Gå til innhold

[Løst]Situasjon oppstod i rundkjøring under øvelseskjøring - hvem sin feil?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Jo, dersom han er i ferd med å bytte felt. Da vil man i beste fall for bil inn på E6 få et tvilstilfelle og jeg vil tippe delt skyld, forutsatt at bil inn på E6 klarer å sannsynliggjøre at bilen ikke benyttet blinklys ved feltskifte. Samme som jeg vil anta det ville blitt i denne situasjonen også. Hvertfall så lenge vi ikke har et godt bilde av den aktuelle rundkjøringen.

 

Nå kan det jo se ut som om rundkjøringen har fem armer jf. bildet til trådstartet tidligere på denne siden. Så det er like stor sannsynlighet for at han lå korrekt i innerste felt, som at han ikke gjorde det.

 

Så skulle vel grønn bil rett fram, mens rød bil skulle ut via armen mellom innkjøringen og utkjøringen til grønn bil.

 

Så min konklusjon er at dersom grønn bil klarer å sannsynliggjøre at rød bil ikke benyttet blinklys, så vil skylden bli delt. Dersom ikke grønn bil klarer det, så vil grønn bil få all skyld. Men vanskelig å konkludere endelig, siden proposjonene på bildet ikke er korrekt. Uansett, med fem armer, vil det ikke bli veldig langt mellom hver arm. Rundkjøringen må i så fall være veldig stor, noe den for alt jeg vet, kan være. :)

 

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan kan dere mene at det er den bilen som skal skifte/krysse felt som har forkjørsrett? Det strider klart imot det som står i lærebøker og reglement, og ligger man i innerste så man plutselig må krysse et felt for å komme dit en skal så burde det være liten tvil om hvem som har skylda. Man skal ikke kjøre slik at man må krysse et felt.

Lenke til kommentar

Å herre min gud? Er dere blinde eller bare ikke lærevillige? Nå har jeg jo dokumenter om hvordan man skal ligge i en rundkjøring (den røde bilen lå garantert feil plassert!), sitert paragraf om feltskifte, og har gitt bilde med tekst fra læreboken, om at man har vikeplikt ved feltskifte i rundkjøring! Noe som fortsatt er uklart?

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

For blå bil har vikeplikt i det han kjører inn i rundkjøringen. Han kommer inn i rundkjøringen i det rød bil er på tur ut av den.

 

De eksemplene du har kommet med er ikke sammenfallende med den situasjonen som er her. Rød bil er på tur ut av rundkjøringen i avkjøringen til høyre for blå bil. Blå bil skal rett fram.

 

rundkjoring_2.jpg

Rød bil kommer fra en ekstra arm som er der det gule skiltet oppe til venstre er(nord-vest). Og skal ut til høyre(øst). Blå bil kommer nedenifra(sør), og skal rett fram(nord). Derfor vil blå bil ha vikeplikt for rød bil, jf. vikepliktskiltet ved innkjøring.

 

Dersom det ikke er slik, må jo rød bil stoppe inni rundkjøringen, og slippe fram alle bilene som kommer fra sør. Kan ikke skjønne annet enn at biler som kommer fra nord og skal til øst, har forkjørsrett i forhold til biler som kommer fra sør og skal øst eller nord.

Lenke til kommentar

Problemet her er bare at rød bil hadde helt feil plassering, og at han ikke brukt blinklys. Hvis den røde bilen hadde som intensjon og ta av ved øst skulle han ha ligget i ytterste felt mye tidligere, slik at grønn bil kunne ha forusett hvor bilen skulle og overholdt vikeplikten. Slik som den den røde bilen hadde plassert seg, så det ut som om intensjonene hans var å ta av ved nord. Dessuten skjedde ikke dette når grønn bil var på vei inn, men når begge bilene var i rundkjøringen, da har rød bil vikeplikt ved feltskifte! Hadde denne situasjonen oppstått ved sør hadde det klart vært grønn bil sin feil, men dette skjedde altså når begge var inni rundkjøringen, da gjelder vegtrafikkloven og ikke skiltet som er satt opp i "krysset".

