Gå til innhold

XP får leve litt lenger


Anbefalte innlegg

Jeg slenger meg på vogna her med de som ikke liker standard-temaet til XP. Ser jo ut som Teletubbie-land! :sick: Derfor er noe av det første jeg gjør etter en installasjon, eller på de maskiner jeg er "innom", å installere Royale-temaet (MCE). Så blir det litt mer dusere... Vet det finnes tusenvis av andre alternativer, men da slipper jeg å knote med andre programmer eller uxtheme.dll-fila...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vet ikke helt om sudo apt-get install er så veldig intuitiv ... det er fryktelig lett når man vet hva man skal skrive da.

Noe inkompatibel med nettverksressurser ( lagre som på et netverksshare funker dårlig ).

 

Ubuntu/linux er bra for de som kjenner sitt behov og er fornøyd med det som leveres av linux, og som kan supportere seg selv og argumentere godt når de mistenker hardware feil.

 

Vet ikke om det er noen som selger ubuntusupport engang til vilkårlige maskiner.

9593398[/snapback]

Det finnes veldig greie programmer for å gjøre de fleste administrative oppgaver. F.eks. å installere/fjerne programmer er veldig enkelt. Grunnen til at kommandolinjen blir brukt, f.eks. i alle guidene jeg har sett, er at det er ekstremt mye lettere å si "skriv dette" i stedet for "klikk der, og så der, skriv der".

I tillegg kan man betale for support for de fleste store distroer.

 

Ikke dermed sagt at de bør bytte, det må styres av behovene.

9596291[/snapback]

Akkurat. Og hvis det ikke finnes behov, så hvorfor bytte? Bytte koster penger og arbeid.
Lenke til kommentar
Men skal det være brukervennlegheit for bestemor så er Ubuntu tingen! Som oftast så vil alt bare fungere rett etter innstallasjon, trengs ikkje å leite etter pluss innstallere drivere og ingen knoting

 

Tja ...

 

Ubuntu er tingen om bestemor kun skal smurfe litt nett, epost, skrive litt i write... Om det er så mye enklere... nja det vet jeg ikke.

 

Uansett så er det ingen som leverer support på ubuntu til bestemor, og hun er da dørgendes avhengig av sitt barnebarn som ikke alltid kan stille på flekken.

Jeg mener at support er det viktigste elementet man skal tenke på når det gjelder maskin til folk - Syns man er sinnsvakt korttenkt når man anbefaler å fjerne xp/vista som folk har, og gå over til ubuntu som vil føre til at de folka mister 100% av supportavtalen.

 

vet ikke helt om sudo apt-get install er så veldig intuitiv ... det er fryktelig lett når man vet hva man skal skrive da.

Noe inkompatibel med nettverksressurser ( lagre som på et netverksshare funker dårlig ).

 

Ubuntu/linux er bra for de som kjenner sitt behov og er fornøyd med det som leveres av linux, og som kan supportere seg selv og argumentere godt når de mistenker hardware feil.

 

Vet ikke om det er noen som selger ubuntusupport engang til vilkårlige maskiner.

9593398[/snapback]

Mja, jeg tviler på at bestemor er villig til å betale Microsoft for utvidet support. Microsoft er så flinke på å differensiere hvilke deler de gir support til. Du ender fort opp med å skulle betale ekstra for support, altså minimale muligheter for gratis support.

 

Jeg savner IBM sitt OS jeg. OS/2 Warp (og senere Merlin). Den supportgjengen var skikkelig hyggelig, og dersom du ikke fortjente support etter avtalereglene deres, så hendte det ofte at de strakk seg litt ekstra og ga deg gratis support likevel.

Endret av G
Lenke til kommentar

Tja Vista er nok ikke så ille som enkelte vil ha det til,men sytekopper finner vi nå akkurat som vi fant dem da XP ble lansert :)

Var vel ikke grenser for hvor ille dette var dengang, og også da ventet bedrifter med å gå over til det systemet til de var sikre på at bla alt av drivere de trengte var på plass,akkurat som nå.

Blandt folk flest er det imidlertid stor intresse for Vista,jeg får stadig hennvendelser om å innstalere dette på maskiner som i dag har XP,ja sogar er det en del som selger sine bærbare for å få en som kjører Vista problemfritt :hmm:

Lenke til kommentar
Tja Vista er nok ikke så ille som enkelte vil ha det til,men sytekopper finner vi nå akkurat som vi fant dem da XP ble lansert  :)

Var vel ikke grenser for hvor ille dette var dengang, og også da ventet bedrifter med å gå over til det systemet til de var sikre på at bla alt av drivere de trengte var på plass,akkurat som nå.

