Gå til innhold

Platebutikkene er døden nær


Anbefalte innlegg

Jeg bruker WD TV live sammen med en 2.5" ekstern disk som er på 500GB (som er litt lite egentlig) og 5400rpm. Jeg har ingen problemer med å spille av 1080p, heller ikke fra minnepenn om jeg har filmer liggende på det.

 

Jeg solgte det meste av DVD samlingen min for et par år siden. Totalt 200 filmer ble solgt til en minimal brøkdel av det jeg hadde gitt. Likevel syntes jeg det var en god deal. Har fortsatt mange DVD, men det er tegnefilmer for ungene og noen filmer jeg ikke fikk meg til å kvitte meg med. Med unntak av tegnefilmene har de ikke blitt rørt siden...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Definer 1080P? Med riktig minnepenn og de fleste eksterne harddisker og USB2.0 så kan du vell klare Blu-Ray rips med 25-35mbps så vidt det er, men jeg ville ikke satset pengene mine på det. Om du kjører diverse MKV og MP4 med bitrate nede på alt fra 5-15mbps så går det nok helt fint vil jeg tro.

 

Enkelte av oss bevarer dog Blu-Ray kvaliteten uten noe særlig ekstra komprimering og tap av kvalitet, og da blir det for litt verre selv om H.264 komprimering stort sett fungerer såpass bra at du kan redusere en Blu-Ray fra 35mbps ned til 15-20mbps uten noe merkbart tap av kvalitet om du ikke spiller av på et svært lerret og sitter et par meter unna da.

Lenke til kommentar

Definer 1080P? Med riktig minnepenn og de fleste eksterne harddisker og USB2.0 så kan du vell klare Blu-Ray rips med 25-35mbps så vidt det er, men jeg ville ikke satset pengene mine på det. Om du kjører diverse MKV og MP4 med bitrate nede på alt fra 5-15mbps så går det nok helt fint vil jeg tro.

 

Enkelte av oss bevarer dog Blu-Ray kvaliteten uten noe særlig ekstra komprimering og tap av kvalitet, og da blir det for litt verre selv om H.264 komprimering stort sett fungerer såpass bra at du kan redusere en Blu-Ray fra 35mbps ned til 15-20mbps uten noe merkbart tap av kvalitet om du ikke spiller av på et svært lerret og sitter et par meter unna da.

 

Huvudet på spiken. Många tror att bara det står 1080p i en mkv så är det bluray. En normal bluray rippat utan tap (ta bort allt extramaterial och extra språk), men med hd ljud och ett vanligt dts spår blir gärna 25-30GB i storlek, ofta mer, men bitraten är fortfarande detsamma. I de flesta fall kan man inte streama bluray tapsfritt över 100mb nätverk. Då en Bluray gärna ligger på 25-30MB/s säger det sig självt att man inte kan streama det över nätet.

Lenke til kommentar

Syns det er befriende å ikke måtte gå i en butikk for å skaffe seg film eller musikk. På den måten slipper jeg også å tenke på at det samler seg opp hauger med cover rundtom. Eneste som er litt dumt er at tjenester som Spotify fortsatt ikke leverer i forhold til det pirat kopiering kan tilby: det mangler artister, album, sanger og man kan ikke få de som løse filer slik du får med en cd eller tpb torrent nedlastning. Det er fryktelig irriterende å finne et album på Spotify, der halvparten er merket med "not available in your country".

Lenke til kommentar

Når det gjelder å kjøpe lossless filer over nett, så er det en grunn til at ingen butikker tilbyr det.

 

Det blir rett og slett for dyrt, båndbredde forbruket dette vil medføre vil gjøre at man må ha datahaller på størrelse med Google eller facebook sine for å få det til. Og kundegrunnlaget er nok ikke stort nok til å gå til sånne investeringer.

Tullball. Hvis Valve kan tjene penger på at jeg kjøper og laster ned et spill på 10+ gig for ~30€, så kan Amazon tjene penger på at jeg kjøper og laster ned et tapsløst musikkalbum på 0.5 gig for ~10€. Og jeg nekter å tro at amazon er mer uvillige til å investere i serverkapasitet enn Valve.

 

Kostnadene for båndbredde og lagringsplass er marginale i forhold til salgsprisen.