Endret av Panny60
Lenke til kommentar
..du kjører inn på en forkjørsvei forbi et vikepliktskilt rett foran en som kommer kjørende i høy fart på forkjørsveien. Du rekker å få en billengde inne på forkjørsveien før bilen som er på veien fra før smeller inn i deg. Hvem sin feil? Den som kjørte forbi vikepliktskiltet, men fortsatt klarte å få en billengde inn på veien før det smalt, eller den som var på forkjørsveien fra før, men holdt for dårlig avstand til "forankjørende"?

Det er riktig, men eksempelet ditt er ikke relevant ettersom det er to felter i rundkjøringen..

 

På e6 er det fire felter. Det er vikeplikt for å kjøre inn på e6.

Dersom det kommer en bil i venstrefelt på e6, har ikke biler som skal inn på e6 vikeplikt for den.

 

sf-20051007-1219-202-01.gif

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

 

Det er forresten veldig få av totalt antall rundkjøringer i dette landet som er så store at det i det hele tatt eksisterer en halvmeter mellom hver vei som går innover. Det er derfor umulig å foreta et feltskifte før man faktisk er på vei ut av rundkjøringen. Er mange tilfeller hvor uansett når man slår på blinklyset, så er det enten for tidlig eller for sent.

 

(btw.. hvordan kan trådstarter se blinklyset til en bil som han har kjørt opp på siden av? Det er dessuten forbudt å kjøre opp på høyre side av en bil av annen grunn ("Forbikjøring skal skje til venstre"))

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Jo sant, vi vet hva vikpliktskiltet betyr. Men i dette tilfellet så skjer det ikke i "krysset" grønn bil kom inn, men på veien mellom to kryss, der det var to felt. Da gjelder vegtrafikkloven §8. Vennligst les i gjennom hele tråden før du komenterer.

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

§ 12. Frobikjøring

Forbikjøring skal skje til venstre. Likevel skal følgende gjelde:

a) Når forankjørende svinger til venstre eller tydelig forbreder slik sving, skal forbikjøring skje til høyre.

 

Den røde bilen forbredte seg tydelig på å ta av ved nord, derfor kan grønn bil ifølge §12 a, forbikjøre på høyre felt. Og hvor skrev han foressten at han forbikjørte rød bil, for alt vi vet så kan han ha holdt lik fart eller lavere. Dessuten er det ikke forbikjøring om 10 sm av bilen din er foran den andre.

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Så lenge noe annet er skiltet, så gjelder ikke trafikkreglene (jeg regner med du mener trafikkreglene §8, ikke vegtrafikkloven):

 

§ 3 i trafikkregler:

1. Anvisning gitt ved trafikklyssignal, offentlig trafikkskilt eller oppmerking på veg gjelder foran trafikkreglene.
Lenke til kommentar

Men du kan fortsatt ikke nekte for at rød bil har plassert seg feil og at han har vikeplikt ved feltskifte. Og ifølge det jeg har lært av boka og kjærskolen, så er det ikke feil om man svinger inn i en rundkjøring med to felt eller flere når de i de innerste feltene ikke har signalisert, eller plassert seg riktig for å vise at de skal ut ved neste utkjøring.

 

Om grønn bil kjører ut i det ytterste feltet som han gjorde, så vil han ikke bryte vikeplikten han har, fordi det ikke medfører noen ulempe for rød bil som var i et annet felt. Så glem det vikepliktskiltet.

Lenke til kommentar
Men du kan fortsatt ikke nekte for at rød bil har plassert seg feil og at han har vikeplikt ved feltskifte. Og ifølge det jeg har lært av boka og kjærskolen, så er det ikke feil om man svinger inn i en rundkjøring med to felt eller flere når de i de innerste feltene ikke har signalisert, eller plassert seg riktig for å vise at de skal ut ved neste utkjøring.

 

Om grønn bil kjører ut i det ytterste feltet som han gjorde, så vil han ikke bryte vikeplikten han har, fordi det ikke medfører noen ulempe for rød bil som var i et annet felt. Så glem det vikepliktskiltet.

