Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Vil legemiddelloven § 31 jf. 24 også konsumere "erverv" av narkotika, slik § 24 a uttrykkelig gjør med dopingmidler? Jeg tenker det er særdeles naturlig at "være i besittelse av eller eller å bruke" konsumerer erverv også, men ordlyden i 24 a er litt ullen rent sammenlignet..

Edit: Ser riksadvokaten sier at "— Riksadvokaten peker på at kjøp av mindre mengder narkotika til eget bruk, som regel vil bli bedømt som brudd på legemiddelloven."

 

Og; dersom du kommer fra et sted bruk er lovlig, for eksempel Nederland (og legemiddelloven eller straffelovens bestemmelser ikke kommer til anvendelse uansett), men du passerer tollerne meget påvirket.. Er denne beruselsen et problem, eller vil det rett og slett være så enkelt som at bruken fant sted i Nederland, og dermed er ikke rusen et problem, sett at man ikke for eksempel kjører bil?

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Når det er nødvendig for å kunne gi forsvarlig helsehjelp og pasienten ikke har motsatt seg det (helsepersonelloven § 25) er nok den mest praktiske hjemmelen.

 

Men det er ingen allmenn rett til å gi ut pasientinformasjon til noen andre bare fordi denne andre er lege, man kan ikke dele informasjon med noen bare fordi denne noen også har taushetsplikt. Dette syndes det nok noe mot.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tusen takk for svar krikkert

 

 

Hvordan er det med angrerett på senger?

Jeg tenker å kjøpe en relativt dyr seng på Bohus, men jeg aner ikke hvordan den blir når den kommer i hus, altså med tanke på plassen. Måle opp hjelper ikke så mye.

 

Er seng hygieneprodukt? Ifølge bohus er det kun overmadrasser, puter, dyner og lignende som er hygieneprodukt. Står ikke noe om seng. Har jeg 30 dagers angrefrist?

 

Bohus har visst 30 dagers åpent kjøp;

"Bohus tar en vare i retur dersom den er ubrukt og i original emballasje"

 

Hvordan kan jeg prøve en seng uten å pakke den ut

Endret av Lami
Lenke til kommentar

Mitt søskenbarn fortalte nylig en historie om min avdøde onkel, hennes far, som hun hadde kommet over i gamle papirer. Hendelsene fant sted på begynnelsen av 70-tallet. Av helsemessige årsaker har hun ikke satt seg inn i saken før senere år, og da heller ikke i perioden mellom starten på saken og hennes fars død.

 

Onkel eide en stor gård i hjembyen hans, som ble ekspropriert på hans eldre dager. Området den gården lå på, er idag veldig attraktivt og har vært det de siste tiårene. Tomten vil idag være verdsatt til over 100 millioner. Den eneste erstatningen onkel fikk, var et tilsvarende hus på en tomt på 200 m2. Han ga da fra seg 10000 m2, og fikk tilbake 200 av de.

 

Kommunen eksproprierte gården med det formål å bygge boliger der, ettersom at han ikke drev livnærende gårdsbruk lengre. Han ble nektet å selge eiendommen selv. Min onkel hyret en advokat til prosessen, men som det i ettertid er stilt spørsmål ved hvor hjelpsom advokaten egentlig var. Onkel var relativt gammel og syk, og mitt søskenbarn kunne ikke bistå grunnet mentale problemer.

 

Mitt søskenbarn har idag familie og greier seg godt, men forteller at det er noe som fremdeles irriterer. Slik jeg ser det, virker det som at kommunen visste å utnytte situasjon til min onkel og hans familie. Han fikk utvilsomt veldig lite tilbake, og jeg har også vanskelig for å skjønne hvorfor han ikke kunne få selge eiendommen sin selv. Om han hadde solgt det selv ville han selvfølgelig fått langt mindre enn hva det er verdt idag, men fortsatt mye mer enn hva han fikk. Området var attraktivt også den gang.

 

Finnes det muligheter for å ettergå slike saker så lang tid etter at de har funnet sted?

Endret av Leif-Reidar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...