Gå til innhold

Ny dom forbyr piratstrømming i Norge


Anbefalte innlegg

Så lenge Internett har eksistert har det alltid vært kopieringsmuligheter. Myndighetene kan prøve med så mange IP-blokkeringer og filter de vil men det lar seg ikke stoope så lenge noen laster filmer ut på en server .

 

Film og TV-selskapene må bare finne seg i det og heller fokusere på å tjene penger fra kino og netflix og gjennom reklame.

Endret av startelver
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Patentbeskyttelser og Copyright lover har sannsynligvis blitt gradvis vanskeligere å forstå, lettere å omgå for noen, og stadig vanskeligere for andre.

Tenk på medisiner og bioteknologi.

Lovverket over hele kloden burde i større grad stille krav til at menneskers handlinger bør være samfunnsnyttige og til fordel for menneskeheten, ikke i størst mulig grad kun for å tjene penger til anonyme investorer, eller skaffe seg kontroll over ressurser, media, markeder eller landområder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det gjør det. Ikke nødvendigvis i denne saken.

 

I en analog variant, om jeg forteller deg koden til døra til naboen og forklarer deg hvor han har stashet cashen sin. Er det da det samme som at jeg stjeler cashen?

 

Eller at jeg forteller deg koden til bakdøren på kinoen slik at du kan snike deg inn å se filmer gratis.

 

Det må ikke bli slik at å spre kunnskap er forbudt. Vi er på vei dit, men det er en skummel vei å gå.

 

Jo mer spesifisert en lov er, jo flere nye smutthull vil det være. Å liste opp 10 typer kopiering av film som er ulovlig hjelper lite når det på 2 dager kan komme ny teknologi og en ny lovendring tar 2-3 år.

 

Samtidig er det ubetydelig for intensjonen av loven som er å beskytte rettighetshaveren sin eiendomsrett på noe som ikke nødvendigvis like klart er eiendom. Tenk litt på et drap, det er handlingen som er forbudt uten at man trenger liste alle måter man ikke kan drepe på - altså en teknologiuavhengig lov. :)

Så spesifik som mulig, må vel være intensjonen...

 

Jeg leste forøvrig litt i Bjarkøyretten for et par måneder siden, lover fra 1100- og 1200-tallet i Norge. Der står det blant annet spesifisert hvor mye man må betale dersom man blir kjent skyldig i urettmessig å ha hugget nesen eller øret av en annen person. Der er til og med granulering på tilfeller hvor litt av kinnet også er hugget av, og tilfeller hvor deler av kjevebeinet eller deler av tannstillingen også er borte, med egne bøtesatser for hvert tilfelle.

 

Det er et eksempel på lover som er konkrete, og "tilpasset sin tid".

 

Ellers så gidder jeg ikke gå igjennom diskusjonen om lenking til innhold kontra distribusjon av selve innholdet. Jeg vet ikke hvem du er, selvsagt, men jeg kjenner mine pappenheimere, tror jeg. Folk som fortsatt holder på det standpunktet jeg tror du holder på, de kan ikke svaies, tror jeg. Jeg har hatt diskusjonen litt for mange ganger før. :)

 

Men, som sagt, så konkrete lover som mulig, men ikke mer konkrete. Altså, at de bør være konkrete nok til å ramme de lovbruddene som oftest forekommer, men samtidig generelle nok til å håndtere variasjoner over samme tema uten at det er behov for spesifike lovtekster for hvert eneste variasjonstilfelle. En slags middelvei.

Endret av Frisk bris
Lenke til kommentar

Det som plager meg mest med ting som de er nå, er landegrensene som eksisterer på internett. Jeg kan kjøpe en bok på amazon, få den i posten, lese den og være glad, men jeg kan ikke kjøpe samme bok som lydbok, fordi den er ikke lov til å spille av i min "region". Dette fant jeg ut _etter_ jeg kjøpte lydboka, og prosessen med å returnere tok lang tid, så jeg kansellerte returen, lastet ned boka, og ligger i hagen å hører på den atm...

