Gå til innhold

All aktivitet

Denne strømmen auto-oppdateres

  1. Siste time
  2. Det man virkelig kan bli lurt på er fastpris, hadde en Vectra for 15-16år siden med defekt kamakselføler. Merkeverkstedet skulle ha 5500kr for jobben. Original kamakselføler koster 1500kr og tar ca.20 minutt å bytte, det vil si en timespris på 12000kr. Jeg fant en brukt føler på skroten til 200kr og byttet den på under halvtimen.
  3. Nederlenderne har nå vedtatt å øke botiden til 10 år, de gir i utgangspunktet ikke dobbelt statsborgerskap, de har hevet inntektskravet og de skal styrke kontrollene på grensen m.m. Mens her går det andre veien, senket botidskravet for "statsløse" til 3 år: https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/instruks-om-avklaring-av-praksis-om-botidskravet-for-statslose/id3092383 Statsløse er folk man egentlig ikke aner hvem er Det er kritisk at man stopper opp, dette er så radikalt og ødeleggende at jeg har ikke ord.
  4. minim

    Tesla - kaféen

    Her er fagfolk uenig med deg (med rette). Som @bzzlink er inne på så går dette skeis i noen situasjoner pga reflekser ol. og en gang med feil er en for mye. Det er en grunn til at man er tydelige på i opplæringen at dette er feil pedal bruk.
  5. Ja, det avhenger selvsagt av hvordan bilen oppfører seg. Bremsene bør ikke komme på om man ikke setter bilen i P eller tråkker på bremsen, for at det skal være "ren 1-padal-kjøring". Men jeg ser jo at bilprodusentene ikke helt klarer å bli helt enige om hvordan dette skal fungere. Jeg tenker det etterhvert må komme en standard på hvordan dette skal fungere, så lenge det er mennesker som skal operere bilene. Er mindre vesentlig hvordan det rent ut praktiseres når bilene blir 100 % full-autonome. Da er det mer viktig hvordan det kommuniseres mellom bil og passasjer hvorvidt man kan gå inn eller ut av bilen på en trygg måte, uansett om man er frisk rask og førlig, eller er noen som trenger bistand på en eller annen måte. F.eks. bør jo ikke bil dra avgårde før man har fått med seg alt. Bil bør og scanne interiøret for å verifisere at intet er blitt etterlatt, og i tilfelle sier fra til kunde før denne stikker av.
  6. https://www.nrk.no/urix/ukrainsk-visestatsminister-etterforskes-for-korrupsjon-1.17479621
  7. Iterion

