Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

For dere som har sølv kabler, hvor mye forskjell gjør det kontra orginal/kobber kabel?

 

Jeg har egentlig ikke no godt svar til deg , men vet ikke hvor mange andre som faktisk kjører sølvkabel på forumet her. Problemet jeg har med å ta en direkte sammenligning er at gikk fra en ubalansert kobber kabel til en balansert sølvkabel , så hvor mye av lydendringen som skyldes det faktum at det er en sølvkabel er litt vanskelig for meg å svare på.

 

Uansett er min erfaring fra overgangen fra kobber til sølv at LCD3enne gikk fra å være litt mørkere en jeg foretrakk til å bli helt perfeket for mine ører . Hele lydbildet ble rett og slett litt lysere og luftigere en det var før , følte og at instrument separasjon og slike detaljer ble noe klarere.

 

Om du lurer på å kjøpe sølv eller kobber kabel for den del anbefaler jeg deg å sende en mail til Drew på http://www.moon-audio.com å prate litt med han , alt av headphone kabler jeg har handlet , har jeg handlet fra gutta der. Når jeg kjøpte kabler til Senneheiser HD800enne mine for et par år siden anbefalte han meg å gå for en kobber kabel istedenfor sølvkabelen , da sølvkabelen kunne gjøre HD800enne for lyse, det virker derfor på meg som ærlige folk som ikke bare sier ting for å kjene mest mulig penger :) Ellers er kvaliteten på kablenne veldig bra !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette var egentlig et inlegg jeg antok kom til å komme fra deg , du er jo så bedrevitende på absolutt alt :)

 

Jeg anbefaler moon audio for jeg har kun hatt gode ærfaringed med de , samtidig som jeg advarer om at forskjellene jeg selv hører kan være skapt av overgangen fra ubalansert til balansert. Det er ca 100000 tråder på headfi og andre hi-fi forum som omhandler dette med kabler, jeg har lest en del av de og kommet frem til at jeg vil bruker penger på dette. Uansett er dette ikke en krangel jeg verken orker eller ser noen mening i å ta i denne tråden, folk for lese seg opp på det å ta egne valg. Jeg gjør inenting annet en å legge med egne ærfaringer. Men jeg har jobbet som elektriker i 4 år og er under utdanning som Elektro/automasjons ingeniør så helt blank på teorien rundt forskjellig ledermateriale og termineringer er jeg jo ikke.

 

Edit : Dette er uansett en debatt jeg tror BMW er fult klar over selv, tror de aller fleste hi-fi intresserte er klar over det faktisk...

Endret av Evil-Duck
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor anbefale å spørre seg til råds hos folk som lever av å selge overtro-baserte produkter? Kablingsdebatten er død for alle som ønsker å ha det fnugg av teknisk backing bak det på påstås. Det er irrelevant sålenge man ikke lefler med design som er komplett idiotiske.

 

AtW

Som feks Fidelio X1 som lakus har.

Standard kabelen til de hadde så høy motstand at gjorde lyden betydelig verre.

Iallefall det han sa til meg.

Så noen ganger kan det ha noe for seg å skifte kabel.

Lenke til kommentar

Jupp, har man ikke høytalerkabler til 1k per meter, vil man slite med å få skikkelig lyd.

Bør være lagd av en blanding av nanite, gull og BS. Jo mer BS, jo bedre lyd. Men det koster også der etter.

 

On another note. Sliter fortsatt med å finne røramp til meg selv, for mye å velge i egentlig, og koster litt mye å drive å prøve og feile.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Alle vet at høyttalerkabler er en del forskjell på.

Signalkabler derimot er mye mindre forskjell.

 

Nei, "alle" vet ikke det, kobber med grei diameter, problem solved, det er ingen forskjell, dette er vist gang på gang på gang.

 

AtW

Som feks Fidelio X1 som lakus har.

Standard kabelen til de hadde så høy motstand at gjorde lyden betydelig verre.

Iallefall det han sa til meg.

Så noen ganger kan det ha noe for seg å skifte kabel.

 

Hvor stor motstand hadde denne kabelen? Om det er riktig så er det spektakulært inkompetent design, men skal ikke utelukke at dette skjer en gang i skuddåret, men da er problemet ditt valg av hodetelefonleverandør.

 

AtW

Lenke til kommentar

Dette var egentlig et inlegg jeg antok kom til å komme fra deg , du er jo så bedrevitende på absolutt alt :)

 

Jeg anbefaler moon audio for jeg har kun hatt gode ærfaringed med de , samtidig som jeg advarer om at forskjellene jeg selv hører kan være skapt av overgangen fra ubalansert til balansert. Det er ca 100000 tråder på headfi og andre hi-fi forum som omhandler dette med kabler, jeg har lest en del av de og kommet frem til at jeg vil bruker penger på dette. Uansett er dette ikke en krangel jeg verken orker eller ser noen mening i å ta i denne tråden, folk for lese seg opp på det å ta egne valg. Jeg gjør inenting annet en å legge med egne ærfaringer. Men jeg har jobbet som elektriker i 4 år og er under utdanning som Elektro/automasjons ingeniør så helt blank på teorien rundt forskjellig ledermateriale og termineringer er jeg jo ikke.