Blandt folk flest er det imidlertid stor intresse for Vista,jeg får stadig hennvendelser om å innstalere dette på maskiner som i dag har XP,ja sogar er det en del som selger sine bærbare for å få en som kjører Vista problemfritt  :hmm:

9604525[/snapback]

 

Langt ifra så stor som spådd/håpt, salgstallene tyder snarere på at interessen er skuffende lav.

 

AtW

Lenke til kommentar
Hvis alternativet er Vista så holder jeg en knapp på XP.

 

Anbefalt lesning i denne sammenheng:

 

Why Microsoft must abandon Vista to save itself

 

:thumbup:

9604907[/snapback]

 

Men du tror ikke på det som står der? Vista kommer til å bli standarden uansett hvor mye du ønsker at det ikke skal være det. Microsoft vil overleve uten problemer.

 

Det som er irritasjonsmomentene i Vista er småting. Noen (med rette) irriterer seg over UAC. Men du må finne deg i liknende i Linux. Endel ting er flyttet fra plassene vi fant den i windows versjoner tilbake til 95... f.eks control panel, device manager, skjermegenskaper osv. Men bytter man til linux eller macos er ting enda mer forskjellig. I tillegg er det irriterende at man ikke kan velge en type mappevisning, og få alle mapper til å se like ut som den.

 

Personlig har jeg kjørt Vista i noen måneder nå. Det funker fint, men jeg savner xp fremdeles. Å bli vant til vista har tatt lenger tid enn 2k og xp tok. Og jeg vurderer enda å gå tilbake. Men jeg har bestemt meg for å bli skikkelig kjent med Vista først, siden jeg trenger det i jobbsammenehgn også. Så får jeg heller bytte tilbake senere hvis jeg er sikker i min sak.

 

Poenget mitt er at å spå katastrofe for MS er fullstendig skivebom. Xp tok også tid for å bli adoptert, Vista vil bruke lenger tid enn xp. Men grunnen til det er rett og slett at MS os har blitt progressivt bedre. Man har mindre grunn for å bytte ut XP enn man hadde for 98, osv bakover.

Lenke til kommentar
Men du tror ikke på det som står der? Vista kommer til å bli standarden uansett hvor mye du ønsker at det ikke skal være det. Microsoft vil overleve uten problemer.

 

Det som er irritasjonsmomentene i Vista er småting. Noen (med rette) irriterer seg over UAC. Men du må finne deg i liknende i Linux. Endel ting er flyttet fra plassene vi fant den i windows versjoner tilbake til 95... f.eks control panel, device manager, skjermegenskaper osv. Men bytter man til linux eller macos er ting enda mer forskjellig. I tillegg er det irriterende at man ikke kan velge en type mappevisning, og få alle mapper til å se like ut som den.

 

Personlig har jeg kjørt Vista i noen måneder nå. Det funker fint, men jeg savner xp fremdeles. Å bli vant til vista har tatt lenger tid enn 2k og xp tok. Og jeg vurderer enda å gå tilbake. Men jeg har bestemt meg for å bli skikkelig kjent med Vista først, siden jeg trenger det i jobbsammenehgn også. Så får jeg heller bytte tilbake senere hvis jeg er sikker i min sak.

 

Poenget mitt er at å spå katastrofe for MS er fullstendig skivebom. Xp tok også tid for å bli adoptert, Vista vil bruke lenger tid enn xp. Men grunnen til det er rett og slett at MS os har blitt progressivt bedre. Man har mindre grunn for å bytte ut XP enn man hadde for 98, osv bakover.

9605002[/snapback]

Jeg prøvde Vista Ultimate x64 på min bærbare i ca. 1 måneds tid, men så egentlig ikke noen nevneverdige forbedringer og ble til slutt drittlei og slettet det. Og jeg fikk det helt gratis igjennom jobben. Jeg kommer nok til å kjøre på XP inntil Longhorn kommer ut og vil da vurdere på nytt om det er noe å samle på. På jobben kjører vi XP/Server 2003 x64 og har ingen foreløpige planer om å "oppgradere" til Vista, det er heller ikke noe poeng inntil Server "Longhorn" x64 blir tilgjengelig. Jeg tror ganske mange bedrifter er i samme posisjon, og hvis ikke Microsoft skjerper seg så tror jeg mange vil vurdere andre alternativer hvis de blir tvunget til å gjøre et valg. Jeg lar meg stadig imponere over Ubuntu Linux, spesielt på bærbare fungerer det mye bedre enn alternativene fra Microsoft. Lynkjapt og enkelt å installere og alt fungerer med en gang. Jeg tror faktisk også at vanlige folk vil venne seg raskere til Ubuntu enn Vista :)

Endret av snorreh
Lenke til kommentar
Startmenyn er jo nesten det beste med Vista. Liker den veldig godt.

