Gå til innhold

Blinde påkjørt av sparkesykler i Oslo, forbundet krever tiltak


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det forskjell på en blind og en ikke blind som blir påkjørt bakfra? Skulle egentlig tro den blinde ville være bedre skikket til å oppdage faren all den tid fokus der er på hørselen og ikke synet.

 

Og jeg regner ikke med at de som kommer rullende er blinde. De bør vel være mulig å se en person fremfor en.

 

Forstår jo at saker og ting som ligger på fortauet er et problem for en blind person, men det gjelder vel heller ikke spesifikt el-sparkesykler.

 

Dette lukter elfobi lang vei. Lage en sak mot et produkt som trolig bare gjelder noen få prosent av problemtilfellene er jo litt søkt. La oss få noen svære dieselmotorer på disse sparkesyklene, sånn at de blinde kan lukte de på hundre meters avstand og forberede seg på å bli påkjørt.

 

Ja nå har du jo slengt ut åtet, la oss håpe ingen biter på.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De piper visstnok fælt om du ikke har betalt.

Åja.

De er parkert?

I en form for stativ, antar jeg?

Artikkelen beskriver dem som "henslengt" og at man "plutselig" kommer over dem.

 

Låst fast på noe vis?

Urettferdig for ærlige tjuver.

Men da er det vel bare til å ikke plassere stativene midt i veien?

 

Eller er det slik at man betaler for 10 minutter og når de ti minuttene er gått så bare tråkker man av og slipper dem der de står? Høres ut som en sær greie.

Er det ikke lett å se hvem som har hatt siste tur og ikke parkert dem?

Lenke til kommentar

Åja.

De er parkert?

I en form for stativ, antar jeg?

 

Nei, ikke stativ (i motsetning til bysyklene). Du kan sette de fra deg på fortauet hvor du vil, men ikke inne i bakgårder e.l. Kan godt tenke meg at de står i veien for blinde der noen har satt dem fra seg, men at folk blir påkjørt bakfra høres merkelig ut.

 

edit: Og dermed er de altså ikke låst fast i noe, der de står.

Endret av frohmage
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er det forskjell på en blind og en ikke blind som blir påkjørt bakfra? Skulle egentlig tro den blinde ville være bedre skikket til å oppdage faren all den tid fokus der er på hørselen og ikke synet.

 

Og jeg regner ikke med at de som kommer rullende er blinde. De bør vel være mulig å se en person fremfor en.

 

Forstår jo at saker og ting som ligger på fortauet er et problem for en blind person, men det gjelder vel heller ikke spesifikt el-sparkesykler.

 

Dette lukter elfobi lang vei. Lage en sak mot et produkt som trolig bare gjelder noen få prosent av problemtilfellene er jo litt søkt. La oss få noen svære dieselmotorer på disse sparkesyklene, sånn at de blinde kan lukte de på hundre meters avstand og forberede seg på å bli påkjørt.

 

Du for si dette til en person som er blind, face to face. men det har du vel ikke baller nok til å gjøre? Endret av jendor1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

VG kjører nå parallelle diskusjonstråder på artikkelen, pga overgang til Schibsted sitt eget system i avviklingen av samarbeidet med diskusjon.no.

I den parallelle tråden påpekes det samme som i tråden her om at påkjørsel bakfra ikke bare kan kobles til problem for blinde.

 

Det er et poeng at førstegangsbrukere glemmer å tenke på å kunne bremse raskt. Men, en viss andel av generasjon superego med egen el sparkesykkel er nok problemet.

Endret av plankeby
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er svaksynt (i varierende grad fra 0-50% syn på ett øye, blind på det andre). Jeg unngår for det meste steder med "trene på vei til jobben syklister som gir blanke i trafikkreglene". Jeg håper at det nå ikke blir en jungel av etterlatte el-sparkesykler + en drøss med mennesker på el-sparkesykler i fart som da forventer at jeg skal unngå at de kjører på meg. Lol, dette kan bli en artig sommer.

 

Jeg har ett forslag til dere som poster videre, litt mer empati og litt mindre bagatallisering av andres utfordringer?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg er svaksynt (i varierende grad fra 0-50% syn på ett øye, blind på det andre). Jeg unngår for det meste steder med "trene på vei til jobben syklister som gir blanke i trafikkreglene". Jeg håper at det nå ikke blir en jungel av etterlatte el-sparkesykler + en drøss med mennesker på el-sparkesykler i fart som da forventer at jeg skal unngå at de kjører på meg. Lol, dette kan bli en artig sommer.