 

Edit : Dette er uansett en debatt jeg tror BMW er fult klar over selv, tror de aller fleste hi-fi intresserte er klar over det faktisk...

 

Jeg er bare bedrivende når jeg faktisk vet bedre.

 

Det er tusenvis av folk som tror på homeopati også, det beviser ingenting. Denne overtroen er en mare som rir audiobransjen og gir dårligere kvalitet for oss alle.

 

Om du kan teorien så er det enkelt å se at kabelpratet er vissvass over hele linja, det underbygges av lyttetester også.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Jeg er bare bedrivende når jeg faktisk vet bedre.

Du er hele forumets bedreviter og kverulant, rett og slett :)

Du sier at det er tusenvis av folk som tror på homeopati, hva da med religion?

Kan jo reise deg en tur til Midt-Østen og fortelle alle muslimer at det de tror på bare er piss?

Fordi DU ikke merker forskjell på en ting betyr det ikke at andre ikke klarer å skille dem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du er hele forumets bedreviter og kverulant, rett og slett :)

Du sier at det er tusenvis av folk som tror på homeopati, hva da med religion?

Kan jo reise deg en tur til Midt-Østen og fortelle alle muslimer at det de tror på bare er piss?

Fordi DU ikke merker forskjell på en ting betyr det ikke at andre ikke klarer å skille dem.

 

Det er bare piss det også. Hva er egentlig argumentet her? Siden folk tror på noe tøv som ikke har ett fnugg av vitenskaplig dekning, så kan vi like gjerne tro på tøv uten vitenskaplig dekning også innen audio?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Det er bare piss det også. Hva er egentlig argumentet her? Siden folk tror på noe tøv som ikke har ett fnugg av vitenskaplig dekning, så kan vi like gjerne tro på tøv uten vitenskaplig dekning også innen audio?

 

AtW

Du har min fulle støtte AtW.

Eg kan ohms lov, beregne motstand i tversnitt av kabel osv.

Det er alt for mange som tror på ting som er helt latterlig.

Lenke til kommentar

Hvorfor anbefale å spørre seg til råds hos folk som lever av å selge overtro-baserte produkter? Kablingsdebatten er død for alle som ønsker å ha det fnugg av teknisk backing bak det på påstås. Det er irrelevant sålenge man ikke lefler med design som er komplett idiotiske.

 

AtW

Det er faktisk noen db forskjell i forskjellige frekvenser. http://www.innerfidelity.com/content/headphone-cable-measurements-part-one-page-2

Lenke til kommentar

Det er faktisk noen db forskjell i forskjellige frekvenser. http://www.innerfidelity.com/content/headphone-cable-measurements-part-one-page-2

 

Det er ingenting som støtter den påstanden i målingene du lenker til. Det er litt forskjell i den ene kanalen, men eventuelle større motstand vil ikke manifestere seg på denne måten med størst forskjell på lave frekvenser, og kun på den ene siden, alt tyder på at det er forskjellige tetting er årsaken til forskjellen.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

Hvor stor motstand hadde denne kabelen? Om det er riktig så er det spektakulært inkompetent design, men skal ikke utelukke at dette skjer en gang i skuddåret, men da er problemet ditt valg av hodetelefonleverandør.

 

AtW

 

Kabelen som følger med Fidelio X1 er på rett under 2ohm. Den er dog ekstremt lett å bytte da det bare er en vanlig 3,5mm jack som går inn i klokkene. Kjøpte ny kabel på Clas Ohlsson for 49 kroner - 0,4ohm og klarere lyd. Utover det så er hodetelefonene absolutt strålende så å si at det er spektakulært inkompetent design (spektakulært inkompetent valg av tredjeparts kabel å bundle med klokkene derimot... ) eller feil valg av hodetelefonleverandør er ekstremt.

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

 

Kabelen som følger med Fidelio X1 er på rett under 2ohm. Den er dog ekstremt lett å bytte da det bare er en vanlig 3,5mm jack som går inn i klokkene. Kjøpte ny kabel på Clas Ohlsson for 49 kroner - 0,4ohm og klarere lyd. Utover det så er hodetelefonene absolutt strålende så å si at det er spektakulært inkompetent design (spektakulært inkompetent valg av tredjeparts kabel å bundle med klokkene derimot... ) eller feil valg av hodetelefonleverandør er ekstremt.

 

2 ohm? På kanskje omtrent en meter kabel? Dvs 0.01 mm^2 i tversnitt? Er du helt sikker på det?

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er et kjent problem for kablen som følged med den aktuelle hodetelefonen , hvorvidt det er et valg som er tatt av Phillips eller om det er en fabrikasjonsfeil vet jeg dog ikke .

 

Er isåfall en simpel sak å bytte ut med en kabel for 10 kr. Sølv er poengløst, 0,01 mm^2 er så ekstremt lite at nesten en hvilken som helst kabel vil være tykkere.

 

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...