Alt det der er totalt feil..

 

Rød bil har ikke plassert seg feil, siden trådstarter ikke vet hvor rød bil kom fra. Forøvrig er det et vikepliktsbrudd i seg selv, fordi da har trådstarter kjørt inn i rundkjøringen uten å være klar over at det var en bil på veien. I de fleste rundkjøringer er det ikke hensiktsmessig å legge seg ut i høyre felt før utkjøringen, fordi det er rett og slett ikke er plass (spesielt ikke når en bil plutselig havner opp i det kjørefeltet). At lærebøker forklarer hvordan en rundkjøring med 100m diameter funker er så greit, men det er altså et faktum at de fleste rundkjøringer er bare såvidt stor nok til at det kan presses et par biler inn i dem (trådstarter har ikke sagt noe om størrelsen på rundkjøringen).

 

Det at manglende blinklys, etc. fritar for vikeplikt er bare tull. Blinklys er forøvrig påbudt å bruke, men det er også forbudt å bruke blinklys der hvor det kan misforståes, som fort kan være tilfelle om man er for tidlig ute og blinker lenge før man skal. I små rundkjøringer har man ofte mye mer å gjøre som er viktigere enn å få på blinklys på nøyaktig korrekt tidspunkt (for tidlig => misforståelser kan oppstå, for sent => ikke vits). Det er greit nok at enkelte kan klare det, men som sagt, ikke alle kan klare det, og da må man ta hensyn til det når man passerer et vikepliktskilt.

 

Det eksisterer ikke noen definisjon på hva som er "å hindre eller forstyrre", men uansett tilfelle, så må man forvente at det faktisk betyr at man ikke kan "hindre eller forstyrre" noen man har vikeplikt for. Det spiller ikke noen rolle om vedkommende kjører midt på veien, feil kjørefelt, blinker i alle retninger.. det eksisterer fortsatt ikke noen unntak for det i reglene for vikeplikt.

 

Hvordan noen kan klare å få trafikkregler til å gjelde over skiltregler, samt å vri "veg" som står så tydelig i skiltreglene til å bli "kjørefelt" kan ikke jeg gi noen forklaring på, men det virker som at det er et ganske utbredt problem. Selv om det er et utbredt problem betyr ikke det at man skal kjøre sånn, eller for den sak syld gi en person som ikke har førerkort engang beskjed om at reglene er sånn, fordi enkelte kjører sånn.

 

Rundkjøringer er nok og kommer nok til å forbi det mest misforståtte systemet som eksisterer i trafikken, rett og slett fordi svært få skjønner hva som gjelder først av skilt og regler, samt hva faktisk et vikepliktskilt betyr.

Lenke til kommentar
Rød bil kommer fra en ekstra arm som er der det gule skiltet oppe til venstre er(nord-vest). Og skal ut til høyre(øst). Blå bil kommer nedenifra(sør), og skal rett fram(nord). Derfor vil blå bil ha vikeplikt for rød bil, jf. vikepliktskiltet ved innkjøring.

 

Dersom det ikke er slik, må jo rød bil stoppe inni rundkjøringen, og slippe fram alle bilene som kommer fra sør. Kan ikke skjønne annet enn at biler som kommer fra nord og skal til øst, har forkjørsrett i forhold til biler som kommer fra sør og skal øst eller nord.

Her poster du et bilde som tydeliggjør enda mer at det er rød bil sin feil, men allikevel hevder du det motsatte? Vikepliktsskiltet gjelder ved innkjøring i rundkjøringa, og er man først kommet inn uten å hindre den som evnt. måtte ligge i ytterste felt gjelder vanlige regler om feltskifte. Siden rød bil lå i innerste felt hindret ikke trådstarter denne. Det rød bil skulle gjort var å skifte felt i det den passerte armen, slik at den tydliggjorde hvor den skulle videre, og da hadde ikke denne situasjonen oppstått. Hele poenget med rundkjøring er jo bedre trafikkavvikling. Det får man ikke hvis man uansett må stoppe og se an hvor bilene inni rundkjøringa har tenkt seg. Da forsvinner hele poenget med rundkjøringa bort.

