Gå til innhold

I november blir Xbox One bakoverkompatibel med Xbox 360-spill


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da fallt lovnaden i fisk om det er noe MS lover og som utviklerne må implementere.

Hadde dette vært en modus i Xbone så hadde dette vært en ikke sak.

 

Litt usikker på hva du mener. Det er ikke kommet opp noe nytt om hvordan det virker.

De har hele tiden sagt at utvikleren må godkjenne at spillet kan gis ut som bakover kompatibelt X360 spill på XOne.

Hvis en utvikler vil at spillet skal utgis, så gjør Microsoft resten av jobben.

Det gjøres ikke noe med selve spillet, men spillet blir pakket inn i en ny pakke sammen med en emulator. Microsoft kan evt gjøre endringer i emulatoren hvis det trengs, så vidt jeg har forstått.

De spillene som ikke vil komme er de som trenger spesielle kontrollere som Kinect, Gitar osv.

Så har de ikke løst hvordan man skal få spill med flere disker til å fungere.

Tror kanskje formuleringen i artikkelen er litt upresis. Det de viste er listen over selskap som er med, og som det vil komme spill i fra. Altså hvilken selskap som har godkjent spill for bakover kompabilitet.

Lenke til kommentar

Akkurat, utgiveren må GODKJENNE, da er systemet ubrukelig allerede.

Noen vil jo selvsagt si at det er greit, men enkelte vil ikke svare eller gjøre noe med det.

Derfor har det vært bedre med en løsning slik som PS2 har for PS1, tut og kjør med gamle spill med andre ord, uavhengig av hva utgiveren sier om saken.

Dette er den perfekte løsningen de skulle ha brukt.

Lenke til kommentar

Akkurat, utgiveren må GODKJENNE, da er systemet ubrukelig allerede.

Noen vil jo selvsagt si at det er greit, men enkelte vil ikke svare eller gjøre noe med det.

Derfor har det vært bedre med en løsning slik som PS2 har for PS1, tut og kjør med gamle spill med andre ord, uavhengig av hva utgiveren sier om saken.

Dette er den perfekte løsningen de skulle ha brukt.

 

Ville selvfølgelig vært å foretrekke, men nå er da også 360 spill på Xbone emulering og ikke hardware som PS1 er på PS2 hvor så godt som hele PS1 systemet er en del av hardwaren til PS2. 360 på Xbone blir emulering av PPC på x86 hardware gjennom software.

Lenke til kommentar

 

Akkurat, utgiveren må GODKJENNE, da er systemet ubrukelig allerede.

Noen vil jo selvsagt si at det er greit, men enkelte vil ikke svare eller gjøre noe med det.

Derfor har det vært bedre med en løsning slik som PS2 har for PS1, tut og kjør med gamle spill med andre ord, uavhengig av hva utgiveren sier om saken.

Dette er den perfekte løsningen de skulle ha brukt.

 

Ville selvfølgelig vært å foretrekke, men nå er da også 360 spill på Xbone emulering og ikke hardware som PS1 er på PS2 hvor så godt som hele PS1 systemet er en del av hardwaren til PS2. 360 på Xbone blir emulering av PPC på x86 hardware gjennom software.

 

 

Tyder ikke dette på at problemet er av mer teknisk art, at det faktisk må gjøres noe arbeid? Om det bare er å si ja eller nei for utgiverene som er problemet, så har det jo ingenting å si om det er emulering eller hardware?

 

AtW

Lenke til kommentar

Akkurat, utgiveren må GODKJENNE, da er systemet ubrukelig allerede.

 

Det kreves antageligvis godkjennelse fra utviklere pga kontraktsmessige årsaker. Ifølge den opprinnelige avtalen mellom for eksempel Microsoft og Rockstar, skulle GTA for xbox 360 kun utgis på xbox 360. Denne avtalen regulerte ikke om spillet kunne bli kjørt på xbox one. Rockstar har egentlig en interesse i at spillet ikke kan kjøres på xbox one i tillegg til 360.

 

For eksempel: Dersom man gjør det mulig å spille 360-GTA 5 på xbox one, vil noen kanskje kjøpe denne versjonen (som er billigere enn one-versjonen). Derfor kreves godkjennelse.

 

Blir helt feil å kritisere Microsoft for løsningen de nå har anstrengt seg for å tilby.

Lenke til kommentar

Tyder ikke dette på at problemet er av mer teknisk art, at det faktisk må gjøres noe arbeid? Om det bare er å si ja eller nei for utgiverene som er problemet, så har det jo ingenting å si om det er emulering eller hardware?

 

AtW

 

 

Sånn som jeg har forstått det, ja. Litt det samme som når de skulle kjøre Xbox spill på 360 hvor hvert spill trenger en egen wrapper for å kunne kjøre. Da også grunnen til at noen av spillene kjører fint, mens andre har (hatt) ganske dårlig ytelse. Spesielt Mass Effect kjørte forferdelig dårlig når jeg prøvde det i hvert fall. Er vel også grunnen til at de strever litt med å få multidisk utgivelser og DLC til å funke da hele 360 spillet blir pakka inn i en emuleringswrapper, noe jeg kan tenke meg er enkelt med et spill som bare er på en disk, men noe mer komplisert når det er andre ting som skal funke opp mot det.

 

Må si mye av det emuleringsgreiene er langt utenfor mitt kunnskapsnivå, men er ting som det som gjør det en god del mer komplisert enn "kjør på! la alle 360 spill være tilgjengelige på xbone!". Så kommer jo da lisenseringsproblemer på toppen av alt det, i tillegg til utgivere som kanskje ikke vil være del av bakoverkompatibilitet pga remasters/remakes osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...