Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Morsomme, stilige, idiotiske bilannonser fra Finn.no


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Joda. men tesla er for folk med penger generelt. Alle kan kjøpe en Opel til 400k om de ønsker.

Dessuten er dette en fin investering for selger, forutsatt at han får selge før markedet blir oversvømt slik som hos tesla.

Jeg vil si at om man ikke har nok penger til en Tesla så har man sannsynligvis heller ikke penger til å betale betydelig overpris for en Opel. Spesielt når det du betaler for egentlig er dårlig planlegging mtp at du ikke bestilte i tide.

Lenke til kommentar

 

Jeg vet dette var en greie på Tesla, men det er tross alt en premium-bil i høy prisklasse. - Lurer på hvor mange som vil betale nesten 100k ekstra for en Opel ....

Nei, Tesla er ikke premium selv om prisen er høy.

 

Da har vi nok forskjellig oppfattelse av det. - Jeg tror jeg ville kalle en bil som i utgangspunktet koster 1.5 mill og har alt av utstyr for Premium selv om den ikke har samme interiørkvalitet som en Mercedes...

Lenke til kommentar

Da har vi nok forskjellig oppfattelse av det. - Jeg tror jeg ville kalle en bil som i utgangspunktet koster 1.5 mill og har alt av utstyr for Premium selv om den ikke har samme interiørkvalitet som en Mercedes...

Heldigvis ikke prislappen som definerer om det er premium eller ikke. Ellers kunne man jo kalt mustang for en premiumbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Nei, Tesla er ikke premium selv om prisen er høy.

Så en bil som konkurrerer mot BMW 7-klasse, Audi A8 (og S8) og Mercedes S-klasse er ikke en premiumbil? Den skal du få lov til å forklare meg.

Den konkurrerer ikke mot de bilene på noen som helst måte, den er bare priset i samme område.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Den konkurrerer ikke mot de bilene på noen som helst måte, den er bare priset i samme område.

Så, sett bort i fra el-biler, hvilke biler mener du Tesla S konkurrerer med? Med tanke på utstyrsnivå, motorkraft, design etc så vil jeg si det er en premiumbil. Det er ikke interiørkvaliteten alene som bestemmer om noe er premium.

 

Premium går på detaljer og opplevd luksus. Å sitte i en Tesla(sett bort fra akselerasjon) gir deg ikke mer luksusfølelse enn å sitte i en nyere Peugot eller Skoda.

 

Sakset fra en engelsk tråd, som svar på "why would anyone choose another luxury car over a Tesla?":

 

 

  • Luxury. To a lot of people Tesla is not luxury. The materials and finishes are nice but not on par with Mercedes, BMW, and Audi. Sit in a Mercedes S Class back-to-back with a Tesla. For that matter sit in a C class. Tesla's design is nice but the materials are closer Buick or Volkswagen. And by VW I'm talking the Golf which has a great interior for a $20k car.  I would venture in the $70k to $120k sedan/SUV market that the Model S/X is the least luxurious by a wide margin. (Update: I went to the Chicago Auto Show and sat in the top offerings from Volvo and the new Genesis brand from Hyundai. Tesla is not in he same league in terms finishes, materials or comfort. I witnessed about five guys over 70 nodding their heads in solemn approval after getting out of the new Genesis flagship. Tesla is putting their money into battery, motor and infotainment. It's a different beast.)
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjønner litt hvor poenget kommer fra, men det er stor forskjell på en nyere Peugeot/Skoda enn en Tesla S. Det forstår selv et barn.

 

Teknologien er også viktig. Jeg vil si at Tesla S er en premiumbil, men ikke en luksusbil. Det er ganske lett å forstå at Tesla måtte kjøre noen kompromiss, og selv om Tesla er en premiumbil så har de fokusert litt mindre på interiørfølelsen enn det de andre har, men samtidig så har de andre ting å stille med en konkurrentene. 

 

Den er ikke i øvre spektrum av premiumbiler, det vil jeg ikke si, men den er der.
 

Lenke til kommentar

Det er enklere for premiumprodusenter å lage en god el-bil, enn for Tesla å lage en premium bil. En stor skjerm og "annerledes" løsninger er ikke ensbetydende med premium. Og prisen er den minste faktoren for om noe er premium eller ikke, noe Mustang som nevnt av Hansien er er et gulleksempel på.

 

Teslas største utfordring i fremtiden er å lage elbiler med en materialkvalitet og opplevelse som forsvarer prislappen utover ytelse og "annerledesløsninger" som en jumboskjerm i dashboardet og appstyring av bilen.

Mot 2020 har Mercedes, BMW, Audi og Porsche fullverdige elbiler på markedet som har samme ytelser som Tesla, men med fordel i sin lange erfaring med utvikling og konstruksjon av premiumbiler hva materialer, interiørkvalitet og karosserikonstruksjon angår.

Der har Tesla dessverre mye å hente i all sin bruk av amerikansk hardplast og "primitive" løsninger som er akseptert på hjemmemarkedet av et publikum som har andre forventninger til biler og dens interiør enn europeiske premiumkunder.

 

Her er en god artikkel om emnet som har vært diskutert mange ganger mellom Tesla Peasant og Premium Master Race;

http://www.thedrive.com/opinion/8019/tesla-is-screwed-once-luxury-carmakers-start-building-real-electric-cars

 

Et par bilder sier mer enn ord:

2015 Mercedes S-klasse

2015-Mercedes-Benz-S-Class-interior-prof

 

2017 Tesla Model S

2017_tesla_model-s_sedan_p100d_i_oem_4_1

Lenke til kommentar

Problemet er at folk mener at det er en helt annen klasse. Jeg vil si de konkurrerer. Tesla vinner på noe, men taper på andre ting (derav interiøret). Det er ikke slik at dersom man innrømmer at Tesla er en bil i premium-segmented så er den automatisk bedre eller like bra som S-klassen, selv om det virker som noen tror det. Alle bilklasser har vinnere og tapere. Tesla er nok taper i premium-segmentet, noe som stort sett er pga interiøret. Bare fordi det er en dårlig premium-bil betyr det ikke at den ikke er der. 