Lenke til kommentar
Om grønn bil kjører ut i det ytterste feltet som han gjorde, så vil han ikke bryte vikeplikten han har, fordi det ikke medfører noen ulempe for rød bil som var i et annet felt. Så glem det vikepliktskiltet.

Jeg tar det ikke personlig at du ber meg lære meg trafikkreglene på forrige side. Men at jeg er uenig med deg, det finnes ikke tvil om! Jeg tror at DU må lære deg trafikkreglene!

 

"Glem vikepliktsskiltet?" Hva f...? Vet ikke du at trafikkskilt står OVER trafikkreglene? Viser til sitat fra gxi. Ellers hadde det vært høyrekjøring over alt! Grønn bil er ikke langt nok ikke i rundkjøringa til at en "ny situasjon" har oppstått, det er hevet over en hver tvil dersom man går ut fra de mange illustrajonene i denne tråden. Se for deg følgende eksempel: Du kjører på en forkjørsvei, og en bil svinger ut rett foran deg, men klarer å komme seg 20 meter avgårde før du treffer ham i baken. Er det da din feil? NEI. Hvorfor? Fordi man ikke skal HINDRE eller FORSTYRRE biler man har vikeplikt for. Denne situasjonen er kliss lik, rundkjøringen med begge felter vil gå under definisjon for VEG, som gxi sier tidligere på denne siden. Hvordan du kan få deg til å si at grønn bil ikke hindrer rød bil i denne situasjonen, er for meg helt ufattelig. Vi har jo allerede sett det på samtlige illustrasjoner, og fått fortalt fra trdstarter at rød bil ble hindret.

Lenke til kommentar
..du kjører inn på en forkjørsvei forbi et vikepliktskilt rett foran en som kommer kjørende i høy fart på forkjørsveien. Du rekker å få en billengde inne på forkjørsveien før bilen som er på veien fra før smeller inn i deg. Hvem sin feil? Den som kjørte forbi vikepliktskiltet, men fortsatt klarte å få en billengde inn på veien før det smalt, eller den som var på forkjørsveien fra før, men holdt for dårlig avstand til "forankjørende"?

Det er riktig, men eksempelet ditt er ikke relevant ettersom det er to felter i rundkjøringen..

 

På e6 er det fire felter. Det er vikeplikt for å kjøre inn på e6.

Dersom det kommer en bil i venstrefelt på e6, har ikke biler som skal inn på e6 vikeplikt for den.

 

sf-20051007-1219-202-01.gif

202 Vikeplikt

Skiltet angir at kjørende har vikeplikt for kjørende trafikk i begge retninger på kryssende veg.

 

Det er forresten veldig få av totalt antall rundkjøringer i dette landet som er så store at det i det hele tatt eksisterer en halvmeter mellom hver vei som går innover. Det er derfor umulig å foreta et feltskifte før man faktisk er på vei ut av rundkjøringen. Er mange tilfeller hvor uansett når man slår på blinklyset, så er det enten for tidlig eller for sent.

 

(btw.. hvordan kan trådstarter se blinklyset til en bil som han har kjørt opp på siden av? Det er dessuten forbudt å kjøre opp på høyre side av en bil av annen grunn ("Forbikjøring skal skje til venstre"))

 

 

Rød bil kommer fra en ekstra arm som er der det gule skiltet oppe til venstre er(nord-vest). Og skal ut til høyre(øst). Blå bil kommer nedenifra(sør), og skal rett fram(nord). Derfor vil blå bil ha vikeplikt for rød bil, jf. vikepliktskiltet ved innkjøring.

 

Dersom det ikke er slik, må jo rød bil stoppe inni rundkjøringen, og slippe fram alle bilene som kommer fra sør. Kan ikke skjønne annet enn at biler som kommer fra nord og skal til øst, har forkjørsrett i forhold til biler som kommer fra sør og skal øst eller nord.

