Gå til innhold

Fan snublet over kildekoden til StarCraft, belønnes av Blizzard


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En gyllen mulighet for Blizzard til å få masse god PR, verdt veldig mye mer enn det de spanderer på denne personen.

 

Selvsagt blir dette en win/win situasjon for begge parter. Hva mener du Blizzard burde gjort? Betale nøyaktig det som de evt. ville tapt om CDen havnet i "feil hender" til denne personen?

Dette er hva man kaller finnerlønn. Personen kunne sikkert melket mer penger av dette her selv, men da begynner det å bli ekstremt umoralsk, i tillegg til at CDen var stjålet in the first place. Blizzard er ikke pliktige til å gi noe som helst heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En gyllen mulighet for Blizzard til å få masse god PR, verdt veldig mye mer enn det de spanderer på denne personen.

Selvsagt blir dette en win/win situasjon for begge parter. Hva mener du Blizzard burde gjort? Betale nøyaktig det som de evt. ville tapt om CDen havnet i "feil hender" til denne personen?

Dette er hva man kaller finnerlønn. Personen kunne sikkert melket mer penger av dette her selv, men da begynner det å bli ekstremt umoralsk, i tillegg til at CDen var stjålet in the first place. Blizzard er ikke pliktige til å gi noe som helst heller.

 

Jeg tror han mener de gjorde ting akkurat slik de burde :) Blizzard fikk CDen, masse bra PR for å være good-guys, og fyren fikk goodies.

 

Det er ikke utentenkelig at minde oppegående spillselskaper kunne funnet ut at enkleste løsning var tyve advokater på døra, bot for teoretisk tapte inntekter og teoretisk mulighet for distribusjon av bransjehemmeligheter og IP.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

En gyllen mulighet for Blizzard til å få masse god PR, verdt veldig mye mer enn det de spanderer på denne personen.

Selvsagt blir dette en win/win situasjon for begge parter. Hva mener du Blizzard burde gjort? Betale nøyaktig det som de evt. ville tapt om CDen havnet i "feil hender" til denne personen?

Dette er hva man kaller finnerlønn. Personen kunne sikkert melket mer penger av dette her selv, men da begynner det å bli ekstremt umoralsk, i tillegg til at CDen var stjålet in the first place. Blizzard er ikke pliktige til å gi noe som helst heller.

Jeg mener de burde gjort akkurat det de gjorde, og andre burde ta notater. Samtidig er det også en smart business strategi, hvis man skal se litt kynisk på det.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke utentenkelig at minde oppegående spillselskaper kunne funnet ut at enkleste løsning var tyve advokater på døra, bot for teoretisk tapte inntekter og teoretisk mulighet for distribusjon av bransjehemmeligheter og IP.

 

Leser du artikkelen ser du at det var advokatene som kontaktet han først og krevde å få CDen.

 

Sannsynligvis fikk PR-avdelingen et tips og valgte å kjøre en kampanje for å få goodwill ut av situasjonen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1 gratis spill og 2500 kr?? dummeste "belønningen" jeg har hørt om han skulle fått kanskje alt av spill og gratis online spilling (wow) for livstid og kanskje 100 000 dollar så snakker vi, ikke det lommerusket Blizzard kom med lol. Hadde bare sagt til "advokatene" at cd var blitt sjålet hvis de prøvde seg!!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

1 gratis spill og 2500 kr?? dummeste "belønningen" jeg har hørt om han skulle fått kanskje alt av spill og gratis online spilling (wow) for livstid og kanskje 100 000 dollar så snakker vi, ikke det lommerusket Blizzard kom med lol. Hadde bare sagt til "advokatene" at cd var blitt sjålet hvis de prøvde seg!!

 

Dagens rant :rofl:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1 gratis spill og 2500 kr?? dummeste "belønningen" jeg har hørt om han skulle fått kanskje alt av spill og gratis online spilling (wow) for livstid og kanskje 100 000 dollar så snakker vi, ikke det lommerusket Blizzard kom med lol. Hadde bare sagt til "advokatene" at cd var blitt sjålet hvis de prøvde seg!!

Du glemmer at det var Blizzards advokater som måtte kontakte ham først. I tillegg får han tur til BlizzCon med alle kostnader dekket.

Lenke til kommentar

 

 

Noen dager senere tok Blizzards advokater kontakt, og ba ham om å gi tilbake kildekoden, siden den inneholdt bransjehemmeligheter og selskapets immaterielle rettigheter. Etter å ha forhørt seg med Reddit igjen, bestemte han seg for å levere tilbake CD-en. 

 

Svaret på hva som er riktig å gjøre burde være ganske åpenbart, selv uten en påminnelse fra eierens advokater.

 

Det er ikke spesielt tillittvekkende at vedkommende "forhørte seg med Reddit" før han tok en avgjørelse, men han tok ihvertfall en riktig avgjørelse. 

Lenke til kommentar

Det beste her er jo at han måtte ty til reddit for å vite hva han skulle gjøre, to ganger til og med, det er det som får meg til å le, han var jo også dum nok til å poste på nettet at han hadde noe sånt, rart advokatene tok kontakt du, rart det der.

Håper inderlig han var smart nok til å kjøre cden å se hva som var innpå der, men alt håp er vel ute for det når du spør reddit om hjelp.

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Fin historie. Den CDen der er verdt vanvittig mye penger for Blizzard. Godt begge valgte en fredelig løsning, men hadde jeg vært Blizzard kunne jeg smurt ennå bedre på med belønning bare for å statuere et eksempel som får andre til å velge samme løsning. Hadde CDen blitt solgt til høystbydende på nett så kunne gutten blitt millionær. Ikke at det er realistisk å klare å komme seg unna med det, men det sier noe om risiko vs gevinst vs finnerlønn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

En gyllen mulighet for Blizzard til å få masse god PR, verdt veldig mye mer enn det de spanderer på denne personen.

 

Selvsagt blir dette en win/win situasjon for begge parter. Hva mener du Blizzard burde gjort? Betale nøyaktig det som de evt. ville tapt om CDen havnet i "feil hender" til denne personen?

Dette er hva man kaller finnerlønn. Personen kunne sikkert melket mer penger av dette her selv, men da begynner det å bli ekstremt umoralsk, i tillegg til at CDen var stjålet in the first place. Blizzard er ikke pliktige til å gi noe som helst heller.

Tja, finnerlønn skal vel være ca. 10% av verdien per norsk lov. Det tror jeg ikke dette var.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...