Gå til innhold

GUIDE: Commodore 64 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mener da det også gikk an å skrive Load *.* istedet for Load *,8,1 for disketstasjonen.

Nei, Commodore 64 brukte aldri *.*

 

 

Forøvrig "DrittTV fra 80-tallet" er flåsete. Scanlines gjør at bildet ser bedre ut, og ikke så "flatt" som det blir om man fjerner denne opsjonen.

 

Bortsett fra denne ene tingen må jeg si meg imponert over artikkelen. Mer slikt!

Endret av DozerN77
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et par tips til folk som vil spille emulator-spill. Kjøp Competition Pro USB-joystickene fra Speedlink. Jeg har måttet åpne opp den ene jeg har for å feste noe som løsna en gang, men de er generelt av ganske god kvalitet. Det er ikke det samme å spille med joypad eller tastatur. Verdt å nevne er også front-end programmet Gamebase 64 som et alternativ til C64 Forever. For Amiga fantaster: FS-UAE er en helt fantastisk Amiga-emulator (programmert av en nordmann faktisk).

Lenke til kommentar

C64-filer hadde aldri noe suffix-ending, så nei, man brukte aldri *.*

Det var bare enkle filnavn ikke noe .xxx etter som på PC.

 

Du måtte også bruke ,8,1 for å fortelle basic at det ikke var kasettspilleren (,1,1) som skulle brukes.

Hadde du to diskettstasjoner blir det altså ,9,1 for å bruke den andre.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

C64-filer hadde aldri noe suffix-ending, så nei, man brukte aldri *.*

Det var bare enkle filnavn ikke noe .xxx etter som på PC.

Vel, det er en sannhet med visse modifikasjoner. C64 hadde filendelse, men man kunne og fint ha flere punktum i filnavnet.

 

De vanligste endelsene var REL, DEL, PRG, USR og SEQ. Mer om dette kan du lese her

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Commodore_DOS#1541_Directory_and_file_types

 

 

Du måtte også bruke ,8,1 for å fortelle basic at det ikke var kasettspilleren (,1,1) som skulle brukes.

Hadde du to diskettstasjoner blir det altså ,9,1 for å bruke den andre.

Der lærte jeg noe nytt gitt, jeg visste ikke at man kunne angi ,1 for kassett.. Man gjorde nemlig stort sett ikke det, siden den går mot kassett dersom man ikke angir enhet :)

 

http://www.c64-wiki.com/index.php/LOAD

Lenke til kommentar

Jepp, kassettspiller var regnet som "default" lagringsmedia, siden det i praksis var "gratis". Man trengte ikke bruke datasette-spilleren til Commodore, kunne bruke hvilken som helst kassettspiller med line out eller phones-utgang.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Jeg har alltid sett på Spectrum som en mye dårligere versjon av c64..dårlig lyd, gusjete grafikk (selv om det er mere detaljert grafikk pga mindre pixler)..Spectrum var en sær UK greie virker det mest som.

 

Spectrum ble ikke like populær her som i UK, selv om den var etpar tusen billigere enn C64 på den tiden. Likevel ble det solgt ca 5 millioner Spectrum.

Lenke til kommentar

Mener da det også gikk an å skrive Load *.* istedet for Load *,8,1 for disketstasjonen.

* betyr alle navn

Kill *.com drep(slett) alle.com slett alle navn som har com bakom .

Kill Eponyx.* eponyx .alle slett alle navn som har eponyx framfor .

Kill *.* alle.alle slett all

 

Del for delete var mer brukt enn Kill som slette kommando.

 

(Dette kun som eksempel)

Lenke til kommentar

Del for delete var mer brukt enn Kill som slette kommando.

 

(Dette kun som eksempel)

Et eksempel på hva? At du ikke aner hva du snakker om?

 

Commdore BASIC har ingen "KILL" eller "DEL" kommando

 

Commodore Basic V2 (som C64 hadde) hadde 71 innebygde kommandoer, listet her http://www.c64-wiki.com/index.php/C64-Commands

 

Det du skriver har ingenting å gjøre med C64 i det minste.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Jeg kikket på den dataspill dokumentaren som har gått på Netflix en stund. Der nevnes Nolan Bushnell, men Commodore 64 som spillmaskin nevnes ikke i det hele tatt  :hm:

 

Kanskje det bare er i europa at man hadde dette som sin første eller en av sine første spillmaskiner? Man kan argumentere så mye man vil om at Commodore 64 ikke er en konsoll, men det ungdom brukte den til hovedsaklig var jo nettopp som et spillkonsoll.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...