    Elbil-tråden

    Jeg heller mer og mer mot BMW selv som neste bil. Tenker å ta turen innom lokalforhandler og se nærmere på/prøvekjøre div modeller. I4M50, IX1 og IX3 først og fremst. Veldig gode kundefordeler man får der om dagen også ser jeg. Har en følelse på at I4M50 blir for trang og upraktisk for min del da. Så spørs det med IX1, synes den ser ok ut om ikke litt anonym. Men den er også vesentlig billigere enn IX3, så må sjekke hvor stor forskjell det er på de.
  8. https://www.nrk.no/urix/massive-angrep-mot-kyiv-etter-trump-samtale-1.17480553 Trump er skuffa. Men får det nokon konsekvensar for Russland? Sannsynlegvis ikkje.
  9. Enkelte her har tydeligvis kunnskap om at Temu, med viten og vilje sender livsfarlige produkter til sine kunder! (Dette er vel egentlig overlagt drap?) Om dette kun er kunder i Norge eller om det er kunder i Skandinavia, Europa og USA vet jeg ikke, men siden det ikke finnes lange lister over dødsfall og sykdom fra noen av landene så er vel sjansene relativt små mener jeg. Skulle tro at voksne folk kan bruke hodet, men det finnes tydeligvis unntak som man kan lese her i tråden. Lurer på om sånne personer har et privat støtteapparat som passer på hver gang vedkommende kjøper noe som helst på egen hånd? De har sikkert foreldre som passer på hva vedkommende kjøper.. 😁 Og de får sikkert skremselspropaganda tutet i ørene hver dag, du MÅ ikke kjøpe fra Temu! Eller fra Kina! Eller.. 😝 Men tilbake til oss som koser oss over rimelige og bra produkter! Den batteriladeren jeg fikk i dag er virkelig bra! Nå har jeg sjekket kapasiteten på et par 18650 batterier, den topp-lader batteriet for så å lade det helt ut for så igjen og lade det helt opp. Med avlesning av beregnet kapasitet! Jeg fikk også en kabelsniffer (som en kompis skal ha) som ble testet, utrolig hva de får til for 130 kroner! Også et kjekt verktøy jeg fikk var en moment-trekker for bits, jeg har en fra før, men den er elektronisk, denne nye er mekanisk. Det var også med litt til kona, smykker og pyntefigurer i glass (som hun samler på).. Denne gangen var det ikke en eneste gjenstand som jeg kunne klage på, alt fungerte og var 100% som beskrevet. (Handlevogna fylles med nye varer nå..) 😊
  10. Ja, syntes det er mistenkelig at disse problemene kommer nå rett etter skift av skiver og klosser foran. Verkstedet som har gjort jobben tar ferie i fire uker nå, men fått time hos Toyota på mandag. Og jeg som var skeptisk til å ta denne jobben på et lokalt verksted. Men kan så klart være helt tilfeldig. Det kom tross opp alt en feilkode på dyser (og noe med ABS tror jeg, faren min som sjekket) når dette skjedde i går. Men bilen begynte å lugge litt i sta, og nysgjerrig på om det kan det skje ved feil på motorstyringen eller ved noen annen feil ved montering av skiver/klosser foran? Lugging tyder jo mot dyse defekt, men har lite håp om at det er noe annet. Bilen gikk helt strøkent i 20 min, men så begynte den plutselig å lugge i lav fart og motorlampe og antispinn kom opp i displayet. Håper bare det er trygt å kjøre til Toyota på mandag.
  11. Ignorer trollene, så sprekker de av seg selv (av selvpåført sinne). Gleder meg til Donkey Kong og Tales of the Shire!!
  12. Jeg mener creep er i sterk kontrast til 1-pedal, det er overstyring av poenget med å slippe opp pedalen. Bilen skal ikke bevege seg fremover eller bakover når man slipper gassen helt. Det blir helt feil. Da skal den stoppe helt opp, dog ikke momentant og med blokkerte hjul uansett utgangshastighet slik noen tolker meg... Skal man fremover, så må man ha bilen i gir og tråkke på pedalen, revers og litt gass for å gå bakover. Da er det giret og gasspedal-bruken som bestemmer om kjøretøyet beveger seg eller ikke, og i hvilken retning. Med trening vil man ikke i den situasjonen tråkke til med høyrefoten for å bremse, men venstrefoten. Som sagt, det er en grunn for at man skal trene på dette, slik at man reagerer korrekt, også når man blir overrasket om noe dukker opp som ikke skal/bør være der for videre ferd.
