Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Er det flere en meg som nå må logge inn hver gang de vil inn i forumet via en mobil "android" ?

Hver gang? Nei. En sjelden gang? Ja.

 

Hvis du må logge inn hver gang så tviler jeg på at det er Android i seg selv som er problemet. Jeg tror heller at det eventuelle problemet ligger i din valgte nettleser. Det kan være en innstilling der som gjør at du må logge på hver gang, at det eventuelt en gang tidligere har kommet opp et spørsmål om å huske passordet som du da (med eller uten vilje) har bekreftet.

Akkurat de "fenomenet" har jeg opplevd i nettleser der jeg i vanvare har trykket "ikke husk passord" på "ufarlige" sider. 

 

Ikke godt og vite, kom etter en oppdatering på Google som jeg bruker. hadde ikke dette problemet før kunne gå en uke eller mer uten og måtte logge inn igjen, nå kan det gå imellom noen timer eller et par dager før jeg må logge inn igjen. Hadde samme problem i fjor med det begynte og fungere igjen uten at jeg gjorde noe, så ville bare egentlig ha en bekreftelse på om dette gjaldt min telefon eller om det var et gjengse problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Med det antall poster ett par stykker her lirer av seg iløpet av 1 døgn, så antar jeg at dere har all tid i verden til å "vente" på at Lightroom flytter bilder og data mellom 2 maskiner uten at det på noen som helst måte forstyrrer forumaktivitetene.

 

Dette er en metode jeg har utviklet for mange år siden som kalles å se ting i perspektiv...

 

Så perspektivet er "sålenge man ikke bruker hele dagen  til noe fornuftig, så er det ikke noe poeng at en datamaskin gjør noe automatisk, kan like gjerne gjøre det manuelt?"

 

AtW

 

Jeg klarer å gjøre noe annet mens EDB maskinen er opptatt med en oppgave, som feks svare her eller se på Youtube.

Lenke til kommentar

 

 

Med det antall poster ett par stykker her lirer av seg iløpet av 1 døgn, så antar jeg at dere har all tid i verden til å "vente" på at Lightroom flytter bilder og data mellom 2 maskiner uten at det på noen som helst måte forstyrrer forumaktivitetene.

 

Dette er en metode jeg har utviklet for mange år siden som kalles å se ting i perspektiv...

 

Så perspektivet er "sålenge man ikke bruker hele dagen  til noe fornuftig, så er det ikke noe poeng at en datamaskin gjør noe automatisk, kan like gjerne gjøre det manuelt?"

 

AtW

 

Jeg klarer å gjøre noe annet mens EDB maskinen er opptatt med en oppgave, som feks svare her eller se på Youtube.

 

 

Det er bare det at man på manuelt vis må drive å forholde seg til biblioteket og hvor det er lagret.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kickstarter

 

 

The “KOBRA Flash Modifier” is molded from a high-grade, flexible, light diffusing clear silicone that is not affected by high or low temperatures. This allows the “KOBRA Flash Modifier” to bounce back to its originally molded shape after folded from storing in your camera bag. The “KOBRA Flash Modifier” gets its backbone from the patent pending built-in reflector. The reflector bounces the light forward through the clear silicone, acting as a second layer of diffusion, giving the photographer the ability to “paint with the light, not spray.

 
 

Lenke til kommentar

Går rykter om ny Profoto A1 blits (hotshoe utgave) blir lansert på mandag (også hørt andre troverdige rykter rundt denne lanseringen):

 

https://www.dpreview.com/news/8855464127/leak-profoto-is-preparing-to-release-its-first-ever-speedlight-the-profoto-a1

 

6746587457.jpg

3139392355.jpg

0645222636.jpg

 

 

Kan det være at vi endelig får noe skikkelig på kamera-blits i motsetning til de håpløse greiene som kommer fra Nikon og Canon? :) Har hørt noen antydning om pris 7.500 (eks mva; regner jeg med). De har innebygd optisk zoom; modelleringslys og utbyttbart batteri (som skal holde til 350 blink på full styrke). Rask oppladningstid og den kan også brukes for å kontrollere andre profoto blitser via air remote standard. TTL/ETTL støtte samt high-speed sync skal også være på plass. Men det aller viktigste; blitslyset er rundt ikke rektangelformet. Dette kan bli stas.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

....... Men det aller viktigste; blitslyset er rundt ikke rektangelformet. Dette kan bli stas.

 

Hva er fordelene med ikke-rektangulært lys? Mener å huske at det fantes noen for lenge siden (80-tallet?) som av avrundet, men rektangulært ser ut til å være standarden for det meste av små blitser.

Lenke til kommentar

 

....... Men det aller viktigste; blitslyset er rundt ikke rektangelformet. Dette kan bli stas.

 

Hva er fordelene med ikke-rektangulært lys? Mener å huske at det fantes noen for lenge siden (80-tallet?) som av avrundet, men rektangulært ser ut til å være standarden for det meste av små blitser.

 

Om man setter på en blitsbracket for å alltid ha blitsen på toppen (uansett om man tar i landskap eller portrettmodus) så vil man i portrettmodus ende opp med veldig mørke bein på fullfigur. Det finnes blitsbrackets som roterer hele blitsen også - men da må man vippe hele blitsen når man bytter. Så løsningen på et slik oppsett med Nikon/Canon er å zoome den helt ut til vidvinkel (eller blits diffusor) som selvsagt også tar livet av rekkevidden. Så rundt blitshode har jeg etterspurt fra Nikon i evigheter uten å ha blitt hørt. Så må en svensk produsent til for å få gjort dette rett ser det ut til.

