Gå til innhold

Hvem venter på X38?


Øl_Mariachi

Anbefalte innlegg

Edit: enig i at det er kjedelig at så mange 1x og 2x spor er begrenset fysisk. Det hadde vært så mye greiere om de var standard 8x eller 16x bredde. Ser imidlertid veldig mange 16x spor med 4x signal.

9663108[/snapback]

Hvis det ikke er noen komponenter i veien så lar det seg sikkert gjøre med en skarp tapetkniv og litt fingerferdighet. Det kan jo være en nødløsning for de som er villige til å bryte garantien og tør å risikere å skade PCIe-porten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heh, mulig, får se hvor godt de lykkes med det. De har jo ikke monopol på chipsett enda. Og for min del løste jeg problemet med å kjøpe et 975x-basert kort.

 

AtW

9663127[/snapback]

Ja, 975X har også klassifiseringen Workstation fra Intel, så da regner jeg med at denne funksjonaliteten er i orden. Og 975X har vært blant Intel sine aller beste chipset, hva kvalitet og stabilitet angår. X38 blir nok et rent desktop chipset. Riktignok high-end, men likevel desktop. Kan bli spennende å se hva f.eks. Supermicro får ut av X38/X48.

Lenke til kommentar
Litt kjipt at det ikke støtter x4 og x8 da jeg egentlig hadde tenkt å kjøre et lite hardwareraid. :(

Menmen, får vel klare meg uten da...

9663090[/snapback]

Hvis du skal kjøre raid så er det to kombinasjoner som gjelder for workstation:

1) Software raid med desktop eller server chipset

2) Hardware raid med BBWBC og server chipset

 

De fleste kombinasjoner i mellom er som regel bortkastede penger.

Lenke til kommentar
For de som absolutt må ha intel/Broadcom- nettverk, hva med ett eller to slike?

Det ser forresten ut som Anus Maximus Formula bruker Marvell-kontrollere, ta en titt øverst på PCBen på dette bildet, til høyre for VIA- kontrolleren: Asus Maximus Formula

9622871[/snapback]

Ja, jeg vet om det kortet. Har ett slikt kort selv, da hovedkortet kun hadde et nettverkskort integrert, og jeg skulle bruke hovedkortet i en brannmurmaskin. Det er et veldig godt nettverkskort, men når man går for et X38 basert hovedkort til 2000 kr bør man forvente å finne en nettverkskontroller fra Intel eller Broadcom integrert på hovedkortet.

Edit: synd at Asus Maximus Formula har nettverkskontrollere fra Marvell, hvis dette stemmer. Det står fint lite i de offisielle spesifikasjonene som Asus nå har sluppet. Leste på en tysk side at dette kortet så ut til å bruke 2x Gbps kontrollere fra Intel. Men hvis dette er feil blir jeg skuffet.

 

Edit edit: og jeg spør igjen: hvis folk mener at Marvell og Realtek er så bra på nettverk, hvorfor er det kun nettverk fra Intel eller Broadcom på nær sagt alle server-hovedkort og dyre workstation-hovedkort, med visse unntak?

9623103[/snapback]

 

Her lukter det litt hi-fi, så jeg blir fristet til å spørre: Nøyaktig hva er det som er så ille med Realtek sine nettverkskontrollere? Er de virkelig dårlige eller er du bare sur fordi de lager dårlige (eller ikke lager) drivere til Unix? Nå er jeg ingen connoiseur når det gjelder nettverkskort, men jeg kan ikke påstå å ha opplevd noe negativt med Realtek. Når det gjelder Broadcom så finnes også deres nettverkskontrollere på de aller billigste hovedkortene som er å oppdrive, så dette er ikke et luksusmerke.

