinne en diskusjon foran det å faktisk diskutere emnet. Nå vet jeg i alle fall hvordan du har fått så mange innlegg. Melder meg ut av diskusjonen til det faktisk kommer noe nytt og fornuftig i diskusjonen.

Lenke til kommentar
Det var ikke NYT som laget stormen.

Helt riktig. Det var amobil, itavisen og andre tabloidpublikasjoner som lagde stormen gjennom å fokusere på én setning tatt ut av sammenhengen i et lengre intervju, og gjennom å "glemme" de mer interessante tingene som ble sagt i intervjuet. Som alltid, så fyrer slike fordummende tabloidsmørerier opp under de samme gamle Apple-haterne i diverse fora, disse forumplagerne som ser ut til å ha en slags ryggmargsrefleks som gjør at de bare _må_ trykke ut en salig røre av FUD hver gang de kan finne et påskudd for det...

Nå gjorde journalistene i både NYT og digi.no jobben sin, og sørget for utdypende og oppklarende informasjon fra andre kilder innenfor Opera i ettertid, men det kan ikke herske tvil om at den opprinnelige artikkelen ikke gir et godt bilde av hva som faktisk har skjedd.

Endret av Newton
Lenke til kommentar
Som alltid, så fyrer slike fordummende tabloidsmørerier opp under de samme gamle Apple-haterne i diverse fora, disse forumplagerne som ser ut til å ha en slags ryggmargsrefleks som gjør at de bare _må_ trykke ut en salig røre av FUD hver gang de kan finne et påskudd for det...

 

For ikke å glemme at det åpenbart finnes Opera-hatere der ute også om du ser på denne tråden, som kaller Opera-sjefen en bløffmaker uten å en gang ha lest artiklene skikkelig! Så det går nok begge veier. ;)

Lenke til kommentar
Som alltid, så fyrer slike fordummende tabloidsmørerier opp under de samme gamle Apple-haterne i diverse fora, disse forumplagerne som ser ut til å ha en slags ryggmargsrefleks som gjør at de bare _må_ trykke ut en salig røre av FUD hver gang de kan finne et påskudd for det...

 

For ikke å glemme at det åpenbart finnes Opera-hatere der ute også om du ser på denne tråden, som kaller Opera-sjefen en bløffmaker uten å en gang ha lest artiklene skikkelig! Så det går nok begge veier. ;)

For ikke å snakke om Opera-elskere :D Disse forblindede, enfoldige skapninger som kaller folk for løgnere sånn rundt regna i annenhver setning, fordi de sår en smule tvil om at Opera kan lage en Mini til iPhone i løpet av en halvtime :p (og kaller Operabossen for det han vitterlig er...)

 

Opera Mini er kul på "dumme" telefoner, bortsett fra det klarer jeg bare ikke å se det geniale med noen av Opera sine browsere. Har Opera på PC'en, men finner ut at jeg kun bruker Chrome og IE (Chrome pga kjapphet/enkelhet og IE til bank og andre "seriøse" ting). Det samme gjelder på Linux, klarer rett og slett ikke å se hva som er bedre med Opera istedet for Open Source. N800-fjøla mi har Nokia rensket kjemisk fritt for Opera, og bra er det - selv om Opera var en av årsakene til at jeg kjøpte fjøla til å begynne med, mest fordi Opera var Norsk og god erfaring med Mini.

 

Men, poenget er at det finnes ingen iPhone-hatere eller Opera-hatere eller IE-hatere. Folk flest bruker det de finner mest praktisk å bruke og/eller det de kjenner og stoler på. Derimot finnes det mer enn en håndfull Opera-elskere, iPhone-elskere - og muligens et par-tre IE-elskere for alt jeg vet. Felles for alle disse elskerne er ivertfall at de er immun mot sunn fornuft, og tuter av fulle lunger straks deres elskede blir satt i et litt dårlig lys. Og så finnes det faktisk noen som synes det er en liten smule morsomt å fyre litt opp under disse tanketomme elskerne fra tid til annen :!: - selv om det som oftest ender i spetakkel (lærer aldri) :nei:

Lenke til kommentar

Når brukere/community klarte å få Opera Mini til å kjøre på PSP [1] og Helio Ocean [2] som begge er omtrent like Opera Mini-kompatible som iPhone, så finner jeg det merkelig at enkelte skal være så sikre på at det er mye jobb å få det til for iPhone. Det sagt, det er selvsagt forskjell på å ha en nettleser som kjører og noe som kan gjøres tilgjengelig for nedlasting.

 

Opera lanserte også, ved hjelp av tilgjengelig SDK, en versjon for Android seks måneder før den første telefonen var på markedet. iPhone har vel vært tilgjengelig 18 måneder nå?

 

[1] http://uk.youtube.com/watch?feature=relate...p;v=A3Lgb7WMVS0

[2] http://www.heliocity.net/2007/opera-mini-4...qwerty-support/

Lenke til kommentar
Når brukere/community klarte å få Opera Mini til å kjøre på PSP [1] og Helio Ocean [2] som begge er omtrent like Opera Mini-kompatible som iPhone, så finner jeg det merkelig at enkelte skal være så sikre på at det er mye jobb å få det til for iPhone. Det sagt, det er selvsagt forskjell på å ha en nettleser som kjører og noe som kan gjøres tilgjengelig for nedlasting.

