Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

Til den prisen der forventer jeg at selger faktisk tørker støv før han tar bilder, vasker gulvmattene og setter de inn med noe produkt som gjør at de blir sorte igjen og ikke falmet og grå. 

 

Ellers burde prisen reflektere hvilken stand en slik bil er i, og når man ser mengden bolter som er rustne, noe som ser ut som påbegynt rustdannelse ved ene dempertårnet så tror jeg nok at selger er en smule optimist. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

De bilene er noen takras, sett på annonser av 2014 modeller kostet på 190 på den ene, 220 på en, 255 på den siste. Mange tenker nok "Nå må den da gå lenge, alt er jo byttet nå!". Men nei, det funker ikke sånn. Absolutt alt kan gå galt, og gjerne samme ting flere ganger også. Ufattelig å skulle betale over 250 tusen for en 14-modell slik bil. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Med god kjennskap til model S 2013 ville jeg aldri bydd mer en 80k for den der. Folk som gjør det kan umulig være klar over den økonomiske fella de der er til tross for allerede skyhøye vedlikeholdskostnader. Jeg kan ikke forklare prisnivået (ønsket pris) på sånne med noe annet enn enorm naivitet og kunnskapsmangel. Det plager meg å tenke på hvor mange som kommer til å oppleve enorme skuffelser. På den andre siden så synes jeg også synd på eiere som er desperate etter å stoppe pengesluket ved å selge unna.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke synd på noen av dem. Lessons cost money, good ones a lot. Gratis superlading og spare penger på drivstoff, "elmotor har bare 20 bevegelige deler mot fossilmotor 2000" etc etc. Syns jeg så at skifte elmotor kostet ca 80 tusen. Man kan trolig skifte fossilmotor for 30-40 litt avhengig av modell. Men de fleste fossilmotorer holder vel 300 tusen km uten store påkostninger. Det disse selgerne gjør er bare å vente på neste "big sucker", man trenger bare 1 kjøper. Er vel en grunn til at slike biler hoper seg opp og til slutt dumpes på auksjonen, det er nok siste utvei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En kollega hadde en veldig tidlig S og var strålende fornøyd så lenge de stadig flere feilene ble tatt av garantien. Så stivnet smilet da garantien gikk ut og alt måtte dekkes av egen lomme. S er en stor, tung bil med få kilder til reservedeler, så nesten enhver reparasjon blir dyr.

"Heldigvis" gikk den bilen på en skikkelig smell på glatt føre (uten skade på kollega eller andre mennesker), så de stadige utgiftene sluttet plutselig, og utbetalingen fra kasko mer enn dekket innskuddet på å lease en ny og vesentlig mindre elbil fra et merke med godt rykte for holdbarhet og økonomisk bilhold.

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Penny skrev (11 timer siden):

En kollega hadde en veldig tidlig S og var strålende fornøyd så lenge de stadig flere feilene ble tatt av garantien. Så stivnet smilet da garantien gikk ut og alt måtte dekkes av egen lomme. S er en stor, tung bil med få kilder til reservedeler, så nesten enhver reparasjon blir dyr.

"Heldigvis" gikk den bilen på en skikkelig smell på glatt føre (uten skade på kollega eller andre mennesker), så de stadige utgiftene sluttet plutselig, og utbetalingen fra kasko mer enn dekket innskuddet på å lease en ny og vesentlig mindre elbil fra et merke med godt rykte for holdbarhet og økonomisk bilhold.

Ja, S og X er store, tunge, kompliserte biler som nødvendigvis blir dyre å vedlikeholde etterhvert. Jeg har eid begge to. Byttet nå til en Model Y, den mangler mye av de tingene som gjør S og X dyre å eie og som feiler ofte. Slik som elektriske dørhåndtak eller dører, luftfjæring, PTC-varmeelement osv. I tillegg er den vesentlig lettere, noe som hjelper på hjulopphengsslitasje. Så jeg har troen på at det blir en vesentlig rimeligere bil å holde over tid. Konas drøyt 4 år gamle Model 3 har kun vært på verksted én gang, pga. defekt bakrutevarme. Mine S og X hadde langt flere barnesykdommer enn det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (33 minutter siden):

Jeg har eid begge to. Byttet nå til en Model Y, den mangler mye av de tingene som gjør S og X dyre å eie og som feiler ofte. Slik som elektriske dørhåndtak eller dører, luftfjæring, PTC-varmeelement osv. 

PTC varmeelement er det som befinner seg i en brødrister. Noe så enkelt burde ikke være kilde til feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -i skrev (10 minutter siden):

PTC varmeelement er det som befinner seg i en brødrister. Noe så enkelt burde ikke være kilde til feil.

Likevel har det vært en konstant kilde til feil på elbiler fra "tidenes morgen". Fra Think, via Leaf til Tesla X og på en haug andre modeller. Husk at det er svært høy effekt som avgis (5-6kW) inne i en liten, vannfylt enhet. Ikke akkurat en brødrister.

Lenke til kommentar

En brødrister er regulert av effekt og et PTC-element er regulert av temperatur der motstanden bli høyere desto varmere det blir.

Skal ikke si noe om mekanikken bak et PTC-element som svikter, men det er ikke det samme som å ha en fast spenning inn og vikle en metalltråd langt nok til å regulere effekt og holde den tykk nok til å tåle å brenne av effekten.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (19 minutter siden):

En brødrister er regulert av effekt og et PTC-element er regulert av temperatur der motstanden bli høyere desto varmere det blir.

Da burde det være mer feil med en brødrister da.

Uansett så er det veldig enkelt så det sier litt om de som klarer å føkke det opp. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, uname -i said:

Da burde det være mer feil med en brødrister da.

Uansett så er det veldig enkelt så det sier litt om de som klarer å føkke det opp. 

 

Gåent PTC element er gjenganger på mange biler. En av de få feilene som bruker å forekomme på Nissan Leaf f.eks. 

Det blir vel gjerne overslag mellom elementene som skjer. Går jo på 400V DC.

Forøvrig vært borti flere gåene brødristere. En som ble kjøpt på biltema funker ikke når den var ny engang. Måtte åpne den å gå over alle loddingene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 minutter siden):

Da burde det være mer feil med en brødrister da.

Uansett så er det veldig enkelt så det sier litt om de som klarer å føkke det opp.

Har lyst å kjøpe dine fantastiske PTC-elementer. Har du vurdert å starte et AS som produserer PTC-elementer og brødristere?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Hvis du er god til å skru bil selv behøver det ikke å bli så galt da delene er rimelige. Men for den som setter bilen på verksted for alt så blir det fort dyrt...

Så lenge det ikke er batteriet det er feil på, litt som på fosil bil så er veldig få som bytter motor i garasjen hjemme. Med tanke på at det er kjente svakheter på batteriet til tidlige model s så hadde jeg aldri tørt å ha en.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...