 

Et lite spørsmål: Hvis du er ute etter kvalitet av ypperste klasse, hvorfor kjøper du ikke bare et par separate Intel-nettverkskort til 250 kr stykket (eller mer), og deaktiverer de påstått dårlige integrerte nettverkskontrollerne? Når du åpenbart lever på "the bleeding edge" og tar deg råd til å oppgradere fra nesten ny teknologi til det aller nyeste og dyreste, er vel ikke noen ekstra hundrelapper noe å snakke om? Ærlig talt snakker vi om state-of-the-art-teknologi til skarve 2000 kroner, ikke en bil til to millioner. Hvis du vil ha kvalitetet i alle ledd er vel ikke et hovedkort med så mange integrerte komponenter at det nesten utgjør en hel PC veien å gå?

Lenke til kommentar
Et lite spørsmål: Hvis du er ute etter kvalitet av ypperste klasse, hvorfor kjøper du ikke bare et par separate Intel-nettverkskort til 250 kr stykket (eller mer), og deaktiverer de påstått dårlige integrerte nettverkskontrollerne? Når du åpenbart lever på "the bleeding edge" og tar deg råd til å oppgradere fra nesten ny teknologi til det aller nyeste og dyreste, er vel ikke noen ekstra hundrelapper noe å snakke om? Ærlig talt snakker vi om state-of-the-art-teknologi til skarve 2000 kroner, ikke en bil til to millioner. Hvis du vil ha kvalitetet i alle ledd er vel ikke et hovedkort med så mange integrerte komponenter at det nesten utgjør en hel PC veien å gå?

9664591[/snapback]

 

Ekstrakort tar opp verdifull plass på et hovedkort, både slotmessig, og potensielt fysisk. Det er best å unngå å ha flere enn nødvendig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Ekstrakort tar opp verdifull plass på et hovedkort, både slotmessig, og potensielt fysisk. Det er best å unngå å ha flere enn nødvendig.

 

AtW

9664631[/snapback]

 

Er dette virkelig en problemsstilling med moderne hovedkort? Hva bruker folk disse kortplassene til på hovedkort som Asus P5E3 DELUXE?

Lenke til kommentar
Her lukter det litt hi-fi, så jeg blir fristet til å spørre: Nøyaktig hva er det som er så ille med Realtek sine nettverkskontrollere? Er de virkelig dårlige eller er du bare sur fordi de lager dårlige (eller ikke lager) drivere til Unix? Nå er jeg ingen connoiseur når det gjelder nettverkskort, men jeg kan ikke påstå å ha opplevd noe negativt med Realtek. Når det gjelder Broadcom så finnes også deres nettverkskontrollere på de aller billigste hovedkortene som er å oppdrive, så dette er ikke et luksusmerke.

 

Et lite spørsmål: Hvis du er ute etter kvalitet av ypperste klasse, hvorfor kjøper du ikke bare et par separate Intel-nettverkskort til 250 kr stykket (eller mer), og deaktiverer de påstått dårlige integrerte nettverkskontrollerne? Når du åpenbart lever på "the bleeding edge" og tar deg råd til å oppgradere fra nesten ny teknologi til det aller nyeste og dyreste, er vel ikke noen ekstra hundrelapper noe å snakke om? Ærlig talt snakker vi om state-of-the-art-teknologi til skarve 2000 kroner, ikke en bil til to millioner. Hvis du vil ha kvalitetet i alle ledd er vel ikke et hovedkort med så mange integrerte komponenter at det nesten utgjør en hel PC veien å gå?

9664591[/snapback]

Nevn et billig hovedkort helt i nedre klasse hvor man finner nettverk fra Broadcom. Og glem å liste opp 975X hovedkort eller lignende på lagersalg.

 

Hvis jeg skulle finne på å kjøpe et hovedkort til 2000 kr, hvorfor i pokker skal jeg behøve å bruke 250 kr ekstra på å få den nettverkskontrolleren jeg vil ha, en nettverkskontroller som burde sittet på hovedkortet i første omgang? Når det gjelder min irritasjon til Realtek og Marvell, så er det nok litt begge deler, ikke god nok kvalitet, og at de lager dårlige drivere for Linux/UNIX.

