Gå til innhold

Platebutikkene er døden nær


Anbefalte innlegg

Flott!!

 

Dette burde ha skjedd for 5 år siden. Minst. CDer er veldig ulogisk når man ser hvilke muligheter teknologien som er lett tilgjengelig har

 

Håper parabol, digitalt bakke nett og kabel tv går samme veien veldig snart. Unødig tungvendte løsninger tilpasset en tid som døde for ti år siden

Endret av Limbeck
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe...livet er herlig som vinyl-freak må jeg si....

Mens folk laster ned crappy mp3, sitter jeg her hjemme og surfer nettet etter fete vinyl-plater til nesten ingen penger, og lyden er SUPERB, ihvertfall på mitt anlegg :p

Så bare kjør på med digital-hysteriet...så kan jeg fortsette å kjøpe kvalitet for glansbilde-pris i mange år fremover :)

Wooohoooo.... :D

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hehe...livet er herlig som vinyl-freak må jeg si....Mens folk laster ned crappy mp3, sitter jeg her hjemme og surfer nettet etter fete vinyl-plater til nesten ingen penger, og lyden er SUPERB, ihvertfall på mitt anlegg :pSå bare kjør på med digital-hysteriet...så kan jeg fortsette å kjøpe kvalitet for glansbilde-pris i mange år fremover :)Wooohoooo.... :D

 

Vel, du har jo mye rett i dette, mens de lavere frekvenser er mye mere nøyaktig fra en CD med en god spiller er 44kHz oppløsning skikkelig råtten, diskanten blir gjengitt som en grovtagget sag istedet for runde vakre toner. Med dagens teknologi kunne CDen hatt 10 ganger så mange avlesinger av lydsignalet pr sekund uten problemer, men dessverre, her gjelder prinsippet å tjene penger (og legge inn kopihindringer som ikke fungerer uansett), ikke å levere kvalitet.

Derfor får vinyl lov å rule fra 5kHz til toppen på tross av utdaterte og mekaniske sårbar teknologi. Men det krever en ordentlig platespiller !

Endret av morten_b
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Selv kan jeg godt finne på å kjøpe en CD i en platebutikk om det inngår som en del av en bursdags- eller julepresang. Jeg er ofte litt sent ute med gaver, og da er det ikke alltid like greit å vente noen dager på leveranse på en nettbestilling.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper fortsatt musikk i fysiske kopier, men hovedsakelig over nett ettersom pris og tilgjengelighet er så mye bedre. Akkurat musikk kommer jeg alltid til å ville ha fysisk. Får et helt annet forhold til platene og spes hvis man samler på vinyl.

 

Når det gjelder spill og spes til PC foretrekker jeg å kjøpe digitale utgaver siden det er så greit å ha alt samlet på Steam etc.

Lenke til kommentar

Streaming är ju suveränt praktiskt, men kvaliten från en SACD från en god cd spelare, gärna en inspelning i flerkanal, eller ljudet från en bra skivspelare...det finns det ingen stream som klarar. Där kommer ju Nisje in som nämnt i artikeln. Här går det fortfarande en del cd'er och vinyl..men då köps det från amazon som regel. Har i stort sett bojkottat köp av BRD från elkjöp då de för det första tar 200kr++ för filmerna, och för det andra, ALLTID är tom för den filmen de har på veckans Blu Ray. Slår inte fel..har hänt de sista 4 gångerna jag vart inne. Köper gärna media i lokal butik om de bara visar välvilja till samt har ett överkommligt pris, alltså inte det dubbla mot vad man får ge från tex amazon.

Lenke til kommentar

Hehe...livet er herlig som vinyl-freak må jeg si....Mens folk laster ned crappy mp3, sitter jeg her hjemme og surfer nettet etter fete vinyl-plater til nesten ingen penger, og lyden er SUPERB, ihvertfall på mitt anlegg :pSå bare kjør på med digital-hysteriet...så kan jeg fortsette å kjøpe kvalitet for glansbilde-pris i mange år fremover :)Wooohoooo.... :D

 

Vel, du har jo mye rett i dette, mens de lavere frekvenser er mye mere nøyaktig fra en CD med en god spiller er 44kHz oppløsning skikkelig råtten, diskanten blir gjengitt som en grovtagget sag istedet for runde vakre toner. Med dagens teknologi kunne CDen hatt 10 ganger så mange avlesinger av lydsignalet pr sekund uten problemer, men dessverre, her gjelder prinsippet å tjene penger (og legge inn kopihindringer som ikke fungerer uansett), ikke å levere kvalitet.