 

Rund blits gir også penere og jevnere overganger mellom lys og skygger vanligvis.

 

Det er få ting i denne verden jeg hater mer enn slagskygger på siden av den man tar bilder av.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Om man setter på en blitsbracket for å alltid ha blitsen på toppen (uansett om man tar i landskap eller portrettmodus) så vil man i portrettmodus ende opp med veldig mørke bein på fullfigur. .........

 

Takk for svar. Har ikke tenkt på den problemstillingen selv om jeg regnet med det hadde noe med bredde/høyde-format å gjøre. Har stort sett brukt blits indirekte eller med diffusor og da blir det så mye spredning at høyde/bredde ikke spiller noen rolle, men går selvsagt ut over rekkevidde. Slagskygger er jeg enig, ser grusomt ut.

Lenke til kommentar

Her er det en som har testet C-PL-filter.

 

 

So, a while back I wrote a not quite complete article on UV filters. To do that, I had to buy new testing equipment and learn to test filters. This was not what I wanted to do when I grew up. But somebody has to do it, and I did get to buy new toys.

 

So What Did We Discover Today?

Well, several things, one of which is really useful. So I’ll get that one out of the way first, and then let this post just steadily deteriorate. If you are buying a circular polarizing filter because you want some circular polarizing, it doesn’t seem to matter much which one you choose; they all polarize like gangbusters. So I saved you some money today.

The second point, one which I’ve been told before I did all this testing, is set the white balance after you put the CP filter on, not before. Because CP filters will have a color cast. Or just shoot in raw and fix it later, which is what we mostly do anyway.

There is a third point, and it’s a painful one:

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Om man setter på en blitsbracket for å alltid ha blitsen på toppen (uansett om man tar i landskap eller portrettmodus) så vil man i portrettmodus ende opp med veldig mørke bein på fullfigur. .........

 

Takk for svar. Har ikke tenkt på den problemstillingen selv om jeg regnet med det hadde noe med bredde/høyde-format å gjøre. Har stort sett brukt blits indirekte eller med diffusor og da blir det så mye spredning at høyde/bredde ikke spiller noen rolle, men går selvsagt ut over rekkevidde. Slagskygger er jeg enig, ser grusomt ut.

 

Relatert indirekte blits; jeg ser stadig vekk unge håpefulle fotografer driver å ta bilder ute med blitsen pekende oppover.... naturligvis helt bortkastet - men mistenker de har sett andre gjør det og tror det er slik det skal gjøres ;) Man får svært lite effekt av blits pekende oppover under åpen himmel :)

 

Jeg blir stadig vekk fasinert over hvor lite gjennomtenkt en del mennesker jobber. Blits og foto er enkelt; alt handler om lys

Endret av TGB
Lenke til kommentar

 

 

Om man setter på en blitsbracket for å alltid ha blitsen på toppen (uansett om man tar i landskap eller portrettmodus) så vil man i portrettmodus ende opp med veldig mørke bein på fullfigur. .........

 

Takk for svar. Har ikke tenkt på den problemstillingen selv om jeg regnet med det hadde noe med bredde/høyde-format å gjøre. Har stort sett brukt blits indirekte eller med diffusor og da blir det så mye spredning at høyde/bredde ikke spiller noen rolle, men går selvsagt ut over rekkevidde. Slagskygger er jeg enig, ser grusomt ut.

 

Relatert indirekte blits; jeg ser stadig vekk unge håpefulle fotografer driver å ta bilder ute med blitsen pekende oppover.... naturligvis helt bortkastet - men mistenker de har sett andre gjør det og tror det er slik det skal gjøres ;) Man får svært lite effekt av blits pekende oppover under åpen himmel :)

 

Jeg blir stadig vekk fasinert over hvor lite gjennomtenkt en del mennesker jobber. Blits og foto er enkelt; alt handler om lys

 

 

Regner med at det flere enn meg som smiler litt skrått når man ser hvor mange blitser som lyser opp inne blant publikum på store sportsarrangementer. Litt tilsvarende, det er på avstander der blitsen ikke har noen mulighet til å gjøre forskjell, samt at det er kraftig kunstlys som gjør blitsen unødvendig. 

Lenke til kommentar

Hei!



 



Noen her som har erfaring med Olympus PEN-F og OM-D E-M1 ?



 



Vurderer PEN-F, og er usikker på hvordan søkeren er på dette, jeg skyter med venstre øye, og plasseringen av søkeren er da naturlig nok ikke ideell. Skal teste dette på et Lumix GX7 med søkeren det har, og se om jeg klarer å "bytte" øye hvis rekker iløpet av uka.

 

Lenke til kommentar

Profoto A1 er fortsatt ikke offiselt lansert, men har fått lagt inn bestilling på den allerede. Så da kan vi nok si at den kommer i morgen med 100% sannsynlighet.

Jeg tok feil; den ble lansert i dag kl 0945 (første Profoto lansering som ikke skjer på en mandag på veldig lenge). Har fått plukket opp 1 eksemplar for testing - ser veldig lovende ut så langt (har lekte litt med den og lader nå batteriet).

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...