 

Sånn jeg ser det, så bruker de mye mer ressurser på å låse ned ting for å lage bry, enn å faktisk gjøre ting tilgjengelig, noe torrentsider (i dette tilfelle) heldigvis gjør, siden jeg har ventet på den boka i 3+- år.

 

Jeg har null problemer med å kjøpe ting, noe spotify er ett fint eksempel på. Har ikke lastet ned musikk på iallfall 10 år. Eksklusivitets deals er ett steg bakover dog. Tidal etc.

Lenke til kommentar

Det som plager meg mest med ting som de er nå, er landegrensene som eksisterer på internett. Jeg kan kjøpe en bok på amazon, få den i posten, lese den og være glad, men jeg kan ikke kjøpe samme bok som lydbok, fordi den er ikke lov til å spille av i min "region". Dette fant jeg ut _etter_ jeg kjøpte lydboka, og prosessen med å returnere tok lang tid, så jeg kansellerte returen, lastet ned boka, og ligger i hagen å hører på den atm...

For å omgå dette opprettet jeg en amerikansk adresse gjennom shipito.com. Og vips , så får jeg tilgang på nedlastbare e-bøker og produkter som kun er tilgjengelig på det amerikanske markedet. Hvis jeg kjøper noe fysisk , blir det sendt til min adresse hos Shipito, og så videresendt til min adresse.

 

Dette er et eksempel på hvor vanskelig man har gjort det globalt, det burde vært helt åpent for all som ønsker å få tak i noe.

Lenke til kommentar

For å omgå dette opprettet jeg en amerikansk adresse gjennom shipito.com. Og vips , så får jeg tilgang på nedlastbare e-bøker og produkter som kun er tilgjengelig på det amerikanske markedet. Hvis jeg kjøper noe fysisk , blir det sendt til min adresse hos Shipito, og så videresendt til min adresse.

 

Dette er et eksempel på hvor vanskelig man har gjort det globalt, det burde vært helt åpent for all som ønsker å få tak i noe.

Vet du kan gjøre sånne ting, men det er vel litt av poenget mitt. Det burde ikke være nødvendig. Det at de gjør det vanskelig for forbrukerne, gjør piratvirksomhet mye mer appellerende siden det bare funker ut av boksen uten masse tull.

Lenke til kommentar

"For 100 år siden var det akkurat like ulovlig å kopiere et åndsverk som det er i dag"

 

Ja , det var nok mange som snikfilma Chaplin ulovlig på kinoen :p

 

 

Historieløst og tankeløst. Jeg har sett dokumenter der de påsto at ulovlige kopier av noteark ødela musikken. Det gjorde det umulig å leve av musikken og raserte kulturen, må vite.

 

Grunnprinsippene har vært de nøyaktig samme siden åndsverkbeskyttelse ble lovfestet. Så hvorfor skal beskyttelsesperioden forlenges hver gang Mickey Mouse er i ferd å gå over til å være public domain? Mozart er en del av vår felles kulturarv, men Mikke er det ikke. Det har ingenting med prinsippene å gjøre, bare overtaling av politikere.

 

Beskyttelsen av åndsverk skal ikke være i konstant utvidelse, det er ulogisk og et åpenbart tegn på at smøring virker.

Lenke til kommentar

For å omgå dette opprettet jeg en amerikansk adresse gjennom shipito.com. Og vips , så får jeg tilgang på nedlastbare e-bøker og produkter som kun er tilgjengelig på det amerikanske markedet. Hvis jeg kjøper noe fysisk , blir det sendt til min adresse hos Shipito, og så videresendt til min adresse.

 

Dette er et eksempel på hvor vanskelig man har gjort det globalt, det burde vært helt åpent for all som ønsker å få tak i noe.

 

Ironisk nok er slike løsninger brudd på kontraktsvilkår, gjerne i flere ledd, og som sådan er det nok minst like ulovlig som f.eks. ulisensiert avspilling.