  13. Kanskje han er det. Kanskje ikke. Umulig for noen av oss å vite hva som motiverer Grande. Men ideen om at NRK er AP-styrt bør legges død, en gang for alle.
  14. Det kan være relatert. Feillampe for antispinn kommer gjerne på hvis det er feil på motorstyringen som gjør at antispinnsystemet deaktiveres. Feilen er no ikke nødvendigvis med bremser eller antispinnsystemet i seg selv, lampen lyser for å varsle om at antispinn og antiskrens er deaktivert. Det kan selvfølgelig være andre, urelaterte, feil med antispinn også. Man må uansett få ut eksakte feilkoder før man vet noe.
  15. .. som er en ren selvmotsigelse. For ordens skyld: Verdens dummeste president er nå på dag 165 av sin "I'm going to end this war in 24 hours"
  16. Noen av innleggene i denne tråden synes å indikere at det ennå, etter rundt ti år med svært omfattende utbygging av vindindustri i deler av Norge -- som i Rogaland, for eksempel -- eksisterer forbausende mye uvitenhet og naivitet når det gjelder hvordan de gigantiske vindmøllene og de såkalte "vindparkene" (i realiteten industriområder) faktisk påvirker naturen og landskapene og bosetningene i områdene de beslaglegger. Jeg har skrevet en god del om dette i andre tråder her på Diskusjon.no før, så jeg skal ikke gjenta alt det her, men de som fortsatt virkelig ikke har forstått hvor alvorlige konsekvenser selv et mindre vindkraft-område kan få, bør ta en titt på denne oversikten over artikler om de såkalte Vardafjellet vindkraftverk i Stavanger Aftenblad: https://www.aftenbladet.no/emne/vardafjell-utbyggingen Merk at den nye "vindparken" som nå opptar mesteparten av det en gang så idylliske småfjell- og kulturlandskap-området som Vardafjellet i Sandnes kommune var, og som, på grunn av den voldsomme høyden til "vindtårnene" der, også påvirker den nydelige Noredalen (kanskje Rogalands vakreste bebodde dal) negativt, er en av de minste av disse nye industriområdene i Rogaland. Et av de største er å finne et stykke lengre sør i fylket, i kommunene Bjerkreim og Hå og Time, hvor flere store vindkraft-anlegg til sammen legger beslag på et sted rundt 70 kvadratkilometer med tidligere naturskjønne områder. Det er de visuelt sett katastrofale anleggene i vestre del av Bjerkreim, oppe i heiene som omgir lakseelva Ogna, monstermøllene som nå dominerer innfallsporten til nordre del av Rogaland, dvs. Runaskaret ved E39 og deromkring, og skogene av roterende beist oppe på deler av Høgjæren, den høyeste delen av Jæren, ved Sikvaland og Undheim, og i områdene hvor dikteren Garborg en gang hadde et av sine favorittsteder, som jeg har i tankene her. Men i løpet av de siste årene er også ganske store arealer ved Egersund, ved Hauge i Dalane og ved fruktbygda Hervik i Tysvær kommune blitt vandalisert med "jetfly-vinge"-lignende "monstermøller". I heiene ved Egersund er flere fine og populære turistforeningsruter og minst et par DNT-hytter blitt gjort svært lite attraktive av dette, og fra Hervik kommer det stadig klager over støy fra de stakkers menneskene som ikke kan eller vil flytte derifra. Så dette er ikke noe å kimse av. Jeg foreslår at Stortinget stemmer over et totalforbud mot framtidig utbygging av vindkraft på land i Norge i framtiden (kanskje med unntak av ute på helt ubebodde øyer hvor det ikke finnes fugleliv eller andre naturverdier av betydning), fordi moderne vind-utbygging ødelegger regionene hvor de "lander" for både nordmenn og turister hva opplevelser angår, gir dramatiske reduksjoner i verdi for eiendommer som blir berørt av dette (som hytter, for eksempel), gjør det livsfarlig å bevege seg i de aktuelle områdene i vinterhalvåret, ofte etterlater store og uutslettelige sår i naturen i form av mil etter mil med anleggsveier og bortsprengt fjell, forstyrrer nattehimmelen på opptil flere mils avstand pga. de konstant blinkende (LED-?)lysene som møllene er utstyrt med, og utgjør en stor fare for fuglelivet. Vi kan ikke ha det sånn her at enhver ås eller fjelltopp eller ethvert utkikkspunkt plutselig kan bli et mål for "vind-spekulanter".
  17. bzzlink

