Gå til innhold

Tråden for de hodetelefonofile


miCro

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Er isåfall en simpel sak å bytte ut med en kabel for 10 kr. Sølv er poengløst, 0,01 mm^2 er så ekstremt lite at nesten en hvilken som helst kabel vil være tykkere.

 

AtW

 

hehe , kabel diskusjonen tar jeg ikke noe videre, da jeg helst ikke vil forsøple denne ellers hyggelighe og siviliserte tråden med at to polariserte sider skal krangle så fillene fyker over et tema de ikkje blir enige om uansett. Ellers er problemet mitt med å være med i denne debatten at jeg ikke har testet ettermarkedskablenne med stock kablenne rent oppimot hverandre, da jeg kjøper meg nye kabler for gå over fra ubalansert til balansert. Derfor benekter jeg heller ikke at de forbedringenne jeg hører oppstår i prosessen der jeg går fra det ubalansert til det ballansert trinnet på forsterkeren.

 

Jeg tviler dog på at kvadratet på phillips kabelen er 0,01mm^2 . tipper den høye motstanden ligger i dårlige termineringer.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

God morgen

 

Jeg har kjøpt meg en B&W P7 og sitter å lurer på om jeg skal investere i en bedre forsterker.

Jeg har nettopp kjøpt en Fiio E6 men her hører jeg ingen forskjell. Har testet med en billig Sennheiser HD 201 og en Sennheiser Momentum Over Ear uten å merke noe her også. Skal rote frem et eldre Koss Porta Pro og se om også det forblir upåvirket

 

Jeg vurderer derfor en Fiio E17, men er usikker på om jeg vil merke noe her også. Noen som har noen formeninger om dette?

Lenke til kommentar

God morgen

 

Jeg har kjøpt meg en B&W P7 og sitter å lurer på om jeg skal investere i en bedre forsterker.

Jeg har nettopp kjøpt en Fiio E6 men her hører jeg ingen forskjell. Har testet med en billig Sennheiser HD 201 og en Sennheiser Momentum Over Ear uten å merke noe her også. Skal rote frem et eldre Koss Porta Pro og se om også det forblir upåvirket

 

Jeg vurderer derfor en Fiio E17, men er usikker på om jeg vil merke noe her også. Noen som har noen formeninger om dette?

Hvilket lydkort/dac har du?

Lenke til kommentar

 

hehe , kabel diskusjonen tar jeg ikke noe videre, da jeg helst ikke vil forsøple denne ellers hyggelighe og siviliserte tråden med at to polariserte sider skal krangle så fillene fyker over et tema de ikkje blir enige om uansett. Ellers er problemet mitt med å være med i denne debatten at jeg ikke har testet ettermarkedskablenne med stock kablenne rent oppimot hverandre, da jeg kjøper meg nye kabler for gå over fra ubalansert til balansert. Derfor benekter jeg heller ikke at de forbedringenne jeg hører oppstår i prosessen der jeg går fra det ubalansert til det ballansert trinnet på forsterkeren.

 

Jeg tviler dog på at kvadratet på phillips kabelen er 0,01mm^2 . tipper den høye motstanden ligger i dårlige termineringer.

 

Like fullt, poenget er det samme. dette er kunn ett problem om designet er gjennomført inkompetent, noe det helt åpenbart er når man presterer å få 2 ohms motstand i en så kort kabel.

 

AtW

Lenke til kommentar

Nokon som har prøvd Bose QC15 og Sennheiser Momentum Over-ear? Var en liten tur innom Elkjøp her om dagen, der dei hadde stilt ut QC15-ane, og prøvde dei kjapt. Virka som et relativt nøytralt (kanskje litt skarpt) lydbilete. Nokon som har prøvd begge og veit noko om Momentum-lydbiletet?

 

Tenker kanskje det hadde vore greit med eit par portable hodetelefonar, sjølv om eg for augneblunken har dugande pluggar. :)

Lenke til kommentar

Spørsmålet da er vel om du vil ha aktiv støydemping eller ikke. Sennheiser Momentum over-ear vil ha en stor fordel i lydkvalitet og lydbilde i forhold til Bose QC15, men til gjengjeld en dårligere evne til å dempe støy utenfra. Dette er den lille erfaringen jeg har fått med disse to.

 

Bose QC15 vil ikke ha like god lyd med støydempingen satt til aktiv da dette vil skape små forstyrrelser. Man legger merke til susing om man har støydemping på og ingen lyd i klokkene.

Lenke til kommentar

Når jeg kjøpte kabler til Senneheiser HD800enne mine for et par år siden anbefalte han meg å gå for en kobber kabel istedenfor sølvkabelen , da sølvkabelen kunne gjøre HD800enne for lyse, det virker derfor på meg som ærlige folk som ikke bare sier ting for å kjene mest mulig penger :) Ellers er kvaliteten på kablenne veldig bra !

