Gå til innhold

XP får leve litt lenger


Anbefalte innlegg

HOVEDGRUNNEN: til at vista suger, eller ikke har særlig ... støtte, er at de mangler støtte...

 

- Det mangler enda en masse drivere, flere er dårlige og umodne, og dette gir mye hodepine.

- Det er flere applikasjoner som enda ikke støtter vista, og det er jo programmene folk skal bruke ... ikke os .. det er bare tilbehør på en måte.

- Det er uvant. Selv hater jeg std gui i vista. F"##¤"#¤" så mye urk. ALLE liker slik det var i gamle dager. Jeg er en som kjører Win2k stil på WinXP enda.... XP gui suger, og vista gui er 1000ganger værre.

 

Men et viktig moment tror jeg er bedriftene. De kommer ikke til å bytte til vista på lenge. Det er så mange webapplikasjoner som trenger seriøs overhaling bare for å passe til IE7 (de funker ikke i FF eller Opera heller). Hvorfor bytte noe som funker...

 

 

Bedriftene har også mange applikasjoner som er 2k/XP systemer, og de kommer antagelig ikke til å bruke mye tid/penger på å "vistafisere" de ... XP duger i lang tid.

Se på bankene .. det er enda de som kjører win2k på desktop der enda.

 

Det folk bruker på jobb(skole), har de ofte lyst å bruke hjemme også(mac/linux/xp/vista etc).

 

Tipper vista er det nye millenium. Jeg har brukt fryktelig lite tid på det, det samme med de fleste datanerder jeg kjenner(1 som har vista på skikkelig dødsmoderne/ny/kul dellmaskin og han banner mye).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det har du heilt rett i, eg vil faktisk påstå at Windows 2000 er igjen enda betre enn XP :)

9592234[/snapback]

 

Det vil nå eg påstå er litt sånn både/og. W2K er mye mere stabilt ja, men XP er endel mere brukervennlig på mange områder. Hadde vi hatt stabiliteten til W2K parret med brukervennligheten i XP så hadde eg vore fornøyd i mange år enda.

 

Er forøvrig helt enig i at XP-GUI suger, eg bruker også fremdeles Win 98/2k sitt GUI i XP :thumbup:

Lenke til kommentar

Brukervennligheit er smak og behag, eg bruker terminalvindauget enda ein heil del i både Windows og Unix fordi erg synes det er meir brukervennligt for meg.

 

Men skal det være brukervennlegheit for bestemor så er Ubuntu tingen! Som oftast så vil alt bare fungere rett etter innstallasjon, trengs ikkje å leite etter pluss innstallere drivere og ingen knoting :)

Eit eksempel eg hadde her i veka når eg kjøpte ny printer var at eg sleit med å innstallere den i Vista fordi den ville ikkje laste ned drivere automatisk og at eg måtte bruke CD, cden som var beregna for Vista hadde ikkje drivere sjølv om det var det som stod i manuelen. Etter ein time når eg fant ut at eg skulle bruke XP cden for å innstallere drivere så fekk eg det til.

I Ubuntu så var det bare å plugge i og søke etter printer som den fant automatisk og satt opp for meg på 10 sekunder.

 

Men det er vell ikkje Vista sin feil(så lenge dei ikkje er skyld i Windows update driveren som ikkje funka) men heller HP som lager dokumentasjon med feil.

Lenke til kommentar
Men skal det være brukervennlegheit for bestemor så er Ubuntu tingen! Som oftast så vil alt bare fungere rett etter innstallasjon, trengs ikkje å leite etter pluss innstallere drivere og ingen knoting

 

Tja ...

 

Ubuntu er tingen om bestemor kun skal smurfe litt nett, epost, skrive litt i write... Om det er så mye enklere... nja det vet jeg ikke.

 

Uansett så er det ingen som leverer support på ubuntu til bestemor, og hun er da dørgendes avhengig av sitt barnebarn som ikke alltid kan stille på flekken.

Jeg mener at support er det viktigste elementet man skal tenke på når det gjelder maskin til folk - Syns man er sinnsvakt korttenkt når man anbefaler å fjerne xp/vista som folk har, og gå over til ubuntu som vil føre til at de folka mister 100% av supportavtalen.

 

vet ikke helt om sudo apt-get install er så veldig intuitiv ... det er fryktelig lett når man vet hva man skal skrive da.

Noe inkompatibel med nettverksressurser ( lagre som på et netverksshare funker dårlig ).