Derfor får vinyl lov å rule fra 5kHz til toppen på tross av utdaterte og mekaniske sårbar teknologi. Men det krever en ordentlig platespiller !

 

"Nyquist-Shannon sampling theorem", forklarer oss at perfekt rekonstruksjon av et signal er mulig så lenge en har dobbelt sampling-rate av signalet du ønsker å ta opp. Siden menneske kun kan høre frekvenser mellom 20Hz-20kHz, så vil en sampling-rate på 40kHz være nok for perfekt rekonstruksjon av frekvenser hørbare for mennesker.

 

Nå skal det også sies at jeg fikk dokumentert i militæret at jeg hadde over normalen evne til å høre høye frekvenser på det ene øret. Disse svært høyfrekvente lydene var bare til ubehag, da jeg kunne høre mobil-ladere pipe. Dette er en evne jeg med glede har mistet pga normal innskrenking av hørbare frekvenser sannsynligvis forårsaket av ørets naturlige aldringsprosess. Men jeg tror at 44kHz ville vært nok, selv for mitt unormale øre i sine yngre dager. Tviler på at jeg jeg i det hele tatt hadde ønsket å høre de lydene :)

Lenke til kommentar

Når det gjelder å kjøpe lossless filer over nett, så er det en grunn til at ingen butikker tilbyr det.

 

Det blir rett og slett for dyrt, båndbredde forbruket dette vil medføre vil gjøre at man må ha datahaller på størrelse med Google eller facebook sine for å få det til. Og kundegrunnlaget er nok ikke stort nok til å gå til sånne investeringer.

 

Nå finnes det jo en teknologi som løser opp i dette problemet, og den heter bittorrent. Men den saksøker de jo sønder og sammen, så de kan liksom ikke begynne å bruke den heller :)

 

Ellers er det største problemet med fysiske butikker, at de ikke har plass til noe utvalg, og at man ikke kan søke for å finne varen.

 

I artikkelen på NRK.no så nevner mannen at han f.eks har en cd med Joanne Cash til salgs, den er ikke lett å få tak, han har fått tak i den igjennom en kar i Kristiansand som importerer musikk nemlig. ...... Tok med 20 sek. å finne den på Spotify, og Amazon... Så da må vel han i Kristiansand legge ned også tenker jeg....

Lenke til kommentar

Hehe...livet er herlig som vinyl-freak må jeg si....Mens folk laster ned crappy mp3, sitter jeg her hjemme og surfer nettet etter fete vinyl-plater til nesten ingen penger, og lyden er SUPERB, ihvertfall på mitt anlegg :pSå bare kjør på med digital-hysteriet...så kan jeg fortsette å kjøpe kvalitet for glansbilde-pris i mange år fremover :)Wooohoooo.... :D

 

Vel, du har jo mye rett i dette, mens de lavere frekvenser er mye mere nøyaktig fra en CD med en god spiller er 44kHz oppløsning skikkelig råtten, diskanten blir gjengitt som en grovtagget sag istedet for runde vakre toner. Med dagens teknologi kunne CDen hatt 10 ganger så mange avlesinger av lydsignalet pr sekund uten problemer, men dessverre, her gjelder prinsippet å tjene penger (og legge inn kopihindringer som ikke fungerer uansett), ikke å levere kvalitet.

Derfor får vinyl lov å rule fra 5kHz til toppen på tross av utdaterte og mekaniske sårbar teknologi. Men det krever en ordentlig platespiller !

 

"Nyquist-Shannon sampling theorem", forklarer oss at perfekt rekonstruksjon av et signal er mulig så lenge en har dobbelt sampling-rate av signalet du ønsker å ta opp. Siden menneske kun kan høre frekvenser mellom 20Hz-20kHz, så vil en sampling-rate på 40kHz være nok for perfekt rekonstruksjon av frekvenser hørbare for mennesker.

 

Nå skal det også sies at jeg fikk dokumentert i militæret at jeg hadde over normalen evne til å høre høye frekvenser på det ene øret. Disse svært høyfrekvente lydene var bare til ubehag, da jeg kunne høre mobil-ladere pipe. Dette er en evne jeg med glede har mistet pga normal innskrenking av hørbare frekvenser sannsynligvis forårsaket av ørets naturlige aldringsprosess. Men jeg tror at 44kHz ville vært nok, selv for mitt unormale øre i sine yngre dager. Tviler på at jeg jeg i det hele tatt hadde ønsket å høre de lydene :)

 

Vell...så har du det med DYNAMIKK i tillegg da....

