Gå til innhold

[Løst]Situasjon oppstod i rundkjøring under øvelseskjøring - hvem sin feil?


Amberlamps

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvem som hadde vikeplikt for hvem avhenger av hvem som kom inn i rundkjøringen først. Dersom du kom inn i forrige innkjøring, så hadde du vikelikt (pga. vikepliktskilt). Dersom begge kom inn samtidig (eller du kom inn først), så hadde andre part vikeplikt pga. feltskifte.

 

 

Hvis vi strekker strikken litt lenger og ser for oss følgende situasjon da:

 

Du kommer til et t-kryss og svinger nordover. Der er en enveiskjørt gate med to felt i kjøreretningen. Du kjører 100meter og en annen bil svinger inn på vegen. Bilen svinger inn på veien så langt foran deg at det ikke blir brutt noen vikeplikt. Du ligger i venstre fil, den andre bilen ligger i høyre fil. Du kjører opp på siden av den andre bilen og vrenger brutalt over i samme kjørefelt som den bilen, slik at han må stå på bremsene for å unngå sammenstøt. Men siden du kom inn på veien først så er dette riktig oppførsel? Siden dette var en forkjørsvei så var det skiltet med vikepliktskilt både ved innkjøringen du brukte og innkjøringen som den andre bilen brukte...

Lenke til kommentar

Det er _litt_ forskjell på en vei med 100 meter fra et kryss, og en rundkjøring med en halvmeter mellom hvert kryss. Det er snakk om hva du kan forvente. Dersom du kan forvente at en som er på en forkjørsvei kan komme i kollisjonskurs med deg når det passer inn i ellers lovlig kjørestil, så kjører du ikke inn foran eller bak den.

Lenke til kommentar
Trådstarter:

 

Hvor entret rød og grønn bil rundkjøringen? Samme innkjørsel? Før man har svart på dette er det vanskelig å avgjøre et eventuelt skyldspørsmål.

 

Det at rød bil ikke gav tegn, teller klart i din favør.

 

Jeg kom ut den første utkjørselen bak der med den grønne bilen. Den røde må ha kommet ut utkjørsel nr.2 bak, da det bare går ann å kjøre inn i de to andre, og ikke ut.

Lenke til kommentar

Noen bør virkelig opplyse meg, er det virkelig slik at det egentlig har noe som helst å si hvem som kom først eller sist inn i rundkjøringen?

De aller fleste rundkjøringer jeg har sett, har et vikepliktskilt ved innkjøringen til rundkjøringen, og det er ikke vanskelig å forstå hva det betyr.

Inne i rundkjøringen gjelder vanlige regler ved filskifte.

Så hva har det å si om du kommer først eller sist inn i rundkjøringen?

 

Jeg må si jeg er meget skeptisk til den "regelen" der, men vil absolutt vite det hvis jeg har gått glipp av noe viktig her...

Lenke til kommentar

Ja, den røde bilen har vikeplikt ved feltskifte. Men dersom den røde bilen allerede var inne i rundkjøringen da grønn bil entret, vil grønn bil ha vikeplikt for rød bil. Jamfør vikepliktskilt ved innkjøringen til rundkjøringen, man har da vikeplikt for BEGGE felter. Ved vikeplikt skal man ikke være til hinder for eller forstyrre biler man har vikeplikt for.

 

Situasjonen blir en annen dersom rød bil tydelig har vist at han skal videre rundt i rundkjøringen, og plutselig uten å gi tegn, har krysset kjørefeltet til grønn bil.

 

EDIT:

 

Tee-Zee:

 

Illustrasjoen din er ufullstendig, da den ikke illustrerer at grønn bil like før den oppståtte situasjonen hadde vikeplikt for rød bil. Det samme gjelder også her, dersom rød bil ikke viser tegn til å bytte felt, kan grønn bil entre høyre felt, da den ikke hindrer eller forstyrrer rød bil.

Endret av tor_erik
Lenke til kommentar
Ja, den røde bilen har vikeplikt ved feltskifte. Men dersom den røde bilen allerede var inne i rundkjøringen da grønn bil entret, vil grønn bil ha vikeplikt for rød bil. Jamfør vikepliktskilt ved innkjøringen til rundkjøringen, man har da vikeplikt for BEGGE felter. Ved vikeplikt skal man ikke være til hinder for eller forstyrre biler man har vikeplikt for.

 

Situasjonen blir en annen dersom rød bil tydelig har vist at han skal videre rundt i rundkjøringen, og plutselig uten å gi tegn, har krysset kjørefeltet til grønn bil.

 

EDIT:

 

Tee-Zee:

 

Illustrasjoen din er ufullstendig, da den ikke illustrerer at grønn bil like før den oppståtte situasjonen hadde vikeplikt for rød bil. Det samme gjelder også her, dersom rød bil ikke viser tegn til å bytte felt, kan grønn bil entre høyre felt, da den ikke hindrer eller forstyrrer rød bil.

