Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Skranken, et juridisk diskusjonssted om juridiske problemstillinger fra himmel til jord..


KVTL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvorfor skal jeg kjefte på Politiet? De har ikke gjort meg noe. Latterlig kommentar Herr Brun.

 

Forøvrig. Selvfølgelig svarer jeg slik jeg gjorde til butikksjefer som er frekke i uttalelsene sine og ikke vet hva kundeservice er. Hadde du sett korrespondansen hadde du ikke skrevet det du nettopp skrev. Jeg forstår forresten ikke hva du mener heller, du mener jeg ikke er rolig fordi jeg skriver jeg går til Forbrukerrådet?

 

 

 

Takk for svar! :)

Skal jeg skrive det i mailen? Jeg tenkte å bare å spørre hva i svarte dette er for noe og om de har noe mer info

Du kan bare forklare situasjonen slik den forløp seg, og spørre om en forklaring på hvilket forhold de sikter til.
Hjertelig takk! Endret av Lami
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan en arbeidsgiver pålegge de ansatte å bruke Facebooks Workplace med fult privat navn uten at det står i arbeidskontrakten?

 

Blant annet synes jeg det er ganske drøyt at bedriften vil dele følgende data med Facebook:

 

  • kontaktinformasjon, deriblant fullstendig navn og e-postadresse
  • demografisk informasjon
  • brukernavn og passord
  • stillingstittel, avdelingsinformasjon og annen informasjon relatert til arbeidet ditt eller organisasjonen din
  • alt innhold du oppretter, deler eller publiserer i lydfiler, tekstfiler, bildefiler og andre medie- eller programvarefiler som du gjør tilgjengelig på eller gjennom tjenestene, eller som gjøres tilgjengelig på dine vegne, inkludert informasjon i eller om innholdet du gjør tilgjengelig, for eksempel stedsinformasjon om et bilde eller datoen en fil ble opprettet
  • informasjon andre personer tilveiebringer om deg ved bruk av tjenestene, inkludert når de sender en melding til deg eller laster opp informasjon om deg
  • all kommunikasjon med andre brukere av tjenestene
  • brukerkommunikasjon, tilbakemeldinger, forslag og ideer som sendes til oss
  • faktureringsinformasjon
  • informasjon du tilveiebringer for oss når du eller organisasjonen din kontakter eller engasjerer oss angående støtte når det gjelder tjenestene
...

 

IP-adressen din og andre nettleser- eller enhetsidentifikatorer, nettlesertype, operativsystem, krasjdata, Internett-leverandør, sider du besøker før og etter du bruker tjenestene, dato og klokkeslett for besøket, informasjon om deg og aktivitetene dine (for eksempel lenkene du klikker på, og sidene du åpner) på tjenestene, samt annen standard serverlogginformasjon (data som gjelder logging og informasjonskapsler).

...

  • knytte sammen aktivitet på tjenestene våre på ulike enheter som brukes av samme person
...

III. UTLEVERING AV INFORMASJON

Vi kan, som anført eller godkjent av organisasjonen din, avsløre informasjon som vi innhenter, under følgende omstendigheter:

  • til organisasjonen din, nettverksadministratorer og andre brukere som er autorisert av organisasjonen din til å ha tilgang til den aktuelle informasjonen
  • til tredjeparts tjenesteleverandører som befinner seg i USA og i andre land der slike leverandører bistår i å levere tjenestene eller deler av tjenestene
  • til bedrifter som tilhører Facebook-konsernet
  • til apper, nettsteder eller andre tjenester fra tredjeparter som du kan koble til gjennom tjenestene
  • i forbindelse med en betydelig bedriftstransaksjon, for eksempel salg av tjenestene våre, fusjon, konsolidering, salg av aktiva eller, selv om dette er svært usannsynlig, konkurs eller insolvens
  • for å beskytte sikkerheten til enhver person, for å håndtere svindel, sikkerhetsproblemer eller tekniske problemer eller for å beskytte Workplace sine rettigheter eller eiendom
  • på annen måte etter anvisning eller godkjenning fra organisasjonen din
...