 

Streaming i tapsløst format blir nok fort i dyreste laget, men salg av nedlastbare versjoner som de fleste uansett bare laster ned en gang eller to burde ikke være et problem i det hele tatt. Bandcamp klarer det, da burde pokker ta de store aktørene klare det også.

Lenke til kommentar

Definer 1080P? Med riktig minnepenn og de fleste eksterne harddisker og USB2.0 så kan du vell klare Blu-Ray rips med 25-35mbps så vidt det er, men jeg ville ikke satset pengene mine på det. Om du kjører diverse MKV og MP4 med bitrate nede på alt fra 5-15mbps så går det nok helt fint vil jeg tro.

Huvudet på spiken. Många tror att bara det står 1080p i en mkv så är det bluray. En normal bluray rippat utan tap (ta bort allt extramaterial och extra språk), men med hd ljud och ett vanligt dts spår blir gärna 25-30GB i storlek, ofta mer, men bitraten är fortfarande detsamma. I de flesta fall kan man inte streama bluray tapsfritt över 100mb nätverk. Då en Bluray gärna ligger på 25-30MB/s säger det sig självt att man inte kan streama det över nätet.

Jeg ser poenget deres.

La meg si det på en annen måte: Jeg har aldri hatt problemer med å se en film som visstnok er i 1080p på WD TV'en. Derimot har de heller aldri vært over 15GB, så noe komprimering er det selvsagt. Ser jeg forskjell på det og bluray? Nei. Men kan hende jeg hadde gjort det om jeg hadde 150" lerret istedet for 37" LCD som drar på åra. :)

 

Poenget er at jeg ikke opplever problemer med digitale format. Det vil alltid være de som ikke opplever en slik løsning som god nok, men mange vil nok ikke kunne se noen særlig forskjell likevel.

Lenke til kommentar

Der har vi jo platebransjens store akilleshæl og hele årsaken til at de rett og slett ikke fortjener bedre. De henger jo ikke med i utviklingen og spenner ben på seg selv ved å nekte digitale tjenester tilgang på ditten og datten.

 

Om alle plateselskaper hadde gått sammen for et åpent marked og satt et skikkelig eksempel så kunne de jo skaffet gunstige lisensieringsavtaler med digitale tjenester som blant annet Spotify og dermed tjent mer penger, hengt med i utviklingen samtidig som de gjør de lovlige tilbudene mer attraktive for forbrukerne.

 

 

Nå motarbeider diverse plateselskaper seg selv ved å nekte salg av sine album, sanger og artister på diverse digitale tjenester og dette gjør jo igjen at ulovlige metoder ikke bare er gratis, men har et fullstendig utvalg i stort sett alle den kvaliteten man skulle kunne ønske..

 

Sånn som de holder på nå så ber de jo rett og slett folk om å velge mellom:

 

1: "Den lovlige veien"

- Her får du et kunstige begrenset utvalg av sanger

- Du har stort sett ikke lokal tilgang til filene

- Begrenset til den kvaliteten som vi bestemmer at du skal måtte klare deg med

- Kommer stort sett med merkelige prismodeller som ikke passer for digital distribusjon

 

2: "Den ulovlige veien"

- Her kan du velge og vrake mellom alt det du måtte ønske

- Du har fullstendig tilgang til filene, du kan konvertere og gjøre hva enn du vil

- Last ned i den kvaliteten som passer best for deg

- Fri tilgang, helt "gratis"

 

 

Har sagt det før og jeg sier det igjen, de kan ikke syte og klage over piratkopiering når de konsekvent går imot det å implementere løsninger som kan tilby forbrukere de samme fordelene som piratkopiering gjør. At ting skal være gratis er det vell ingen som forventer, men skal jeg først betale så forventer jeg jo faktisk at tjenesten som leveres ikke skal være full av kunstige begrensinger og all slags annet tullball.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vell...så har du det med DYNAMIKK i tillegg da....

CD-mediet er jo ødelagt slik det er i dag...av pengekåte produsenter og andre tullinger som skal tjene seg rike på artistene, og kjøpere uten den minste peiling på KVALITET!!!

Jeg gidder ikke gå i detaljer ang dette, da det er litt drøyt i denna tråden, men interesserte kan ta en titt her:

http://www.hifisentr...ic,56052.0.html

Wooohooo...igjen :p

 

Cd-mediet har en god del bedre dynamikk enn vinyl, men endel innspillinger har dårlig dynamikk, det er sant.

