Gå til innhold

Ny dom forbyr piratstrømming i Norge


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er skremmende hvor ignorante redaksjonen i Tek tidvis er. Å ikke vite forskjell på dom og lov på stående fot er helt vilt. Enda mer merkelig er det at hvis artikkelforfatter hadde lest seg opp på hva han skriver om så hadde det vært innlysende at det handler om en lov: åndsverkloven ...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Den ærlige borgeren var ikke "vel vitende om at filmene ulovlig er gjort tilgjengelig på Internett".

Det blir vel kun definisjons spørsmål (les:advokat mat) ?

 

Ærlige borger "burde vist dette/bedre" blir vel fort til at han viste dette?

Det var en Popcorn Time avspiller synlig i stuen til naboen = burde vekket misstanke?

Naboen viste sin enorme, lett tilgjengelige film samling = må forstå dette er ulovlig?

Naboen snakker/skrøyter alltid om at han har "pirat strømming" tilgjengelig = Ærlig borger burde sjekket opp om også filmen var ulovlig? osv...

 

Det er mange krefter og interesser for å heller straffe to/flere borgere enn kun en/få, derfor noe skeptisk til om den nye oppdateringen heller mot amerikansk tankegang (du er skyldig til du klarer å bevise at du er uskyldig).

 

 

Det jeg søker klarhet om er: Vil den ærlige borgeren bli straffet ved å bli eksponert av media materiale han vet er ulovlig?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er vel mer at samfunnet forandrer seg, og at man oppdaterer lovverket for å dekke de teknologiene og problemstillingene som eksisterer nå, men som ikke eksisterte for 100 år siden.

 

På hvilken måte har det endret seg? Hvis du tenker grundig gjennom det så er det egentlig ikke så mye som er endret bortsett fra antallet mellomledd mellom skaper og konsument.

 

For 100 år siden var det akkurat like ulovlig å kopiere et åndsverk som det er i dag. Men i dag må du først sjekke om galleriet du skal inn på har anskaffet seg kunsten på lovlig vis, og hvis det ikke er lovlig anskaffet kan du som besøkende måtte betale en bilettpris satt av kun den ene siden.

 

Jeg synes ikke så mye om dette lovarbeidet... Virker som krampetrekninger fra politikere som nå må betale for alle blow-jobs de har fått av lobbyistene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ting som var lovlig blir ulovlig. Hver eneste stortingsperiode.

 

Betyr det at etikken i samfunnet har endret seg i favør at forbrukerne ønsker strengere regler, eller betyr det at vi trenger et lobbyregister slik at det blir tydelig nøyaktig hvor politikerene blir ensidig påvirket?

 

Åndsverkbeskyttelse burde vært lik i 2018 som i 1918. De gamle revisjonene beskytter alle produksjoner, de var teknologiuavhengige. Alle endringer skyldes ensidig påvirkning fra de som tjener på endringene, for å få sterkere og sterkere rettigheter på bekostning av forbrukerene.

 

Hvorfor stoppe i 1918? Burde jo være lik 1818!

Eller kanskje 1018, lengre bak, kanskje bare 18?

 

Verden forandrer seg, dersom lovene ikke henger med vil samfunnet kollapse...

Lenke til kommentar

Det er vel mer at samfunnet forandrer seg, og at man oppdaterer lovverket for å dekke de teknologiene og problemstillingene som eksisterer nå, men som ikke eksisterte for 100 år siden.

 

Loven var teknologiuavhengig, og det er teknologiuavhengig den bør være. Det er ingen nye problemstillinger nå, bare nye kanaler for de samme typer handlinger.

 

Lovendringene reflekterer ikke endringer i samfunnet, men endringer i hva som er beskyttet etter ensidig påvirkning fra de som eier rettighetene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er en kamp ingen myndigheter kan vinne. Med tanke på at flere og flere skylagringstjenester tilbyr end-to-end kryptering med svært høy hastighet og sikkerhet i real time, så vil det ikke gå lenge før man får det samme for streaming. Dvs, det er ingen måte å bevise at man streamet ulovlig innhold.

 

Hadde myndighetene vært litt smartere, så hadde de presset filmindustrien til å tilby bedre tjenester og gjort noe med rettighetstullet, slik at det ikke er noen vits å drive med piratvirksomhet.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Rettighetsbransjen skyter seg selv i foten gang på gang. Det har aldri handlet om penger for folk, det har handlet om tre ting:

 

- Tilgjengelighet

- Kvalitet

- DRM

 

Når jeg kan laste ned/streame en episode fra en "pirat-side" tidligere, med bedre kvalitet og uten DRM (som begrenser hvilken enhet jeg bruker det på) hvorfor i f... skal jeg betale for HBO/Netflix/Prime? Jeg betaler for alle tre og kvaliteten er latterlig.

 

Jeg har ikke en 4K-tv så jeg kan ikke streame i 4k selv om det ville økt opplevd kvalitet nedskalert til 1080P.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Må vel bli ulovlig med VPN og da?

 

Tviler på at VPN blir ulovlig. Det er ikke kryptering denne loven vil til livs. Men ulovlig deling/"konsum".

 

Men dersom du mener at VPN blir nyttet som verktøy så kan nok selve handlingen sees på som ulovlig dersom filmmateriale ikke skulle ha vært sluppet i Norge før 2 mnd. senere, eller hva filmbransjen måtte finne på. Jeg kan ikke forstå at VPN skulle bli ulovlig gitt at mange bedrifter og andre er avhengige av denne teknologien for at internettserveradministratorer og andre ikke skal snuse på trafikken.

Endret av G
Lenke til kommentar

Det trengs en ny lov som gir kundene tilgang på alt.

 

Jeg ønsker en ny lov som pålegger skandinaviske filmutgivere å måtte legge ved filmens originalspråk, eller minimum at det alltid følger med en engelsk oversettelse. Det er absurd at det kun skal ligge ved norsk, svensk, dansk og finsk som underteksting på filmene. F.eks. på DVD og Bluray gitt ut i Scandinavia. Og på Netflix som selges som abonnement i Norge.

Endret av G
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Vel, siden norsk tv er 90% repriser av dyreprogram og "Med Hjarte på rette staden", og 3 filmer som går om igjen og om igjen (Dødelige Våpen 2, Politiskolen eller Beverly Hills Cop) + en heller brutal NRK lisens på 4000 kr i halvåret, bare for å eie apparatet, så frister det liksom ikke så mye å ha en tv lengre. Streaming sider som Netflix og HBOnordic har ett utvalg som ett U-land pga "rettigheter", til tross for at vi betaler minst like mye som dem gjør på andre siden av dammen. Hvis sesong 5-8 mangler på norsk Netflix, hvorfor i helvete skal jeg da måtte kjøpe dvdene når jeg vet at amerikanerne sitter der og koser seg med hele greia?

Da forsvinner liksom hele poenget med "streaming" hvis jeg må gå og drasse på en tv med dvd spiller for å få sett det. Og med en gang du får en tv innenfor veggene på huset ditt kommer jo NRK krypende og skal ha penger, til tross for at du ikke engang får inn signalene.

 

Når dette er alternativene du har, og du i tillegg betaler til nettsidene som streamer, er det ikke da rettferdig at jeg skal kunne få det jeg har betalt for, til tross for at det ikke går direkte via "godkjente kilder". Pengene har de fått, nå vil jeg ha mitt

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...