Gå til innhold

AMDs åpne fremtidsplaner


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nice kan nVIDIA se på ATI sin software og ta det så ser bra ut :) Men rekner med at det er kun basic ting så blir lagt ut for å lag driver and that's it.

 

En driver er vanligvis veldig spesifikk til maskinvaren, så det er tvilsomt hvor mye nVIDIA kan få ut av ATI/AMDs drivere. Dessuten, hvis fglrx slippes under f.eks. GPL vil ikke nVIDIA kunne ta noe kode uten å dele sin driver under GPL også. :) Håper nVIDIA følger opp og slipper specs og drivere under frie lisenser, og at Linux-brukere stemmer med lommebøkene så ATI og nVIDIA forstår at dette er veien å gå. Mitt neste skjermkort blir garantert et fra ATI. :)

Lenke til kommentar

Det eneste som mangler nå er at full støtte for FreeBSD og Solaris 10 blir realisert også for ATI-kort. Skjer dette vil vi endelig ha full konkurranse på skjermkort, og monopolsituasjonen vil opphøre å eksistere. For dedikerte grafikkløsninger har nVIDIA i dag monopol på full driverstøtte i FreeBSD og Solaris 10.

Lenke til kommentar
Det eneste som mangler nå er at full støtte for FreeBSD og Solaris 10 blir realisert også for ATI-kort. Skjer dette vil vi endelig ha full konkurranse på skjermkort, og monopolsituasjonen vil opphøre å eksistere. For dedikerte grafikkløsninger har nVIDIA i dag monopol på full driverstøtte i FreeBSD og Solaris 10.

nVIDIA mangler vel litt på støtten når det kommer til 64-bits? Er ikke sikker på Solaris, men hvertfall til *BSD.

 

Men de har alltid vært gode på Linux-støtte da, og der har de full støtte for både 32 og 64-bits. Sånn sett er nvidia et godt valg om man ikke bryr seg om å kjøre proprietære drivere.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
Nice kan nVIDIA se på ATI sin software og ta det så ser bra ut :) Men rekner med at det er kun basic ting så blir lagt ut for å lag driver and that's it.

Jeg vet du er notorisk motstander av alt som er fritt og åpent, men det gjelder likevel å sette seg inn i fakta.

 

At man gir ut informasjon om hardware slik at uavhengige kan utvikle drivere, betyr slett ikke at hvem som helst kan bruke informasjonen til å lage tilsvarende utstyr og konkurrere ut selskapet.

 

F.eks har Intel alltid bestandig gitt ut dokumentasjon for prosessorene sine, som jo er nødvendig for utviklere av både operativsystem og mye annen software. Hvis du tror å gi ut slik informasjon er så veldig skadelig, hadde de kanskje ikke gjort det? :p

Lenke til kommentar
Hvis bare EU hadde tvunget MS til å frigi DirectX i stedet for den idiotiske Media Player greia. Hvem brydde seg vel om de la med en media player eller ikke?

I mellomtiden har de hele spillmarkedet i balletak uten at noen løfter et øyenbryn.

 

Politikere suger.

Hvorfor skal de åpne den? Det er opp til de som lager spillene om de vil kjøre OpenGL, DX eller annet.

Endret av Matsemann
Lenke til kommentar
nVIDIA mangler vel litt på støtten når det kommer til 64-bits? Er ikke sikker på Solaris, men hvertfall til *BSD.

 

Men de har alltid vært gode på Linux-støtte da, og der har de full støtte for både 32 og 64-bits. Sånn sett er nvidia et godt valg om man ikke bryr seg om å kjøre proprietære drivere.

nVIDIA har full 64bits driverstøtte i Solaris 10. Det er riktig at 64bits støtte i FreeBSD per dags dato er fraværende, men det er fordi n krever en del funksjonalitet i 64bits kjernen i FreeBSD som i dag ikke eksisterer. Men når denne funksjonaliteten er på plass, vil vi se 64bits støtte i driverne for FreeBSD.

Lenke til kommentar
Det eneste som mangler nå er at full støtte for FreeBSD og Solaris 10 blir realisert også for ATI-kort. Skjer dette vil vi endelig ha full konkurranse på skjermkort, og monopolsituasjonen vil opphøre å eksistere. For dedikerte grafikkløsninger har nVIDIA i dag monopol på full driverstøtte i FreeBSD og Solaris 10.

 

nå vet jeg ikke hvordan dem gjør maskinvare rendering på dem platformene, men gjetter meg til at dem benytter seg av xorg på samme måte som det gjøres i linux distroer, noe som burde gjøre det forholdsvis enkelt å ordne støtte skulle jeg tro.

 

forøvrig så har jeg en viss sans for ideen om en hybrid-driver...

 

greit nok, om en skal være helt RMS så skulle en nektet å tatt i ATI infoen til dem forkastet alt som hadde med DRM, men sjanser for at det skjer er det samme som at *AA-ene legger ned driften på dagen og deres medlemmer legger ut alt av sine produkter på pirate bay...

Lenke til kommentar

Jeg har hatt posetiv tanke om nvidia angående linux, er ikke så posetivt med laptops, det fungerte ikke som jeg trudde, siden jeg ikke bruker laptops til gaming forblir det intel og nvidia på laptops, kansje snu den trenden.. hehe.

 

Jeg overtalte en som kjøpte pc for 2 uker sia, til å kjøpe ett ati kort med detta syke løftet, jeg betaler kortet ditt hvis ikke ati drivere er i orden ved sommeren, og ja, han jubla nå i alle fall og sa glem det løftet og takka meg.

 

Var en kar med mye linux bruk, og bryr seg ganske mye om at det skal være open source.

Lenke til kommentar
Endelig får vi ordentlige drivere til AMD/ATi kort til Linux også, og de blir åpene! Forhåpenligvis vil vi også kunne luke ut noen flaskehalser i driverne slik at de vil få AMD kort til å yte bedre enn nVIDIA kort gjør. Da vil AMD ha Linux markedet :) *lov å håpe*

Det er greit nok. Men for at jeg skal kjøpe et ATI-kort igjen krever jeg plattformstøtte på lik linje med det nVIDIA i dag tilbyr, altså må ATI også begynne å støtte FreeBSD og Solaris 10 fullt ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...