Vi kan også utlevere informasjon som har blitt akkumulert eller som på annen måte ikke personlig identifiserer deg, til tredjeparter og tilknyttede selskaper som kan bruke informasjonen til analyseformål

...

Informasjon som samles inn innenfor Det europeiske økonomiske samarbeidsområdet (EØS), kan overføres til land utenfor EØS for formålene som er beskrevet i disse retningslinjene.

...

Merk at innhold du oppretter og deler på tjenestene, eies av organisasjonen din og kan bli liggende på tjenestene og være tilgjengelig selv om organisasjonen deaktiverer eller avslutter kontoen din.

...

Vi kan fra tid til annen oppdatere disse retningslinjene for personvern. (Det står ikke noe om varsling, ny godkjenning etc)

...

Selskapene i Facebook-konsernet kan også bruke informasjonskapsler på Workplace-tjenestene.

...

Tredjeparter kan også bruke informasjonskapsler på sine egne nettsteder og i sine egne apper i forbindelse med Workplace-tjenestene.

 

ref:

https://m.facebook.com/legal/FB_Work_Privacy

https://m.facebook.com/legal/FB_Work_AUP

https://m.facebook.com/legal/FB_Work_Cookies

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Les innlegget over en gang til og gjerne linkene til Facebook om du tror jeg har sitert feil. Noen kjappe utdrag:

 

III. UTLEVERING AV INFORMASJON

Vi kan, som anført eller godkjent av organisasjonen din, avsløre informasjon som vi innhenter, under følgende omstendigheter:

...

Selskapene i Facebook-konsernet kan også bruke informasjonskapsler på Workplace-tjenestene.

 

Så, kan vi konsentrere oss om saken her? Kan en bedrift påtvinge de ansatte dette uten at det står i arbeidskontrakten? Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Det kan hende jeg tar feil, men jeg er interessert i temaet/diskusjonen rundt det, da min arbeidsgiver har hengitt seg til Workplace allerede.

 

Allerede eksisterende informasjon på Facebook kunne ikke overføres til Workplace, var beskjeden vi fikk når Workplace ble innført.

Endret av johanf
Lenke til kommentar

Rent generelt sett kan en arbeidsgiver pålegge arbeidstaker å bruke de verktøy, software som hardware, som bedriften anskaffer for å utføre bedriftens virksomhet.

 

Litt av utfordringen med slike policies som den sitert over er at store mengder av brukervilkårene er rettslig nødvendig også utelukkende for å få brukt applikasjonen. Det gjør det derfor vanskelig å kunne peke på noe å si at "dette, dette gjør de bare for fisketur".

 

Vilkåret om at data kan deles med andre deler av Facebook-konsernet kan for eksempel bety at man har et faktureringsselskap/administrasjonsselskap som ikke er selskapet som eier/drifter Workplace. Da er en slik klausul rettslig nødvendig for at administrasjonsselskapet skal kunne fakturere arbeidsgiver for bruken av Workplace.

Lenke til kommentar

Ola fikk en eiendom på 70 tallet, 50% av eiendommen var arv, resten var gave (verdi 50.000). Han hadde allerede et barn som heter Espen. På 80-tallet giftet Ola seg med Espen's mor som het Kari. På 2000-tallet dør Per, han kunne solgt eiendommen skattefritt (etter dagens regler). Ola og Kari hadde ikke skriftlig særeieavtale eller ektepakt. Kari blir sittende med eiendommen i uskiftet bo. Etter 2014 overføres eiendommen til Espen. Kari kunne da ikke solgt eiendommen skattefritt.

 

Må Espen betale arveavgift, evt. hvor mye?

Dersom Espen selger eiendommen uten skattefritak, hvor mye må betales i skatt?

Endret av mobile999
Lenke til kommentar

Når man som kreditor engasjerer et inkassobyrå for inndriving av gjeld.

Må man som ENK som ikke står i MVA-registeret betale moms av inkassosalærene, eller må debitor betale dette?

 

Slik jeg har forstått det kan foretak som står i MVA-registeret fradragsføre momsen som inngående MVA (det vil derfor bare være en midlertidig utgift, og ikke gå mot prinsippet i inkassoloven § 17 om at skyldner skal dekke kostnadene ved inndrivelse).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...