 

Forresten så betalte jeg 625 kr for et 975X hovedkort som oppfylte alle mine krav, et hovedkort som har vært high-end. Ikke "bleeding edge", men gjennomtestet og forbedret. Skal jeg kjøpe et nytt hovedkort vil jeg nok heller vente på X48 istedet for å gå for et X38 basert hovedkort, da X48 vil være en modning/forbedring av X38. Men bare hvis hovedkortprodusentene har vett på å oppfylle de krav jeg stiller, er nemlig veldig kresen. Og hvis jeg skal kjøpe et hovedkort til 2000 kr har jeg all rett til å være kresen. Imidlertid er det slett ikke sikkert at jeg kommer til å bruke så mye på hovedkort, kjøper en del på lagersalg.

Lenke til kommentar
Nevn et billig hovedkort helt i nedre klasse hvor man finner nettverk fra Broadcom. Og glem å liste opp 975X hovedkort eller lignende på lagersalg.

 

Jeg har en billig Dell-PC her (Dimension 2000 eller noe sånt) med et kjipt mini-ATX-hovedkort med alt integrert, inkludert nettverkskontroller fra Broadcom. Jeg tror denne PC-en kostet 2500 eks. mva. for 3-4 år siden og var den absolutt billigste PC-en de hadde. Jeg har også sett Broadcom-kontrollere på mange andre billige ferdigmaskiner.

 

Hvis jeg skulle finne på å kjøpe et hovedkort til 2000 kr, hvorfor i pokker skal jeg behøve å bruke 250 kr ekstra på å få den nettverkskontrolleren jeg vil ha, en nettverkskontroller som burde sittet på hovedkortet i første omgang? Når det gjelder min irritasjon til Realtek og Marvell, så er det nok litt begge deler, ikke god nok kvalitet, og at de lager dårlige drivere for Linux/UNIX.

 

Hva mener du med "ikke god nok kvalitet"?

Lenke til kommentar
har en billig Dell-PC her (Dimension 2000 eller noe sånt) med et kjipt mini-ATX-hovedkort med alt integrert, inkludert nettverkskontroller fra Broadcom. Jeg tror denne PC-en kostet 2500 eks. mva. for 3-4 år siden og var den absolutt billigste PC-en de hadde. Jeg har også sett Broadcom-kontrollere på mange andre billige ferdigmaskiner.

Dell bruker nettverkskontrollere fra Broadcom i stor skala, det vet jeg. Tviler imidlertid på at det var en av Broadcom sine daværende nyeste kontrollere. De har nok en stor avtale med dem. Nå spurte jeg om hovedkort man kjøper løst, ikke hovedkort som sitter i en ferdig-PC. Prøv igjen.

Hva mener du med "ikke god nok kvalitet"?

Har merket at nyere nettverkskontrollere fra Marvell har vært trøblete å hanskes med. Og Linux/UNIX-støtten for nye brikker fra Marvell er heller dårlig. Det går en del tid før støtten kommer på plass. Og lydkvaliteten fra Realtek lydbrikker har ligget et godt stykke under f.eks. Sigmatel. Selv Audigy-kort har benyttet kodek fra Sigmatel. På jobben hadde vi en maskin hvor nettverket falt ut jevnlig, og det var et Realtek kort. Av ukjente årsaker fikk vi ikke byttet ut kortet heller. Dessuten har nyere Realtek kort dårlig støtte i Linux/UNIX. Til sammenligning har jeg hatt null problemer med nettverkskontrollere fra Intel og Broadcom, de fungerer alltid.

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
Dell bruker nettverkskontrollere fra Broadcom i stor skala, det vet jeg. Tviler imidlertid på at det var en av Broadcom sine daværende nyeste kontrollere. De har nok en stor avtale med dem. Nå spurte jeg om hovedkort man kjøper løst, ikke hovedkort som sitter i en ferdig-PC. Prøv igjen.

