Gå til innhold

Platebutikkene er døden nær


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er logisk at det skrumper inn ettersom at flere og flere mennesker bare kan bestille det de trenger mens de surfer på nettet, for så å få CD'ene på døra; om de faktisk vil ha CD'er i det heletatt.

 

MEN, hva om det plutselig ble mye mer attraktivt å faktisk dra til en butikk for å kjøpe en fysisk CD isteden for å bestille?

 

For meg så virker dette som den beste logiske veien å ta når man skal tenke ut en logisk løsning på dette "problemet" (Selv om ting i realiteten bare blir mer effektivt) men det betyr ikke at jeg klarer å finne en løsning som ville vært effektiv i realiteten.

 

Merkelige saker.

Lenke til kommentar

Det er da vel ikke noe nytt at de store bransjene sover i timen? Filmbransjen, platebransjen og bokbransjen.

 

Eg kjøper gjerne fysiske plater av artister eg liker. Eg foretrekker det over å kjøpe over nett faktisk(vet ikke hvorfor, da det er motsatt med bøker). Men det er dessverre utrolig lite attraktivt å besøke platebutikker.

 

Noe så enkelt som terminaler i butikken hvor eg kan søke i utvalget de har, og kanskje lytte på musikken. Pr i dag går det fort mye tid på å bla i utvalget før eg ender opp med å ikke finne noe eg vil ha, og så forlate butikken. Bortkastet.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper ikke musikk i "fysisk" form, men spill kjøper jeg boxed enda. Dette fordi jeg vil ha originaleska i hylla, jeg er litt samlemanisk på den måten.

 

Jeg er stikk motsatt:)

Dør litt på innsiden dersom det ikke står en ny CD i hylla med jevne mellomrom :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men gjør de egentlig det? Det er vært utrolig mye mjæling om hvor fælt nedlasting er i flere år nå, men de selskapene som gjør det bra fortsetter å gjøre det. Det kan selvfølgelig være at selve formatet; en fysisk butikk der man kjøper CD-plater med musikk, er på vei til å bli utdatert.

Lenke til kommentar

Flott gladnyhet :thumbup:

 

Dette viser at verden og teknologien og kundefokuset går videre. Platebransjen lovte i fjor at masseproduksjonen av CD-er skulle slutte allerede i 2012, med unntak av spesielle nisjeutgivelser. Man kan sikkert klage på at distribusjonen over nett har svakheter, i hvert fall fra enkelte aktører, men alt i alt tror jeg kundene stort sett er fornøyde. Svakhetene med netttilbudet er gradvis redusert gjennom mange år, og vil nok fortsette reduksjonen i årene fremover.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kjøper verken CD-er eller filmer (Blu-Ray) over disk lengre, men jeg kjøper det fremdeles over nett. Det er trist om både CD-er og Blu-Ray skal forsvinne lenge før det finnes noen gode måter å skaffe materiale av samme kvalitet på andre måter.

 

256kbps AAC via iTunes, eller 320kbps MP3 via nett er overhode ingen fullverdig erstatning for lossless kvalitet på CD-er og komprimerte 2.5-10mbps 1080P filmer med Dolby Digital og DTS lydspor er overhode ingen fullverdig erstatning for Blu-Ray med 22-40mbps med Dolby True HD og DTS:HD Master Audio lydspor.

 

 

Har aldri helt forstått hvorfor ingen tilbyr dette via nett, greit at streaming tjenester ikke tilbyr dette da det sluker båndbredde men det burde da være mulig å kjøpe dette i digitale nettbutikker og laste ned i den kvaliteten man føler man har båndbredde til å laste ned.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er egentlig en god nyhet.

Platebutikkene har ikke greid å innovere nok til å tiltrekke seg flere kjøpere av musikk og har derfor måttet fylle på med salg av Tv-serier , spill og mye annet.

Tar man en titt på hva for eksempel platekompaniet selger så ser man fort at andelen musikk har sunket drastisk mens både Dvd , Blu-ray og Spill fyller omtrent 2 / 3 av hyllene.

 

Streaming har uansett kommet selskapene i forveien og siden butikkene ikke har hatt noen ny spennende måte å selge musikk på til kundene sine (feks at butikkens ansatte har plukket ut gode sanger og solgt de på et SD kort eller usb thumbdrive eller direkte til en mobil enhet ) så er det ikke rart at kundene velger nett-tjenester der man faktisk får musikken skreddersydd sine egne behov og vaner.

Lenke til kommentar

Kjøper verken CD-er eller filmer (Blu-Ray) over disk lengre, men jeg kjøper det fremdeles over nett. Det er trist om både CD-er og Blu-Ray skal forsvinne lenge før det finnes noen gode måter å skaffe materiale av samme kvalitet på andre måter.

 

256kbps AAC via iTunes, eller 320kbps MP3 via nett er overhode ingen fullverdig erstatning for lossless kvalitet på CD-er og komprimerte 2.5-10mbps 1080P filmer med Dolby Digital og DTS lydspor er overhode ingen fullverdig erstatning for Blu-Ray med 22-40mbps med Dolby True HD og DTS:HD Master Audio lydspor.