 

Det kan godt være at han er en ærlig kar med gode hensikter, men det betyr ikke nødvendigvis at han har noen holdbar dekning for påstandene sine :)

 

For en del år tilbake var jeg selv av den oppfatning at jeg kunne høre forskjell på kablene til Sennheiser-hodetelefonen (1) min (selv om jeg mente at forskjellen var relativt subtil), men etterhvert forstod jeg at det dreide seg mer om ønsketenkning og placebo fra min side.

 

I hi-fi miljøet florerer det med myter og standpunkter der grunnlaget er manglende eller ikke-eksisterende, og i mange tilfeller stammer disse mytene fra økonomiske interesser og uvitenhet. Det dreier seg ikke bare om at det vitenskapelige grunnlaget ofte er syltynt, men også at man i praksis har problemer med å høre forskjell under kontrollerte forhold (f.eks. doble blindtester. En potensiell, målbar forskjell har ingen praktisk verdi dersom øret ikke er istand til å oppfatte det).

 

Når det er sagt så har jeg ikke noe imot å betale litt ekstra dersom kabelen gir en form for merverdi, f.eks. i form av bedre konstruksjon/holdbarhet. Men jeg ville ikke betalt ekstra for en påstått forskjell som baserer seg utelukkende på lydkvalitet, på grunn av det manglende grunnlaget.

 

Dersom man har praktiske muligheter til det, kan man alltids arrangere en dobbel blindtest av kablene det er snakk om, og finne ut om man selv er istand til å høre forskjell under kontrollerte forhold.

 

EDIT:

(1) Snakker altså om HD650, og ikke HD800 som jeg bruker nå.

Endret av hal9k
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan godt være at han er en ærlig kar med gode hensikter, men det betyr ikke nødvendigvis at han har noen holdbar dekning for påstandene sine :)

 

For en del år tilbake var jeg selv av den oppfatning at jeg kunne høre forskjell på kablene til Sennheiser-hodetelefonen (1) min (selv om jeg mente at forskjellen var relativt subtil), men etterhvert forstod jeg at det dreide seg mer om ønsketenkning og placebo fra min side.

 

I hi-fi miljøet florerer det med myter og standpunkter der grunnlaget er manglende eller ikke-eksisterende, og i mange tilfeller stammer disse mytene fra økonomiske interesser og uvitenhet. Det dreier seg ikke bare om at det vitenskapelige grunnlaget ofte er syltynt, men også at man i praksis har problemer med å høre forskjell under kontrollerte forhold (f.eks. doble blindtester. En potensiell, målbar forskjell har ingen praktisk verdi dersom øret ikke er istand til å oppfatte det).

 

Når det er sagt så har jeg ikke noe imot å betale litt ekstra dersom kabelen gir en form for merverdi, f.eks. i form av bedre konstruksjon/holdbarhet. Men jeg ville ikke betalt ekstra for en påstått forskjell som baserer seg utelukkende på lydkvalitet, på grunn av det manglende grunnlaget.

 

Dersom man har praktiske muligheter til det, kan man alltids arrangere en dobbel blindtest av kablene det er snakk om, og finne ut om man selv er istand til å høre forskjell under kontrollerte forhold.

 

EDIT:

(1) Snakker altså om HD650, og ikke HD800 som jeg bruker nå.

Helt riktig. Det som har noe å si er at kobberet er rent, at det er nok kvadrat og at kabelen ikke er for lang og at termineringene er gode og pluggene/kontaktene er rene.

Det meste annet er money talks and bullshit walks. Rent teknisk sett kan du elektrisk måle motstand, spolevirkning og kondensatorvirkning i hver av lederene og i mellom dem. Disse målingene må du som regel ha måleapparat for å skille. Det finnes folk med gullører som virkelig kan høre forskjell når det blir over en viss terskelverdi, men for folk flest så bommer de aller fleste grovt i en godt satt opp ABX.

Lenke til kommentar

Spørsmålet da er vel om du vil ha aktiv støydemping eller ikke. Sennheiser Momentum over-ear vil ha en stor fordel i lydkvalitet og lydbilde i forhold til Bose QC15, men til gjengjeld en dårligere evne til å dempe støy utenfra. Dette er den lille erfaringen jeg har fått med disse to.

 

Bose QC15 vil ikke ha like god lyd med støydempingen satt til aktiv da dette vil skape små forstyrrelser. Man legger merke til susing om man har støydemping på og ingen lyd i klokkene.

 

Det stemmer, ja. Veit du noko om lydsignaturen på Momentum-ane?

 

Det værste er jo dyre kabler ment for digitale signaler. Kabler ment for analoge signaler kan jeg skjønne da de er veldig mye mere utsatt for støy. Her er et fint eksempel på bortkastede penger. Er jo nesten litt artig hvor kreativ de er for å forklare prisen.

 

Sei den ikkje er seriøs, ver så snill... Såg videoen, og fekk vondt i magen. Kva i alle dagar er poenget med å lage en kabel som støtter meir data enn overføringsgrensesnittet uansett?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...