Gå til innhold

Den nye Forumkaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Evt kan en bruke sitt ekte navn som nick! YEEEEAH!

Lol nei.

 

25,0 ml av en 0,050 mol/l KCl ble overført med en pipette til en 250 ml målekolbe. Det ble tilsatt vann inntil løsningen nådde merket på målekolben.

a) Hvor mange mol Cl¯ ioner ble overført?

b) Hva er kloridkonsentrasjonen i den nye løsningen?

Konsentrasjon = mengde/volum, mengde = konsentrasjon*volum (de to har du oppgitt, husk å bruke det originale volumet)

Nye konsentrasjonen vil være antall kloridioner/(summen av den totale konsentrasjonen)

 

:)

 

Og kan du forklare hva (II) står for, jeg tenker Cu2, men får det ikke til å stemme overens med svaret.

Tror det står for ladningstall, Cu(II) Cu2+? Men ikke ta det for god fisk ;) .

Lenke til kommentar

Umenneskelig oppgave!

 

Neida.

Du vet du skal ha 2,0 mol (konsentrasjon*volum) CuSO4. Og egenvekten til CuSO4 er (utifra formelsamling) (63,5 + 32,1 + 4*16,0)g/mol = 159,6 g/mol.

masse = egenvekt*mengde = 159,6 g/mol * 2,0 mol = 319,2 g.

Høres korrekt ut :wee: .

 

Kobber (II) sulfat-pentahydrat, usikker på stoffet, men samme fremgangsmåte regner jeg med, regner med er samme stoffet kun med 5 vannmolekyler ekstra, så det er CuSO4+5(H2O). Noe som skulle gå rimelig greit, egenvekt for hydrogen er 1,0 g/mol. Lykke til :) .

 

 

Nå skal det nevnes at kjemi er et helvetes fag, så om det har sneket inn seg et par feil, beklager ;) .

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Umenneskelig oppgave!

 

Neida.

Du vet du skal ha 2,0 mol (konsentrasjon*volum) CuSO4. Og egenvekten til CuSO4 er (utifra formelsamling) (63,5 + 32,1 + 4*16,0)g/mol = 159,6 g/mol.

masse = egenvekt*mengde = 159,6 g/mol * 2,0 mol = 319,2 g.

Høres korrekt ut :wee: .

 

Kobber (II) sulfat-pentahydrat, usikker på stoffet, men samme fremgangsmåte regner jeg med, regner med er samme stoffet kun med 5 vannmolekyler ekstra, så det er CuSO4+5(H2O). Noe som skulle gå rimelig greit, egenvekt for hydrogen er 1,0 g/mol. Lykke til :) .

 

 

Nå skal det nevnes at kjemi er et helvetes fag, så om det har sneket inn seg et par feil, beklager ;) .

Jeg skulle akkurat til å si at du gjorde den samme feilen som jeg gjorde, men så innså jeg at jeg hadde sett feil i fasit . Jeg er nok altfor trøtt til slik.

Lenke til kommentar
ekke det sånn tekno greier daa?

Ja, hvor alle jentene går i bikini og er høye på extacy :) . Klager ikke.

 

Jeg skulle akkurat til å si at du gjorde den samme feilen som jeg gjorde, men så innså jeg at jeg hadde sett feil i fasit . Jeg er nok altfor trøtt til slik.

Brukerfeil er som regel hovedårsaken til at svaret i fasiten ikke stemmer med svaret en selv får :wee: .

Men det var riktig?

 

Se filmen hos Youtube

 

Snakker om sola :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...