Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Plassen er der uansett. :)

Jeg tenkte da også på reise, og slike ting. :) Tenk på fylkesbasis, hvor mye en kan spare om personer som feks har ansvar for drift ved institusjoner som ligger et lite stykke fra hverandre. Jeg regner med at du ikke kjører gratis for å kjøre til naboskolen for å ta en oppdatering på serveren? :)

Endret av mrbjoern
Lenke til kommentar
Jeg skulle fått båret ut et tungt kjøleskap og en gammel fryser ut av huset og kjørt det til gjenvinning, noen som vet om man kan kjøpe seg ut av det i Stavanger-området? Finnes det noen som tilbyr slike tjenester for oss som ikke vil brekke ryggen selv eller ikke ønsker å belaste venner å kjente med slikt tungt arbeid?

 

Jeg hadde gjort det for deg hadde jeg bodd i Stavanger, kanskje sette ut en annonse?

Var kanskje litt teit idè.....

Lenke til kommentar
Plassen er der uansett. :)

Jeg tenkte da også på reise, og slike ting. :) Tenk på fylkesbasis, hvor mye en kan spare om personer som feks har ansvar for drift ved institusjoner som ligger et lite stykke fra hverandre. Jeg regner med at du ikke kjører gratis for å kjøre til naboskolen for å ta en oppdatering på serveren? :)

 

Jeg jobber fast ved en skole, har mer enn 100% jobb her, så andre skoler driter jeg i. :) Så jeg kan ikke akkurat si at jeg får betalt for reisen til og fra jobb nei.

 

hei folken, skunne kanskje hjelpe meg med å finne ut hvorfor en trekule beveger seg fortere enn en bly kule?

 

Den gjør da ikke det?

Lenke til kommentar
Blykulen kan være tregere å sette i bevegelse. Men i fritt fall så vil de begge oppnå samme hastighet. Mener jeg da...

 

Begge vil nok oppnå lik fart ja, det er jo den samme kraften som trekker på begge legmeene. ("Tyngdekraften") Men det forutsetter at de har lik masse? Hva er det norske uttrykket for "terminal velocity" igjen? Dette spiller vel også inn her. Fysikk er ikke min sterkeste side, siden jeg aldri har studert fysikk. :)

Lenke til kommentar

Masse har vel ikke så mye å si. Det er luftmotstand som gir terminal velocity er det ikke? (som jeg forøvrig ikke vet hvordan jeg skal oversette i farta)

Det var vel det som ble demonstrert med det famøse eksperimentet der man slapp en tung og en lett stein fra det skjeve tårn i pisa?

 

edit: Fysikk er heller ikke min sterkeste side

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...