CD-mediet er jo ødelagt slik det er i dag...av pengekåte produsenter og andre tullinger som skal tjene seg rike på artistene, og kjøpere uten den minste peiling på KVALITET!!!

Jeg gidder ikke gå i detaljer ang dette, da det er litt drøyt i denna tråden, men interesserte kan ta en titt her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56052.0.html

Wooohooo...igjen :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når Klever sier CD vil bli et nisjeprodukt som LP så er han nok litt på bærtur. Salget av LP har økt de siste årene. CD kommer til å forsvinne, ganske enkelt fordi det er et digitalt format og ikke har noen fordeler fremfor en nedlastbar tapsfri kopi. Analoge formater er simpelthen umulige å gjenskape digitalt i likhet med papirbøker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Få en mobil og en laptop med innebygget platespiller så skal jeg gjerne gå over til vinyl.

 

Poenget mitt er at folk flest ikke har tid lenger til å sette seg ned for å høre på musikk. Jeg hører musikk når jeg kjører bil eller mens jeg jobber osv... Ikke kom å fortel meg dat dynamic range har noe å si når man kjører bil, eller man sitter med clas ohlson ørepropper til 49 kroner i ørene.

Endret av acornia
Lenke til kommentar

Flott!!

 

Dette burde ha skjedd for 5 år siden. Minst. CDer er veldig ulogisk når man ser hvilke muligheter teknologien som er lett tilgjengelig har

 

Håper parabol, digitalt bakke nett og kabel tv går samme veien veldig snart. Unødig tungvendte løsninger tilpasset en tid som døde for ti år siden

 

 

Regner med at du overdriver litt med vilje her, men hva skal egentlig kunne erstatte bakkenett og parabol i Norge per dags dato? Web-TV utvalget i Norge er og blir latterlig dårlig og de som har oppegående løsninger som blant annet TV2 har samme problemet med stort sett alt som er av streaming, nemlig at kvaliteten generelt er dårligere enn det som allerede tilbys via bakkenett og parabol og da blir det bare enda dummere å stryke det.

 

Mulig du tenker på IPTV men her er det forsvinnende få i Norges land som har tilgang på gode nok nettlinjer til å få noe brukanes IPTV løsning, og det blir ikke bedre av at flere av de få IPTV tilbyderne som er i Norge per i dag leverer helt håpløst dårlige løsninger, med begrenset kanalutvalg til snodige priser.

 

 

Du må også huske på alle som har TV-løsninger på hytta osv, det å ta inn nett-TV og IPTV via mobilt bredbånd på fjellet fungerer ytterst dårlig og enda dårligere om alle skal begynne å bruke det å sluke den båndbredden som er.

 

 

 

Potensiale til å få alt på nett er så absolutt tilstede, men infrastrukturen per i dag er ikke god nok til å få tilsvarende kvalitet på nettbaserte løsninger som betyr at infrastrukturen rett og slett ikke er moden nok enda for at de andre løsningene skal dø helt ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Vell...så har du det med DYNAMIKK i tillegg da....

CD-mediet er jo ødelagt slik det er i dag...av pengekåte produsenter og andre tullinger som skal tjene seg rike på artistene, og kjøpere uten den minste peiling på KVALITET!!!

Jeg gidder ikke gå i detaljer ang dette, da det er litt drøyt i denna tråden, men interesserte kan ta en titt her:

http://www.hifisentr...ic,56052.0.html

Wooohooo...igjen :p

 

Cd-mediet har en god del bedre dynamikk enn vinyl, men endel innspillinger har dårlig dynamikk, det er sant.

 

AtW

Lenke til kommentar

Her må det være noen som tar hard i.

nå skal jeg ikke uttale meg så mye musikk , men om filmer .

Jeg har ( de 2 siste årene ) sikret meg hele star trek trilogien på DVD (BD utgavene var lit dyre) .

 

i Samme slengen skaffet jeg meg en kombinert DVD og Harddisk opptaker for bl.a. å spille av disse filmene og seriene.

 

Hvis jeg måtte laste dem ned og så brenne dem ut på plater så blir det for tungvindt .

Å lagre dem på harddisker er heller ikke aktuelt.

hvis de er lagret på minnekort eller usb pen så måtte de først overføres til harddisken på avspilleren før de kan spilles av.

det er også alt for tungvindt når man skal se en film eller serie .