 

Ubuntu/linux er bra for de som kjenner sitt behov og er fornøyd med det som leveres av linux, og som kan supportere seg selv og argumentere godt når de mistenker hardware feil.

 

Vet ikke om det er noen som selger ubuntusupport engang til vilkårlige maskiner.

Lenke til kommentar
Men skal det være brukervennlegheit for bestemor så er Ubuntu tingen! Som oftast så vil alt bare fungere rett etter innstallasjon, trengs ikkje å leite etter pluss innstallere drivere og ingen knoting

 

Tja ...

 

Ubuntu er tingen om bestemor kun skal smurfe litt nett, epost, skrive litt i write... Om det er så mye enklere... nja det vet jeg ikke.

 

Uansett så er det ingen som leverer support på ubuntu til bestemor, og hun er da dørgendes avhengig av sitt barnebarn som ikke alltid kan stille på flekken.

Jeg mener at support er det viktigste elementet man skal tenke på når det gjelder maskin til folk - Syns man er sinnsvakt korttenkt når man anbefaler å fjerne xp/vista som folk har, og gå over til ubuntu som vil føre til at de folka mister 100% av supportavtalen.

 

vet ikke helt om sudo apt-get install er så veldig intuitiv ... det er fryktelig lett når man vet hva man skal skrive da.

Noe inkompatibel med nettverksressurser ( lagre som på et netverksshare funker dårlig ).

 

Ubuntu/linux er bra for de som kjenner sitt behov og er fornøyd med det som leveres av linux, og som kan supportere seg selv og argumentere godt når de mistenker hardware feil.

 

Vet ikke om det er noen som selger ubuntusupport engang til vilkårlige maskiner.

9593398[/snapback]

 

Det finnes firmaer som leverer support til Ubuntu, bl.a Canonical, som står bak Ubuntu, og Dell, som selger PC-er med Ubuntu på (dog ikke i norge enda).

 

Videre har man SuSE og Red Hat, som det også selges support på, så å si at linux er ensbetydende med null support er feil.

 

Såvidt jeg vet er ikke support for Microsoft-produkter gratis heller?

Lenke til kommentar

For det første: alle kjenner noen som behersker Windows. Ikke alle kjenner noen som behersker linux i alle varianter. Alle isp-er har support på sine tjenester mot Windows, de færreste har det mot linux.

 

For det andre: hvorfor kapres alle slike tråder av fjortiser som skal fortelle verden hvor dumme MS er og hvor mye vista "suger"?

Lenke til kommentar

På min forrige arbeidsplass, kjørte alle PCene Windows 2k. Stablit og greit OS, og ikke så mye dill dall. Men jeg savner ikke Windows 98, som jeg brukte på skolen for to år siden. Da var det et gyllent tips som gjaldt; trykk Ctrl-S noen ganger hvert femte minutt, hvis du ikke har noen planer om å miste arbeidet ditt. Og det værste av alt, var at serveren også kjørte Windows 98 :scared:

Lenke til kommentar
Hvorfor venter alle på Vista SP1 ? Er ingenting galt med systemet nå utenom litt mangel på støtte for gammelt hardware. Hvis dere tror alt blir gulle glimmers med SP1 så venter dere forgjeves tror jeg. Har brukt Vista siden jul uten noe som helst problemer.

9592056[/snapback]

 

Om du mener det ikke er noe galt med Vista, så har du jaggu ikke lett særlig hardt. At det som er galt er så lite problem at du allikevel synes Vista er best kan dog være.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det er fremdeles "windows update" og sikkerhetfixer o.l til windows 2000.

Det de snakker om her er "NYSALG" av XP OS med NY lisens.

 

Alle bedrifter som har XP med volumlisens kan benytte denne i overskuelig fremtid (det ble nevnt 2014) .

 

Alle som har sin egen XP Pro retail kan benytte denne videre på samme måte .

 

XP SP3 er allerede i betastadie og VIL fullføres.

Lenke til kommentar

Ingenting i vegen med å køyre Vista på heimepc'er i dag.

I allefall ikkje om du har nokså standard hardware.

Har køyrt vista sida det kom ut i februar, ingen store problemer, var litt problemer med skrivern, men hp kom med ein oppdatert driver så fiksa det seg også.

 

nVidia har også kommet ut med ein OK driver.

 

Mange klagefanter ute som klager på vista uten å ha prøvd det årntlig.

