Gå til innhold

Chatte-tråd for oss på Akam!


Anbefalte innlegg

 

Helt enig! Har aldri kjøpt kamerautstyr nytt og tror ei heller jeg blir å gjøre det. Folk er så flinke å ta vare på utstyret at det er alltid best (for meg) å kjøpe brukt.

Om ikke nytt kamera på en eller annen måte optimaliserer workflowen min; så ser jeg ingen poeng med å kjøpe nytt - vanligvis er det såpass mange forbedringer at det for meg gir nytteverdi å henge på siste generasjon utstyr. Noen ganger må man kjøpe nytt fordi det gamle begynner å bli utslitt selvsagt.

 

 

Mye tekniske ting blir kjøpt basert på andre ting enn rasjonell beregning av nytteverdi, slik er det bare.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Helt enig! Har aldri kjøpt kamerautstyr nytt og tror ei heller jeg blir å gjøre det. Folk er så flinke å ta vare på utstyret at det er alltid best (for meg) å kjøpe brukt.

Om ikke nytt kamera på en eller annen måte optimaliserer workflowen min; så ser jeg ingen poeng med å kjøpe nytt - vanligvis er det såpass mange forbedringer at det for meg gir nytteverdi å henge på siste generasjon utstyr. Noen ganger må man kjøpe nytt fordi det gamle begynner å bli utslitt selvsagt.

 

 

Har begynt å lease kamerahus sammen med en kollega. Vi har 5D Mark IV til en særdeles hyggelig månedspris med forsikring og alt. Når det kommer nytt og bedre så oppgraderer vi bare. Så slipper man å måtte ut med store enkeltinvesteringer. Er veldig fornøyd med den løsningen, og kommer nok ikke til å kjøpe nytt hus selv på en stund. Anbefales.

Lenke til kommentar

 

 

Helt enig! Har aldri kjøpt kamerautstyr nytt og tror ei heller jeg blir å gjøre det. Folk er så flinke å ta vare på utstyret at det er alltid best (for meg) å kjøpe brukt.

Om ikke nytt kamera på en eller annen måte optimaliserer workflowen min; så ser jeg ingen poeng med å kjøpe nytt - vanligvis er det såpass mange forbedringer at det for meg gir nytteverdi å henge på siste generasjon utstyr. Noen ganger må man kjøpe nytt fordi det gamle begynner å bli utslitt selvsagt.

 

 

Har begynt å lease kamerahus sammen med en kollega. Vi har 5D Mark IV til en særdeles hyggelig månedspris med forsikring og alt. Når det kommer nytt og bedre så oppgraderer vi bare. Så slipper man å måtte ut med store enkeltinvesteringer. Er veldig fornøyd med den løsningen, og kommer nok ikke til å kjøpe nytt hus selv på en stund. Anbefales.

 

Hva betaler du i månedspris for leasing ?

Lenke til kommentar

Rundt 1200 kroner ink mva, men vi deler det jo på to. Også har vi fått en veldig fin deal på grunn av gode kontakter.

Det var egentlig en relativt god pris; det blir 43.200 for 3 år. Det er naturligvis billigere å kjøpe nytt og selge brukt etter 3 år.

 

Edit:

Men å dele på 2; det høres da svært upraktisk ut.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Når jeg først er innom tråden. Er det noen som kan anbefale en akseptabel XQD-leser?

Tja, jeg har en Sony MRW-E90 som jeg plukket opp en demovareutgave av en gang. Det ser også ut som den er den eneste man i det hele tatt finner på prisguiden.

 

Funker greit den, uten at jeg har foretatt noen vitenskapelig test av lesehastighet.

Endret av Sutekh
Lenke til kommentar

 

 

 Ny versjon av Photoshop Elements lansert idag. Det som er nytt

 

Noen som vet om Elements fremdeles  "bare" støtter 8 bits fargedybde ?

 

Har photoshop de samme funksjonene?

 

AtW

 

 

Bruker ikke Photoshop , så jeg vet ikke. Litt merkelig hvis den ikke kan gjøre det samme da Elements tross alt bare er en nedstrippet versjon av Photoshop.

 

Kan være de tenker at de "enkle" funksjonene ikke passer i målgruppa til photoshop.

 

AtW

Lenke til kommentar

Når jeg først er innom tråden. Er det noen som kan anbefale en akseptabel XQD-leser? Plugger inn kameraet med egen kabel, og sitter og venter på at bildene skal lastes inn i mappen, og så må jeg legge bildene over til Explorer i stedet for direkte til Fotostation og Photoshop.

 

Så?

Sony, men husk det er forskjell på XQD v1 og v2. V2 har kontrollerchip innebygd i XQD-kortet; v1 har den i leseren (eller kamera). 

 

https://butikk.foto.no/sony/104976/sony-kortleser-xqd-og-sd-uhs-ii

Lenke til kommentar

 

Når jeg først er innom tråden. Er det noen som kan anbefale en akseptabel XQD-leser? Plugger inn kameraet med egen kabel, og sitter og venter på at bildene skal lastes inn i mappen, og så må jeg legge bildene over til Explorer i stedet for direkte til Fotostation og Photoshop.

 

Så?

Sony, men husk det er forskjell på XQD v1 og v2. V2 har kontrollerchip innebygd i XQD-kortet; v1 har den i leseren (eller kamera). 

 

https://butikk.foto.no/sony/104976/sony-kortleser-xqd-og-sd-uhs-ii

 

Åtte hundrelapper for en kortleser. Jesus.
Lenke til kommentar

 

 

Når jeg først er innom tråden. Er det noen som kan anbefale en akseptabel XQD-leser? Plugger inn kameraet med egen kabel, og sitter og venter på at bildene skal lastes inn i mappen, og så må jeg legge bildene over til Explorer i stedet for direkte til Fotostation og Photoshop.

 

Så?

Sony, men husk det er forskjell på XQD v1 og v2. V2 har kontrollerchip innebygd i XQD-kortet; v1 har den i leseren (eller kamera). 

 

https://butikk.foto.no/sony/104976/sony-kortleser-xqd-og-sd-uhs-ii

 

Åtte hundrelapper for en kortleser. Jesus.

 

Mener de finnes i billigere utgaver også. Jeg fikk med mine helt gratis med XQD-kortene (de ser identiske ut).

Lenke til kommentar

Google Pixel 2 smadrer Iphone 8 samt Note 8 i DxOMark sin test

Gjelder totalen , Note 8 er like bra på foto.

 

Pixel 2 ved 5 Lux

Photo_A_5_0_P2.png

 

 

Iphone 8 :

Photo_A_5_0iP8P.png

Slike sammenligninger er greie nok de for de som har mulighet for å få tak i denne telefonen og som en android person så kunne jeg virkelig tenkt meg Pixel 2, men der Google er best? på "kvalitet" så er de elendige når det gjelder logistikk. Det er vel under 10 land der Pixel 2 (og det meste av de andre nyhetene) vil komme i salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...