Alle pc'ene mine som kjører XP, kjører med 2K-menyene, da jeg aldri klarte å like XP-menyen. Men med Vista så fungerer det glimrende.

 

Forøvrig så fungerer Vista glimrende, på de Pc'ene jeg har det installert.

9605043[/snapback]

Det er jo mer tungvint å navigere i Vista-menyen, og den er også treigere. Syns faktisk den gamle er bedre, hvertfall hvis man bruker mange ulike programmer slik at det ikke holder å ha shortcuts til de siste programmene man kjørte. Grunnen til at den er treigere å bruke, er bl.a. at menyen ikke utnytter plassen på skjermen, slik at man må scrolle mer opp og nedover i menyen. Men Microsoft har jo alltid vært glad i scrolling :thumbdown:

 

Søkefunksjonen i menyen er riktignok fin.

Lenke til kommentar
Det som er irritasjonsmomentene i Vista er småting. Noen (med rette) irriterer seg over UAC. Men du må finne deg i liknende i Linux. Endel ting er flyttet fra plassene vi fant den i windows versjoner tilbake til 95... f.eks control panel, device manager, skjermegenskaper osv. Men bytter man til linux eller macos er ting enda mer forskjellig. I tillegg er det irriterende at man ikke kan velge en type mappevisning, og få alle mapper til å se like ut som den.

Det du skriver om mappevisning er irriterende, og Micrsoft har også i tidligere Windows-versjoner kløna det til veldig mye når det gjelder visningsmoduser. Hvorfor ikke lage noe enklere og mer konsist?

 

WinXP er heller ikke bra på det området. Spesielt misliker jeg filmstrip-modusen, som er fryktelig irriterende etter min mening, og jeg har enda ikke funnet noen måte å deaktivere den på. Det gjør bare GUI unødvendig inkonsekvent fordi den av og til bruker filmstrip (hvis det er få bilder), og ellers thumbnails. Spør du meg burde XP brukt thumbnails bestandig,siden det er mer ovesiktlig (ser flere bilder på en gang), og fordi filmstrip bryter med den normale måten å scrolle på, fordi man må scrolle horisontalt.

Lenke til kommentar
Det er jo mer tungvint å navigere i Vista-menyen, og den er også treigere. Syns faktisk den gamle er bedre, hvertfall hvis man bruker mange ulike programmer slik at det ikke holder å ha shortcuts til de siste programmene man kjørte. Grunnen til at den er treigere å bruke, er bl.a. at menyen ikke utnytter plassen på skjermen, slik at man må scrolle mer opp og nedover i menyen. Men Microsoft har jo alltid vært glad i scrolling  :thumbdown:

 

Søkefunksjonen i menyen er riktignok fin.

9605074[/snapback]

 

95% av de programmene jeg trenger å starte opp, kan jeg navnet på. Trykker på Windows-tasten, starter med å skrive inn programnavnet, trykker enter, og programmet er igang. Deilig å slippe musen til en slik ting. Ikke ofte jeg er innom 'All programs'.

Så lenge menyen er sortert, er det heller ikke vanskelig å finne et eller annet lugubert program jeg ikke kan navnet på.

Lenke til kommentar
Tja Vista er nok ikke så ille som enkelte vil ha det til,men sytekopper finner vi nå akkurat som vi fant dem da XP ble lansert  :)

Var vel ikke grenser for hvor ille dette var dengang, og også da ventet bedrifter med å gå over til det systemet til de var sikre på at bla alt av drivere de trengte var på plass,akkurat som nå.

Blandt folk flest er det imidlertid stor intresse for Vista,jeg får stadig hennvendelser om å innstalere dette på maskiner som i dag har XP,ja sogar er det en del som selger sine bærbare for å få en som kjører Vista problemfritt  :hmm:

9604525[/snapback]

 

Langt ifra så stor som spådd/håpt, salgstallene tyder snarere på at interessen er skuffende lav.