Lenke til kommentar
Ingenting i vegen med å køyre Vista på heimepc'er i dag.

I allefall ikkje om du har nokså standard hardware.

Har køyrt vista sida det kom ut i februar, ingen store problemer, var litt problemer med skrivern, men hp kom med ein oppdatert driver så fiksa det seg også.

 

nVidia har også kommet ut med ein OK driver.

 

Mange klagefanter ute som klager på vista uten å ha prøvd det årntlig.

9595735[/snapback]

 

Gjelder sikkert en del som bruker spill/programvare av helt standard type, og ikke leker seg med mer spesielle systemer. Undertegnede kan i alle fall ikke kjøre Vista grunnet dårlig hardware og software støtte. Og jeg gidder ikke å bruke massevis av penger på å oppgradere software og hardware som funker glimrende, selv om den har år på baken. Og heller ikke bøttevis av tid for å få ting til å funke. Da bruker jeg heller tida på software som er "gratis" eller rimelig.

 

Og det er fint, at mange er fornøyd med Vista. Men vi som synes Vista ikke er noe særlig, er langt fra bare klagefanter.

 

Og jeg har faktisk testet både Vista og Office 2007 for flere organisasjoner, og gjort økonomiske vurderinger knyttet til skifte. Da finner man fort ut hvorfor de fleste sitter på gjerdet, og venter med skifte. Blant annet opplæringskostnadene vil bli enorme, flertallet av brukere i de fleste organisasjoner får "hetta" når GUI endrer seg relativt mye.

Endret av Bolson
Lenke til kommentar
Vel. hvem er "vi" i denne sammenhengen? Noen har, som du, gjort fornuftige vurderinger og gjort et annet valg, men det er de færreste av dem som uttaler seg her. Det store flertallet er fjortiser av typen "Vista suger" uten å ha noe som helst fornuftig å bidra med.

9596043[/snapback]

 

Hvem er det som har uttalt seg i denne tråden som er "fjortisser av typen "Vista suger" mener du? Synes det fordeler seg ganske jevnt på "begge sider" med unyanserte uttalelser.

 

AtW

Lenke til kommentar
Det har du heilt rett i, eg vil faktisk påstå at Windows 2000 er igjen enda betre enn XP :)

9592234[/snapback]

 

Det vil nå eg påstå er litt sånn både/og. W2K er mye mere stabilt ja, men XP er endel mere brukervennlig på mange områder. Hadde vi hatt stabiliteten til W2K parret med brukervennligheten i XP så hadde eg vore fornøyd i mange år enda.

 

Er forøvrig helt enig i at XP-GUI suger, eg bruker også fremdeles Win 98/2k sitt GUI i XP :thumbup:

9593027[/snapback]

 

Windows 2000 mangler en god del viktige funksjoner som XP har (eldre NTFS, problemer med nye prosessorer, dårlig støtte for store partisjoner/harddisker, dårligere grafisk ol). XP har hele tiden fungert som en Windows 2000 SP5.

 

Og til dere som sier at XP Themet suger... Helt enig, det skrur man lett av. Kverk "themes" servicen også, så tar det ikke noe ekstra ressurser heller.

 

Når XP ikke er støttet lenger, så satser jeg på at MS har sluppet noe bedre, hvis ikke blir det nok Linux...

Lenke til kommentar
Vel. hvem er "vi" i denne sammenhengen? Noen har, som du, gjort fornuftige vurderinger og gjort et annet valg, men det er de færreste av dem som uttaler seg her. Det store flertallet er fjortiser av typen "Vista suger" uten å ha noe som helst fornuftig å bidra med.

9596043[/snapback]

 

Kan det ikke også være "fjortiser" som predikerer "Vista ruler", sterkt påvirket av reklame og fancy effekter. Men uten noengang ha jobbet virkelig med IT som verktøy. Det er en grunn til at de er i gruppen erfarne og dyktige brukere, skepsisen er størst.

Lenke til kommentar

Nå er det vel ingen her som har hevdet at "Vista ruler" men at det fungerer greit til deres bruk. Det er vel også grunn til å anta at Vista ville fungert utmerket for langt flere privatbrukere enn de som bruker det per i dag. Ikke dermed sagt at de bør bytte, det må styres av behovene.

 

Gruppen erfarne og dyktige brukere vil alltid være skeptisk, og da særlig i firmasammenheng. Det er naturlig i og med at det da må gjøres helt andre vurderinger, som jeg også har vært inne på tidligere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...