Gå til innhold

TV-produsenter retter fokuset vekk fra OLED


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så trist.

 

Med OLED kunne vi fått plasma-kvalitet eller enda bedre. Nå må vi nøye oss med LCD?

 

Hvis all satsningen nå går på 4k LCD får vi håpe at det er fokus på ikke bare å øke oppløsningen men også å reparere de andre problemene vi har i dagens HD-standard.

La oss også håpe at satsningen på LCD blir reflektert i plasma-TVene som har så mye bedre utgangspunkt for filmtitting. Lokal dimming av LED-LCD? -- pføy!

 

I stedet for økt oppløsning synes jeg de først burde fikse det som er meget synlige feil på dagens systemer:

 

1. Hakkende oppdatering. Med 24/25 Hz oppdatering av bildet oppleves panoreringer som rykkete, hvor bildet hopper lange avstander for hver oppdatering. Meeeget forstyrrende for de som bryr seg. Motion interpolation på TVer kan gjøre bevegelsene mer naturlige men innfører feil i bildet. Opptak og distribusjon i 48Hz/60Hz burde vært standard allerede.

 

2. 8 bits på hver farge gir meget synlige bånd / overganger i diverse scener (f.eks. under vann med overgang fra mørkeblått til lyst blått). 12 bit støttes av de fleste nyere TVer og Bluray-spilleren, men ikke av Bluray-standarden eller TV-kanaler, så det hjelper lite.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor det egentlig heter 4K?

Når "Full HD" kom så var standard navnet hentet fra det vertikale antallet av piksler, altså 1080P.

 

Hvorfor har de da skiftet over til å telle de horisontale pikslene?

Det skal da egentlig hete 2K/2160P?

 

Bare for å lokke uvitende for å kjøpe ny TV? :p

 

 

*edit*

Kanskje jeg har misforstått.

FullHD var vel 2K hvis de rundet den opp.

Endret av Larsen.J
Lenke til kommentar

Hvis OLED er for dårlig som produkt ennå er det like greit at de venter.

 

4K hadde vært fristende, men heller på en 32" god PC monitor enn en TV med masse input-lag etc. Jeg tviler nemlig sterkt på at kommende konsollgenerasjon vil utnytte 4K særlig godt (annet enn kanskje film) og jeg synes 1080P er mer enn godt nok på en 50-60" TV for filmtitting. I verste fall kan jeg titte på en 32" 4K PC Monitor med overlegen billedkvalitet (kanskje med unntak av sortnivå).

 

4K 32"+ PC monitor (kvalitet som U2711 og lignende produkter) - Ja!

4K LCD/Plasma TV - Nei, venter til OLED 1080P.

 

 

EDIT:

Riktignok er det et aber med 4K PC Monitor:

4K verdien på en PC monitor blir i noe grad begrenset til "2D" bruksområder som fotoredigering, film samt bedre skrivebord og applikasjonsplass. Tunge spill spørs det om jeg kjører særlig høyere enn 1080-1440p uansett og non-native oppløsninger er jo ikke optimale.

 

Så det beste (for meg) hadde kanskje vært følgende oppsett:

- 50-60" 1080P OLED TV

- 32" 4K PC Monitor i pro-foto klasse

- 24-27" 120Hz spillskjerm med minimalt av dilldall og inputlag.

 

Dog frister det veldig med en TV som er god også på spill, men det er vel utopi.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor det egentlig heter 4K?Når "Full HD" kom så var standard navnet hentet fra det vertikale antallet av piksler, altså 1080P.Hvorfor har de da skiftet over til å telle de horisontale pikslene?Det skal da egentlig hete 2K/2160P?Bare for å lokke uvitende for å kjøpe ny TV? :p*edit*Kanskje jeg har misforstått.FullHD var vel 2K hvis de rundet den opp.

1080p er 2k, eller ca 2,1k. 1920x1080=2 073 600

Lenke til kommentar

Kan noen forklare meg hvorfor det egentlig heter 4K?

Når "Full HD" kom så var standard navnet hentet fra det vertikale antallet av piksler, altså 1080P.

 

Hvorfor har de da skiftet over til å telle de horisontale pikslene?

Det skal da egentlig hete 2K/2160P?

 

Bare for å lokke uvitende for å kjøpe ny TV? :p

 

 

*edit*

Kanskje jeg har misforstått.

FullHD var vel 2K hvis de rundet den opp.

 

Det er mer logisk å gå over til et tall for bredden siden man nå har nådd oppløsningen til noen analoge filmrull-formater. 70mm film tilsvarer kanskje 8K avhengig av projeksjons-metode og andre faktorer jeg ikke helt har oversikt over.

Lenke til kommentar
Kan noen forklare meg hvorfor det egentlig heter 4K?Når "Full HD" kom så var standard navnet hentet fra det vertikale antallet av piksler, altså 1080P.Hvorfor har de da skiftet over til å telle de horisontale pikslene?Det skal da egentlig hete 2K/2160P?Bare for å lokke uvitende for å kjøpe ny TV? :p*edit*Kanskje jeg har misforstått.FullHD var vel 2K hvis de rundet den opp.
1080p er 2k, eller ca 2,1k. 1920x1080=2 073 600

 

Det er bare horisontale piksler man teller. 1920x1080 er over 2 millioner!

 

4k og 8k er hvor mange horisontale piksler det er på skjermen. Dagens HD er da 2k (1,92k)

 

Før synes jeg også at det hadde vært bedre å oppgi vertikal oppløsning (som 720 / 1080), men nå har jeg endret mening. Ikke alt er i 16:9

Lenke til kommentar

Dette er alvorlig dårlige nyheter. Når man endelig trodde LCD skulle dø, så gjenoppstår det som en zombie.. et spøkelse i et mareritt...F*** ta samsung og LG hvis dette stemmer!

 

Jeg er ikke enig.. Om OLED ikke er moden for store skjermer, så er det bra at de ikke pusher OLED før det er klart.

 

At man da fortsetter å selge TV-er er bare naturlig og en oppgradering er også vel fortjent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...