Her poster du et bilde som tydeliggjør enda mer at det er rød bil sin feil, men allikevel hevder du det motsatte? Vikepliktsskiltet gjelder ved innkjøring i rundkjøringa, og er man først kommet inn uten å hindre den som evnt. måtte ligge i ytterste felt gjelder vanlige regler om feltskifte. Siden rød bil lå i innerste felt hindret ikke trådstarter denne. Det rød bil skulle gjort var å skifte felt i det den passerte armen, slik at den tydliggjorde hvor den skulle videre, og da hadde ikke denne situasjonen oppstått. Hele poenget med rundkjøring er jo bedre trafikkavvikling. Det får man ikke hvis man uansett må stoppe og se an hvor bilene inni rundkjøringa har tenkt seg. Da forsvinner hele poenget med rundkjøringa bort.

 

Helt enig, det er det jeg har prøvd å forklare i de forrige postene mine! Men uansett hvordan du velger å se på det GXI så har den røde bilen vikeplikt ved feltskifte (sjekk forrige side for bevis), han hadde plassert seg feil, og ikke brukt blinklys. Grønn bil har ikke gjort noe feil etter mitt syn av trafikkreglene.

 

Tenk deg en motorvei med to felt (klasse B, 80 kmt/t) der det er forskjørsrett på motorveien, bil A som er på motorveien bytter til venstre felt, slik at bil B som kommer fra innkjørsel som har vikeplikt får kommet inn, 50 meter lenger bort bytter bil A felt og kræsjer inn i Bil B, da er det soleklart bil A sin feil, uavhengig om bil B hadde vikepliktskilt ved innkjørelsen.

 

Dette er bare et eksempel for å vise at vikepliktskiltet ikke gjaldt grønn bil inne i rundkjøringen, om den fortsatt hadde gjeldt så hadde alle bilene i rundkjøringen fortsatt hatt vikeplikt for trafikk fra høyre ifølge måten dere framstiller reglene på.

 

"En rundkjøring er en slags miniforskjørsveg hvor alle vegene inn mot rundkjøringen er skiltet med vikeplikt" - Veien til førerkortet - ATL

 

GXI argumenterer med at de fleste rundkjøringer er for små til å kunne bytte felt i tide uten problematikk, dette er jeg sterkt uenig i, jeg som 17 åring med atskillig mindre erfaring enn de som gar hatt lappen en hel livstid, klarer dette fint, og ja jeg bor i Oslo. Uansett hva du mener om rundkjøringer,forblir de slik loven har sagt at dem skal være, en miniforkjørsvei med vikeplikt INN i rundkjøringen.

Lenke til kommentar
Tenk deg en motorvei med to felt (klasse B, 80 kmt/t) der det er forskjørsrett på motorveien, bil A som er på motorveien bytter til venstre felt, slik at bil B som kommer fra innkjørsel som har vikeplikt får kommet inn, 50 meter lenger bort bytter bil A felt og kræsjer inn i Bil B, da er det soleklart bil A sin feil, uavhengig om bil B hadde vikepliktskilt ved innkjørelsen.

 

Dette er bare et eksempel for å vise at vikepliktskiltet ikke gjaldt grønn bil inne i rundkjøringen, om den fortsatt hadde gjeldt så hadde alle bilene i rundkjøringen fortsatt hatt vikeplikt for trafikk fra høyre ifølge måten dere framstiller reglene på.

 

"En rundkjøring er en slags miniforskjørsveg hvor alle vegene inn mot rundkjøringen er skiltet med vikeplikt" - Veien til førerkortet - ATL

 

GXI argumenterer med at de fleste rundkjøringer er for små til å kunne bytte felt i tide uten problematikk, dette er jeg sterkt uenig i, jeg som 17 åring med atskillig mindre erfaring enn de som gar hatt lappen en hel livstid, klarer dette fint, og ja jeg bor i Oslo. Uansett hva du mener om rundkjøringer,forblir de slik loven har sagt at dem skal være, en miniforkjørsvei med vikeplikt INN i rundkjøringen.

