Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Masse har vel ikke så mye å si. Det er luftmotstand som gir terminal velocity er det ikke? (som jeg forøvrig ikke vet hvordan jeg skal oversette i farta)

Det var vel det som ble demonstrert med det famøse eksperimentet der man slapp en tung og en lett stein fra det skjeve tårn i pisa?

 

edit: Fysikk er heller ikke min sterkeste side

 

 

Massen har noe å si for volumet som igjen har noe å si for luftmotstanden. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Masse er en av fysikkens grunnenheter. Masse betyr materie- eller stoffmengde og er en grunnleggende egenskap ved et legeme eller en gjenstand. SI-enheten for masse er kilogram. Et kilogram er 1000 gram og forkortes kg.

 

Bak begrepet masse ligger to helt forskjellige fysikalske prinsipper:

 

et legemes motstand mot å forandre hastighet - treghet

legemers tiltrekning på hverandre - gravitasjon

 

 

Vil ikke det bety at en trekule på 1000 gram har et større volum enn en blykule på 1000 gram?

Lenke til kommentar

Det er nok vår feil, men ja, vi snakket litt rundt hverandre.

Men har de samme volum så har de forskjellig masse, da sier det seg jo selv at trekulen vil ha høyere fart ved lik tilførsel av bevegelsesenergi?

 

Men de vil jo falle like fort til jorden selv om de da påvirkes av den samme kraften. Hmm ... nå ble jeg plutselig usikker her. Nå økes jo også massen når man overfører bevegelsesenergi til et legme, da E=MC^2, ikke sant?

 

Nå er vel tyngdekraften en akselrasjon og ikke tilførsel av en gitt mengde energi. Så jeg tror at trekulen vil bevege seg fortere enn blykulen, ved likt volum ved tilførsel av f.eks 1000 kj. Da massen til blykulen er større og motstår bevegelsesenergien bedre. jmf. Lars utsagn om treghet.

 

Har de på den annen side lik masse, så vil de bevege seg like fort, OM man ser bort fra luftmotstand, hvis jeg ikke har misforstått totalt. :fun:

Lenke til kommentar
For å utdype litt om kulene. En blykule kan bevege seg fortere enn en trekule kan, men gitt at de har samme volum, så vil en trekule bevege seg fortere enn en blykule frem til et gitt punkt, forutsatt at det er samme mengde energi som overføres til begge legmeene. (Om jeg ikke tar helt feil.)

Hvis begge kulene er massive og har samme volum, vil blykulen ha større masse enn trekulen, siden bly har høyere massetetthet en tre. Bevegelsesenergien til et legeme er gitt av Ek = (1/2)mv2, hvor Ek er bevegelsesenergien (den kinematiske energien, derav k-en), m er massen og v er farten. Ut fra dette ser man at en større masse får mindre fart av samme mengde energi.

 

Blykulen kan være tregere å sette i bevegelse. Men i fritt fall så vil de begge oppnå samme hastighet. Mener jeg da...

Begge vil nok oppnå lik fart ja, det er jo den samme kraften som trekker på begge legmeene. ("Tyngdekraften") Men det forutsetter at de har lik masse? Hva er det norske uttrykket for "terminal velocity" igjen? Dette spiller vel også inn her. Fysikk er ikke min sterkeste side, siden jeg aldri har studert fysikk. :)

Masse har vel ikke så mye å si. Det er luftmotstand som gir terminal velocity er det ikke? (som jeg forøvrig ikke vet hvordan jeg skal oversette i farta)

Det var vel det som ble demonstrert med det famøse eksperimentet der man slapp en tung og en lett stein fra det skjeve tårn i pisa?

Jo høyere fart et legeme har, jo større er luftmotstanden L. Tyngdekraften G er konstant. (Strengt tatt er den ikke det, men hvis man holder seg rimelig nært jordoverflaten, kan man regne som om den var det.) Legemet vil akselerere inntil L = G. Dess større G er, dess høyere fart må til for at L = G. Gitt at kun massen er forskjellig, vil altså et tungt legeme oppnå større hastighet enn et lett et når de faller i luft.

 

 

Massen har noe å si for volumet som igjen har noe å si for luftmotstanden. :)

Nja. En hul kule og en massiv kule av samme material og med samme volum vil ha forskjellige masser.

Lenke til kommentar
Masse er en av fysikkens grunnenheter. Masse betyr materie- eller stoffmengde og er en grunnleggende egenskap ved et legeme eller en gjenstand. SI-enheten for masse er kilogram. Et kilogram er 1000 gram og forkortes kg.

 

Bak begrepet masse ligger to helt forskjellige fysikalske prinsipper:

 

et legemes motstand mot å forandre hastighet - treghet

legemers tiltrekning på hverandre - gravitasjon

 

 

Vil ikke det bety at en trekule på 1000 gram har et større volum enn en blykule på 1000 gram?

Volum er ikke nevnt med ett ord i det du skrev, så jeg skjønner ikke helt hvordan du kommer fram til det. Det er riktig, men det er ingenting i teksten som leder fram til det.

 

Det er nok vår feil, men ja, vi snakket litt rundt hverandre.

Men har de samme volum så har de forskjellig masse, da sier det seg jo selv at trekulen vil ha høyere fart ved lik tilførsel av bevegelsesenergi?

Lik mengde energi vil akselerere trekula mest, ja, men det har ikke så mye med volumet å gjøre.

 

Men de vil jo falle like fort til jorden selv om de da påvirkes av den samme kraften. Hmm ... nå ble jeg plutselig usikker her. Nå økes jo også massen når man overfører bevegelsesenergi til et legme, da E=MC^2, ikke sant?

Du trenger ikke ta hensyn til relativistiske effekter før du kryper over omtrent 10 % av lysfarten.

Tyngdekraften som virker på blykula, er større enn den som virker på trekula.

 

Nå er vel tyngdekraften en akselrasjon og ikke tilførsel av en gitt mengde energi. Så jeg tror at trekulen vil bevege seg fortere enn blykulen, ved likt volum ved tilførsel av f.eks 1000 kj. Da massen til blykulen er større og motstår bevegelsesenergien bedre. jmf. Lars utsagn om treghet.

 

Har de på den annen side lik masse, så vil de bevege seg like fort, OM man ser bort fra luftmotstand, hvis jeg ikke har misforstått totalt. :fun:

Ser man bort fra luftmotstand, vil de bevege seg likt uavhengig av massen.

 

 

 

daaaaamn, det er visst mange som vil se oss snakke om PHysik.

Endret av Daniel
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...