Gå til innhold

[Løst]Situasjon oppstod i rundkjøring under øvelseskjøring - hvem sin feil?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Var ute å øvelseskjørte ikveld og lurer på en ting. Jeg kjørte i ytteste felt i rundkjøringen, og den andre bilen er i indre. Den bestemmer seg å krysse veien foran meg uten engang å gi meg et advarsel med blinklys. Se tegning.

Hvordan blir dette? Var det han eller jeg som har gjort en feil? Fikk kjeft som det holdt siden jeg visstnok hadde vikeplikt for den... hater å gjøre feil å trafikken og jeg går og småtenker hele tiden på feila jeg gjør.

 

 

 

 

 

 

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte.

Lenke til kommentar
Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte.

Hvis det er to felt i rundkjøringen, og bilen bytter fra indre til ytre felt får han jo vikeplikt for bilen i ytre felt uansett når vedkommende kom inn i selve rundkjøringen?

Lenke til kommentar
Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte.

Hvis det er to felt i rundkjøringen, og bilen bytter fra indre til ytre felt får han jo vikeplikt for bilen i ytre felt uansett når vedkommende kom inn i selve rundkjøringen?

Og det at han ikke brukte blinklys gjorde jo situasjonen så og si umulig for trådstarter.

Lenke til kommentar
Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte.

Dersom DSG kom fra innkjøringa nederst til venstre, og den andre bilisten allerede lå inne i rundkjøringa, men skulle ut til høyre for der bilene er avtegnet, skulle denne bilisten skiftet fil og brukt blinklyset slik at det tydelig kom frem hvor den skulle. Man skal ikke holde innerste fil for så å kutte høyre fil og kjøre ut av rundkjøringa.

Lenke til kommentar
Dersom en rundkjøring har 4 "armer" skal høyere felt brukes dersom man skal av på første eller andre "arm". Dersom rundkjøringen bare har 3 armer skal høyere felt kun brukes dersom man skal av på første arm. Ganske logiskt

Hva? Da må jeg ha gått glipp av noe. Jeg trodde det var sånn at om det var rundkjøring med 3 "armer", så skal man bare legge seg i innerste felt om man skal av på 3. arm, evt helt rundt. Det gjelder selvsagt andre regler om det er 2 felt i "armen", men dette blir jo noe annet igjen.

Edit: Tror kanskje jeg tenkte litt feil. Glemte å telle med "armen" du kommer kjørende i.

Endret av rublings
Lenke til kommentar
Dersom en rundkjøring har 4 "armer" skal høyere felt brukes dersom man skal av på første eller andre "arm". Dersom rundkjøringen bare har 3 armer skal høyere felt kun brukes dersom man skal av på første arm. Ganske logiskt

Hva? Da må jeg ha gått glipp av noe. Jeg trodde det var sånn at om det var rundkjøring med 3 "armer", så skal man bare legge seg i innerste felt om man skal av på 3. arm, evt helt rundt. Det gjelder selvsagt andre regler om det er 2 felt i "armen", men dette blir jo noe annet igjen.

Du skriver jo akkurat det samme som han.

Lenke til kommentar

Den røde bilen har feil, ikke du. Sitat fra regler om hvordan å kjøre i rundkjøring:

 

"Vikeplikt ved feltskifte

Vil du skifte felt inne i rundkjøringen, er det du som har vikeplikt for bilene i det andre feltet, og det er viktig å gi tydelig signal."

 

Dette gjelder alltid uansett om du skifter fra høyre felt til venstre felt eller omvendt. :innocent:

 

Sorry, glemte dette:

"Påbudt å blinke ut – frivillig å blinke inn

Ettersom det å blinke ut av en rundkjøring blir sett på som samme handling som å svinge til høyre i et vanlig kryss, er det påbudt å gi tegn til andre trafikanter. Dette er et av punktene det syndes mye mot, og det skaper mye forvirring for andre trafikanter – spesielt for dem som skal inn i rundkjøringen."

 

PS. Bor i Spania, her er det ofte en regel som gjelder. Førstemann inn, vinner. Og mange har ikke anelse om hvordan det skal kjøres i en rundkjøring. :devil:

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Ser at tegningen min er litt missvisende da poenget er at armene kun har ett felt i hver retning, og jeg skulle tegnet strekene ut fra samme strek helt fram til rundkjøringen. Men de fleste rundkjøringer har jo plass til to biler ved siden av hverandre? Så no vikeplikt ville vel ikke være nødvendig her om rød skal rett fram. Blå kan jo bare ligge på innsiden siden han skal jo til venstre slik som han har lagt seg.

Lenke til kommentar

Det hjelper ikke hva regler sier om feltskifte:

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.

 

Dersom noen ligger i venstre felt i en rundkjøring og ikke kom inn samtidig med deg, så skal du forvente at vedkommende kan komme på kryssende kurs med deg, så dermed vil vikepliktskiltet gjelde i.o.m at du kan forutse at du blir til hinder for kjørende som "er på kryssende vei".

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Den røde bilen har feil, ikke du. Sitat fra regler om hvordan å kjøre i rundkjøring:

 

Støtter denne 100%.

Inne i rundkjøringa gjelder det samme som ellers, man har vikeplikt ved feltskifte. Og man skal alltid vise med tegn/blinklys når man skal skifte kjørefelt.

 

Det med første- eller andremann inn i rundkjøringa og vikeplikt på grunnlag av det har jeg svært liten tro på..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...