Eksempelet ditt med motorveien er ikke relevant, da det ved slike påkjøringsfelter er GJENSIDIG vikeplikt. Herav den røde pilen i høyre felt på skiltet, og den svarte i venstre felt.

 

Sitatet ditt fra ATL sin bok hever over all tvil at grønn bil hadde vikeplikt for rød bil ved innkjørsel, og at den ved å kjøre inn i rundkjøringa både hindret og forstyrret rød bil.

 

Ser at det kommer fram at du er 17 år gammel. Nå skal ikke jeg ta diskusjonen med erfaring eller ikke her, men helt alvorlig, du har ikke lappen en gang. Du argumenter altså for din TEORETISKE forståelse av trafikkregler. Jeg ser kanskje dette fra en mer praktisk synsvinkel, men uansett, du kommer ikke forbi det vikepliktsskiltet.

Lenke til kommentar
Om grønn bil kjører ut i det ytterste feltet som han gjorde, så vil han ikke bryte vikeplikten han har, fordi det ikke medfører noen ulempe for rød bil som var i et annet felt. Så glem det vikepliktskiltet.

Jeg tar det ikke personlig at du ber meg lære meg trafikkreglene på forrige side. Men at jeg er uenig med deg, det finnes ikke tvil om! Jeg tror at DU må lære deg trafikkreglene!

 

"Glem vikepliktsskiltet?" Hva f...? Vet ikke du at trafikkskilt står OVER trafikkreglene? Viser til sitat fra gxi. Ellers hadde det vært høyrekjøring over alt! Grønn bil er ikke langt nok ikke i rundkjøringa til at en "ny situasjon" har oppstått, det er hevet over en hver tvil dersom man går ut fra de mange illustrajonene i denne tråden. Se for deg følgende eksempel: Du kjører på en forkjørsvei, og en bil svinger ut rett foran deg, men klarer å komme seg 20 meter avgårde før du treffer ham i baken. Er det da din feil? NEI. Hvorfor? Fordi man ikke skal HINDRE eller FORSTYRRE biler man har vikeplikt for. Denne situasjonen er kliss lik, rundkjøringen med begge felter vil gå under definisjon for VEG, som gxi sier tidligere på denne siden. Hvordan du kan få deg til å si at grønn bil ikke hindrer rød bil i denne situasjonen, er for meg helt ufattelig. Vi har jo allerede sett det på samtlige illustrasjoner, og fått fortalt fra trdstarter at rød bil ble hindret.

 

Eksemplet ditt er misvisende da det beskriver en helt annen situasjon der bil på forkjørsveg kræsjer inn i baken på en bil som svinger inn fra kryss. Se mitt eksempel om motorveg med forskjørsrett, den kan man sammenligne med situasjonen som oppsto i rundkjøringen. Og når jeg skrev at dere skulle glemme det vikepliktskiltet så var det ikke ment slik at dere skulle gi faen i vikepliktskiltet, men at det ikke var vits i å nevne vikeplikten da den uansett ikke gjelder inne i rundkjøringen.

Lenke til kommentar

Jeg ser at trådstarter har lagt ut et bilde som illustrer vikeplikt ved feltskifte i rundkjøring. Dette er en helt annen situasjon, da bilene kjører inn fra SAMME innkjørsel.

 

Eksemplet ditt er misvisende da det beskriver en helt annen situasjon der bil på forkjørsveg kræsjer inn i baken på en bil som svinger inn fra kryss. Se mitt eksempel om motorveg med forskjørsrett, den kan man sammenligne med situasjonen som oppsto i rundkjøringen. Og når jeg skrev at dere skulle glemme det vikepliktskiltet så var det ikke ment slik at dere skulle gi faen i vikepliktskiltet, men at det ikke var vits i å nevne vikeplikten da den uansett ikke gjelder inne i rundkjøringen.

 

Se mitt forrige svar til deg. Og mitt eksempel er i aller høyeste grad relevant. Ditt derimot...

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...