 

jeger heller ikke interessert i at harddisken på avspilleren skal være overfylt hele tiden

Lenke til kommentar

Hehe...livet er herlig som vinyl-freak må jeg si....Mens folk laster ned crappy mp3, sitter jeg her hjemme og surfer nettet etter fete vinyl-plater til nesten ingen penger, og lyden er SUPERB, ihvertfall på mitt anlegg :pSå bare kjør på med digital-hysteriet...så kan jeg fortsette å kjøpe kvalitet for glansbilde-pris i mange år fremover :)Wooohoooo.... :D

 

Vel, du har jo mye rett i dette, mens de lavere frekvenser er mye mere nøyaktig fra en CD med en god spiller er 44kHz oppløsning skikkelig råtten, diskanten blir gjengitt som en grovtagget sag istedet for runde vakre toner. Med dagens teknologi kunne CDen hatt 10 ganger så mange avlesinger av lydsignalet pr sekund uten problemer, men dessverre, her gjelder prinsippet å tjene penger (og legge inn kopihindringer som ikke fungerer uansett), ikke å levere kvalitet.

Derfor får vinyl lov å rule fra 5kHz til toppen på tross av utdaterte og mekaniske sårbar teknologi. Men det krever en ordentlig platespiller !

 

"Nyquist-Shannon sampling theorem", forklarer oss at perfekt rekonstruksjon av et signal er mulig så lenge en har dobbelt sampling-rate av signalet du ønsker å ta opp. Siden menneske kun kan høre frekvenser mellom 20Hz-20kHz, så vil en sampling-rate på 40kHz være nok for perfekt rekonstruksjon av frekvenser hørbare for mennesker.

 

Nå skal det også sies at jeg fikk dokumentert i militæret at jeg hadde over normalen evne til å høre høye frekvenser på det ene øret. Disse svært høyfrekvente lydene var bare til ubehag, da jeg kunne høre mobil-ladere pipe. Dette er en evne jeg med glede har mistet pga normal innskrenking av hørbare frekvenser sannsynligvis forårsaket av ørets naturlige aldringsprosess. Men jeg tror at 44kHz ville vært nok, selv for mitt unormale øre i sine yngre dager. Tviler på at jeg jeg i det hele tatt hadde ønsket å høre de lydene :)

 

Vell...så har du det med DYNAMIKK i tillegg da....

CD-mediet er jo ødelagt slik det er i dag...av pengekåte produsenter og andre tullinger som skal tjene seg rike på artistene, og kjøpere uten den minste peiling på KVALITET!!!

Jeg gidder ikke gå i detaljer ang dette, da det er litt drøyt i denna tråden, men interesserte kan ta en titt her:

http://www.hifisentr...ic,56052.0.html

Wooohooo...igjen :p

 

Du blander sampling-rate med bit-rate. Jeg kun konstaterte at 44.1kHz sampling-rate ikke er så råtten som du skal ha det til.

 

Hvis jeg sier et bestemt antall piksler et øye kan se, og så forklarer at å ha flere piksler ikke vil gi noen gevinst. Så svarer du, men fargene er dårlige. Hva skal jeg svare da?

Lenke til kommentar

Hehe...livet er herlig som vinyl-freak må jeg si....Mens folk laster ned crappy mp3, sitter jeg her hjemme og surfer nettet etter fete vinyl-plater til nesten ingen penger, og lyden er SUPERB, ihvertfall på mitt anlegg :pSå bare kjør på med digital-hysteriet...så kan jeg fortsette å kjøpe kvalitet for glansbilde-pris i mange år fremover :)Wooohoooo.... :D

 

Vel, du har jo mye rett i dette, mens de lavere frekvenser er mye mere nøyaktig fra en CD med en god spiller er 44kHz oppløsning skikkelig råtten, diskanten blir gjengitt som en grovtagget sag istedet for runde vakre toner. Med dagens teknologi kunne CDen hatt 10 ganger så mange avlesinger av lydsignalet pr sekund uten problemer, men dessverre, her gjelder prinsippet å tjene penger (og legge inn kopihindringer som ikke fungerer uansett), ikke å levere kvalitet.

Derfor får vinyl lov å rule fra 5kHz til toppen på tross av utdaterte og mekaniske sårbar teknologi. Men det krever en ordentlig platespiller !

 

"Nyquist-Shannon sampling theorem", forklarer oss at perfekt rekonstruksjon av et signal er mulig så lenge en har dobbelt sampling-rate av signalet du ønsker å ta opp. Siden menneske kun kan høre frekvenser mellom 20Hz-20kHz, så vil en sampling-rate på 40kHz være nok for perfekt rekonstruksjon av frekvenser hørbare for mennesker.