    Tesla - kaféen

    Creep er jo 1 pedals kjøring. slipp opp for å gasse, brems (trykk inn) for å stoppe. Det er for de fleste tryggere enn trykk for å gasse, slipp opp for å stoppe. Ikke minst når man rygger og trykket på gassen vil opprettholdes av g kreftene hvis man trykker for hardt på gassen. Når man skvetter skikkelig fordi man plutselig legger merke til en 2åring bak bilen er det lett å klemme til for å bremse. Kroppen vår gjør generelt veldig mange dumme ting når den blir redd. Noe av det kan avlæres, men det krever usannsynlig mye mengde trening. Mye mer enn man kan forvente at de fleste gjør. Fikserer på det man vil unngå Stivner
  18. J-Å

    Tesla - kaféen

    Jeg har ikke helt fått inn det med å bruke venstrefot på brems, men jeg ser at det kan være en god løsning, Det jeg liker dårlig med 1-pedal løsningen til Tesla("hold"), er at parkeringsbremsen kommer på i det bilen stopper, og det blir gjerne et lite rykk når den skal av igjen. Jeg synes det fungerer dårlig hvis jeg trenger å flytte bilen nøyaktig, for eksempel innunder en tilhengerkrok. Creep fungerer til en viss grad for det formålet, men blir for svak i bratte bakker. Derfor bruker jeg altså "roll", hvor regenerering kobles ut rett før bilen stanser. Da kan jeg for eksempel også snu bilen i en bakke, mens den forsatt står i D.
  19. Pumpekraftverk er fint det, men du innser det er ganske begrenset hvor mye man kan bygge ut av det. Det er ikke så mange fjell i verden, og uten stor høydeforskjell har det ikke så mye for seg. I tilegg må du ha et ferskvannsbasseng i både nedre og øvre del av anlegget. I norge er nedre reservoar vanligvis sjøen, og vi kan av praktiske grunner ikke pumpe sjøvann opp i dammene i høyden. Skog som lagrebar kraftproduksjon har jo sin moderate sjarm, har du noen vurdering av totaløkonomien av arealbruk og investeringer sammenlignet med solceller pluss lagring av hydrogen for en rimelig andel av produksjoen? Funksjonelt sett er det i praksis det samme. bare at man går via trevirke som energibærer.
  20. Putin seier som vanleg at han er interessert i å "forhandle", men berre dersom han får det slik han vil.
  21. Har ikke setr noen som har handlet "elektroniske produkter" ukritisk i denne tråden? Men du må gjerne vise til hvor det har forekommet? Ali Express er også fult av søppel og jeg har en bekjent som alltid prøver å finne det samme på Ali fremfor å kjøpe fra norske butikker. Senest en SSD til USB dock som han brukte på jobb og tok livet av flere SSDer. Samt et stormkjøkken som lagde et flammehav. Dette med "jeg er kritisk" er nok på det samme for alle her inne selv om noen liker å tenke at de er fasiten på det.
  22. Det er mange nivå av tiltak, og full nedstenging hadde ein aldri i Norge. Tiltak med størst mogeleg verknad og minst mogeleg skadeverknad må brukast fyrst, og full nedstenging må vere siste utveg. Forsking på koronapandemien, handteringa og verknaden av både den og alle tiltaka bør brukast når ein skal utarbeide nye planar. Noko som bør vere gjort i god tid før neste pandemi. Eksisterande pandemiplanar var ikkje gode nok. Norge var altfor dårleg førebudde på ein pandemi, noko som viste seg då det var tomt for smittevernutstyr heilt i starten av pandemien og ein måtte lage smittevernutstyr på dugnad og håpe på godvilje frå Sverige/EU og Kina. EU hadde eksportforbod for smittevernutstyr, noko som gjorde det vanskeleg å få smittevernutstyr til Norge. Norsk-kinesaren som hjelpte med å få tak i smittevernutstyr frå Kina fekk sjølv korona og låg vekesvis i koma. (Han var forresten godt under nokon snittalder på 85-80 år, og får forhåpentlegvis leve i mange år til). Det same skjer kvar gong Norge blir ramma av ei krise. Gummibåten med politifolk 22/7 2011 kan vere ein god illustrasjon på alt som ikkje fungerte den gongen. Det same skjer når russarane invaderer Ukraina, og det viser seg at europeisk produksjon av granatar og forsvarsmateriell er utilstrekkeleg, lager raskt er tomme og ein er avhengig av å kunne kjøpe frå USA eller Kina.
  23. Usikker, men feilen kom igjen i sta etter å ha kjørt litt hardt. Den begynte å lugge og motorlampe kom opp, samtidig med antispinn. Samme var det sist også, antispinn og motorlampe som kommer opp i displayet. Skal nevnes at jeg nettopp har skiftet skiver og klosser foran, men dette kan kanskje ikke har noe sammenheng!?
  24. Ja, 100 kW er ikke all verden til ladehastighet. Men EQB kommer levende ut av det ut totalt sett pga. mer stabil kurve enn de fleste andre. Får også pluss for nøyaktige rekkeviddeestimater i en del anmeldelser. Og ja, de er unødig kryptiske om forskjellen mellom 5- og 7-seter. Av det jeg har funnet ut har 7-seter ca. 30 liter mindre kapasitet i bagasjerom og uten mulighet for hengerfeste som nevnt. Kun testet 2026-modell med 5 seter, og har uten hell forsøkt å finne ut om det er forskjell i justeringsmuligheter på bakseteraden. På 5-seteren var det i alle fall gode muligheter for å justere bakseterad bakover for å få bedre plass til sjåfør ved bakovervendt sete.
  25. Dette ligner veldig på den gode gamle 'mitt bidrag er så lite at jeg kan bare fortsette som før'. Beklager den holder ikke. Jeg er uenig i at vi ikke har hastverk, men jeg har heller ikke kvantisert til noen tidslinje. Tatt i betratning at 'hastverk' er et reletivt begrep så aner jeg ikke hva du mener med 'hastverk' kvantitativt sett. Men om du i det minste nå innser at vi faktisk må endre noe så er jo det en alldri så liten fremgang. Da kommer vi tilbake til spørsmålet du så langt konsekvent har unnlatt å svare på: Hva er alternativet ditt?
  26. Tenker det går greit om du er temmelig subtil typ åpent forslag om noe helt casual Minner meg litt om jeg brukte det beste av mannlige sjarmer på bankdama for å skaffe et lån da det var vanskelig... det funket bra. Det var ikke noe i det bare god stemning. Ikke for å si noe om din sak da. Anonymous poster hash: 38a97...1b1
  1. Last inn mer aktivitet
×
×
  • Opprett ny...