 

Jeg har ett forslag til dere som poster videre, litt mer empati og litt mindre bagatallisering av andres utfordringer?

 

Overskriften i saken er at blinde blir påkjørt av disse sparkesyklene, og særlig bakfra. Jeg kan ikke forstå at dette er noe større problem for blinde enn alle andre. Ingen har øyne i nakken. Det er dette folk reagerer på, og det må være lov å være kritisk, selv om det er blindeforbundet som melder om det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Skulle ha vært påbudt med bjelle på sparkesykler.

 

Alle de elektriske sparkesyklene du kan leie fra VOI og TIER har bjelle. Men majoriteten av de som krasjer inn i andre er nok folk som aldri hadde brukt bjellen uansett.

 

Men argumentet deres gir ikke mening. En sykkel er mer stillegående enn en elektrisk sparkesykkel. Det er ikke transportmiddelet det er et problem med, det er mer et spørsmål om hvem brukeren er. Når barna (eller de som aldri helt har vokst opp) kjører på sparkesyklene så liker de å gå fort og hvis du kombinerer det med mange fotgjengere så er det klart at det kommer til å bli kollisjoner.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overskriften i saken er at blinde blir påkjørt av disse sparkesyklene, og særlig bakfra. Jeg kan ikke forstå at dette er noe større problem for blinde enn alle andre. Ingen har øyne i nakken. Det er dette folk reagerer på, og det må være lov å være kritisk, selv om det er blindeforbundet som melder om det.

 

Ja, det er ingen som har øyne i nakken. Og dette er jo ett problem for alle som havner i en slik situasjon. Men, det betyr ikke at det er det samme for en som er blind eller svaksynt og en som har normale sanser. Jeg ble ikke Matt Murdock da jeg mistet synet.

 

Når jeg mister oversikten over hvor jeg er i bybildet er jeg ekstra utsatt. Det tar meg lengre tid å orientere meg. Spinner du meg rundt ett par ganger, velter meg overende er sannsynligheten stor for at jeg ikke lenger vet hvor biler, trikk, folk, fortau, osv er. 

 

Jeg ser nå at VOI skal ha møte med blindeforbundet i dag  :thumbup: Jeg håper andre aktører gjør det samme, så dialogen kan åpnes. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Overskriften i saken er at blinde blir påkjørt av disse sparkesyklene, og særlig bakfra. Jeg kan ikke forstå at dette er noe større problem for blinde enn alle andre. Ingen har øyne i nakken. Det er dette folk reagerer på, og det må være lov å være kritisk, selv om det er blindeforbundet som melder om det.

 

Jeg kan godt forstå at det er et større problem for blinde og svaksynte enn alle andre. Ikke at de som kan se ikke blir påkjørt de også, men at en blind/svaksynt vil ha større problemer med å håndtere situasjonen hvis de blir påkjørt.

 

Edit: Som innlegget over ...

Endret av hightow
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

De piper visstnok fælt om du ikke har betalt.

Åja.

De er parkert?

I en form for stativ, antar jeg?

Artikkelen beskriver dem som "henslengt" og at man "plutselig" kommer over dem.

 

Låst fast på noe vis?

Urettferdig for ærlige tjuver.

Men da er det vel bare til å ikke plassere stativene midt i veien?

 

Eller er det slik at man betaler for 10 minutter og når de ti minuttene er gått så bare tråkker man av og slipper dem der de står? Høres ut som en sær greie.

Er det ikke lett å se hvem som har hatt siste tur og ikke parkert dem?

Det er bare å sette de fra seg der det passer bruker.

De har innebygd GPS, slik at man alltid vet hvor de er, og man får ikke kjørt uten å betale for det i appen.

 

Så de blir bare satt hvor som helst, og ikke i stativ slik som by sykkelene.

 

Det er vel som flere påpeker at det nok ikke er noe forskjell her om man er blind eller ikke når man blir påkjørt. Men de blinde er nok flinkere til å melde tilbake til sin innteresse organisasjon slik at flere blir obs på problemet.

 

For å si det enkelt, det er ikke de blinde sin feil, og det er ikke El-sparkesykkelene sine feil, det er helt og holdent idioten på sykkelen sin feil.

 

Det burte vært enkle synlige numre på syklene, slik at andre folk enkelt kunne rapportert inn de som bruker disse uvettig. Flere klager mot samme bruker, så blir de sperret fra å bruke dem.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...