 

Nå skal det også sies at jeg fikk dokumentert i militæret at jeg hadde over normalen evne til å høre høye frekvenser på det ene øret. Disse svært høyfrekvente lydene var bare til ubehag, da jeg kunne høre mobil-ladere pipe. Dette er en evne jeg med glede har mistet pga normal innskrenking av hørbare frekvenser sannsynligvis forårsaket av ørets naturlige aldringsprosess. Men jeg tror at 44kHz ville vært nok, selv for mitt unormale øre i sine yngre dager. Tviler på at jeg jeg i det hele tatt hadde ønsket å høre de lydene :)

 

Vell...så har du det med DYNAMIKK i tillegg da....

CD-mediet er jo ødelagt slik det er i dag...av pengekåte produsenter og andre tullinger som skal tjene seg rike på artistene, og kjøpere uten den minste peiling på KVALITET!!!

Jeg gidder ikke gå i detaljer ang dette, da det er litt drøyt i denna tråden, men interesserte kan ta en titt her:

http://www.hifisentr...ic,56052.0.html

Wooohooo...igjen :p

 

Du blander sampling-rate med bit-rate. Jeg kun konstaterte at 44.1kHz sampling-rate ikke er så råtten som du skal ha det til.

 

Hvis jeg sier et bestemt antall piksler et øye kan se, og så forklarer at å ha flere piksler ikke vil gi noen gevinst. Så svarer du, men fargene er dårlige. Hva skal jeg svare da?

 

Hmm svarte feil person :) trodde det var morten_b. Ikke rart jeg ikke synes svaret hang sammen. :)

Lenke til kommentar

Her må det være noen som tar hard i.

nå skal jeg ikke uttale meg så mye musikk , men om filmer .

Jeg har ( de 2 siste årene ) sikret meg hele star trek trilogien på DVD (BD utgavene var lit dyre) .

 

i Samme slengen skaffet jeg meg en kombinert DVD og Harddisk opptaker for bl.a. å spille av disse filmene og seriene.

 

Hvis jeg måtte laste dem ned og så brenne dem ut på plater så blir det for tungvindt .

Å lagre dem på harddisker er heller ikke aktuelt.

hvis de er lagret på minnekort eller usb pen så måtte de først overføres til harddisken på avspilleren før de kan spilles av.

det er også alt for tungvindt når man skal se en film eller serie .

 

jeger heller ikke interessert i at harddisken på avspilleren skal være overfylt hele tiden

 

 

Burde da være fint mulig å få både filmer og musikk på minnepenn og minnebrikker som kan spilles rett fra minnepennen / minnebrikken. Om det skal være fullgod Blu-Ray kvalitet så vil det riktignok kreve noe raske minnebrikker og minnepenner, men fult overkommelig er det jo.

 

Hvorfor skulle det ikke være mulig å spille av video og musikk rett fra minnebrikker og minnepenner? Flere TV-er støtter jo dette allerede, men USB2.0 og trege kontrollere stopper gjerne muligheten om du vil ha det i skikkelig kvalitet (video).

Lenke til kommentar

Her må det være noen som tar hard i.

nå skal jeg ikke uttale meg så mye musikk , men om filmer .

Jeg har ( de 2 siste årene ) sikret meg hele star trek trilogien på DVD (BD utgavene var lit dyre) .

 

i Samme slengen skaffet jeg meg en kombinert DVD og Harddisk opptaker for bl.a. å spille av disse filmene og seriene.

 

Hvis jeg måtte laste dem ned og så brenne dem ut på plater så blir det for tungvindt .

Å lagre dem på harddisker er heller ikke aktuelt.

hvis de er lagret på minnekort eller usb pen så måtte de først overføres til harddisken på avspilleren før de kan spilles av.

det er også alt for tungvindt når man skal se en film eller serie .

 

jeger heller ikke interessert i at harddisken på avspilleren skal være overfylt hele tiden

 

 

Burde da være fint mulig å få både filmer og musikk på minnepenn og minnebrikker som kan spilles rett fra minnepennen / minnebrikken. Om det skal være fullgod Blu-Ray kvalitet så vil det riktignok kreve noe raske minnebrikker og minnepenner, men fult overkommelig er det jo.

 

Hvorfor skulle det ikke være mulig å spille av video og musikk rett fra minnebrikker og minnepenner? Flere TV-er støtter jo dette allerede, men USB2.0 og trege kontrollere stopper gjerne muligheten om du vil ha det i skikkelig kvalitet (video).

hvorfor vet jeg ikke men det var det det stod i bruksanvisningen

siden det er en stund siden jeg leste den så må jeg ta en titt på nytt

 

nå har vi et TV av samme merke uten usb tilkobling med med minnekort leser . der funger det å spille av video opptak fra kortet

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...