 

Opera lanserte også, ved hjelp av tilgjengelig SDK, en versjon for Android seks måneder før den første telefonen var på markedet. iPhone har vel vært tilgjengelig 18 måneder nå?

Stikkordet er Java. Så lenge man har java, er det bare å installere den "generell"-versjonen av Mini, det er vel den som brukes på WM også så vidt jeg vet. Android er jo en Linux-kjerne med Java-OS så og si, det er det som er det geniale (eller idiotiske alt etter som) med Android. Uansett, så har G1 vært ute en stund nå, og Opera har ennå ikke kommet med noen skikkelig versjon som i det hele tatt er prøvd på selve telefonen. Mulig Mini virker out of the box på G1? Produksjonsversjonen av Opera Mobile er ennå 8.65 som kom i 2006, alt i alt omtrent på høyde med MS sin egen som suger noe enormt. 9.0 ble lansert i februar 2007, men forsvant, så kom 9.5 beta (som ennå ikke virker på S60 eller WM Smartphone). Hvor mange år skal Opera bruke på å lage en funksjonell browser for WM og S60 som ikke suger?

 

Mini er kjempebra. Det jeg ikke fatter er hvorfor Opera ikke lager "native" versjoner av Mini til WM og S60. Å bruke Java på disse plattformene er ingen god løsning, det blir ikke bra. Java-mini på WM suger omtrent like mye som 8.65. Den eneste årsaken jeg kan tenke på er at de rett og slett ikke får det til eller det blir for mye jobb. Dette blir ikke noe annerledes for iPhone.

Lenke til kommentar
Det er ikke gjort på en time å porte noe over til en helt annen plattform. At de allerede har utviklet opera for mac (desktop-versjon) hjelper nok en del, men allikevel fremstiller du porterings-jobben som alt for lett.

Jeg har aldri sagt noe om "gjort på en time".

 

Selv er jeg ivrig Opera-tilhenger, men jeg ser meg ikke blind på uttalelser fra selskapet for det.

Nå viser det seg jo at det ikke er uttalelser fra selskapet som er problemet, men det journalisten skrev i NYT. Han skrev noe annet enn Opera-sjefen sa.

 

Journalisten som presterte å fokusere så mye på én liten setning skal ha ære for å klare å lage en så stor sak ut av ingenting.

Hvilken journalist? NYT-journalisten feilsiterte riktignok JvT, men det var ikke han som gjorde en stor sak ut av det.

 

 

Selv om Opera har kommet til flere OS så betyr det ikke at det er gjort i en håndvenning å lage det til enda et nytt OS.

"Opera har kommet til flere OS"? Snakk om å underdrive. Opera er den nettleseren som er tilgjengelig for flest forskjellige platformer, punktum. De har ekstremt mye erfaring med dette, i tillegg til Mac-ekspertise i teamet som jobber med PC-versjonen.

 

Programmering består for det meste av problemløsnig. Å si at programmering/portering er uten problem pga erfaring med et lignende OS, kan tyde på lite erfaring med programmering fra den som kommer med påstanden.

Duverden. Hvordan vet du hva som skal til for å portere Opera Mini til iPhone?

 

Jeg sier det ble mye storm i et vannglass pga av dårlig journalistikk. Hadde journalisten gjort jobben sin, så hadde det ikke vært noe igjen for andre å lage storm av.

NYT-journalisten "feilsiterte", ja.

Lenke til kommentar
Opera Mini er kul på "dumme" telefoner, bortsett fra det klarer jeg bare ikke å se det geniale med noen av Opera sine browsere.

At du kun tenker på "kul" eller ikke er jo ditt problem. Enhver annen kan se fordelen med at det blir billigere og raskere hvis man ikke har ubegrenset data og perfekt tilkobling hele tiden.

 

Har Opera på PC'en, men finner ut at jeg kun bruker Chrome og IE

Så fint for deg. Andre velger noe annet.

 

klarer rett og slett ikke å se hva som er bedre med Opera istedet for Open Source

Du får velge nettleser etter hva som er "kult" eller om du kan lese kildekoden (uten å skjønne noe som helst uansett). Så får vi andre bruke f.eks. Opera fordi den er best for oss.

 

N800-fjøla mi har Nokia rensket kjemisk fritt for Opera, og bra er det

Bare så synd at den "nye" nettleseren som erstattet Opera allerede er gammel og utdatert.

Lenke til kommentar
Du får velge nettleser etter hva som er "kult" eller om du kan lese kildekoden (uten å skjønne noe som helst uansett). Så får vi andre bruke f.eks. Opera fordi den er best for oss.

I følge siste statistikk http://www.w3schools.com/browsers/browsers_stats.asp

 

IE7: 26,9 %

IE6: 20,2 %

Chrome: 3,0 %

Firefox: 44,0 %

Mozilla: 0,4 %

Safari: 2,8 %

Opera: 2,2 %

 

Ikke dårlig! 2,2 % er faktisk det beste resultat Opera noengang har hatt. Men, "vi andre" er vel først og fremst de 44 % som bruker Firefox, ikke de par prosentene som bruker Opera.

 

 

Bare så synd at den "nye" nettleseren som erstattet Opera allerede er gammel og utdatert.

MicroB som sitter i nå, er faktisk Firefox 3.0, som er den største og raskest voksende browseren på kloden. Så fryktelig gammel og utdatert kan den vel ikke være :cool:

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...