Lenke til kommentar

Nå er det sikkert noen "luringer" som vil hevde at på en eller annen finurlig måte "opphever" denne loven de tidligere lover så nå når de ikke kan hevde streaming uten deling er lov lenger så begynner de å si "men jeg streamer ikke, jeg laster ned"... :p

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Når man ønsker å gjøre det lovlig, men enda møter på hindringer som regionale sperringer så kommer ulovlig streaming og nedlasting til å fortsette. Har selv Netflix men jeg kan få tak i nesten alt jeg vil av filmer og serier via private trackere, utvalget er enormt. Den største filmtrackeren har bikka 160.000 filmer nå. Bare utvalget Norske og Skandinaviske filmer der er rimelig heftig.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Når man ønsker å gjøre det lovlig, men enda møter på hindringer som regionale sperringer så kommer ulovlig streaming og nedlasting til å fortsette. Har selv Netflix men jeg kan få tak i nesten alt jeg vil av filmer og serier via private trackere, utvalget er enormt. Den største filmtrackeren nærmer seg vel 150.000 filmer nå. Bare utvalget Norske og Skandinaviske filmer der er rimelig heftig.

Man ønsker å gjøre ting lovlig men det er ikke lov så man må gjøre det ulovlig?

 

Hvordan er det forskjellig fra alle andre forbrytere?

 

Men takk for forklaring av trackere :)

Endret av 8DX8QO0Y
Lenke til kommentar

Hjelper ikkje å lage lover når folk vil ha eit produkt og blir nekta å kjøpe det lovlig. Da ender man alltid opp med nye måter å omgå lovverket.

 

Grådigheten ser ut til å ødelegge for gode løysinger opp mot kundane samtidig som sensur og overvåking pisser på nettbrukarane.

 

Samfunnsutviklinga får det di ber om etter kvart som nye alternativ dukker opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Finnes det et system for de som synes strømming og systemer som itunes er en uakseptabel løsning? For eksempel et system der en kan:

  • Gå i en lokal butikk og kjøpe et kort med en viss mengde kreditter, og betale for det kontant
  • Gå inn på en nettside med kun minimal registrering (typ en epostadresse)
  • Løse inn kredittene, og derette bruke dem til å laste ned en film, et album, eller en sang
  • Den nedlastede filen kan spilles av på hvilken som helst enhet for all tid, er uten DRM, og er i et tapsløst format (f.eks flac for musikk)
  • Nettsiden har et stort utvalg av musikk/filmer/serier (eventuelt separate nettsider for musikk, film/serier, og bøker)
  • En film, et album, eller en sang koster ikke all verden (sammenlignet med å for eksempel kjøpe en CD, tatt i betraktning at filen er digital og dermed er distribusjonskostnadene minimale).
  • Nettsiden kan besøkes i en hvilken som helst nettleser og krever ikke nedlastning av sære spesialprogrammer som må installeres
  • ((en betydelig del pengene går til artisten og ikke platekompaniet eller nettsiden selv, utover driftskostnader))
Lenke til kommentar

"Wææææh hvorfor er det ulovlig? Jeg vil ha det så jeg bryter denne dumme loven, det gjør meg ikke til kriminell"

 

Det er et seriøst problem å innføre lover som folk flest ikke føler er riktig og ikke respekterer. Bare en gang, så har ungdommen akseptert at det er greit å bryte loven. "Alle andre bryter loven og loven er korrupt uansett, så da må jeg finne ut hva som er rett for meg."

 

Lover uten forståelse ødelegger forståelsen for hvorfor man skal følge lover og reguleringer. Dette fører til at hele generasjoner av norsk ungdommer nå ser på seg selv som kriminelle.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er et seriøst problem å innføre lover som folk flest ikke føler er riktig og ikke respekterer. Bare en gang, så har ungdommen akseptert at det er greit å bryte loven. "Alle andre bryter loven og loven er korrupt uansett, så da må jeg finne ut hva som er rett for meg."

 

Lover uten forståelse ødelegger forståelsen for hvorfor man skal følge lover og reguleringer. Dette fører til at hele generasjoner av norsk ungdommer nå ser på seg selv som kriminelle.

Bra innlegg!! Skulle ønske flere folk var som deg og kunne se ting litt mer bredt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...