 

Der må jeg dessverre melde pass.

Lenke til kommentar

Og der har du poenget mitt. Trenden er at nettverkskontrollere fra Intel og Broadcom kun blir brukt på dyrere workstation/server hovedkort (edit: med visse unntak) når vi snakker om hovedkort man kjøper løst. Da ser man svært lite fra Marvell og Realtek. Og jeg prøver igjen: Kan noen svare meg på hvorfor?

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar
For mitt vedkommende så liker jeg godt at det meste er onboard. Da slipper jeg ekstrakort i hue og ræ***.

9666119[/snapback]

Sånt blir det også bedre luftgjennomstrømming av, noe som igjen fører til mindre varme, og dermed mindre støy.

9666234[/snapback]

 

Nemlig. Kjekt og greit. Smule skeptisk til disse kortene nå, får se ann hva som bringer i fremtiden. Først må testene blir gjort slik at vi kan sammenligne de.

Lenke til kommentar
Nemlig. Kjekt og greit. Smule skeptisk til disse kortene nå, får se ann hva som bringer i fremtiden. Først må testene blir gjort slik at vi kan sammenligne de.

9666415[/snapback]

Og som sagt tidligere: vi har ikke sett alle produsenter enda. Venter fortsatt på Intel og Supermicro.

9666425[/snapback]

 

Intel lager egne kort ja, men de er vel ikke regnet for "entusiat-markedet"? En kompis av meg kjøpte et m-atx fra Intel, husker ikke helt brikkesett. Det kortet var fint. Blodstabilt. Men jeg vet ikke hvordan OC egenskapene er ved slike kort. Vet du?

Lenke til kommentar
Nemlig. Kjekt og greit. Smule skeptisk til disse kortene nå, får se ann hva som bringer i fremtiden. Først må testene blir gjort slik at vi kan sammenligne de.

9666415[/snapback]

Og som sagt tidligere: vi har ikke sett alle produsenter enda. Venter fortsatt på Intel og Supermicro.

9666425[/snapback]

 

Intel lager egne kort ja, men de er vel ikke regnet for "entusiat-markedet"? En kompis av meg kjøpte et m-atx fra Intel, husker ikke helt brikkesett. Det kortet var fint. Blodstabilt. Men jeg vet ikke hvordan OC egenskapene er ved slike kort. Vet du?

9666508[/snapback]

 

Er vel ikke alle som gidder å overklokke uansett? Vet jeg ikke gidder å gjøre det. Kjøper heller kjapt nok system, kjører det på stockspeed og har det 100% sikkert 100% stabilt :)

Lenke til kommentar
Nemlig. Kjekt og greit. Smule skeptisk til disse kortene nå, får se ann hva som bringer i fremtiden. Først må testene blir gjort slik at vi kan sammenligne de.

9666415[/snapback]

Og som sagt tidligere: vi har ikke sett alle produsenter enda. Venter fortsatt på Intel og Supermicro.

9666425[/snapback]

 

Intel lager egne kort ja, men de er vel ikke regnet for "entusiat-markedet"? En kompis av meg kjøpte et m-atx fra Intel, husker ikke helt brikkesett. Det kortet var fint. Blodstabilt. Men jeg vet ikke hvordan OC egenskapene er ved slike kort. Vet du?

9666508[/snapback]

 

Er vel ikke alle som gidder å overklokke uansett? Vet jeg ikke gidder å gjøre det. Kjøper heller kjapt nok system, kjører det på stockspeed og har det 100% sikkert 100% stabilt :)

9666566[/snapback]

 

 

Det var jo ikke hva jeg spurte om. At jeg spør er fordi jeg lurer, ikke fordi jeg setter kvaliteten til kortene i fokus. At kortene kan brukes i OC miljøer ser jeg bare på som positivt. Det som er mer viktig er hva slags komponenter kortene har. Og viktigst for meg, og for deg (alle kanskje?) er stabilitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...