 

AtW

9604932[/snapback]

 

En del av årsaken til det er vel at folk som planlegger å kjøpe ny maskin avventer og får dette da,vi må også huske at salget av XP heller ikke gikk i taket med det samme,til tross for at det var en større nyhet enn Vista.

Mange ønsker seg Vista men tør dessverre ikke kjøpe det fordi skrekkhistoriene til div motstandere av dette florerer, ja har sogar truffet på folk som er blitt fortalt at maskinen er brannfarlig om en har Vista innstalert :hmm:

Jeg har dog innstalert dette systemet på noen titalls maskiner og har enda ikke opplevd at det har vært noen som vil tilbake til XP .

Så når SP1 kommer og en del av de idiotiske historiene ang dette oset blir avlivet så vil nok salget øke enda mere . :cool:

 

 

l l l l l l

v v v v v v

Lenke til kommentar
Tja Vista er nok ikke så ille som enkelte vil ha det til,men sytekopper finner vi nå akkurat som vi fant dem da XP ble lansert  :)

Var vel ikke grenser for hvor ille dette var dengang, og også da ventet bedrifter med å gå over til det systemet til de var sikre på at bla alt av drivere de trengte var på plass,akkurat som nå.

Blandt folk flest er det imidlertid stor intresse for Vista,jeg får stadig hennvendelser om å innstalere dette på maskiner som i dag har XP,ja sogar er det en del som selger sine bærbare for å få en som kjører Vista problemfritt  :hmm:

9604525[/snapback]

 

Langt ifra så stor som spådd/håpt, salgstallene tyder snarere på at interessen er skuffende lav.

 

AtW

9604932[/snapback]

 

En del av årsaken til det er vel at folk som planlegger å kjøpe ny maskin avventer og får dette da,vi må også huske at salget av XP heller ikke gikk i taket med det samme,til tross for at det var en større nyhet enn Vista.

Mange ønsker seg Vista men tør dessverre ikke kjøpe det fordi skrekkhistoriene til div motstandere av dette florerer, ja har sogar truffet på folk som er blitt fortalt at maskinen er brannfarlig om en har Vista innstalert :hmm:

Jeg har dog innstalert dette systemet på noen titalls maskiner og har enda ikke opplevd at det har vært noen som vil tilbake til XP .

Så når SP1 kommer og en del av de idiotiske historiene ang dette oset blir avlivet så vil nok salget øke enda mere . :cool:

 

 

l l l l l l

v v v v v v

9609304[/snapback]

 

Sammenliknet med XP, så har også Vista fått en tregere star enn forventet/håpt. Og i mine øyne, så er ikke det så rart, mange hjemmebrukere gikk fra 98 til XP, en stor forbedring. XP til Vista er ingen sotr forbedring (for meg har det vært en forværring).

 

 

AtW

Lenke til kommentar

Mange ønsker seg Vista men tør dessverre ikke kjøpe det fordi skrekkhistoriene til div motstandere av dette florerer, ja har sogar truffet på folk som er blitt fortalt at maskinen er brannfarlig om en har Vista innstalert  :hmm:

Jeg har dog innstalert dette systemet på noen titalls maskiner og har enda ikke opplevd at det har vært noen som vil tilbake til XP .

Så når SP1 kommer og en del av de idiotiske historiene ang dette oset blir avlivet så vil nok salget øke enda mere .  :cool:

 

 

Jepp, salget vil øke, MS har ikke rotet det til så mye at det ikke vil det. Vi som har vært med en stund husker jo skrekkhistoriene om gamle os.

 

2K var utsatt fra en massiv svertekampanje av folk som oss - hardware interessert ungdom den gangen. Selv om det bare tok et par mnd før driverne ga bedre ytelse i spill så spredde hw-interessert ungdom rykter om det motsatte - i mange år etterpå. 2k passet visstnok ikke for "multimedia". Jeg var kraftig irritert over det.

 

Og etter det var det XP som fikk gjennomgå. Folk ville ikke bruke xp - fordi det var mindre stabilt siden det var en blanding av 9x og 2k (som er totalt bs).

 

Så jeg har lært meg at det er egentlig bare å prøve å la være å irritere seg (for blodtrykkets skyld), og lene seg tilbake og se at innen neste os er ute, så er plutselig folk veldig ivrige til å forsvare det nest nyeste (og de har i stillhet tatt det i bruk).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...