Angående bildene så blir det litt smak og behag. Selv om Mercedesen vinner så vil jeg ikke si at tre i interiøret er noe pent, selv om det er mer behaglig å ta på.

Lenke til kommentar

Ja, og du er nok ikke alene om å ha det inntrykket av at de konkurrerer. Men dersom man river bilene fra hverandre vil nok flere ha åpnet øynene for at Tesla er lite annet enn et sminket, primitivt vesen. Jeg har en del erfaring fra de tre tyske premiumbilene der mye ressurser også går i detaljer du ikke ser: antall skruer for å holde deksler på plass, hvordan ledningsnett er buntet sammen, at karosseriet har lavt antall avvik i glipper, valg av skinn/lær, setets konstruksjon osv. Ser du på den kromlinjen bakover over bakdørene på Tesla S så ser du for eksempel at den ikke har like stor avstand mellom tak og dør hele veien. Glipper er også avvikende mellom andre karosserideler og vrir du bilen nok så åpner dashbardet seg såpass at du enkelt kan se inn i ledningsnettet bak billig, hard plast.

 

Men nok offtopic fra min side nå. Til sist har du rett all den tid myndighetene også mener den pr definisjon er en premiumbil, men jeg gjetter på at det har med prisforhold/karosseriform, fremfor kvalitet/reelle konkurrenter.

 

Fra OVF's statistikk:

 

Minibiler 65 1,4 155 1,4 887 1,8 337 2,4 1 318 2,6 -54,0 -32,7

Småbiler 422 9,2 956 8,4 5 003 10,1 1 689 12,0 5 763 11,3 -43,4 -13,2

Kompaktklassen 1 528 33,3 4 041 35,6 16 702 33,7 4 908 34,8 16 542 32,3 -17,7 1,0

Mellomklassen 589 12,8 1 308 11,5 6 189 12,5 2 023 14,3 7 166 14,0 -35,3 -13,6

Store biler 336 7,3 870 7,7 2 886 5,8 672 4,8 2 282 4,5 29,5 26,5

 

Luksusbiler 11 0,2 57 0,5 612 1,2 110 0,8 870 1,7 -48,2 -29,7

  • Tesla Model S 9 81,8 42 73,7 523 85,5 96 87,3 801 92,1 -56,3 -34,7
  • Porsche Panamera 1 9,1 5 8,8 37 6,0     4 0,5   825,0
  • BMW 7-serie     4 7,0 29 4,7 7 6,4 28 3,2 -42,9 3,6
  • Mercedes-Benz S-klasse 1 9,1 6 10,5 16 2,6 4 3,6 20 2,3 50,0 -20,0
  • Audi A8         3 0,5 1 0,9 5 0,6 -100,0 -40,0
  • Mercedes-Benz CLS         2 0,3 1 0,9 4 0,5 -100,0 -50,0
  • Jaguar XJ-serie         1 0,2 1 0,9 3 0,3 -100,0 -66,7
  • Aston Martin Rapide         1 0,2     2 0,2   -50,0
  • Maserati Ghibli                 3 0,3   -100,0

Flerbrukbiler 59 1,3 127 1,1 615 1,2 177 1,3 910 1,8 -28,2 -32,4

SUV 1 476 32,2 3 583 31,6 15 892 32,1 3 916 27,7 15 372 30,0 -8,5 3,4

Sportsbiler 28 0,6 78 0,7 220 0,4 84 0,6 251 0,5 -7,1 -12,4

Andre 71 1,5 164 1,4 574 1,2 200 1,4 730 1,4 -18,0 -21,4

Endret av H.A.M.
Lenke til kommentar

Det er enklere for premiumprodusenter å lage en god el-bil, enn for Tesla å lage en premium bil. En stor skjerm og "annerledes" løsninger er ikke ensbetydende med premium. Og prisen er den minste faktoren for om noe er premium eller ikke, noe Mustang som nevnt av Hansien er er et gulleksempel på.

 

Teslas største utfordring i fremtiden er å lage elbiler med en materialkvalitet og opplevelse som forsvarer prislappen utover ytelse og "annerledesløsninger" som en jumboskjerm i dashboardet og appstyring av bilen.

Mot 2020 har Mercedes, BMW, Audi og Porsche fullverdige elbiler på markedet som har samme ytelser som Tesla, men med fordel i sin lange erfaring med utvikling og konstruksjon av premiumbiler hva materialer, interiørkvalitet og karosserikonstruksjon angår.

Der har Tesla dessverre mye å hente i all sin bruk av amerikansk hardplast og "primitive" løsninger som er akseptert på hjemmemarkedet av et publikum som har andre forventninger til biler og dens interiør enn europeiske premiumkunder.

 

Her er en god artikkel om emnet som har vært diskutert mange ganger mellom Tesla Peasant og Premium Master Race;

http://www.thedrive.com/opinion/8019/tesla-is-screwed-once-luxury-carmakers-start-building-real-electric-cars

 

Et par bilder sier mer enn ord:

2015 Mercedes S-klasse

*snip*

 

2017 Tesla Model S

*snip*

 

Bildene er ikke helt rettferdig heller, da Mercedes-bildet er heftig stylet mens Tesla-bildet er irl.

Man kan jo gjøre slik:

tesla-model-s-p85d-interior-1.jpg

 

og sånn

14_156302167.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...