 

Man forstyrrer ikke en bil om man legger seg i feltet ved siden av, med mindre bilen tydelig gir tegn til å skulle svinge inn i det feltet....

 

Grønn bil kan uansett ha viket fullstendig for rød, men rød kan ha hatt lavere fart enn grønn, slik at rød kom opp på siden av grønn...

Lenke til kommentar
Man forstyrrer ikke en bil om man legger seg i feltet ved siden av, med mindre bilen tydelig gir tegn til å skulle svinge inn i det feltet....

 

Grønn bil kan uansett ha viket fullstendig for rød, men rød kan ha hatt lavere fart enn grønn, slik at rød kom opp på siden av grønn...

Da er vi jo enige. Men noen ganger må man lese trafikken og forutse at slike situasjoner kan oppstå - det er f.eks. ikke veldig vanskelig å forstå hvor en bil som legger seg i innerste felt skal forlate rundkjøringen, selv om bilen ikke en gang bruker blinklys.

 

Ditt siste scenario er veldig spekulativt, jeg regner med at trådstarter ville informert oss om dette var tilfelle.

 

Jeg mener uansett at man her ikke har nok informasjon enda til å kunne dele ut skyld.

Lenke til kommentar

Ingen tvil om at det var den røde bilens feil.

Hentet fra vegtrafikkloven (Bakerst i boka side 264-265: Veien til førerkortet)

 

§ 8.Kjørefeltskifte

1. Kjørende som vil skifte kjørefelt, har vikeplikt for kjørende som befinner seg i det felt det skal kjøres inn i eller som først må krysses. Tilsvarende gjelder den som vil kjøre ut fra vegkant eller på annen måte endre kjøretøyets plass i sideretning. Bestemmelsen i første ledd gjelder ikke når antallet vanlige kjørefelt i samme retning reduseres. Farten skal gjensidig tilpasses slik at de kjørende vekselsvis kan fortsette uten unødig hinder eller forstyrrelse.

 

2. Kjørende i felt for fartsøkning skal tilpasse farten i det kjørefelt det skal kjøres inn i. Kjørende i dette feltet skal lette utkjøringen fra feltet for fartsøkning. Kjørende som vil forlate veg, skal snarest mulig kjøre inn i felt for fartsreduksjon der det finnes.

 

Tok litt tid å skrive det ned, men var verdt det:P Hater når pappa blir sur under øvingskjøring når jeg har loven på min side, så jeg pleier å slenge paragrafene i trynet på ham når vi kommer hjem. Han har lært å holde kjeft nå, nå som han har innsett at jeg klarer trafikkreglene bedre enn ham.

Lenke til kommentar
Man forstyrrer ikke en bil om man legger seg i feltet ved siden av, med mindre bilen tydelig gir tegn til å skulle svinge inn i det feltet....

 

Grønn bil kan uansett ha viket fullstendig for rød, men rød kan ha hatt lavere fart enn grønn, slik at rød kom opp på siden av grønn...

Da er vi jo enige. Men noen ganger må man lese trafikken og forutse at slike situasjoner kan oppstå - det er f.eks. ikke veldig vanskelig å forstå hvor en bil som legger seg i innerste felt skal forlate rundkjøringen, selv om bilen ikke en gang bruker blinklys.

 

Ditt siste scenario er veldig spekulativt, jeg regner med at trådstarter ville informert oss om dette var tilfelle.

 

Jeg mener uansett at man her ikke har nok informasjon enda til å kunne dele ut skyld.

 

Ifølge § 8. i Vegtrafikkloven så har den som skifter felt vikeplikt, det at han ikke brukte blinklys gjør ikke saken bedre. Utifra § 8. i Vegtrafikkloven, er det vel rimelig at den røde bilen får skylda.

Lenke til kommentar

Riktig det, men her må man se på situasjonen som en helthet i og med at grønn bil nettopp har entret rundkjøringa fra siste innkjørsel. Husk at grønn bil da har vikeplikt for kjøretøy som befinner seg inne i rundkjøringa.

 

Basert på dette kan man ikke bare slenge all skyld på rød bil helt uten videre, i min mening kan man ikke dele ut skyld uten videre informasjon. Og en annen ting, det holder ikke alltid å ri på paragrafer i trafikken. Men den diskusjonen kan vi ta et annet sted. :)

Lenke til kommentar

Er helt enig med deg tor erik, man skal ikke tviholde på paragrafer, noe loven selv sier. Men i en eventuelt rettsak så ser man på aktuelle paragrafer og da kan det være litt vanskelig å snakke seg ut av dem. Har lagt til et nytt bilde der jeg viser hvordan kjørebanen til rød bil egentlig skulle ha vært. Gul prikk er blinklys, rød strek er hvordan den røde bilen skulle ha kjørt. Hvis jeg hadde vært den røde bilen hadde jeg heller tatt en runde ekstra i den rundkjøringen enn å risikere kollisjon. :)

post-123629-1235345189_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...