Gå til innhold

FEATURE: Spillmusikken som gjorde størst inntrykk på oss


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere glemte musikken til Age of Conan (både originale spillet og expansion pakka). Det er mye bra spillmusikk ute som er gripende og bra, men AoC sin spillmusikk har virkelig satt sine spor i meg som varer!

 

Playlist fra orignal spillet:

 

Playlist fra Expansion pakka - Rise of the godslayer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Monkey Island gir meg nesten en enforisk og nostalgisk følelse. Sitte i telefonen foran pcen og diskutere hvordan man kom seg videre. Løse en gåte og snakke om det på skolen dagen etter.

 

Ellers så synes jeg Blackwell serien har nydelig musikk.

 

Musikk på hurtige spill som action og fps fungerer ikke for meg og er det første jeg skrur av

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis man ikke går altfor langt tilbake i spillhistorien, er disse det første som detter ned i hodet på meg i dag:

-Mange av sporene fra Oblivion og Skyrim (og et par fra Morrowind, som jeg spilte mindre). Mye veldig stemningskapende musikk som fungerer som bakgrunn, men som samtidig har nok tematikk osv til at de setter seg i hodet (Andre av sporene glir over i mer ren "atmosfære", og det er jo greit.)

-Aquaria (2007). Et spill som kom tidlig i indie-bølgen, men som blir nevnt for sjeldent. Aner ikke hva jeg ville ment om musikken hvis jeg bare hadde hørt den første gang ute av kontekst, men det er en av de beste "sammensmeltingene" av musikk og spill jeg kan huske; synes musikken passer så godt at både den og spillet ble bedre som resultat. (Dette er vel sikkert alltid målet, men jeg får ofte ikke noe ut av musikken i spill). Noen av sporene er finere enn andre, men som er det jo alltid.

 

-Rayman Origins har også et ganske originalt og forsegjort soundtrack jeg la merke til, selv om mye av det kanskje kan klassifiseres som "artig/morsom" musikk. Også stort sett et aukustisk lydbilde, som jeg setter pris på. Braid er et annet fint eksempel på det sistnevnte. (Musikken i Braid er riktignok ikke i utgangspunktet komponert til spillet, og passer derfor kanskje ikke inn her..)

 

Sikkert mye bra i artikkelen, men må innrømme at jeg ikke har spilt noen av spillene..

Endret av Riboflavin'
Lenke til kommentar

Dere glemte musikken til Age of Conan (både originale spillet og expansion pakka).

Litt vanskelig å "glemme" hva du synes når de lister opp sine egne meninger. :)

 

Mine topp 3:

 

DOOM. Eneste FPS å merke seg før Doom var Wolfenstein 3D, og selv om det var underholdende nok, var hele spillet bare et flatt rom med noen teite fiender og døv musikk. Så kom Doom...

 

 

 

Great Giana Sisters (Commodore 64)

 

 

 

Darkstone (hopp til ca 0:35). Morsomt nok fikk vi en hele sangen som musikkvideo når vi fullførte spillet. Aner ikke om det regnes som "spillmusikk" da det er et ekte band som lagde en sang for spillet, men inntrykk gjorde den. Det samme gjorde for øvrig Blind Guardian i Sacred 2. Tøff den også, men sjelden jeg hyller den andre som gjør noe. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si at Grim Fandango blir ikke feil nei. Lucas Arts var på den tiden ganske tidlig ute med spillmusikk som hørte ekte ut. Jeg leser i artikkelen at det var reelle musikere etc. ,men samtidig føres noe av fremføringen fo komplisert ut for de instrumentene som spiller. Kan det være litt hjelp av miksebordet også tro?

 

Først om fremst når jeg så artikkeltittelen tenker jeg på Age of Conan. Når man nevner den tittelen kommer tanker som at potensialet til selve spillet ikke ble utnyttet slik spillet fortjente. Men musikken i spillet er ihvertfall ikke grunnen til at det gikk som det gikk. Et glimrende og variert soundtrack som både løfter og kompletterer spillet. At det er norsk er en bonus.

 

TES og Jeremy Soule bør nevnes ja.

 

Sid Meier's klassikers Pirates! sitt lydspor. Klassikere innen ekte klassisk musikk passer spillet utmerket. Cembaloen bidrar til å sette spillet i tidsriktig setting.

Endret av maanemann
Lenke til kommentar

Det er mange gode soundtrack der ute, definitivt.

 

Et høydepunkt fra min barndom er Zelda: A Link to the Past.

 

Ellers vil jeg si meg enig med Mats Bjørnsletten som trekker frem Red Dead Redemption.

 

Videre vil jeg si at musikken i Last of Us, signert Gustavo Santaolalla, er kanskje noe av det beste jeg har hørt.

 

NaughtyDog imponerer også tidvis I Uncharted 3: Drake's Deception, spesielt jakten på Talbot i gatene i Jemen.

Lenke til kommentar

 

Dere glemte musikken til Age of Conan (både originale spillet og expansion pakka).

Litt vanskelig å "glemme" hva du synes når de lister opp sine egne meninger. :)

 

Mine topp 3:

 

DOOM. Eneste FPS å merke seg før Doom var Wolfenstein 3D, og selv om det var underholdende nok, var hele spillet bare et flatt rom med noen teite fiender og døv musikk. Så kom Doom...

 

https://www.youtube.com/watch?v=BhdZkDjZjy8

 

 

Great Giana Sisters (Commodore 64)

 

https://www.youtube.com/watch?v=Ne-09Bs_bRo

 

 

Darkstone (hopp til ca 0:35). Morsomt nok fikk vi en hele sangen som musikkvideo når vi fullførte spillet. Aner ikke om det regnes som "spillmusikk" da det er et ekte band som lagde en sang for spillet, men inntrykk gjorde den. Det samme gjorde for øvrig Blind Guardian i Sacred 2. Tøff den også, men sjelden jeg hyller den andre som gjør noe. :)

 

https://www.youtube.com/watch?v=uZ445dYNmi4

Ja jeg husker jeg elsket den sangen der , god minner :)

Lenke til kommentar

Litt overraskende at ingen hadde noe Amiga-musikk på listene, det var på mange måter systemet som lå lengst frem på musikk relativt til sin tid.

 

AtW

 

Ikke alle som hadde råd til slike utskjeielser. Hadde Commodore 64, og den måtte jeg kose meg med til PC'ene kom for å si det på den måten.

Lenke til kommentar

Mafia er nok et av de spillene som står høyest hos meg mtp. musikken (i tillegg til at det er favorittspillet totalt sett). En ting er musikken som ble laget for spillet, men 30-tallsmusikken som ble spilt ellers satt virkelig stemninga.

 

De to første Assassin's Creed-spillene hadde generelt fantastisk bra musikk, og nettopp den stemningsfulle musikken har jeg virkelig savna i de seinere utgivelsene. Musikken har liksom blitt litt mer dagligdags etterhvert, og når spillene også har vært satt i relativt moderne tidsperioder har liksom mystikken og den spesielle stemninga blitt borte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...