 

AtW

 

At cd-mediet har BEDRE dynamikk på generell basis, enn vinyl....dette MÅ du være snill å dokumentere på et eller annet vis....p-p-pleaze? :)

Lenke til kommentar

Vell...så har du det med DYNAMIKK i tillegg da....

CD-mediet er jo ødelagt slik det er i dag...av pengekåte produsenter og andre tullinger som skal tjene seg rike på artistene, og kjøpere uten den minste peiling på KVALITET!!!

Jeg gidder ikke gå i detaljer ang dette, da det er litt drøyt i denna tråden, men interesserte kan ta en titt her:

http://www.hifisentr...ic,56052.0.html

Wooohooo...igjen :p

 

Cd-mediet har en god del bedre dynamikk enn vinyl, men endel innspillinger har dårlig dynamikk, det er sant.

 

AtW

 

At cd-mediet har BEDRE dynamikk på generell basis, enn vinyl....dette MÅ du være snill å dokumentere på et eller annet vis....p-p-pleaze? :)

 

Se på signalet utfra platespillere, S/N ligger på kanskje rundt 70 dB, la oss si man har en praktisk dynamikk på kanskje 80-90 dB om man er heldig. På CD er den praktiske dynamikken tilgjengelig kanskje rundt 110-120 dB.

 

AtW

Lenke til kommentar

Tilgjengelig dynamikk på CD er ca. 93 dB mot ca. 80 dB (mindre i bassen) på LP, så det har du forsåvidt rett i, men for å strekke den litt lenger....

Alle cd-plater i dag er med i lydstyrkekrigen...The Loudness War...(bortsett fra klassisk musikk.)

DERFOR er det bedre lyd på vinyl, og det vil det alltid være så lenge produsentene skal overgå hverandre i lydstyrke.

PÅ tide folk setter seg ned og HØRER på musikk, istedenfor å KONSUMERE musikk.

Selv har jeg solgt min svindyre Wadia cd-spiller og hører 90% på vinyl...det er det en god grunn for :wee:

Lenke til kommentar

Tilgjengelig dynamikk på CD er ca. 93 dB mot ca. 80 dB (mindre i bassen) på LP, så det har du forsåvidt rett i, men for å strekke den litt lenger....

Alle cd-plater i dag er med i lydstyrkekrigen...The Loudness War...(bortsett fra klassisk musikk.)

DERFOR er det bedre lyd på vinyl, og det vil det alltid være så lenge produsentene skal overgå hverandre i lydstyrke.

PÅ tide folk setter seg ned og HØRER på musikk, istedenfor å KONSUMERE musikk.

Selv har jeg solgt min svindyre Wadia cd-spiller og hører 90% på vinyl...det er det en god grunn for :wee:

 

Ja, hakkete LP plater hvor man hører hvert eneste støvkorn er jo kult.. Sluttet for min del med det for 20 år siden.

Endret av LoveAmiga
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tilgjengelig dynamikk på CD er ca. 93 dB mot ca. 80 dB (mindre i bassen) på LP, så det har du forsåvidt rett i, men for å strekke den litt lenger....

Alle cd-plater i dag er med i lydstyrkekrigen...The Loudness War...(bortsett fra klassisk musikk.)

DERFOR er det bedre lyd på vinyl, og det vil det alltid være så lenge produsentene skal overgå hverandre i lydstyrke.

PÅ tide folk setter seg ned og HØRER på musikk, istedenfor å KONSUMERE musikk.

Selv har jeg solgt min svindyre Wadia cd-spiller og hører 90% på vinyl...det er det en god grunn for :wee:

 

Reell tilgjengelig dynamikk på CD er godt over 93 dB, men vi er i det minste enig om at CD-mediet har større dynamikk enn vinyl ser det ut til.

 

AtW

Lenke til kommentar

Ironisk nok har jeg aldri handlet så mye cd`er etter at Spotify kom :) Handlet meg platespiller for litt over en mnd. siden også, og har skrapt i hop godt over 30 vinyl plater siden den tid :p

 

Liker å ha musikken min tilgjengelig i hylla, samtidig som jeg setter stor pris på å lett kunne streame trådløst fra Spotfy/ Google Play hvor enn jeg måtte ønske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...