 

 

Har aldri helt forstått hvorfor ingen tilbyr dette via nett, greit at streaming tjenester ikke tilbyr dette da det sluker båndbredde men det burde da være mulig å kjøpe dette i digitale nettbutikker og laste ned i den kvaliteten man føler man har båndbredde til å laste ned.

 

Helt enig! Personlig betyr ikke musikken så mye for meg, så den streamer jeg bare, men på film er det Blu-Ray som gjelder. Leier en del filmer på nett og "HD" streaming på Headweb eller SF-Anytime f.eks er ikke i nærheten, i tillegg er det ikke surround en gang. Jeg tror kanskje et av problemene er at folk i mange tilfeller rett og slett ikke har utstyret som skal til for oppleve forskjellen, eventuelt at de vet rett og slett ikke hva dem faktisk kan få og bare er fornøyd tingenes tilstand.

Lenke til kommentar

Kjøper verken CD-er eller filmer (Blu-Ray) over disk lengre, men jeg kjøper det fremdeles over nett. Det er trist om både CD-er og Blu-Ray skal forsvinne lenge før det finnes noen gode måter å skaffe materiale av samme kvalitet på andre måter.

 

256kbps AAC via iTunes, eller 320kbps MP3 via nett er overhode ingen fullverdig erstatning for lossless kvalitet på CD-er og komprimerte 2.5-10mbps 1080P filmer med Dolby Digital og DTS lydspor er overhode ingen fullverdig erstatning for Blu-Ray med 22-40mbps med Dolby True HD og DTS:HD Master Audio lydspor.

 

 

Har aldri helt forstått hvorfor ingen tilbyr dette via nett, greit at streaming tjenester ikke tilbyr dette da det sluker båndbredde men det burde da være mulig å kjøpe dette i digitale nettbutikker og laste ned i den kvaliteten man føler man har båndbredde til å laste ned.

 

Helt enig! Personlig betyr ikke musikken så mye for meg, så den streamer jeg bare, men på film er det Blu-Ray som gjelder. Leier en del filmer på nett og "HD" streaming på Headweb eller SF-Anytime f.eks er ikke i nærheten, i tillegg er det ikke surround en gang. Jeg tror kanskje et av problemene er at folk i mange tilfeller rett og slett ikke har utstyret som skal til for oppleve forskjellen, eventuelt at de vet rett og slett ikke hva dem faktisk kan få og bare er fornøyd tingenes tilstand.

 

Det er vel dette som gjør at vi forsatt har CD'er og BR filmer; kvaliteten på nett er ikke god nok. Jeg orker ikke kjøpe en CD for 160 kroner, når en MP3 versjon koster 60, men er begrenset til 320kbps. Da går jeg helelr å finner den ulovlig i lossless. Hadde produsentene tilbudt lossless for 60 kroner, hadde jeg også kjøpt. Men nå blir det lossless via diverse + BR filmer leie (og rippe inn :) )

Lenke til kommentar

Jeg har ikke kjøpt en cd (fysisk eller over nett) på over 10-15 år. Har ikke savnet det heller. Nå går det kun i Spotify på pc, mobil og anlegget hjemme. For mange vil nok ikke dette være godt nok, og det kan jeg forstå, men for mine behov er det bra nok.

 

For film er bluray valget, da streaming de få gangene jeg har testet ikke har vært godt nok.

 

Helst skulle jeg hatt alt digitalt, men i praksis er det ofte slik at den fysiske utgaven er billigere å oppdrive. Gjelder spesielt spill og bøker fra utlandet.

 

At det koster meg mindre å bestille en bok eller spill fra eksempelvis Amazon enn å laste ned en digital kopi er for meg et tankekors på at noen virkelig sover i timen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

... Har aldri helt forstått hvorfor ingen tilbyr dette via nett, greit at streaming tjenester ikke tilbyr dette da det sluker båndbredde men det burde da være mulig å kjøpe dette i digitale nettbutikker og laste ned i den kvaliteten man føler man har båndbredde til å laste ned.

 

Enig, savner god lyd over nett. Burde ikke være noe problem med streaming heller da lyden selv i True HD er en liten brøkdel av båndvidden til videoen. Dette er grunnen til at de eneste jeg enda kjøper fysisk over disk er Blu-ray.

Lenke til kommentar

Det er mye som stemmer i artikkelen, men at alle platebutikkene er døden nær er en sannhet med modifikasjoner. Fjoråret så den første oppgangen i antall uavhengige platesjapper i England siden nedgangen begynte. Det er fortsatt marked for fysisk format, det er bare ikke som det engang var, og de som sliter mest for tiden er store kjeder som lever på volumsalg av listemusikk. LP-en kommer til å overleve CD-en, som egentlig aldri var noen fullgod erstatter. Butikkene av typen på illustrasjonsbildet har et problem, det er sant, men de uavhengige sjappene drevet av og rettet mot interesserte, opplever en ny vår.

http://www.guardian....-store-increase

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...